تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 19 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام حسن مجتبی (ع):خردمند به کسى که از او نصیحت مى خواهد، خیانت نمى کند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827592062




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فقها برای کارآمدی جریان استنباط، به تنقیح روش بپردازند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:



رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس:
فقها برای کارآمدی جریان استنباط، به تنقیح روش بپردازند خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر فقها بخشی ازوقت خود را صرف شناخت روش ها وتنقیح کرده و روش شناسی رواج پیدا کند، جریان استنباط کارآمدتر خواهد شد.



به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در نشستی اظهار داشت: اصولا روش شناسی دانش مهمی است و اگر بتوانیم این دانش را در دایره بحث وبررسی فقها قراردهیم، استنباط کارآمدتر وپاسخگویی فقه به مسائل زمان هم بهترخواهد شد وی با اشاره به اینکه در زمینه «روش شناسی مقارن» دو معنا قابل طرح است، گفت: یک معنا روش شناسی فقه مقارن است به این معنا که برای تاسیس فقه مقارن باید از روش متناسب با آن استفاده کرد. وی ادامه داد: معنای دوم آن است که کلمه «مقارن» صفت «روش» باشد، براین اساس، مقصود از روش مقارن، آن گونه روش شناسی است که خود مقارن است؛ به این معنا که در این روش فقه شیعه وسنی را با هم مقایسه می کنید. حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی اظهار داشت: هرچند برای مسائل فقه قدیم هم می توان روش شناسی تطبیقی را دنبال کرد اما آن اهمیت و فایده ای که برای روش شناسی تطبیقی فقه مسائل جدید متصور است، برای آن روش شناسی متصور نیست، بنابراین موضوع روش شناسی مقارن، فقه مسائل جدید است، به این معنا که در بررسی مسائل فقهی جدید، از این روش بهره بگیریم. وی در پاسخ به این سوال که چه ضرورتی دارد درباره مسائل جدید به این روش شناسی تطبیقی ومقارن توجه کنیم، افزود: اصولا روش شناسی دانش مهمی است و اگر بتوانیم این دانش را در دایره بحث وبررسی فقها قراردهیم، استنباط کارآمدتر وپاسخگویی فقه به مسائل زمان هم بهترخواهد شد، حال اگراین روش شناسی جنبه تطبیقی هم پیدا کند، طبعا مزایای یک مطالعه تطبیقی را هم خواهد داشت. حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی خاطرنشان کرد: اگر این روش شناسی مقارن درباره مسائل جدید باشد، به دلیل نبود سابقه مطالعاتی فقهی، این مسائل نیازمند مطالعه روشی است و قبل از هرچیز باید بدانیم با چه منهج و روشی با مسائل جدید روبه رو شویم. وی ادامه داد: اهمیت روش شناسی مقارن نسبت به مسائل جدید بسیار بیشتر از مسائل فقه قدیم است، زیرا اگربدون آمادگی فکری و روشی سراغ مسائل جدید برویم چه بسا نتوانیم از پس مطالعه فقهی آنها برآییم. به ویژه آن که گاه ممکن است اصول وروش های استنباط قدیم کاربرد چندانی برای پاسخگویی به مسائل جدید نداشته باشد. حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی خاطرنشان کرد: پرداختن به روش شناسی استنباط احکام مسائل جدید ضرورت زیادی دارد. ما اگر بپذیریم که هرچند مذاهب اسلامی مسائل اجتماعی خاص خود را دارند اما سنخ دیگری از مسائل اجتماعی وجود دارد که امت اسلامی بماهی امت ونه تنها شیعه یا سنی با آن روبه روست، این دسته از مسائل که از خاستگاه "امت بماهی امت" ظهور و بروز پیدا می کند، امت باید آن ها را حل کند. وی ادامه داد : حال اگرچنین امری را به رسمیت بشناسیم و بپذیریم که مسائل امت را باید براساس همه دیدگاه های امت حل کرد، مولفه های نسخه فقهی هم که برای حل این گونه مسائل ارائه می شود، باید از دل همه مذاهب برخاسته باشد تا همه درآن مشارکت کنند وآن راقبول داشته باشند. در مسائل فراروی امت باید به عناصر مشترک اتکا کرداستاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: وقتی روش شناسی بررسی فقهی مسائل مشترک فراروی امت را مطرح می کنیم باید ابتدا روش هر یک از مذاهب اسلامی را بررسی کنیم. دراین جا به مشترکاتی در روش بر می خوریم که باید آن روش های مشترک را فعال کنیم زیرا در مسائل فراروی امت باید به عناصر مشترک اتکا کرد. فواید شناسایی عناصر مشترک روشیحجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی خاطرنشان کرد: روش شناسی تطبیقی مسائل جدید چند فایده دارد. اولا مشخص می شود که روش هریک از مذاهب در استنباط احکام مسائل جدید کدام است؟ ثانیا، چه مشترکاتی وجود دارد ؟ ثالثا، این مشترکات شناسایی می شود تا مسائل فراروی امت بر اساس این عناصرروشی مشترک حل شود. استاد برجسته فقه حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: فایده دیگری هم می توان براین سه مورد افزود و آن این که گاهی اوقات عناصر روشی نزدیک ومتقارب به هم شناسایی می شود که این عناصر نیز قابلیت به کارگیری برای استنباط احکام مسائل فرا روی امت را دارد. علاوه بر این، گاه یکی از مذاهب روشی دارد که از پس حل مشکلات جدید بر می آید. وی ادامه داد: در این زمینه با توافق علمای امت می توان از این روش های کارآمد درحل مسائل فراروی امت یا طرح دیدگاه های اسلامی استفاده کرد. بنابراین روش شناسی مقارن فقه مسائل جدید (روش شناسی فقه مقارن غیر از روش شناسی مقارن فقه است)سه فایده اساسی دارد: یک؛ درمطالعات تطبیقی به عناصرمشترک می رسیم. دو؛ به عناصرروشی متقارب می رسیم .سه؛به عناصرروشی اختصاصی می رسیم که باهریک ازآن ها یا تلفیقی ازآن ها می توان مسائل فراروی امت رابه آسانی حل کرد. وی با اشاره به مسائل فراروی امت گفت: یک دسته مسائل، مناسباتی است که مربوط به روابط و ارتباطات میان شیعه وسنی وتعیین ارتباطات واحکام آن هاست. دراین جا اگر می خواهیم الگوی کلانی پیشنهادکنیم که هم شیعه و هم سنی به آن ملتزم باشد، باید به سوی نکاتی برویم که ازخاستگاه عناصرروشی مشترک برمی خیزد. حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی ادامه داد: دسته دوم مسائل، مناسباتی بین امت اسلامی وملت های دیگر جهان است .به عنوان مثال، بحث محیط زیست ،صلح ،مبارزه با مواد مخدر ،معاهدات بین المللی ومانند آن ازجمله مسائل مناسباتی بشری است .دراین گونه مسائل، امت اسلامی باید موضع واحدی اتخاذ کند و از موضع واحد با جهان درتعامل باشد. وی اظهار داشت: مسائل را باید براساس فقه مشترک حل کرد و این گونه نیست که هرکشوراسلامی بتواند از موضع خود دیدگاه امت را بیان کند. دسته دیگر، مسائل خرد است. فرض کنید امت اسلامی می خواهد نسبت به بانکداری، تغییرجنسیت یا شبیه سازی نظرخود را بیان کند. این مسائل به آن معنا کلان نیست ونیازی هم ندارد که امت بماهی امت نسبت به آن موضع خود را بیان کند اما مسئله جدیدی است . در این جا هم می توان با استفاده از عناصرروشی مشترک موضع واحدی اتخاذ کرد. وی ادامه داد: البته دراین دسته سوم ضرورتی به اتخاذ موضع واحد نیست و هرمذهبی می تواند دیدگاه خود را ارایه کند . دسته چهارمی هم هست که اهمیت زیادی دارد وروش شناسی مقارن به درد آن جا می خورد وآن تکمیل نظام حقوقی اسلام است. حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی اظهار داشت: اگر بپذیریم که نظام حقوقی اسلام هنوز تبیین نشده است ونظام حقوقی اسلام هم نظام حقوقی شیعه یاسنی به تنهایی نیست ، دراین صورت باید با کمک همه مذاهب این نظام حقوقی را تبیین کرد. وی گفت: ارایه مکتب های علمی مانند مکتب اقتصادی، مکتب سیاسی و مانند آن است که در این جا هم اگر بخواهیم مکتب ارایه کنیم ، باید همان طورکه شهید آیت ا... صدر اشاره کرده است، این مکتب از دل شیعه وسنی برخیزد وبا کمک عناصرروشی مشترک تبیین شود./919/د102/ن


۱۳۹۲/۱۲/۱۲






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[مشاهده در: www.rasanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن