تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):فاطمه بانوى زنان بهشت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802771089




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دولت مانع بازسازي آشفتگي فرهنگي اصلاحات شود


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: دولت مانع بازسازي آشفتگي فرهنگي اصلاحات شود
به جرئت مي‌توان گفت كه رويكرد دولت در موضوعات مختلف اقتصادي، فرهنگي و سياست خارجه طي هشت اخير باعث نگراني علما، دلسوزان و نخبگان كشور شده


به جرئت مي‌توان گفت كه رويكرد دولت در موضوعات مختلف اقتصادي، فرهنگي و سياست خارجه طي هشت اخير باعث نگراني علما، دلسوزان و نخبگان كشور شده به شكلي كه كمتر روزي را سراغ داريم كه يكي از وفاداران به انقلاب از مسير درپيش‌گرفته توسط دولت ابراز نگراني و ناراحتي نكند.
سخنان روز شنبه رئيس‌جمهور در مراسم اختتاميه جشنواره مطبوعات در مورد وظايف اختيارات و عملكرد دولت در حوزه فرهنگي، موجي از انتقادات گسترده جامعه را به همراه داشت، آن هم در شرايطي كه رهبر معظم انقلاب اسلامي پنج‌شنبه گذشته، در ديدار با اعضاي مجلس خبرگان رهبري نگراني خود را از مقوله فرهنگ اظهار نموده و دولت و ديگر دستگاه‌هاي مسئول را جهت اقدامات مناسب فراخواندند.
در حالي آقاي روحاني با بيان جملاتي نظير: « امروز فرهنگ در اختيار كيست؟. . . چه مقدار از مسائل فرهنگي ما در اختيار وزير است؟ چه مقدار بودجه فرهنگي در اختيار بخش‌هاي فرهنگي دولتي است؟ چند برابر بودجه‌اي كه در اختيار دولت، به عنوان قوه مجريه براي امور فرهنگ است در اختيار نهادهاي ديگر و مراكزي است كه از بودجه عمومي بهره‌برداري و استفاده مي‌كنند؟ نيازي به نام بردن آنها نيست» تقصيرات دولت در اين بخش را كمرنگ و به گردن ديگران مي‌اندازد كه بارها طي ماه‌هاي گذشته دولتمردان از اين شيوه براي فرار از پاسخگويي استفاده كردند، همانند آنچه در گزارش 100روزه اتفاق افتاد و رئيس دولت يازدهم بدون پرداختن به كارنامه 100روزه دولت تمام تقصيرات و اشتباهات را به گردن دولت قبل انداخت و با متهم كردن مسئولان سابق تصوير سياه و دلهره‌آوري از كشور را نمايان ساخت.
يقيناً ادامه دادن شيوه «فرافكني» از سوي رئيس دولت نه تنها باعث رويگرداني مردم از شيوه مديريت دولتمردان شده بلكه باعث گسترده شدن حجم انتقادات مردم، دلسوزان و علما نسبت به فعاليت‌هاي دولت هم خواهد شد.
 
  تذكر جامعه مدرسين به دولت
آيت‌الله عباس كعبي عضو مجلس خبرگان رهبري در گفت‌وگو با فارس با اشاره به ابراز نگراني رهبر معظم انقلاب در زمينه فرهنگ و راه‌حل‌هاي گفتمان‌سازي فرهنگ مقاومتي اظهار داشت: تمركز مقام معظم رهبري در ديدار با اعضاي خبرگان در شناخت وظايف در شرايط كنوني و تبديل اين وظيفه به يك گفتمان و باور عمومي از طريق تبيين منطقي و عالمانه بود.
آيت‌الله كعبي با بيان اينكه معظم‌له براي تبيين اين وظايف محورهايي را تشريح كردند، ادامه داد: محور اول و حائز اهميت واقع‌بيني بود و ايشان تأكيد داشتند بايد تحولات پايه‌اي را در جهان شناخت.
عضو مجلس خبرگان به لزوم تداوم دشمني دشمن و مرزبندي صحيح با دشمنان اسلام و ‌انقلاب كه از سوي رهبري نيز تبيين شد، اشاره كرد و افزود: رهبري اين موضوع را ناظر به شرايط داخلي كشور و تداوم دشمني دشمنان و در واقع به عنوان يكي از الزامات واقع‌بيني مطرح كردند چراكه برخي سعي دارند مرزها را در اين زمينه كمرنگ كنند كه اشتباه است.
عضو جامعه مدرسين با اشاره به لزوم وحدت ملي، پرهيز از برجسته كردن بحث‌هاي قومي، پرهيز از دامن زدن به اختلافات سني و شيعه و در عين حال اطمينان به وعده الهي خاطرنشان كرد: مقام معظم رهبري در پاسخ به اعضاي خبرگان كه از اوضاع فرهنگي ابراز نگراني كردند، تأكيد داشتند كه نگران مسئله فرهنگ هستند.
وي در همين زمينه از دغدغه جدي جامعه مدرسين، مراجع تقليد و اساتيد و طلاب نسبت به آشفتگي و تساهل و تسامح فرهنگي خبر داد و تصريح كرد: آنها به صورت مرتب تذكراتي به دولتمردان مي‌دهند و رهبري نيز بر اين تذكرات صحه گذاشتند. آيت‌الله كعبي با اشاره به صحبت و تذكرات شفاهي اعضاي جامعه مدرسين به دولت در زمينه دغدغه‌هاي فرهنگي گفت: رهبري تأكيد داشتند اين نگراني درست است، از اين رو فتنه فرهنگي به اين آساني قابل ترميم نيست.
عضو مجلس خبرگان رهبري با بيان اينكه اشاره رهبري در زمينه خطر سكولاريسم فرهنگي يك تأكيد جدي است، يادآور شد: رهبري در اين زمينه تأكيد داشتند كه جوانان فعال و انقلابي در عرصه فرهنگ نبايد به انزوا كشيده شوند.

   مسئولان فرهنگي از تساهل و تسامح دوران اصلاحات دوري كنند
آيت‌الله سيداحمد خاتمي عضو هيئت رئيسه مجلس خبرگان رهبري هم در گفت‌وگو با فارس گفت: فرهنگ مجموعه بينش‌ها، دانش‌ها و ارزش‌هاست و اين مجموعه شكل‌دهنده فرهنگ يك فرد و يك جامعه است، بنابراين نقش فرهنگ يك نقش كليدي است.
وي اظهار داشت: انقلاب اسلامي ما قبل از آنكه انقلاب سياسي يا انقلاب اقتصادي باشد، انقلاب فرهنگي است، يعني اين تحول در فرهنگ شكل گرفت و به عنوان شالوده انقلاب مطرح شد. اينكه مقام معظم رهبري مي‌فرمايند رخنه در فرهنگ قابل جبران نيست و مانند رخنه اقتصادي نيست كه با سبد كالا بتوان آن را جبرانش كرد، گوياي كليدي بودن و شالوده بودن فرهنگ است.
عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم يادآور شد: دغدغه مقام معظم رهبري هم همين است كه كساني با قلم و هنر خود رخنه در فرهنگ انقلابي ملت به وجود نياورند، فرهنگي كه با دين، احكام ديني، فرهنگي كه با عدم‌اختلاط محرم و نامحرم، با نفرت از استكبار، عشق به خدا و شهادت شكل گرفته، اين فرهنگ آسيب نبيند.
وي تصريح كرد: نگراني مقام معظم رهبري نيز آسيب ديدن مقولات اصلي فرهنگي ديني و انقلابي ماست، بنابراين اين دغدغه با اين رفع مي‌شود كه مسئولان فرهنگي ما حساسيت بايسته داشته باشند و از ليبراليسم فرهنگي و تساهل و تسامح فرهنگي دوره اصلاحات دوري كنند، وگرنه اگر ليبراليسم فرهنگي يا آن تساهل و تسامح زنده شود، قطعاً رخنه در فرهنگ ما و در نتيجه رخنه در شالوده انقلاب پديد خواهد آمد.
آيت‌الله خاتمي در پايان گفت: ترديد ندارم دشمنان براي ايجاد اين رخنه، خيز گرفته‌اند و آنچه آنها را زمينگير مي‌كند، حساسيت بايسته مسئولان فرهنگي كشور است.
 
  شعار اعتدال را اباحي‌گري تعبير كرده‌اند
همچنين آيت‌الله مرتضي مقتدايي قائم‌مقام رئيس جامعه مدرسين حوزه علميه قم در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به اينكه در ديدار اخير اعضاي خبرگان رهبري با مقام معظم رهبري در خصوص مسائل فرهنگي دغدغه حضار به معظم‌له منتقل شد، بيان داشت: معظم‌له در سخنراني‌شان با يك ناراحتي اظهار كردند كه بنده هم دغدغه امور فرهنگي را دارم و با يك ناراحتي بالايي اين جمله را فرمودند: من هم از مسائل فرهنگي نگرانم و در اين نگراني نمايندگان محترم خبرگان سهيم هستم زيرا امور فرهنگي غير از امور اقتصادي است، اگر خللي در امور اقتصادي پيدا شود، قابل جبران است اما اگر رخنه در امور فرهنگي پيدا شود، اين قابل جبران نيست.
 وي با اشاره به اينكه در امور فرهنگي امروز يك نابساماني به نظر مي‌آيد، ادامه داد: جناب آقاي دكتر روحاني رئيس‌جمهور كه با شعار اعتدال و اميد آمد، بعضي از افراد كه زمينه فساد در آنها بوده است، از اين مسئله ذوق‌زده شدند و رو به تسامح و تساهل آوردند، به عبارتي ديگر به اباحي‌گري روي آوردند، اين مسائل قطعاً به ضرر كشور و قطعاً به ضرر جناب آقاي دكتر روحاني است، اگر اين آقايان دلسوز نظام هم نباشند، اگر دلسوز رئيس‌جمهور‌شان باشند، اينها به ضرر رئيس‌جمهور تمام مي‌شود.
 
  اظهارات روحاني عليه رسانه‌ها زيبنده نبود
اسماعيل كوثري نماينده مردم تهران و عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اظهارات روز گذشته رئيس‌جمهور مبني بر اينكه برخي رسانه‌ها داراي دژ پولادين هستند و قوه‌قضائيه و قوه اجرايي نمي‌توانند به آنها نزديك شوند، اظهار داشت: آقاي رئيس‌جمهور بر چه اساسي اينگونه صحبت مي‌كند، در صورتي كه رئيس دولت‌ها بايد به همه رسانه‌ها با يك چشم نگاه كند، چون خودشان از طرفي مي‌گويند انتقاد سازنده انجام دهيد اما بعداً دسته‌بندي مي‌كنند كه اين رويه غلطي است.
وي افزود: آقاي رئيس‌جمهور به صورت مبهم درباره رسانه‌ها سخن مي‌گويد كه اين از رئيس‌جمهور منتخب مردم قابل‌قبول و پذيرفتني نيست كه به صورت نامفهوم سخن بگويد. اگر واقعاً رسانه‌اي در راستاي خلاف منافع ملي عمل مي‌كند، آنان را معرفي كنند اما اگر اين رسانه‌ها به دولت انتقاد مي‌كنند، ديگر نبايد بگويند اين رسانه‌ها از دژ پولادين برخوردارند، چرا آقاي رئيس‌جمهور درباره رسانه‌هايي كه به اعتقادات مردم و مقدسات اسلام اهانت مي‌كنند، سخني نمي‌گويد و حرفي نمي‌زند؟!
كوثري در پايان با بيان اينكه بهتر است دولت به جاي هجمه به رسانه‌ها از نقد استقبال كند، خاطرنشان كرد: زيبنده يك رئيس‌جمهور نظام اسلامي نيست كه درباره رسانه‌ها مبهم سخن بگويد، همه رسانه‌هاي اصولگرا مدافع نظام، انقلاب و دولتند اما اقدامات ناصحيح را نيز نقد مي‌كنند، چون اين دولت هم متعلق به نظام است.
 
  قول و عمل روحاني متناقض است
سيد‌حسين نقوي‌حسيني با اشاره به سخنان روز شنبه رئيس‌جمهور مبني بر انتشار نام مفسدان اقتصادي در مطبوعات اظهار داشت: اينكه بايد با مفسدان اقتصادي شديدترين برخورد صورت بگيرد، مورد اجماع است و بايد به اشد مجازات با اين مفسدان برخورد كرد تا ضمن اعاده حقوق بيت‌المال، جزاي خدشه‌دار كردن اعتماد و افكار عمومي را نيز بپردازند ولي قطعاً اين مسئله بايد پس از تكميل بررسي‌هاي قوه قضائيه و اتمام پروسه رسيدگي به پرونده مفسدان اقتصادي صورت بگيرد.
نماينده مردم ورامين در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: اينكه رئيس‌جمهور مي‌گويند نام مفاسد اقتصادي نبايد در جيب رئيس دولت باشد، حرف درستي است و رئيس‌جمهور به مديران اجرايي دولت و مديران تحت مجموعه مديريتي خودشان بفرمايند كه اين ليست را از جيب دربياورند.
نقوي‌حسيني در ادامه در پاسخ به دوگانگي عملكرد دولت و محدوديت رسانه‌هاي كشور براي انتقاد از فساد كرسنت گفت: ‌ما اعتقاد داريم بايد با هر مفسد اقتصادي حتي اگر در جايگاه وزارت در دولت هم باشد، برخورد كرد و در حال حاضر مواردي از اين مفاسد در مورد برخي از مديران اجرايي مطرح است و دولت بايد به اين موارد و موارد ديگر رسيدگي كند نه اينكه بگويد چون اين آقا با ماست با او برخورد نكنيم و برويم سراغ ساير مفسدان اقتصادي!
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي افزود: ما در مبارزه با مفاسد اقتصادي نبايد به صورت سياسي، حزبي، سليقه‌اي و جرياني برخورد كنيم و حتي اگر وزير يا مدير ارشد دولتي، نماينده يا قاضي هم از جمله مفسدان اقتصادي باشند، نبايد در برخورد با آنها تفاوتي قائل شويم، لذا بايد با تمام مفسدان اقتصادي، حتي كساني هم كه در مسئوليت‌هاي دولتي قرار دارند برخورد كرد.
وي در ادامه با اشاره به حساسيت مجلس در برخورد با مفاسد اقتصادي گفت: متأسفانه برخي‌ مفسدان اقتصادي در لواي حمايت بعضي‌ها قرار دارند و حتي اجازه مطرح شدن موضوع مفاسد آنها نيز داده نمي‌شود.
نقوي‌حسيني گريزي هم به بايگاني شدن مصوبه مجلس براي «بررسي اموال مسئولان دولتي» در مجمع تشخيص مصلحت نظام زد و خطاب به رئيس‌جمهور گفت: اميدواريم رئيس‌جمهور نسبت به اين موضوع اهتمام داشته باشد تا اين مصوبه به مرجله اجرا درآيد و اموال تمامي مسئولان مورد بررسي قرار گيرد تا همگان بدانند در نظام جمهوري اسلامي ايران، حتي مسئولان نيز تحت نظارت هستند.
وي در پايان با اشاره به تناقضات سخنان اخير رئيس‌جمهور مبني بر آزادي نقد عملكرد دولت با برخي عكس‌العمل‌هاي روحاني در مواجهه با انتقادات از توافقنامه ژنو و «كم‌سواد خواندن منتقدان اين توافقنامه» افزود: متأسفانه رئيس‌جمهور منتقدان توافقنامه ژنو را «كم‌سواد» خطاب كرد.

نویسنده : محمد اسماعيلي 
منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: 18 اسفند 1392 - 22:50





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 144]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن