تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس از مكّه بر گردد و تصميم داشته باشد كه سال بعد هم به حجّ برود، بر عمرش افزو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803075229




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

طناب‌کشی اصولگرایان و اصلاح‌طلبان بر سر «شیخِ نور»/ تکاپو برای بازگرداندن ناطق‌نوری به اردوگاه راست سنتی


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
طناب‌کشی اصولگرایان و اصلاح‌طلبان بر سر «شیخِ نور»/ تکاپو برای بازگرداندن ناطق‌نوری به اردوگاه راست سنتی

طناب‌کشی اصولگرایان و اصلاح‌طلبان بر سر «شیخِ نور»/ تکاپو برای بازگرداندن ناطق‌نوری به اردوگاه راست سنتی
«شیخِ نور» چشم و چراغ اصولگرایان و اصلاح‌طلبان شده است؛ آنهم در روزهایی که او در مسیر فراجناحی بودن حرکت می‌کند اما اصولگرایان و اصلاح‌طلبان هر یک در تکاپوی کشاندن او به سمت اردوگاه سیاسی خود هستند.
به گزارش نامه نیوز، در فاصله مانده تا اسفند انتخاباتی 94؛ طناب کشی اصولگرایان و اصلاح طلبان بر سر شخصیت‌های سیاسی قرار گرفته در میانه این دو جناح هر روز وارد فازی متفاوت و جدی تر می شود. اصلاح طلبان که بعد از انتخابات ریاست جمهوری و رای آوردن حسن روحانی کاندیدای مورد حمایت‌شان جانی دیگربار یافته اند ابایی ندارند که رودروی اصولگرایان بایستند و رییس جمهوری با سبغه اصولگرایی را به نفع خود مصادره کرده و حتی از اصلاح طلب بودن او سخن بگویند.

این درحالیست که روحانی، چه پیش و چه بعد از رییس جمهور شدنش همواره با واژه «اعتدال» خود را در دایره سیاستمداران ایرانی تعریف کرده است. گویی آنکه او بعد از سال ها حضور در مکتب هاشمی رفسنجانی چون او فراجناحی بودن را بر اصولگرای صرف بودن ترجیح داده است.

رقابت این روزهای اصولگرایان و اصلاح طلبان اما بعد از حسن روحانی این روزها گرد دیگر شخصیت‌های سیاسی بروز و نمود یافته و رقابت اصلی بین دو جناح از حسن روحانی به شیخ علی اکبر ناطق نوری رسیده است.

گویی شیخ اصولگرا، رقیب سال‌های دور اصلاح‌طلبان حال این روزها چشم و چراغ چپ گراها شده است. رقیبی که طی سال‌های بعد از خرداد 76 از او به عنوان رقیبی قدرتمند اما اخلاق‌گرا نام می‌بردند که رسم جوانمردی و اخلاق را با تبریک گفتن به سیدمحمدخاتمی رقیب انتخاباتی اش به جای آورد.

اما ناطق نوری بعد از سال 76 و در دوران عزلت نشینی اصولگرایان و یکه تازی اصلاح طلبان از معدود اصولگرایانی بود که پرچم اصولگرایی را بالا نگه داشته بود و تلاش های زیرپوستی برای بازگشت اصولگرایان به قدرت را در پیش گرفته بود. تلاش هایی که در انتخابات شورای شهر دوم و مجلس هفتم به ثمر نشست او اصولگرایانی یکی بعد از دیگری سنگرهای سیاسی را فتح کردند.

سال 84 اما اوج تلاش‌های سیاسی ناطق نوری برای پس گرفتن قدرت سیاسی از اصلاح طلبان بود. آنجا که وی شورای هماهنگی نیروهای انقلاب را برپا ساخت تا در کنار دیگر بزرگان اصولگرا همه برادران اصولگرایش را زیر یک چتر واحد جمع کرده و با معرفی یک کاندیدای اجماعی از چندپارگی اصلاح گرایان به نفع جریان متبوعش بهره برداری کنند.

نتایج نهایی انتخابات گرچه به ظاهر نفع اصولگرایان تمام شد اما رییس جمهور منتخب آن کاندیدای اجماعی شورای هماهنگی و بزرگان اصولگرا نبود و دلخوری‌ها از آن زمان به بعد در اردوگاه اصولگرایی رخ نمایاند و ناطق نوری که خود زمانی احمدی نژاد را به دایره سیاستمداران ایرانی وارد کرده بود بیش از دیگر لیدرهای اصولگرا از تک روی های او و اطرافیانش دلخور شد.

اوج این دلخوری ها نیز در انتخابات 4 سال بعد و مناظرات انتخاباتی رقم خورد. آنجا که محمود احمدی نژاد نام ناطق نوری را در مناظره خود مطرح و فرزندانش را متهم به فساد مالی کرد. ناطق نوری که 4 سال گذشته را شاهد سکوت اصولگرایان در مقابل سنت شکنی‌های احمدی نژاد بود، با ادامه یافتن سیاست سکوت آنها در مقابل بداخلاقی‌ها و تهمت‌های احمدی نژاد، با قهری سیاسی از جامعه روحانیت مبارز به گوشه ای خزید و دور از هیاهوی سیاست، خود را درگیر رتق و فتق امور دفتر بازرسی مقام معظم رهبری کرد. گرچه او در همه سال‌های ریاست جمهوری احمدی نژاد و در قالب سخنرانی ها و اظهارنظرهای پراکنده انتقادات تند و تیزی را روانه دولت وقت کرد.

انتخابات 24 خرداد و روی کار آمدن حسن روحانی نقطه بازگشت شیخ به عرصه سیاست بود. چه آنکه بسیاری روی کار آمدن روحانی را نتیجه برنامه‌ریزی‌های پشت پرده او می‌دانستند. آنگونه که حال این روزها شیخ در سیبل نگاه‌ها و تحلیل‌های سیاسی راست و چپ سیاست ایران قرار گرفته است. در یک سو اصلاح‌طلبان که از دست گذاشتن بر یک گزینه غیرحزبی در انتخابات ریاست جمهوری راضی و خشنود به نظر می رسند بی‌میل نیستند که انتخابات مجلس را نیز با همان رویکرد پیش ببرند و ناطق نوری سرلیست آنها در انتخابات باشد.

اصولگرایان نیز که بعد از فوت حبیب الله عسگراولادی و در دوران سکوت آیت الله کنی خود را بدون پشتوانه قوی و ریش سفیدی با قدرت تاثیرگذاری بالا در اردوگاه اصولگرایی می بینند با نام بردن از او به عنوان یکی از گزینه های لیدری این جریان، تمایل و خواست قلبی شان برای رجعت شیخ به اردوگاه اصولگرایی را اعلام می کنند. امری که تاکنون از سوی ناطق نوری مورد اجابت قرار نگرفته و شیخ تاکید دارد که عمر سیاسی اش تمام شده است. در سویی دیگر به نظر می رسد انشقاق و چندپارگی اصولگرایان طی چند سال اخیر از جمله عوامل تاثیرگذار برای عدم قبول لیدری این جریان از سوی ناطق نوری بوده است تا او نیز به مانند برخی دیگر از بزرگان اصولگرا کار سخت به اجماع رساندن اصولگرایان را از حیطه وظایف و تصمیمات خود خارج سازد.

با این وجود چند روز پیش محمدرضا باهنر تلویحا از این خواست قلبی سخن گفت و به رایزنی ها با ناطق نوری برای حضور نقش آفرین در جریان اصولگرا سخن گفت. گرچه او این را هم عنوان کرد که به نظر می رسد ناطق در حال حاضر آمادگی قبول این مسئولیت را ندارد.

چه آنکه به نظر می‌رسد ناطق نوری نیز چون دوست خود حسن روحانی در مسیری قدم بر می‌دارد که آیت الله هاشمی ضلع سوم این جمع در آن خط حرکت می کند. در همین راستاست که ناطق نوری را دیگر نمی توان در زمره اصولگرایان و اصلاح طلبان قرار داد. شیخ حال در حال نقش آفرینی فراجناحی در سیاست ایران است.






1392/12/13





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن