تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن شوخ و شنگ است و منافق اخمو و عصبانى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803625474




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پیش‌روی روحانیون اصلاح‌طلب برای فتح سنگر مجلس خبرگان/ امید اصلاح‌طلبان به خواب زمستانی اصولگرایان


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
پیش‌روی روحانیون اصلاح‌طلب برای فتح سنگر مجلس خبرگان/ امید اصلاح‌طلبان به خواب زمستانی اصولگرایان

پیش‌روی روحانیون اصلاح‌طلب برای فتح سنگر مجلس خبرگان/ امید اصلاح‌طلبان به خواب زمستانی اصولگرایان
اصلاح طلبان بعد از فتح سنگر بهشت و پاستور گویی در اندیشه آنند که اکثریت مجلس خبرگان را نیز در اختیار گیرند. گامی دیگر از استراتژی فتح سنگر به سنگر اصلاح گرایان. به گزارش نامه نیوز، «فتح سنگر به سنگر»؛ استراتژی که یک روز اصولگرایان بر آن سوار می شوند و روزی دیگر اصلاح گرایان. اگر دهه 70 اوج تحرکات اصلاح طلبان برای دراختیار گرفتن نهادهای سیاسی یکی پس از دیگری بود. اصولگرایان هم در دهه 80 با پیروزهای پیاپی در انتخابات شورای شهر دوم، مجلس هفتم، ریاست جمهوری و بعد از آن مجلس خبرگان عملا گوی رقابت را از رقیب قدر و دیرینه شان ربودند.

8 سال حاکمیت دولت محمود احمدی نژاد اما کم کم فضا را از دست اصولگرایان خارج ساخت، چه آنکه رییس دولتی که از قضا با حمایت اردوگاه اصولگرایی برسرکار آمده بود پشت به همه آنها کرد و نه تنها خود را وامدار و برخواسته از اصولگرایی ندانست که صراحتا اعلام کرد به هیچ جریان سیاسی باج نخواهد داد. همین رویه رییس دولت های نهم و دهم بود که شرایط را برای خارج کردن فضا از دست اصولگرایان فراهم ساخت تا اصلاح طلبان به گوشه رانده شده قدم قدم و آهسته آهسته به صحنه سیاست بازگردند و با استراتژی «فتح بهشت – فتح پاستور» بار دیگر خود را در صحنه سیاست ایران ببینید. استراتژی که می رود گام های سوم و چهارم خود را در انتخابات مجلس دهم و خبرگان رهبری بردارد.

گویی آنکه به نظر می رسد پس از اینکه اصلاح‌طلبان توانستند در ائتلاف با میانه‌روها و اعتدالیون از یک سو و فرستادن چهره های شاخص شان به شورای شهرچهارم کلان شهر پایتخت از سوی دیگر نفس و جانی دیگربار بیایند و بخشی از خواسته های خود را عملیاتی سازند حال در نظر دارند که با بهره گیری از برخی چهره های باتجربه، جوان و مهره های سفید و م حاشیه اصلاح طلب و میانه رو مجلس خبرگان رهبری و مجلس دهم را نیز در ید اکثریتی خود بگیرند.

رقابت دیرینه روحانیت و روحانیون مبارز
انتخابات مجلس خبرگان به طور سنتی میان دو طیف شامل جامعه روحانیت مبارز و مجمع روحانیون برگزار می‌شود، در آخرین دوره از این انتخابات که در آبان 85 برگزار شد علی رغم تدارکات انتخاباتی مجمع روحانیون و احزاب اصلاح طلب برای در اختیار داشتن اکثریت مجلس خبرگان در روزهایی که دیگر نهادهای سیاسی را به رقیب اصولگرایشان واگذار کرده بودند هم راه به جایی نبرد و مجلس خبرگان چهارم با اکثریت اصولگرا پا گرفت.

اگر انتخابات چهارم خبرگان برای اصلاح طلبان از این منظر مهم به نظر می رسید، انتخابات خبرگان پنجم هم از آن جهت که پازلی دیگر از تحرکات انتخاباتی اصلاح طلبان برای در اختیار گرفتن نهادهای حکومتی و سیاسی است برای اصولگرایان مهم به نظر می رسد.

چه آنکه اصلاح طلبان بعد از پیرزوی در انتخابات شوراهای شهر چهارم و ریاست جمهوری یازدهم، این شانس را دارند که با بهره گیری از فضای سیاسی مساعدی که برایشان فراهم شده است چهره های جوان و شاخص خود را به مجلس خبرگان وارد سازند.

امری که در زمزمه ها و سخنان گاه و بیگاه آنها شنیده می شود.در همین راستا برخی خبرها حکایت از آن دارد که برخی چهره های با سابقه اصلاح طلب از حاج سید حسن آقای خمینی که سالیانی را در قم به تحصیل علوم حوزوی پرداخته خواسته اند خود را برای انتخابات خبرگان رهبری نامزد کند . آنها حتی به ایشان توصیه کرده اند در صورتی که شورای نگهبان خواستار حضور او در آزمون علمی اجتهاد شد او در این آزمون هم شرکت کند تا مانعی برای نامزدی اش در انتخابات ایجاد نگردد . گرچه تولیت حرم امام (ره) تاکنون پاسخی به این درخواست اصلاح طلبان نداده است اما او همچنان یکی از گزینه های اصلی اصلاح طلبان برای ورود به مجلس خبرگان رهبری است.

بازگردان آیت الله هاشمی رفسنجانی به ریاست مجلس خبرگان را باید فازی دیگر از تحرکات اصلاح طلبان برای تسلط بر مجلس خبرگان دانست. آیت الله هاشمی که بعد از فوت آیت الله مشکینی مدتی به عنوان رییس مجلس خبرگان بر صندلی این مجلس تکیه زده بود، در نهایت بعد از اتفاقات سال 88 و فشارهایی که به او وارد شد وی از این سمت کناره گیری کرد و آن را به آیت الله مهدوی کنی واگذار کرد. شاید از همین رو بود که چندی پیش شایعاتی پیرامون عدم تمایل آیت الله کنی برای حضور در دور بعدی انتخابات مجلس خبرگان بر سر زبان ها افتاد. امری که به سرعت از سوی آیت الله تکذیب شد و عنوان کرد« برخی افراد آرزوهای خود را به صورت شایعه مطرح می کنند. بنده انشاالله برای انتخابات خبرگان کاندیدا خواهم شد.» امری که از دیدگاه اصولگرایان شایعه سازی اصلاح طلبان برای تحت فشار قرار دادن آیت الله به کناره گیری از ریاست این مجلس و نشاندن آیت الله هاشمی بر روی آن می دانند. گرچه اصلاح طلبان در مسیر به ریاست رساندن آیت الله با مشکل دیگری نیز روبرو هستد، چه آنکه اگر در گوی رقابتی روحانیت و روحانیون مبارز اینبار هم قرعه اکثریت به نام روحانیت بیفتد بی شک شانس آیت الله برای نشستن بر کرسی ریاست اندک خواهد بود.

استراتژی اصلاح طلبان در انتخابات مجلس خبرگان
چهره سازی، اتحاد و وحدت و بهره گیری از تبلیغات رسانه ای را شاید بتوان از مهمترین استراتژی های اصلاح طلبان برای پیروزی در دو انتخابات پیش رو خصوصا انتخابات مجلس خبرگان دانست. آنگونه که به نظر می رسد تلاش اصلاح طلبان این روزها مصروف چهره سازی و برجسته کردن شخصیت های سفید و کم حاشیه این جریان و جریان نزدیک به دولت است. افرادی که بتوانند در لوای خوشنامی و سابقه بی حاشیه شان مسیر رسیدن به مجلس خبرگان را بی دردسرتر طی کنند. توسل به این استراتژی آنجا محتمل به نظر می رسد که اصلاح طلبان پیش از این در مقاطعی چون انتخابات ریاست جمهوری سال 76 یا شوراهای شهر اخیر توانستند چهره های جدیدی را به مردم معرفی و از آنها رای اعتماد بگیرند.

پیروزی از یک مرجع واحد و حفظ وحدت در شرایطی که رقیب اصولگرایشان با بحران رهبری درون جناحی و چنددستگی مواجه است از دیگر استراتژی های اردوگاه اصلاح طلبی به شمار می رود. گویی آنکه اصلاح گرایان که در سال های ابتدایی دهه 80 با تک روی ها و اختلافات خود یکی پس از دیگری نهادهای قدرت را به اصولگرایان واگذار کرده بودند دیگر حاضر نیستند از سوراخ تفرق باردیگر گزیده شوند و حیات خود را در همبستگی و یکپارچگی بین نیروهای درون جناحی از یک سو و همراهی با دولتی های اعتدال گرا از سویی دیگر می دانند.

از سویی دیگر اصلاح طلبان که به زعم خود و برخی اصولگرایان پایگاه اجتماعی خوبی در جامعه دارند با تسلط بر امر تبلیغات و کار ژورنالیستی از هم اکنون فضاسازی به نفع خود و به ضرر رقیب را آغاز کرده اند. حضور پررنگ اصلاح طلبان در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی شانس بالایی را برای آنها در زمینه نزدیک شدن به قشر جوان و نوجوان کشور فراهم ساخته است. قشری که از آنها به عنوان جمعیت خاکستری انتخابات نام برده می شود که سرمایه گذاری بر روی این قشر و به صحنه آوردن آنها شانس هر جریان سیاسی را برای پیروزی بالاتر خواهد برد.

اصلاح طلبان فعال، اصولگرایان نگران!
اما در حالی که اصلاح طلبان به جوش و خروش درآمده اند و فعالیت های سیاسی خود را اوج بخشیده اند اصولگرایان هنوز در شک ناشی از واگذاری انتخابات ریاست جمهوری و بازسازی اردوگاه خود از انشقاق ها و اختلافاتی هستند که طی چندسال اخیر گریبانگیرشان شده است. امری که گویی آنها را از نقشه های رنگارنگ انتخاباتی اصلاح طلبان غافل کرده است. از همین روست که برخی اصولگرایان و روحانیت به میدان آمده و با اشاره به فعالیت های پشت پرده برخی اصلاح طلبان برای تصاحب کرسی های مجلس خبرگان خواستار بیدار شدن اصولگرایان از خواب غفلت شده اند.

آنگونه که محمدتقی رهبر نماینده پیشین مجلس معتقد است که جریانی لیبرالی خیز بلندی را برای حاکم شدن بر مجلس خبرگان برداشته است.  امام جمعه شهر اصفهان با اعلام خبر فعالیت های پشت پرده برخی اصلاح طلبان برای تصاحب کرسی های مجلس خبرگان، عنوان کرد: رقابت سیاسی بین اصولگرایان و اصلاح طلبان را نمی توان انکار کرد. اما آنچه که اصولگرایان باید به آن توجه ویژه داشته باشند، مسئله انتخابات خبرگان رهبری است که عده ای برای آن خیز برداشته اند تا جریان لیبرالی را در مجلس خبرگان حاکم کنند«جامعه اصولگرا در حال حاضر دارای وحدت نیست و نظرات آنها به صورت چندپاره مطرح می شود. انتظارها نیز این است که اصولگرایان با ایجاد وحدت و همدلی خود را برای انتخابات مجلس شورای اسلامی آماده کرده و مراقب ماجراها و فعالیت ها در زمینه انتخابات خبرگان باشند. »

رییس سابق فراکسیون روحانیون مجلس تاکید دارد« در حال حاضر خبرهایی می رسد مبنی بر اینکه آقایان تلاش هایی می کنند تا بتوانند حتی الامکان روحانیونی را که گرایش به جریان اصلاح طلبی دارند را وارد انتخابات کرده و بتوانند کرسی های مجلس خبرگان را برای خود کنند.»

وی در باب اهمیت مجلس خبرگان برای اصلاح طلبان هم معتقد است«بالاخره این مجلس، مجلس خبرگان رهبری است. ماهیت و اصالت نظام جمهوری اسلامی ایران به رهبری است. اگر خبرگان افرادی باشند که بخواهند حرف ها یا نظراتی داشته باشند که خلاف قانون و مقررات نظام کشور باشد یا کسی باشد که بگوید حدود اختیارات ولی فقیه را قبول نداریم، خوب در چنین شرایطی در رکن اساسی نظام شاهد بی ثباتی خواهیم بود.»

چندی پیش نیز کریمی قدوسی نماینده منتسب به جبهه پایداری و از مخالفان سرسخت آیت الله هاشمی از لیست 50 نفره آیت الله برای مجلس خبرگان سخن گفت« حدود ۳۰ تا ۴۰ مورد تذکر در مورد نفوذ خانواده آقای هاشمی و نقش آن‌ها در مورد انتصابات دادم. این جریان با همدستی آقای خاتمی به دنبال فتح مجلس شورای اسلامی آینده و خبرگان رهبری است و لیست ۵۰ نفره‌ای را برای در اختیار گرفتن خبرگان رهبری تهیه کرده که با دانش و بصیرت مردم و توانایی نظام این اتفاق نمی‌افتد.»

آیت الله کعبی از اعضای مجلس خبرگان رهبری نیز به خیز برخی جریانات سیاسی برای تغییر ترکیب مجلس خبرگان تأکید کرده و می گوید« مجلس خبرگان کارکرد فقاهتی و کارشناسی دارد، لذا نمی‌شود و نباید با کارکرد حزبی به آن نگاه کرد.»

در همین راستا حاشیه های اجلاسیه زمستانی مجلس خبرگان رهبری هم فضایی دیگر بود تا اعضای این مجلس نسبت به خیزهای سیاسی اصلاح طلبان برای نشستن بر صندلی های مجلس خبرگان هشدار دهند.

حجت الاسلام رضا آشتیانی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم از فعالیت جدی‌تر اصولگرایان برای انتخابات دوره بعدی مجلس شورای اسلامی و همچنین مجلس خبرگان رهبری با محوریت جامعتین خبر داده است.

وی می گوید« بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری به دلیل پس‌لرزه‌هایی که وجود داشت، زمینه چندانی برای فعالیت جدی اصولگرایان نبود اما حالا که قدری جلوتر رفته‌ایم باید به فکر انجام فعالیت‌های جدی برای انتخابات‌های بعدی باشیم.»

امری که به نظر حکایت از نگرانی جدی اصولگرایان از تحرکات انتخاباتی اصلاح طلبان است. سقف مجلس خبرگان اکثریت اصلاح طلبان را به خود خواهد دید؟






1392/12/19





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 96]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن