محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830208452
خوشنویسی در «زنگ تفریح»
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
خوشنویسی در «زنگ تفریح» گالری مژده از روز نهم تا شانزدهم اسفند به مدت یک هفته نمایشگاهی از آثار سه استاد خوشنویسی برپا کرد.
نخستین بار بود که این گالری خصوصی، نمایشگاهی گروهی از آثار خوشنویسی سنتی را تجربه می کرد. در این نمایشگاه که عنوان «زنگ تفریح» بر آن نهاده شد، مهدی فلاح، حسین غلامی و عین الدین صادق زاده کارهای کوچک خود را که با قلم نی و مرکب روی کاغذ نوشته اند، در معرض دید علاقه مندان قرار دادند. همزمان با برپایی این نمایشگاه، نشستی با حضور هنرمندان حاضر در نمایشگاه و خبرنگار «جام جم» برگزار شد. در این نشست مژده طباطبایی، مدیر گالری مژده درباره اهداف برگزاری نمایشگاه زنگ تفریح گفت: هدفمان این بود که نگاهی به گذشته داشته باشیم و خوشنویسی سنتی را که مدت هاست فراموش شده، مورد بازبینی قرار دهیم. هنرمندان حاضر در نمایشگاه از استادان خوشنویسی سنتی هستند و آثارشان می تواند نمونه خوبی برای خوشنویسی های خوب باشد. ایده برپایی نمایشگاه هم از اینجا شکل گرفت که کارهای کوچک استادان را به نمایش بگذاریم و بگوییم اینها پایه های نقاشیخط است. او ادامه داد: جوانانی که امروز کار نقاشیخط می کنند، خواسته هایشان را در پایه غلطی دنبال می کنند. ما می خواستیم در این نمایشگاه نشان دهیم چطور و با چه تفکری نقاشیخط شروع شده و استادان این رشته ابتدا با چه دیدی کار کرده و حالا چه اتفاقی افتاده است. به هرحال استادان و گالری داران باید نقش خود را درست ایفا کنند، دست به دست هم دهند و جماعتی را که در مسیر نقاشیخط کار می کنند، هدایت کنند. طباطبایی درباره عنوان نمایشگاه هم گفت: زنگ تفریح می خواست بگوید بایستیم و تعمق کنیم به کجا می رویم. واقعا وقتش است این جماعت شتابزده بایستند و تعمق کنند و با نگاهی به گذشته، چشم انداز آینده را ترسیم کنند. این گالری دار بیان کرد: به شخصه به خوشنویسی سنتی بسیار علاقه مندم. من زمانی می توانم به عنوان واسطه هنری عمل و چیزی را عرضه کنم که بدانم چه چیزی را تحت عنوان هنر ارائه می دهم. سردرگمی امروز بازار هنر باعث شده چیزی که به عنوان هنر ارائه می کنیم، فاقد اصالت باشد و این، نه هدف هیچ هنرمندی است و نه هیچ گالری داری. عین الدین صادق زاده نیز در این نشست گفت: قصه جوانان این دوره این است که اصلا نمی دانند پایه نقاشیخط چیست. من همیشه به هنرجویانم می گویم باید جهان بینی داشته باشید. تکلیف نگرش شما باید مشخص باشد. اول باید بدانید کجای جهان هستید تا خود را پیدا کنید. بعد ببینید کجا می خواهید بروید و در نهایت وسیله خود را پیدا کنید. جوانان این دوره فقط دنبال وسیله و تکنیک هستند و می خواهند کار کنند. انرژی لازم را دارند، ولی چون مقصد و مقصودی نیست، نمی دانند از کجا سر درمی آورند. او با اشاره به چگونگی شکل گیری نقاشیخط در ایران بیان کرد: در دهه 40 میلادی لترسیم در فرانسه رخ داد. لتریست ها، شعرهای پرت و پلا را فارغ از معنایش روی بوم می چسباندند که یکجور اعتراض بود. در ایران بچه های مکتب سقاخانه از آن ایده گرفتند. نقاشانی که دغدغه داشتند در هنر روز آن زمان هویت ملی و عناصر بومی داشته باشند، حروف را به عنوان یک عنصر بومی وارد نقاشی کردند که این دغدغه قشنگی بود. این هنرمند ادامه داد: در نقاشی همواره بدیلی وجود دارد. از دوره قرون وسطی نقاشان می خواستند نمونه ای از طبیعت را ارائه دهند. حال این طبیعت یا عینی بود یا تجریدی و انتزاعی. تنها نوع مواجهه ها متفاوت بود. اما در خط، بدیل وجود ندارد. خوشنویسی انتزاع مطلق است، پس به جوهر هنر نزدیک تر است. یکی از مسائلی که همواره در نقاشیخط مطرح می شود، این است که استادان نقاشی، خوشنویس ها را به نداشتن سوادبصری متهم می کنند و از آن سو استادان خوشنویسی هم نقاشان را به نداشتن مهارت خوشنویسی سنتی محکوم می کنند. صادق زاده در این باره بیان کرد: این پارادوکسی است که بین اساتید خوشنویسی و نقاشی وجود دارد. هیچ کدام نمی دانند به کجا می روند. دلیلش هم به نبود شناخت برمی گردد. این تکلیف را باید کسانی مشخص می کردند که خیلی قبل تر کار می کردند. امروز استادان سنتی خوشنویسی نسبت به خط تعصب دارند، اما آگاهی ندارند. این تعصب از زیاد کار کردن است، نه زیاد فهمیدن. در نقاشی هم بچه های مکتب سقاخانه همان طور که گفتم دنبال وارد کردن عناصر بومی بودند. اکنون یک مقوله به نام خوشنویسی وجود دارد و یک مقوله به نام نقاشی که این دو همه چیزش با هم فرق می کند. در حقیقت، نقاشیخط در پی کشف کیفیات بصری حروف است که تنها با خوشنویسی کردن و داشتن فهم و نگاه نقاشانه میسر می شود. او افزود: در نقاشی مجاز هستید از هر عنصری استفاده کنید. حرف هم یک عنصر است. اما تا وقتی مجازید که فقط حروف را وارد کنید. حروف با خوشنویسی فرق دارد. می توانید حروف را به عنوان یک عنصر وارد نقاشی کنید، ولی نمی توان خوشنویسی را وارد نقاشی کرد. مثلا کارهای زنده رودی، تبریزی و کارهای آخر نامی دقیقا حروف را وارد نقاشی کرده اند، پس اینها همه نقاشی است. صادق زاده اظهار کرد: در خوشنویسی باید به جنبه هایی توجه کرد که قبلا به آن توجه نشده است. اینها جنبه های بصری است. باید دانست خوشنویسی با خواندن به وجود نمی آید. در خوشنویسی باید فقط بنویسی. روند تقلید در خوشنویسی طولانی است. بعد از آن خلاقیت شکل می گیرد. آنجاست که رها می شوی. وقتی به آنجا رسیدی، می توانی سراغ تلفیق بروی. سراغ نقاشی و گرافیک بروی. بچه های امروز ما دانش بصری ندارند. خط را باید دانست. شما وقتی چیزی را نمی دانید، چه چیزی می خواهید از آن دربیاورید؟ من تصورم این است که باید خوشنویسی را خوب کار کرد و بعد هنرمند بگوید حالا به چه بخش هایی کمتر توجه شده تا روی آن کار کند. صادق زاده، برپایی این نمایشگاه را دغدغه ای برای نشان دادن مسیر عیان تر به جوانان هنرمند توصیف کرد و افزود: یک نقاش آمریکایی گفته بود خط فارسی آنقدر توانایی دارد که می تواند در و دیوار نیویورک را پر کند. اگر بخواهیم با خوشنویسی فقط به دید خط کار کنیم، این هنر تمام شده است. یعنی این هنر را استادان گذشته تمام کرده اند. پس بهتر است به جنبه هایی توجه کنیم که باعث به وجود آوردن فضاهای جدید می شود؛ کاری که استاد افجه ای یا استاد احصایی انجام می دهند. لازمه آن، این است که اول باید خط را دانست. امروز دیگر وقت آن نیست که فقط خط نوشت. کار هنری بر اساس شکل گیری نیازهای امروز است. این دغدغه هنرمند امروز است. متاسفانه بچه های امروز اصلا خط را نمی شناسند. حتی نقاشی و گرافیک را هم نمی شناسند. این نمایشگاه به آنها کمک می کند در نگاهشان به خط بازنگری کنند. حسین غلامی که خود مدرس انجمن خوشنویسان است نیز دراین باره عنوان کرد: توجه به نقاشیخط را در کنار گرایش های درونی هنرمند و همچنین تاثیر عوامل اجتماعی زمانه و اقتصاد هنر باید در نظر گرفت. حتی بُعد فراگیر تابلو در اندازه های بزرگ و جذاب برای جذب مخاطب از این شیوه، گرایشی ایجاد کرده که برخی به آن روی آورده اند و تا اینجا به نظر بنده هیچ ایرادی نیست، ولی در ترکیب نقاشی و خط باید به لطایف و ظرایف خوشنویسی هم نظری داشت تا در قالب خطوط مختلف مثل ثلث و نستعلیق و شکسته نستعلیق این تلاش ها را در بستر زمان و تجربه به یک قوام و پختگی رساند. بدون تردید هرمیزان تلاشی که در این راه به عمل می آید در راهیابی به مسیری مشخص کارساز می افتد و در فضای کاری خود صاحب فکری مستقل خواهیم شد. البته با بهره گیری و درک عمیق از مبانی هنرهای تجسمی و فضای خوشنویسی در این جست وجوها و تجربه کردن و تعاملی که هنرمند بین فضای خط و فضای نقاشی ایجاد می کند، در خلق آثار هنری اش به شکل پخته تر و زیباتر عمل می نماید که این می تواند الگویی مناسب و اثرگذار برای رهروان و جوانان مستعد وکوشا به عنوان توشه راهشان باشد. این خوشنویس می افزاید: ما خوشنویسان هم باید دیدمان را افزایش دهیم و شعور زیبایی شناسی خود را بالا ببریم، به این صورت استعداد پیدا خواهیم کرد تا در کار هنری به تقلید و کپی کردن بسنده نکنیم، زیرا بعد از مرحله تقلید است که قدم های اول برای هنرمند شدن آغاز می شود و هنرمند واقعی دنبال این است که با کم و زیاد کردن و برداشت منطقی و اصولی از گذشته و سنت و نیاز زمانه خود به دید و زبان تازه ای دست پیدا کند تا شخصیت و هویت مستقلی را برای خود ایجاد کند. پس بیاییم با بالا بردن دانش بصری خود و تعامل و ارتباط با سایر هنرهای تجسمی و دادن بُعد زیبایی شناختی به خط از جلوه های بصری حروف و کلمات خوشنویسی برای رسیدن به فرم های پویا و ماندگار کمک بگیریم تا به یک بیان شخصی برسیم. حسین غلامی خاطرنشان کرد: برپایی این نمایشگاه ها باعث می شود بفهمیم از خوشنویسی و پتانسیل بالایی که در جوهر و ذات آن وجود دارد، می توانیم استفاده های دیگری هم ببریم و صرفا به خوشنویسی به عنوان هنری محدود که خلاقیت را می گیرد، نگاه نکنیم. سجاد روشنی / گروه فرهنگ و هنر
یکشنبه 18 اسفند 1392 2:00
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 360]
صفحات پیشنهادی
زنگ تفریح به برنامههای نوروزی شبکه تهران پیوست
زنگ تفریح به برنامههای نوروزی شبکه تهران پیوست زنگ تفریح به عنوان برنامهای شاد و جذاب از گروه اجتماعی شبکه تهران برای نوروز 93 آماده پخش شده است امیرمیسبی تهیه کننده و کارگردان زنگ تفریح در گفتگو با خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران گفت برنامه زنگ تفریحآثار سه هنرمند خوشنویس در نمایشگاه «زنگ تفریح» روی دیوار رفت
آثار سه هنرمند خوشنویس در نمایشگاه زنگ تفریح روی دیوار رفتنمایشگاهی از آثار سه هنرمند خوشنویس مهدی فلاح حسین غلامی و عینالدین صادقزاده که از شاگردان غلامحسین امیرخانی به شمار میروند روز گذشته در گالری مژده گشایش یافت به گزارش خبرگزاری فارس عصر جمعه 9 اسفند ماه نمایشگاه خوزنگ خطر گینه برای زنگ تفریح شدن ایران در جام جهانی
زنگ خطر گینه برای زنگ تفریح شدن ایران در جام جهانی تیم ملی فوتبال ایران مقابل گینه شکست خورد ملی پوشان ما فقط در یک نیمه بازی قابل قبولی ارایه کردند به گزارش سرويس ورزشي جام نيوز تیم ملی فوتبال كشورمان مقابل گینه شکست خورد شاگردان کارلوس کی روش از ساعت 17 30 عصر امروز در یک باسرمربی تیم والیبال بانوان دانشگاه آزاد: برخی تیمهای لیگ زنگ تفریح بودند
شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹ ۱۸ سرمربی تیم والیبال بانوان دانشگاه آزاد گفت نبود منابع مالی کافی و عدم وجود اسپانسرهای قوی باعث میشود بازیکنان سطح بالا در تیمهای خاصی باشند و در نهایت برخی از تیمها ضعیف و زنگ تفریحی برای دیگران میشوند مریم هاشمی در گفت و گو با خبرنگار ورزشی خبرگزاسکی ایران همچنان زنگ تفریح المپیک/ سرمربی تیم ملی بدقول شد!
اسکی ایران همچنان زنگ تفریح المپیک سرمربی تیم ملی بدقول شد اسکیبازان ایران در پایان رقابتهای مارپیچ بزرگ با نتایجی ضعیف به کار خود پایان دادند به گزارش نامه نیوز به نقل از فارس در ادامه بازیهای المپیک 2014 سوچی ظهر امروز مانش اول رقابتهای اسکی آلپاین مارپیچ بزرگ با حضور 1رافائل باید تا پایان مسابقات جهانی بماند استکی: ماجک بیاید، من و بازیکنان اصلی نمیآییم/ با ماجک زنگ تفریح می
رافائل باید تا پایان مسابقات جهانی بمانداستکی ماجک بیاید من و بازیکنان اصلی نمیآییم با ماجک زنگ تفریح میشویمملیپوش هندبال ایران گفت اگر ماجک سرمربی تیم ملی شود حدود ۱۰ بازیکن اصلی برای تیم ملی بازی نخواهند کرد اللهکرم استکی در گفتوگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس درموطالب لو: امیدوارم در جامجهانی زنگ تفریح نشویم/جایی بازی میکنم که موثر باشم
طالب لو امیدوارم در جامجهانی زنگ تفریح نشویم جایی بازی میکنم که موثر باشم دروازه بان سابق تیم ملی گفت امیدوارم برنامهریزیها به گونهای باشد که در جامجهانی زنگ تفریح نشویم وبتوانیم با برنامهریزی مناسب حضوری شایسته در جامجهانی داشته باشیم وحید طالب لو دروازهبان سابق تیمقوچان نژاد: نمیخواهیم زنگ تفریح جام جهانی باشیم/ از جدایی نمازی شوکه شدم!
دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۵ ۵۹ مهاجم ملیپوش چارلتون فوتبال انگلیس را زیبا و 4 درجه بالاتر از بلژیک دانست و در بدو ورود به ایران برای حضور در اردوی تیم ملی گفت از جدایی امید نمازی شوکه شدم رضا قوچان نژاد در گفتوگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا به سوالاتی درنقاط ضعف و قوت الاتحاد را میشناسیم کیانی: سال گذشته در آسیا کمتجربه بودیم/ مشکلات حل نشود در آسیا زنگ تفریح
نقاط ضعف و قوت الاتحاد را میشناسیمکیانی سال گذشته در آسیا کمتجربه بودیم مشکلات حل نشود در آسیا زنگ تفریح میشویمبازیکن تیم فوتبال تراکتورسازی گفت سال گذشته کمتجربه بودیم و با 14 بازیکن وارد این مسابقات شدیم اما امسال تجربه تیمی ما بالاتر رفته و با تجربه بیشتر وارد لیگ قهرمادر گفتوگو با فارس محمدرضایی: برخی مشکلات و مصدومیتها من را از روند آمادگی دور کرد/فولاد زنگ تفریح در آسیا نی
در گفتوگو با فارسمحمدرضایی برخی مشکلات و مصدومیتها من را از روند آمادگی دور کرد فولاد زنگ تفریح در آسیا نیستمدافع تیم فوتبال فولاد خوزستان گفت میخواهیم در آسیا آبروداری کنیم و نمیخواهیم زنگ تفریح حریفان باشیم عباس محمدرضایی در گفتوگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس در مورعلی فیروزی: تیم ملی فوتبال ایران با این شرایط زنگ تفریح رقیبانش در جام جهانی می شود
علی فیروزی تیم ملی فوتبال ایران با این شرایط زنگ تفریح رقیبانش در جام جهانی می شود آبادان - ایرنا - مربی آبادانی و پیشکسوت فوتبال کشورمان در خصوص بازی تیم ملی فوتبال ایران مقابل گینه گفت با عملکردی که تیم ملی مقابل گینه داشت در جام جهانی تبدیل به زنگ تفریح رقیبانش خواهد شد علعلی پروین: میترسم در جام جهانی زنگ تفریح شویم/ پرسپولیس ۷۰ درصد قهرمان میشود
علی پروین میترسم در جام جهانی زنگ تفریح شویم پرسپولیس ۷۰ درصد قهرمان میشودعلی پروین گفت میترسم درجام جهانی زنگ تفریح شویم آرژانتین بازیکنانی دارد مثل مسی نیجریه هم تیم قدرتی و سرزنی است و بوسنی را هم باید حریف سختی دانست آن وقت ما با کویت و گینه بازی میکنیم به گزارش سرویفیروزی: تیم ملی ایران با این شرایط زنگ تفریح رقیبانش در جام جهانی می شود
فیروزی تیم ملی ایران با این شرایط زنگ تفریح رقیبانش در جام جهانی می شود آبادان - ایرنا - ملی پوش آبادانی سابق فوتبال کشور در خصوص بازی تیم ملی ایران مقابل گینه گفت با عملکردی که تیم ملی مقابل گینه داشت در جام جهانی تبدیل به زنگ تفریح رقیبانش خواهد شد علی فیروزی روز جمعه درجشنواره خوشنویسی استانی در پلدختر برگزار شد
به مناسبت ولادت حضرت زینب س جشنواره خوشنویسی استانی در پلدختر برگزار شد پلدختر – به مناسبت ولادت حضرت زینب س با حضور خوشنویسان استان لرستان جشنواره خوشنویسی در پلدختر برگزار شد به گزارش خبرنگارایرنا رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی پلدختر روز پنج شنبه در این جشنواره گفت اینزایش و پرورش هنر در ایران،متاثر از هنر خوشنویسی است
تابش زایش و پرورش هنر در ایران متاثر از هنر خوشنویسی است یزد- ایرنا- نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی گفت زایش و پرورش هنر در ایران متاثر از هنر خوشنویسی است به گزارش روز شنبه ایرنا محمدرضا تابش در بازدید از نمایشگاه خوشنویسان ممتاز این شهرستان با بیان اینکه خط بوادرخواست لعیا زنگنه در برنامه زنده تلویزیونی از آقایان!!
درخواست لعیا زنگنه در برنامه زنده تلویزیونی از آقایان ما در جایگاهی هستیم که بی نهایت مقدس است آقایان به خانمها حرمت بگذارید فقط به یک دلیل من این حرفهای روشنفکرانه که میگویند زن و مرد برابر هستند و اصلاً قبول ندارم میگویم فقط به خاطر باورهای دینیمان حضور لعیابازنگری «رستاخیز» زیر نظر یک مورخ تاریخ/ فیلمنامه «کوروش کبیر» بدستمان نرسیده است
فرهنگ و هنر سینمای ایران رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به مهر بازنگری رستاخیز زیر نظر یک مورخ تاریخ فیلمنامه کوروش کبیر بدستمان نرسیده است رئیس سازمان سینمایی گفت برای نمایش فیلم رستاخیز به کارگردانی احمدرضا درویش باید نظر علما و مراجع تقلید تامین و همچنین زیر نظر یکی ا-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها