تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دين را پناهگاه و عدالت را اسلحه خود قرار ده تا از هر بدى نجات پيدا كنى و بر هر دشم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806956437




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گردشگری عشایر در لرستان ، ظرفیت فراموش شده


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

گردشگری عشایر در لرستان ، ظرفیت فراموش شده دلفان - خرم آباد- ایرنا - امروزه اهمیت صنعت گردشگری و نقش مهمی در اشتغال زایی و درآْمد زایی برکسی پوشیده نیست ، بطوریکه بسیاری از کشورها برای بهره گیری از مزیت های صنعت گردشگری در بخش های مختلف تمام توان خود را بکار گرفته و رقابت تنگاتنگی برای جذب گردشگران در جهان وجود دارد.


استان لرستان با توجه به وجود بیش از 2 هزار و 500 اثر ثبت شده تاریخی و طبیعی که 3 اثر آن تاکنون ثبت جهانی شده است و با آثار معنوی فرهنگی و غنی ظرفیت تبدیل شدن به یکی از قطب های گردشگری کشوررا دارد اما این استان برخلاف قابلیت ها و توان های بالقوه و بالفعل خود ، در مقوله گردشگری در جایگاه واقعی خود قرار ندارد .
عشایر به عنوان بازماندگان زندگی اجداد و نیاکان ما به عنوان میراث داران فرهنگ ، دانش بومی ارزش ها و سنت های اصیل ایرانیان به شمار می آیند که شیوه زندگی ، تولید، و فعالیت های فرهنگی ، هنری و اقتصادی آنان از ظرفیت های است که می تواند در گردشگری مورد توجه قرار گیرد .
در حالیکه دنیای مدرن زندگی عشایری را در بسیاری از کشورها از بین برده است ،استان لرستان یکی از مناطق عشایر نشین کشور است که 1بیش از 14 هزار خانوار بصورت کوچ رو و نیم کوچ در آن زندگی می کنند.
عشایر لرستان علاوه بر اینکه نقش مهمی در اقتصاد و تولید لرستان دارند،با آداب و سنن ، جاذبه های فرهنگی و غنای تاریخی ، چشم اندازهای زیبای محیط طبیعی زندگی و صنایع دستی ، شیوه زندگی آنان برگ برنده ای برای گردشگری لرستان در عرصه بین الملل محسوب می شود ، اما عدم شناخت و درک صحیح ازاین ظرفیت و پتانسیل ها موجب شده از این ظرفیت و توانمندی در لرستان به خوبی استفاده نشود و لرستان عشایر نشین هنوز نتوانسته در گردشگری عشایر، جایگاه واقعی خود را پیدا کند.
گردشگران عشایری، زائران پسامدرنی هستند که در پی درک اصالت میراث انسانی زندگی کوچ نشینی گذشتگان هستند و اصالت وجود خود را در یک فضای معنوی به جا مانده از گذشته باستانی انسان می یابند و اصالت معنایی خود را در چشم اندازهای فرهنگی مناطق عشاری جستجو می کنند.
عشایر لرستان دارای آئین ها و سنت های ویژه ای هستند که قطعا این آئین ها به جا مانده از نیاکان ماست که می تواند در بازار مدرنیته و عصر رایانه ، مردم را با زندگی گذشتگان خود آشنا کنند.
آنان قوانین نانوشته خاص خود را دارند شیوه خاص زندگی ، تشخیص گیاهان دارویی در درمان ، احترام بزرگان طوایف ، پیش بینی وضع آب و هوا ، مرگ در جنگ ، مهمان نوازی ، ساختار اجتماعی قدرت و نقش افراد و مشارکت زنان در فضای پر از هیجان کار و تلاش زندگی عشایری می تواند یاداور خاطرات گذشتگان باشد .
ویژگی های فرهنگی ، سور و سوگ ، موسیقی ، شاهنامه خوانی عشایر، برپا کردن چادرو مال کنون (کوچ) هرکدام عالم خود را دارد که هر بیننده را مجذوب می کند.
صنایع دستی تولید فرش ، گلیم ، جاجیم و... و نحوه ساخت آنان و تولیدات دامی عشایر و نحوه تولید شیر، ماست ، دوغ ، کشک ، روغن حیوانی ، چنگال (نان سرخ شده در روغن حیوانی ) پخت نان ساجی با بو و عطر معطر شان در دنیای مدرن امروزی که غرق در مدرنیته و زندگی شهری هستند می تواند لحظه های تاریخی خاطره انگیزی را برای آنان رقم بزند.
موسیقی سور ، سوگ و کار عشایر لرستان که تجلی خواسته ها و نیازهای آنان را به صورت عملی نشان می دهد و بازی های محلی چون دال پهلو ، قاز و قیز ، کشتی لری ، کشکله شیره ، چرگو و ریلایی هرکدام می تواند لحظاتی شاد و به یادماندی را به بازدید کنندگان ارائه کند .
برگزاری جشنواره زنگ عشایر در سال گذشته و کسب رتبه نخست لرستان در این جشنواره جایگاه گردشگری عشایری در جهان امروزی و ظرفیت گردشگری لرستان را به مسئولان و برنامه ریزان استانی گوشزد کرد که زندگی عشایر که در بسیاری از نقاط دنیا در زیر چرخ های مدرنیته و ماشینیسم له شده است اما طرفداران فراوانی در دنیا دارد که بایستی این ظرفیت را در لرستان احیاء کرد .
ایجاد پایگاههای اینترنتی جهت اطلاع رسانی ، انتخاب مناطق نمونه گردشگری در برخی مناطق استان ، ایجاد زیر ساخت های مورد نیاز در مناطق عشایری ، برگزاری تورهای تخصصی طبیعت گردی و عشایری ، راه اندازی پایگاه معرفی مناطق عشایری استان ، برنامه های تبلیغی از طریق رسانه ها و صدا و سیما، حمایت از پایان نامه های دانشگاهی در این زمینه می تواند گردشگری عشایری لرستان را به جایگاه واقعی خود برساند .
علی معظمی گودرزی
7270/630
انتهای پیام /*




18/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 68]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن