تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين سخن، كتاب خدا و بهترين روش، روش پيامبر صلى‏لله‏ عليه ‏و ‏آله و بدترين ام...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820911647




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

از ادعای احیای شیر ایرانی تا ردپای رئیس جمهور سابق و تاجر نفت در بحث شکار


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: مشروح مناظره تلویزیونی شکار و حیات وحش؛
از ادعای احیای شیر ایرانی تا ردپای رئیس جمهور سابق و تاجر نفت در بحث شکار
وضعیت حیات وحش کشور، صدور مجوز شکار و وجود شکارچی غیرمجاز از مباحثی بود که با حضور موافقان و مخالفان شکار در برنامه زنده تلویزیونی مناظره بحث و بررسی شد.


به گزارش خبرنگار محیط زیست باشگاه خبرنگاران، بخش اول مناظره دیروز که با موضوع حیات وحش و شکار  با حضور رئیس انجمن دیده بان حقوق حیوانات، مدیر گروه محیط زیست دانشگاه تهران، فعال توریسم شکار، معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست و استاد دانشگاه آزاد آغاز شد ؛ رئیس انجمن دیده بان حقوق حیوانات در خصوص شکار حیات وحش گفت: در حال حاضر ما با یکی از معضلات دنیای جدید به نام شکار مواجه‌ایم اگرچه بنده با شکار مخالف نیستم اما بقای بشر امروز به شکار وابسته نیست.

 *116 شهید برای حفاظت محیط زیست دادیم

امیری شریفی ادامه داد: امروز گاهی افراد شکار را برای خوشگذرانی و افرادی برای لجبازی با محیط زیست انجام می‌دهند تا جایی که برای حفاظت از حیات وحش و مقابله با شکارچیان 116 محیط بان را از دست داده‌ایم.
 
*ممنوعیت شکار یعنی حذف یک گروه آگاه
 
مدیر گروه محیط زیست دانشگاه تهران با اشاره به اینکه در بسیاری از کشورها از شکار به عنوان یک منبع اقتصادی استفاده می کنند گفت: حیات وحش بخشی از ارزش افزوده طبیعت است و نباید نسبت به آن بی تفاوت بود.

افشین دانه کار با بیان اینکه صید و زنده گیری و شکار یعنی برداشت از منابع طبیعی است ، ادامه داد: فقدان برنامه ریزی و مدیریت در برداشت منابع طبیعی باعث آشفتگی شده است.
 
وی با انتقاد از ممنوعیت شکار اظهار داشت: شکارچیان واقعی طبیعت شناس هستند البته در کنار آنها شکارچیان غیرمجاز هم وجود دارد که آگاهی ندارند اما ممنوعیت شکار یعنی حذف گروه آگاه است.
 
*شکارچی مجاز را از شکارچی غیرمجاز تفکیک کنیم
 
فعال توریسم شکار در ادامه مناظره با بیان این مطلب که ما را متهم به مافیای شکار می‌کنند گفت:ما مخالف جنبش هایی که در حمایت از حیوانات می‌شود نیستیم بلکه باید بین کسانی که قانون مدار شکار می‌کنند و کسانی که غیرمجاز مبادرت به شکار می‌کنند تفکیک قائل شویم.

اسرافیل شفیع زاده ادامه داد: براساس گزارش معاون حکیمی سازمان محیط زیست 357 مجوز شکار در سال جاری صادر شده است اما این تعداد پروانه عامل نابودی حیات وحش نیست بلکه شکار غیرمجاز است که باعث تخریب می‌شود.
 
وی ادامه داد: طبق گزارش خانم ابتکار سد سازی ، پرداخت بی رویه از معادن، حفاری شرکت‌های آب و گاز و .. عواملی است که باعث شده تا 9 برابر ظرفیت از منابع طبیعی بهره برداری شود.
 
شفیع زاده ادامه داد: از خانم ابتکار درخواست می‌کنم تا گروهی متشکل از محیط بان تشکیل دهد، چراکه آنان در خط مقدم هستند و عوامل تخریبی را بهتر می‌شناسند.
 
*ثبت 1215 شکار غیر مجاز در سال 92
 
معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست کشور با بیان اینکه 74 گونه از هزار و 140 شناخته شده در کشور در معرض انقراض است گفت: برای حفاظت از وسعت 17 هزار هکتاری تنها 2 هزار و 500 محیط بان داریم که این تعداد نصف استانداردهای جهانی است این در حالیست که برای حفاظت از عرصه‌های طبیعی تاکنون 116 شهید و 124 جانباز داده‌ایم.

احمدعلی کیخا با اشاره به صدور 157 پروانه شکار ویژه و 193 پروانه عادی در سال جاری اظهار داشت: در سال جاری هزار و 215 شکار غیرمجاز، 300 مورد زنده گیری، 5 هزار و 159 شکار پرندگان، 3 هزار و 192 مورد شروع به شکار و 60 مورد سلاح جنگی گزارش شده است که متخلفان آن دستگیر شده‌اند اما قطعا آمار بیشتر از اینهاست.
 
وی ادامه داد: شکار غیرمجاز، تخریب زیستگاه توسعه ناسالم، خشکسالی و قاچاق چالشهای عمده حیات وحش است.
 
*وجود شکارچی برای بقا حیات وحش لازم است/شیر ایرانی را احیا می‌کنم
 
استاد دانشگاه آزاد و فعال محیط زیست با بیان اینکه شکار از زمانی که حیات به وجود آمده وجود داشته است گفت: وجود شکارچی برای بقا شکار شونده در عالم حیوانات واجب است و اینکه بگویم انسان دارای رژیم همه چیز خواری با تاکید بر گیاه خواری است افراط و تفریط است.
 
نوائیان در ادامه افزود: اگرچه شیر ایرانی در کشور منقرض شده است اما نمونه آن در هندوستان، انگلیس وجود دارد و اگر سازمان با احیای آن توسط بخش خصوصی موافقت کند ، من حاضرم این کار را انجام دهم.
 
*12 هزار دلار بابت شکار قوچ کرمانی

فعال توریسم شکار گفت: ایجاد قرق‌های اختصاصی می‌تواند فضایی را برای مشارکت مردم و کاهش فشار بر زیستگاه‌ها ایجاد کند.
 
شفیع زاده ادامه داد: محدود کردن شکار راهکار معقولی نیست ما باید با مشارکت مردم به توصیه‌های IUNC متمرکز شویم.
 
وی با اشاره به فعالیت خود افزود: از 18 سال پیش توانستیم شکارچیان خارجی را با عنوان توریسم شکار وارد ایران کنیم و این باعث ارزآوری می‌شود و تا جایی که حاضرند برای شکار یک قوچ کرمانی 12 هزار دلار به دولت پرداخت کنند.
 
*20 برابر شکار مجاز، شکار غیرقانونی داریم
 
در ادامه معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست با بیان اینکه سعی در حفاظت حیات وحش داریم نه نابودی آن گفت: در سال جاری هنگام صدور پروانه از تمامی استان‌ها نظرخواهی کردیم، که طبق آن 15 استان مخالف صدور پروانه بودند و 16 استان موافق این امر.

کیخا ادامه داد: ما باید به سمتی برویم که در بلند مدت در هیچ کدام از مناطق مجوز صادر نشود و ما زمانی که 20 برابر شکار مجاز، شکار غیر مجاز داریم و یا کسانی هستند که حاضرند برای دو رأس قوچ لارستان 600 میلیون پرداخت کنند یعنی تقاضا برای شکار وجود دارد پس باید مدیریت شود.






تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 93]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن