تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را قرائت كند خداوند به ازاى هر حرفِ آن چهار هزار...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820951673




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خراسان جنوبی سرزمین باغ های زیبا/ ملاقات با تاریخ بر بلندای فورگ


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > شرق > خراسان جنوبی گزارش تصویری- تشریحی مهر/
خراسان جنوبی سرزمین باغ های زیبا/ ملاقات با تاریخ بر بلندای "فورگ"
بیرجند - خبرگزاری مهر: خراسان جنوبی در شرق ایران با چشم اندازهای زیبا و آثار تاریخی و باستانی فراوان آماده پذیرایی گردشگران و میهمانان نوروزی است.



به گزارش خبرنگار مهر، استان خراسان جنوبی به دلیل برخورداری از جذابیت‌های فرهنگی، تاریخی و طبیعت منحصر به فرد در سطح کشور در بخش گردشگری حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و اکثر نقاط استان را مناطق بسیار دیدنی تشکیل می ‌دهد که چشم هر بینند‌ه ‌‌ای را خیره و گردشگران مشتاق و نکته سنج را به تحسین وا می ‌دارد. این استان کویری و زیبا با برخورداری از مردمی خونگرم و مهمان ‌نواز و دارا بودن فرهنگ غنی و آداب و رسوم جذاب و متنوع مانند رقص چوب مردان و مراسم بام اندود، سوغات لذیذ مانند عناب، زرشک، زعفران و... صنایع دستی هنرمندانه مانند فرش، جاجیم، نمد، همه ساله پذیرای علاقه مندانی از سراسر جهان است. استان خراسان جنوبی علاوه بر جاذبه های تاریخی از جاذبه های طبیعی فراوانی نیز برخورداراست، روستاها و مناطق نمونه گردشگری استان می تواند مورد بازدید گردشگران نوروزی قرار گیرد و خبرگزاری مهر با توجه به رسالت فرهنگی خود در نظر دارد این آثار تاریخی و میراث کهن گذشتگان این استان را برای علاقمندان به سفر به این خطه کویری را در قالب گزارش های خبری و تصویری معرفی کند. ارگ کلاه فرنگی بنایی متفاوت از معماری شهری ارگ کلاه فرنگی به عنوان دارالحکومه محل حکمرانی امیرمعصوم خان بوده که در اواخردوره زندیه احداث شده است. بنای مزبور به طورکلی از نظر فرم معماری با سایر بناهای شهری متفاوت است. یک حوض در وسط و گنبد با تزئینات مقرنس، رسمی بندی و کاربندی های زیبا به شکوه آن افزوده است.

قلعه بیرجند دژی تسخیرناپذیر این قلعه دارای دو در ورودی در اضلاع شمال و غربی است، مساحت آن حـدود دو هزار و 500 مترمربع است. قلعه همچون دژي تسخيرناپذير بوده که در هنگام محاصره، مردم از طريق راهروهاي زيرزميني با مراكزي همچون ارگ كلاه فرنگي و ارگ بهارستان ارتباط داشته‌ اند.

فورگ قلعه ای استوار و بلند در میان قلعه های تاریخی خراسان جنوبی ، قلعه فورگ نه تنها یکی از زیبا ترین قلاع منطقه به شمار می رود ، بلکه در نوع خود از لحاظ جایگاه قرار گیری و ساختار معماری ، یکی از منحصربفردترین قلعه های تاریخی ایران است.

قلعه شاهدژ نهبندان بزرگ‌ترین شهر سنگی مخروبه شرق ایران قلعه شاه دزد(شاهدژ) با قدمتی 1500 سال و بزرگ‌ترین شهر سنگی مخروبه شرق کشور است که قدمت و پیشینه آن مربوط به دوران ساسانی و از قلعه‌های اسماعیلیه در قهستان است.

باغ اکبریه عمارتی  جهانی در دل شهر در میان آثار تاریخی بیرجند باغ وعمارت اکبریه بیش از همه نگاه پرسشگرهربیننده ای را به سوی خود جلب می کند تا انسان را بی اختیار وادار به مدح و ستایش طراح و معمار بنای عظیم و باغ باشکوه اکبریه نماید. تزئینات  این باغ شامل تالار آینه، میان خانه و گنبد عرق چین و تزئینات مقرنس، رسمی بندی است و در گروه باغ های حکومتی به شمار می رود.

باغ و عمارت رحیم آباد مجموعه باغ و عمارت رحیم آباد در شهر بیرجند و در روستایی با همین نام واقع شده است. محوراصلی باغ در حد فاصل دو عمارت و در خط تقارن طولی آن است.این محور با دوحوض، یک استخر و درختانی در دو سوی مسیر از سایر نقاط متمایز شده که خود جلوه ای از الگوی باغ ایرانی است.

باغ و عمارت شوکت آباد مجموعه باغ و عمارت شوکت آباد در فاصله پنج کیلومتری جنوب شرقی بیرجند و در روستای شوکت آباد واقع شده است و شامل حصار، برج های دیده بانی، سردر ورودی، عمارت اصلی، حوضخانه، عمارت نارنجستان، باغ، اصطبل و فضاهای خدماتی است.

باغ گلشن طبس باغی زیبا و تاریخی متعلق به دوره افشاریه - زندیه است که یکی از مهمترین باغهای ایرانی به شمار می ‌رود. هزاران درخت میوه در این بنای تاریخی هشت هکتاری، طبیعت بی ‌نظیری آفریده که هر بیننده‌ ای از نظاره آن غرق در لذت می ‌شود.

بند دره این بنا در دوره قاجار در زمان حکمرانی امیر حشمت ‌الملک علم ساخته شده است. بند یا سد تاریخی دره بنایی است عظیم از سنگ، آجر و ملات ساروج که بر مسیر سیلابی در رشته کوه باقران احداث شده است.

چشمه مرتضی علی طبس چشمه آبگرم مرتضی علی از جاذبه های گردشگری طبیعی در شهرستان طبس است. وجود این چشمه جوشان با دو نوع آب گرم و سرد در کنار هم در دل کویر کشورمان جاذبه گردشگری بسیار زیبا و شگفت انگیزی ایجاد کرده است.

مسجد جامع قاین مسجد جامع قاين اولين اثر تاريخي به ثبت رسيده در خراسان جنوبي است. این مسجد بر روی بقایای یک آتشکده ساسانی ساخته شده است و برخی همانند ناصر خسرو زمان احداث آن را اوایل قرن پنجم هجری ذکر کرده اند.

آمیختن روح معماری اروپایی در منظریه مجموعه ساختمان کنسولیاری در داخل باغی مصفا واقع شده و در شیب کوهپایه های باقران قرار گرفته است. باتوجه به نحوه ساخت و طرح و نقشه مجموعه می توان گفت که روح معماری اروپایی به همراه عناصر معماری ایرانی در این مجموعه بهم درآمیخته است. تاریخ ساخت بنا به دوره پهلوی بازمی گردد.
























۱۳۹۲/۱۲/۱۵ - ۰۹:۱۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 107]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن