تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 7 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):كسى كه براى زنده كردن حق يك مسلمان، شهادت حقّ بدهد، روز قيامت در حالى آورده مى‏...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802355068




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

موسیقی موغام آذربایجان، هنری به بلندای تاریخ/ موغام اصلی ترین نماد فرهنگی شمال غرب کشورثبت شده به نام دیگر دولتها


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > شمال > آذربایجان شرقی مهر گزارش می دهد/
موسیقی موغام آذربایجان، هنری به بلندای تاریخ/ موغام اصلی ترین نماد فرهنگی شمال غرب کشورثبت شده به نام دیگر دولتها
تبریز- خبرگزاری مهر: به گواهی تاریخ، خاستگاه ساز و آواز عاشیقی و موغام منطقه ی قره داغ آذربایجان شرقی می باشد؛ اما سه سال قبل، این ساز به نام کشور آذربایجان، توسط دولت باکو در سازمان یونسکو ثبت جهانی شد؛ این موضوع نشان دهنده ی این واقعیت است که ما هنوز نیازمند تلاش های وسیع تر و حمایت های مداوم دولتی هستم تا هنرمندان ایرانی و آذربایجانی جایگاه واقعی خود و هنرشان را در صحنه های جهانی کسب نمایند.



به گزارش خبرنگار مهر،برگزاری دومین جشنواره موسیقی موغام تبریز را به فال نیک گرفته و خود را به فرهنگسرای الغدیر در خیابان شهید قره باغی می رسانم و امید دارم که این جشنواره بتواند نماد فرهنگی آذربایجانی و ایرانی را که چند سال پیش به نام دیگران ثبت شده را به اصل خویش برگرداند و مانع از سرقت های دیگر فرهنگی شود و از طرفی دیگر این جشنواره ها محلی مناسب برای ارایه هنر هنرمندان است که پس از سال ها تلاش و آموزش به روی صحنه می آیند. برگزاری این نوع جشنواره ها برای شناسایی استعدادهای هنری موثر است تا جوانان و فعالان این عرصه بتوانند با تلاش های خود بهترین اثرها در این جشنواره ها ارایه دهند. این جشنواره با شرکت 99 تیم از استان های آذربایجان شرقی، غربی، اردبیل، زنجان، گیلان، البرز، تهران و قزوین در فرهنگسرای الغدیر در حال برگزاری است.
 
 جشنواره موسیقی موغام محلی برای ارایه هنر اهالی موسیقی است دبیر دومین جشنواره موسیقی فجر مقامی آذربایجان در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه دومین جشنواره موسیقی موغام نسبت به دوره گذشته از لحاظ کمی و کیفی پیشرفت داشته است، اظهار داشت: دومین جشنواره موسیقی موغام نسبت به دوره گذشته از لحاظ کمی و کیفی پیشرفت چشمگیری داشته است و تعداد دستگاه های موسیقی و حضور هنرمنادان در این جشنواره افزایش یافته است. سیدرضا علوی جشنواره موسیقی موغام را محلی برای ارایه هنر اهالی موسیقی دانست و افزود: برگزاری این نوع جشنواره ها آموزه های هنری اهالی موسیقی را به معرض نمایش می گذارد تا هنرمندان بتوانند در این محل ها آثار و هنرهای خود را ارایه دهند تا کسانیکه به دنبال آرامش ذهنی هستند به این موسیقی روی آورند.

وی افزود: هدف از برگزاری جشنواره موسیقی موغام ترویج موسیقی غنی ایرانی و آذربایجانی است تا بتوانیم با ارایه هنرهای هنرمندان عرصه موسیقی در مقابل موسیقی ناهنجار غربی قد علم کند.
 
کشورهای دیگر موسیقی موغام آذربایجانی را به نام خود ثبت کردند دبیر دومین جشنواره موسیقی فجر مقامی آذربایجان خاطرنشان کرد: بر اساس تحقیقات با توجه به اینکه سرچشمه این موسیقی در کشور ماست اما کشورهای دیگر مدعی هستند و به نام خودشان ثبت کردند. علوی برگزاری این جشنواره ها را عامل موثری برای جلوگیری از مهاجرت اهالی موسیقی به کشورهای دیگر دانست و افزود: برگزاری این نوع جشنواره ها از مهاجرت اهالی موسیقی به کشورهای دیگر جلوگیری می کند و باعث می شود هنرمندان این عرصه هنرهای خود را در کشور خودشان برای علاقه مندان ارایه دهند. وی کمبود زمان را از ضعف های برگزاری این جشنواره عنوان کرد و اظهار داشت: کمبود زمان از مهم ترین ضعف های برگزاری این جشنواره است و هنرمندان در کوتاه ترین زمان هنرهای خود را ارایه می دهند.
علوی ادامه داد: با افزایش روزهای برگزاری این جشنواره می توان نتایج و اثرات مطلوبی بگیریم.
 
اکثر اهالی هنرمندان موسیقی موغام تبریز از هنرمندان کشورهای دیگر تقلید می کنند عیسی قراخانلو یکی از شرکت کننده های این جشنواره با بیان اینکه اهالی موسیقی موغام تبریز از هنرمندان کشورهای دیگر تقلید می کنند، اظهار داشت: اکثر هنرمندان این عرصه از هنرمندان موسیقی موغام دیگر کشورها تقلید می کنند و همانند آنها هنر خود را ارایه می دهند. وی ادامه داد: هنرمندان عرصه موسیقی موغام با وجود شاعران بزرگ داخلی از اشعار شاعران کشورهای دیگری استفاده می کنند.
 
قراخانلو با اشاره به کمبود زمان برای اجرای اثر در جشنواره موسیقی موغام گفت: کمبود زمان اجرا یکی از مهم ترین ضعف های این جشنواره به شمار می رود و هنرمندان نمی توانند بیش از یک اثر در این جشنواره ارایه دهند و باید در زمان کوتاه اجرا دهند.  

  وی ادامه داد: با توجه به کمبود زمان اجرا، دستگاه های موسیقی که برای ارایه بهتر قرار بود به این جشنواره بیاوریم به دلیل کمبود زمان امکان این امر فراهم نشد. قراخانلو با اشاره به متفاوت بودن اثر ارایه خود در این جشنواره گفت: در این جشنواره برای اولین بار یک اثر ترکیبی موسیقی موغامی و عاشیقی ارایه می شود که برای اجرای این اثر حدود سه ماه است تلاش می کنم. وی جشنواره ها را محل تعلیم و تربیت هنرمندان نسل جوان دانست و اظهار داشت:در این جشنواره ها با توجه به اینکه اکثر هنرمندان این جشنواره را نسل جوان تشکیل می دهند، محل مناسبی برای تعلیم وتربیت به حساب می آید. قراخانلو ادامه داد: برگزاری این نوع جشنواره ها اهالی موسیقی موغام سراسر کشور را در کنار هم برای رقابت جمع می کند و باعث شناسایی استعدادهای هنرمندان این عرصه می شود.
 
ایجاد دانشگاه های موسیقی در تبریز ضروری است سونار نجاری یکی از نوازنده های تار این جشنواره با بیان اینکه ایجاد دانشگاه موسیقی در آذربایجان شرقی ضروری است، اظهار داشت:در کشورهای دیگر با توجه به اینکه از دوران کودکی همراه با تحصیلات این هنر را آغاز می کنند این امر عامل پیشرفت آنها در عرصه موسیقی شده است. در کشورهای همسایه همچون باکو که این موسیقی در آن کشور نیز رواج دارد و پیشرفت چشمگیری دارد افزود: هنرمندان عرصه موسیقی جمهوری آذربایجان در اجرای اثرات خود به شعرها و ادبیات توجه ندارند اما خوانندگان داخل کشور شعرها را دقیق تر از آنها می خوانند و ادبیات ما نسبت به آنها قوی تر است. هنرمندان این عرصه به علت نبود دانشگاه اختصاصی موسیقی فقط در آموزشگاه های خصوصی اقدام به آموختن این هنر می کنند و نبود تحصیلات موسیقی از مشکلات این هنرمندان است.  


 
 موسیقی اصلی ترین نماد فرهنگی آذربایجان است آیدین شاطریان یکی از داوران جشنواره موسیقی مقامی فجر آذربایجان با بیان اینکه موسیقی یکی از عوامل مهم در ارتقای فرهنگ مدارا بین شهروندان به شمار می رود، افزود: موسیقی روابط اجتماعی را بهبود می بخشد و می تواند فضایی نرم و ملایم در این نوع از روابط حاکم کند. وی افزود: برگزاری جشنواره موسیقی با موضوع موغام که در بردارنده یکی از اصلی ترین نمادهای فرهنگی و هویتی ماست، اقدامی ارزنده به شمار می رود و باید همه نهادهایی که می توانند در گسترش و انتقال پیام این اقدام موفق نقش آفرینی کنند، حضور موثر داشته باشند. شاطریان با بیان اینکه راهکارهای مختلفی برای استمرار این معنا و پیام وجود دارد، ادامه داد: انتظار می رود رسانه ملی در این رخداد فرهنگی نقش آفرین باشد و مخاطبان خود را در جریان این رویداد فرهنگی و هنری قرار دهد. وی اضافه کرد: انتشار مجموعه آثار منتخب این جشنواره در قالب سی دی و فراهم کردن زمینه ای برای فروش یا توزیع آن بین شهروندان و میهمانان این شهر می تواند در مانایی این فرهنگ و این رخداد، نقشی بی بدیل ایفا کند.
 
دومین جشنواره موسیقی مقام آذربایجان فرصتی برای کشف استعدادهای جوانان فعالان این عرصه در کشور است و ادامه این جشنواره ها می تواند از مهاجرت هنرمندان این عرصه به دیگر کشورها جلوگیری کند و باعث حفظ موسیقی غنی آذربایجانی و ایرانی در کشور شود. ............................
گزارش از زهرا ناصران


۱۳۹۲/۱۲/۵ - ۰۷:۲۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 130]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن