تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات عقل تحمّل نادانان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820578144




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بذر صلح از خاکستر جنگ


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۸ اسفند ۱۳۹۲ (۱۲:۳۴ب.ظ)
بذر صلح از خاکستر جنگ به قلم بان کي مون دبيرکل سازمان ملل متحد
کشور آفريقاي غربي سيرالئون، مدت زماني نه چندان دور ميزبان بزرگترين ماموريت حفظ صلح جهان بود. امروزه سربازان آن کشور کلاه خودهاي آبي به سر کرده و در خدمت سازمان ملل متحد در مناطق بحراني در سراسر جهان هستند. در شرايطي که سازمان ملل متحد در حال خاتمه ماموريت سياسي است، اين يکي از تحسين برانگيز ترين وقايعي است که در مدت شش سال در آن کشور براي تضمين و حفظ صلحي که به دشواري به دست آمده، به وقوع پيوسته است.
سيرالئون مترادف با وحشيگري بود. جنگ وحشيانه به مدت يک دهه نماد بي رحمي مخوف عليه غير نظاميان بود.
جهان پس از آن شوک دست به اقدام زد و از يک سري فعاليت هاي ماموريت هاي سياسي و حفظ صلح سازمان ملل متحد حمايت کرد. در اين فرايند جامعه بين المللي راه را براي تحولاتي هموار نمود که طنين آن فراتر از سيرالئون در سال هاي آتي رفت.
بايد اعتبار کامل اين موفقيت را به جايي دهيم که مقتضي است يعني صلح. در ماه جاري اينجانب شاهد مراسم اختتاميه در "فري تاون" بودم، صلح ازهمه بيشتر دستاوردي براي مردم سيرالئون بود که عزم راسخ خود را براي بهبودي و بازسازي نشان دادند. سازمان ملل متحد از اينکه از آنان حمايت کرده به خود مي بالد و ما از آنان براي اثبات اين ارزش قدرداني مي نماييم.
سيرالئون شاهد بسياري از "اولين هاي" سازمان ملل بود: ميزبان اولين عمليات چند بعدي حفظ صلح با دستور کار سياسي، امنيتي، انساندوستانه و بازپروري ملي بود. کميسسيون ايجاد صلح ملل متحد اولين ديدار خود را از سيرالئون انجام داد. ماموريت نهايي ما در آنجا به رهبري اولين مقام ارشد سازمان ملل متحد صورت پذيرفت که رياست حضور يکپارچه سياسي و توسعه اي را به عهده داشت.
سازمان ملل متحد مفتخر است دادگاه ويژه سيرالئون را ايجاد نمود که بدين نحو اولين کشور آفريقايي بود که دادگاه با مشارکت سازمان ملل در آن تشکيل شد يعني دادگاهي درآن سرزمين براي حل جدي ترين جنايات بين المللي.
هنگامي که اين دادگاه ويژه سال گذشته تعطيل شد، اولين دادگاه ويژه اي بود که از زمان دادگاه نورنبرگ، رئيس جمهور سابق چارلز تايلور را به عنوان رئيس سابق دولت محکوم نمود. اين اقدام ارسال هشداري مهمي بود در اين مورد که حتي رهبران ارشد بهاي جنايات خود را پرداخت خواهند کرد. دادرسي هاي ديگر شاهد محکوميت هايي مانند حمله به نيروهاي پاسدار صلح، ازدواج هاي اجباري به عنوان جنايت عليه بشريت و استفاده از کودک سربازها بود.
اين اقدامات انجام شده متهورانه به سوابق مجکم دستاوردها افزوده شد. کلاه آبي هاي ملل متحد بيش از 75 هزار رزمنده سابق شامل کودک سربازان را خلع سلاح کرده و بيش از 42 هزار سلاح و يک ميليون و 200 هزار عدد مهمات را نابود کردند. سازمان ملل متحد به بيش از نيم ميليون پناهنده و آواره درون سرزميني سيرالئوني کمک کرده تا به خانه برگردند و از آموزش هزاران پليس محلي حمايت به عمل آورد.
سازمان ملل متحد به دولت کمک کرد تا با استخراج غيرقانوني معادن الماس مبارزه شود، امري که آتش نبرد را شعله ور مي کرد، و بر مناظق متاثر از اين موضوع کنترل اعمال گردد. با کمک سازمان ملل شهروندان سيرالئون در راي گيري هاي متوالي آزاد و منصفانه براي نخستين بار در تاريخشان شرکت کردند.
از هنگام تاسيس آن در شش سال گذسته به عنوان ماموريت سياسي غيرنظامي، اداره ادغام شده برقراري صلح سازمان ملل متحد به سيرالئون کمک کرد تا به پيشرفت استحکام ببخشد، به بحران هايي بپردازد که مي توانستند موچبات بازگشت به نبرد را فراهم سازند در عين حال نهاد هايي را تقويت کرد و حقوق بشر را ارتقاء داد. به دولت کمک کرد فرآيند سياسي را تقويت کند، بر گفتگو و بردباري تاکيد ورزد و پليس محلي را بيش از پيش توانمند کند، حتي تاسيس نخستين واحد جرم فراملي سازمان يافته در غرب افريقا را مورد حمايت قرار داد.
ماموريت نهايي ما خروج از سيرالئون است اما يک گروه کشوري سازمان ملل متحد کماکان تا ريشه کردن توسعه طولاني مدت در آنجا باقي مي ماند و زمامداري مطلوب، آموزش با کيفيت، خدمات سلامت و ساير شرايط لازم براي پيشرفت را مورد حمايت قرار مي دهد.
سابر کشورهايي که گرقتار جنگ هستند، نفرت موجب تجزيه آنها شده، زخم وحشي گري بر پيکره آنها به جا مانده، مي توانند با مشاهده سيرالئون اميد کسب کنند. مردم سختي کش آن به حافظان صلح بيشترين ميزان راي اعتماد را با اعزام نيرو براي خدمت زير پرچم سازمان ملل متحد هر جا که امروز در اهتزاز است، داده اند. آنان درک مي کنند حسن نيت ملي که با حمايت بين المللي پشتيباني شود مي تواند ويران شده ترين مناطق را قادر سازد تا از صلح با دوام بهره مند شوند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 59]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن