محبوبترینها
آیا میشود فیستول را عمل نکرد و به خودی خود خوب میشود؟
مزایای آستر مدول الیاف سرامیکی یا زد بلوک
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1855468616
رستاخیز، فیلمی که به قدر یک تراژدی هم تماشاگر را در خود فرو نمی برد!
واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: رستاخیز، فیلمی که به قدر یک تراژدی هم تماشاگر را در خود فرو نمی برد!
محمدجواد فارسی، مداح هیئت یاثارالله الحسین علیه السلام، که خود نیز تجربه کارگردانی چندین فیلم سینمایی را در کارنامه کاری خود دارد، یادداشتی را در مورد فیلم رستاخیز در اختیار وارث قرار داده است
وارث: حاج محمدجواد فارسی، از جمله مداحانی است که در عرصه هنر فعال بوده است و از جمله اثر های هنری وی می توان به فیلم قلاده های طلا اشاره کرد که بعنوان دستیار کارگردان فعالیت داشته است. محمدجواد فارسی، مداح هیئت یاثارالله الحسین علیه السلام، که خود نیز تجربه کارگردانی چندین فیلم سینمایی را در کارنامه کاری خود دارد، یادداشتی را در مورد فیلم رستاخیز در اختیار وارث قرار داده است که در ادامه این یادداشت را می خوانید: «روز رستاخیز» هشتمین ساخته ی احمدرضا درویش است. فیلمسازی که به جز بهترین کارگردانی فجر سال 82 برای «دوئل» و دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه ی فجر سال 73 برای «کیمیا» از باقی آثارش چندان کامیاب نشد. «دوئل» نقطه ی عطف آثار این هنرمندِ در خور توجه می باشد که علی الطّبیعه انتظار مخاطب را نسبت به کارهای بعدی اش بالا می برد. ورود به عرصه ی ساخت فیلم تاریخی با گرایش دینی یکی دیگر از پارامترهای هنر متعهّد بوده که «درویش» با گام نهادن در این مقوله توانسته است اذهان اهالی هنر و حتی جامعه را به خود و اثرش سوق دهد. کارگردان مؤلّفی که از سال 81 شروع به نگارش «روز رستاخیز» می کند و قریب به 3 سال تحقیق و تالیف فیلمنامه اش طول می کشد که این اقدام تحسین برانگیز، خود بیانگر عدم شتابزدگی در خلق اثر می باشد. فیلمسازی که آنقدر برای خلق اثرش به ویژه چنین اثر معتنابهی ارزش قائل است که 78000 کیلومتر از مساحت ایران اسلامی را می پیماید و از کاشان و نائین و یزد و کرمان تا چهارمحال و بختیاری و هرمزگان و بوشهر در پی انتخاب لوکیشن مناسب برای به تصویر کشیدن نهضت حسینی علیه السّلام که رمز بقای اسلام عزیز است می گردد. اساسا به نمایش درآوردن موضوع جهانشمولی مثل مواجهه ی حق و باطل در ارضه ی مقدّسه کربلا توسّط بزرگترین مردان الهی از طرفی و خبیث ترین اهل دنیا از طرف دیگر نیازمند کار جهانی و هنری بین المللی است. چرا که حتی اگر سازنده هم نخواهد، این کار معرّف نهضت حسینی علیه السّلام آن هم در روزگاری که به فرموده ی رسول خدا صلّ الله علیه و آله و سلّم از اسلام جز اسمی و از قرآن جز رسمی باقی نمانده بود می باشد. شاید انتخاب «استفان واربک» به عنوان سازنده ی موسیقی فیلم از سوی کارگردان به نوعی توجه به فرامرزی بودن اثر باشدکه اتفاقا از اولین حاشیه های پروژه، همین انتخاب بود. آهنگساز صاحب اسکار غیر مسلمان غیر شیعه که حالا می خواهد برای سخت ترین و جان گَزاینده ترین لحظات تاریخ بشریت که ... ما أعظَمَها وَأعظَمَ رَزِِیَّتَها فِی الإسلام... است موسیقی خلق کند ظاهرا بدون هیچ ارادتی به اهلبیت و قرآن کریم! که شاهد این مدّعا تفاوت قابل توجه کیفیت نت نویسی های روز عاشورا با سکانس های ماقبل است. «رستاخیز» در کنار همه ی مؤلّفه های خوبی که می تواند کار را ماندگار کند متأسفانه با بی توجّهی فیلمساز به بعضی امور، موجب بروز بازخوردهای متنوّع متعدّد گردیده است که اگر نخواهیم گارد صنفی در حمایت از فیلمساز بگیریم پاسخی برای این همه دغدغه ی مقدّس نخواهیم یافت. امتناع «درویش» از به کارگیری مشاور تاریخی، مشاور مذهبی و طراح جنگ های تاریخی باعث شده تا ضربه هایی مهلک به پیکره ی این اثر هنری وارد شود. تا جائی که تماشاگر در انتها شاهد ذکر منابع و اسناد تاریخی داستان فیلم نیست. اگر همه ی 2 ساعت و 15 دقیقه از 3 ساعت فیلم؛ مقدمه ی به تصویر کشیدن روز عاشورا و احتجاج امام حسین بن علی علیهم السّلام است پس چرا درست زمانی که فیلم اوج می گیرد و به قلّه نزدیک می شود، در ساختار و محتوی دچار اعوجاج می گردد. اگر این اتّفاق ناخواسته است 10 سال عقبه ی پیش ذهنی و تولید چه پاسخی دارد و اگر خواسته است چرا متولّیان امر در «وزارت ارشاد» و «سازمان سینمایی» اقدام لازم را به عمل نمی آورند و اگر خدای ناکرده این گونه است، علّت این تساهل ها و تسامح چیست! این که ولیّ معظّم، سال ها پیش از این با صراحت مخالفت خود را مبنی بر عدم نمایش چهره ی اولیاء دین و شهدای کربلا بیان فرموده بودند که در آثاری چون «ولایت عشق»، «امام علی علیه السّلام»، «مختارنامه» و « روز واقعه» شاهد توجه به این مهم بودیم، چه می شود که از مجوّز ساخت و پروانه ی نمایش هم این مقوله ی هنجارشکن به راحتی عبور می کند و حتی تماشاگر دهه ی آئین سپاس از فیلم های انقلاب اسلامی هم چند ثانیه پس از سکانس نهایی - قتلگاه - با دیدن تیتراژ پایانی اقدام به کف زدن می کند!! ظاهرا این فیلم حتی به قدر یک تراژدی هم تماشاگر را در خود فرو نمی برد. پاسخی که بعضی از مسئولین ذیربط بر رفع اشکالات جدّی «روز رستاخیز» در رسانه ها دادند قول حذف کردن صحنه هایی که به گفته ی کارگردان از تمثال های منسوب به بزرگان شهداء کربلاست، بوده است. سوال بسیار مهم این است که چنانچه سکانس های نهایی پروژه که مربوط به قتل شهدای گرانقدر کربلاست حذف شود، اگر به کار لطمه نرساند پس برای چه این فیلم ساخته شده است و اگر بناست به فیلم لطمه بخورد پس چرا فیلم اکران شود! آیا همین نگرش های کوته بینانه نیست که 12 میلیارد بودجه صرف ساخت چنین پروژه ای کرده است! آیا شورای نظارت و ارزشیابی ارشاد و حتی داوران جشنواره هم نمی دانند که حرمله لعنه الله علیه حضرت علی اصغر علیه السّلام را کشته است؟ آیا نخوانده اند در کتب معتبر از بیان امام باقر علیه السّلام که خون آن شیرخواره ی مظلوم پس از پاشیده شدن به آسمان توسط سیّدالشّهداء علیه السّلام به زمین بازنگشت چه رسد به آنکه روی سُم اسبش بزیزد. و مگر نه آن که حضرتش سوار بر ناقه، شیرخواره را مقابل لشکر دشمن بردند؟ آیا تصوّر فیلمساز از حضرت قاسم سیزده ساله علیه السّلام که پایش به رکاب اسب نمی رسید و زره قواره ی بدن مبارکش نبود بازیگری با محاسن پُر و قامتی رشید آن گونه بود؟ آیا ابالفضل العبّاس علیه السّلام عمامه بر سر داشت هنگام عزیمت برای سقایت از علقمه؟ و آیا هنگام جداشدن دستان مبارکش و منشق شدن ماه راس انورش مانند کاراکترهای «گلادیاتور» و «تروا» و امثالهم جیغ و نعره کشیدند یا فریاد والله إن قَطَعتُموا یَمینی... سردادند. اگر فرمودند أشبَهُ النّاس بِرَسولِک خَلقاً و خُلقاً یعنی شبیه ترین مردم به رسول خدا که هرگاه دلتنگش می شدند به جمال انور علیّ اکبر علیه السّلام نگاه می کردند و یکی از مهمات عاشورا همین بود که پیرمردهای لشکر کوفه و شام با دیدن او یاد رسول خدا افتادند آیا به تصویر کشیدن جمال مبارک این شاهزاده نمی تواند به نوعی به تصویر کشیدن جمال آقا رسول خدا صلّ الله علیه و آله وسلّم باشد؟! آیا خیمه ی دارالحرب برای جمع آوری ابدان مطهّر شهدا نبوده است. چرا این ابدان انتقال نیافت؟ آیا جناب حرّبن یزید ریاحی پس از آغاز جنگ به خیام حسینی علیه السّلام پیوست؟ می بینیم که دنیای غرب؛ اوّلا افسانه سازی و اسطوره پردازی می کند و از هیچ، چیزی می آفریند با باورپذیری بسیار بالا در ردّ حقیقت. در ثانی از منابع اسلامی و حتّی شیعی بهره گرفته و در ژانر تخیّلی تولیداتی دارد و موجب جذب دایره ی وسیعی از مخاطبین در سرتاسر دنیا می شود که از آن دست می توان به «نوئینگ» با بازی «نیکولاس کِیج» تفسیر به رأیی از سوره ی مبارکه ی «تکویر» و یا «هابیت ها» که تحریفی کاملا آشکار از داستان ابابیل در سوره ی مبارکه ی «فیل» اشاره کرد با این تفاوت که ابابیل در این اثر از نیروهای شیطانی هستند. و نمونه های فراوان دیگر. آیا ما از منابع غنیّ تاریخی و عقیدتی که در اختیار داریم به درستی بهره می بریم؟ آیا راهیابی «روز رستاخیر» در عرصه ی بین الملل موجب تحریف در شناساندن امام حسین علیه السّلام نمی شود با قاب بندی هایی که خروجی اش معرفی شخصیتی ضعیف و ناتوان است و برعکس، قاب هایی که از دشمنان اسلام دیده می شود مولّد صلابت و عزم راسخ و عقیده ی خلل ناپذیر! فقدان زمان کافی تماشاگر برای مطالعه ی متن های ابتدا و انتهای فیلم که بار بخش بزرگی از فلسفه ی قیام حسینی علیه السّلام و ترسیم اوضاع اجتماعی- سیاسی وقت را به دوش دارد و انتخاب نریتور نه چندان مناسب برای سیّدالشّهداء علیه السّلام نیز بر ضعف های اثر می افزاید. ای کاش فیلمساز با قید «اقتباسی آزاد از نهضت عاشورا» دست کم به عمده ی مخاطبین -که می دانیم غالبا اهل فنّ نیستند- می فهماند که حسینتان را، عباستان را، اکبر و قاسم و اصغرتان را در این فیلم جستجو نکنید...!
تاریخ انتشار: 12 اسفند 1392 - 15:36
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]
صفحات پیشنهادی
امید تهیه کننده به فیلم منتخب تماشاگران جشنواره فجر / «خط ویژه» در شهرستانها میفروشد
امید تهیه کننده به فیلم منتخب تماشاگران جشنواره فجر خط ویژه در شهرستانها میفروشد فرهنگ > سینما - تهیه کننده فیلم سینمایی خط ویژه میگوید کسب آرای مردمی در شهرستانها ما را به فروش بهتر فیلم در عید نوروز امیدوار کرد منصور لشکری قوچانی در گفتوگو باخط كشي مخاطب عام و خاص را قبول ندارم/ به تماشاگر دروغ نمی گویم
نويسنده و كارگردان دوساعت بعد مهرآباد خط كشي مخاطب عام و خاص را قبول ندارم به تماشاگر دروغ نمی گویم علیرضا فرید گفت سينماي ايران به هيچ وجه گيشه ندارد و با بی معنی بودن فيلم پر مخاطب و پر فروش سعی می کنم به تماشاگر دروغ نگویم به گزارش خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگارانهنرمندان صنایع دستی در فروش محصولات خود حمایت می شوند
سلطانی فر هنرمندان صنایع دستی در فروش محصولات خود حمایت می شوند معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری از برنامه ریزی برای تعامل بیشتر با هنرمندان هنر های سنتی و صنایع دستی و حمایت از آنها خبر داد به گزارش خبرنگار حوزه میراث باشگاه خبرنگاراقدردانی همایون غنیزاده از تماشاگران دو نمایشش
شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳ ۱۲ همایون غنیزاده کارگردان تئاتر که این روزها 2 نمایش در انتظار گودو و ملکه زیبای لینین را اجرا میکند از تماشاگران نمایشهایش قدردانی کرد او در متن یادداشتی که در اختیار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا قرار داده آورده است هیچ هنرمندی نیست که نگفیلمی از امام که هرگز منتشر نمیشود
یکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶ ۴۰ امام به من جرئت ساختن سربداران و طرح دیالوگهای قاضی شارح را داد این جمله را محمدعلی نجفی پس از یادآوری گفت و گویی که در نوفل لوشاتو با امام خمینی س انجام داده می گوید به گزارش ایسنا جماران در ادامه نوشت امام در اقامتگاه خود در پاریس از انسان ححاتمی کیا: جناب آقای روحانی جریان فرهنگی مردان بزرگ میطلبد نه کسانی که نمیتوانند 24 ساعت پای حرفهای خود بای
حاتمی کیا جناب آقای روحانی جریان فرهنگی مردان بزرگ میطلبد نه کسانی که نمیتوانند 24 ساعت پای حرفهای خود بایستند حاتمی کیا گفت من به اختتامیه نرفتم چون احساسا کردم که آرایشی چیده شده است چه آگاهانه و چه ناآگاهانه که به نظر برسد که من مقبول جریان سینما نیستم به تعبیر کسانی که قهنرمندان صنایع دستی در فروش محصولات خود حمایت میشوند
سلطانی فر هنرمندان صنایع دستی در فروش محصولات خود حمایت میشوند معاون رئیس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری از برنامه ریزی برای تعامل بیشتر با هنرمندان هنر های سنتی و صنایع دستی و حمایت از آنها خبر داد به گزارش حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران به نقل ازمدیر سایت فیدیبو: بدون حضور در اینترنت نمی توانیم میراث خود را حفظ کنیم
مدیر سایت فیدیبو بدون حضور در اینترنت نمی توانیم میراث خود را حفظ کنیم تهران- ایرنا- مدیر سایت فروش کتاب الکترونیک فیدیبو گفت بدون حضور در اینترنت نمی توانیم میراث خود را حفظ و به جهان منتقل کنیم به گزارش روز یکشنبه خبرنگار حوزه کتاب و ادبیات ایرنا مهدی فیروزان در مراسم رونماسفیر ترکیه در تهران در گفتوگو با فارس: اردوغان قدرت مردمی خود را با «دیگران» تقسیم نمیکند/ ترکیه درباره سوری
سفیر ترکیه در تهران در گفتوگو با فارس اردوغان قدرت مردمی خود را با دیگران تقسیم نمیکند ترکیه درباره سوریه بر رایزنیهای موثر با ایران تأکید داردسفیر ترکیه در تهران گفت هیچ دولتی مسئولیت و قدرتی را که از مردم دریافت کرده با عنصر دیگری تقسیم نمیکند چرا که در این صورت به آنتفاوت قیمت واردات و بازار خودروهای لوکس چقدر است؟/ وقتی پورشه 645 میلیونی یک میلیارد و 150 میلیون تومان فروخته
تفاوت قیمت واردات و بازار خودروهای لوکس چقدر است وقتی پورشه 645 میلیونی یک میلیارد و 150 میلیون تومان فروخته می شود جدول طی روزهای اخیر ارزش وارداتی مدل های مختلف خودرو پورشه اعلام شده است که البته این رقم با قیمت این خودرو در بازار تفاوت قابل توجهی دارد به گزارش نامه نیوز دسام درخشانی: خودم هم نمیدانم آخر «آوای باران» چه میشود
سام درخشانی خودم هم نمیدانم آخر آوای باران چه میشود سام درخشانی که این روزها او را با شخصیت نادر در سریال آوای باران میبینیم درخصوص اینکه چرا برخی این سریال را مشابه کارهای هندی میدانند اظهار کرد نمیدانم کار را میسازی نگیرد میگویند هنری است اگر هم بگیرد میگویند هندیفروش خودروسازها کم شد/ مردم ماشین نمی خرند
فروش خودروسازها کم شد مردم ماشین نمی خرند اقتصاد > صنعت - ایسنا نوشت بررسی تازه ترین رده بندی انجام شده درباره 500 شرکت پرفروش ایران در سال 1391 حاکی از آن است که شرکتهای خودروسازی کشور در سال گذشته با افت شدید فروش مواجه شدند و رتبه فروش تمامی آنها در بین 5حاتمیکیا: هیچگاه فیلم سفارشی نمیسازم / "تراژدی مرصاد" بینظیر است
سهشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰ ۲۷ ابراهیم حاتمیکیا در پاسخ به پیشنهاد ساخت فیلمی دربارهی عملیات مرصاد گفت هیچگاه فیلم سفارشی نمیسازم به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه کرمانشاه این کارگردان سینما در آیین اختتامیه جشنواره فیلم فجر کرمانشاه که با حضور جمعی ابه لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا امیدوارم قلعه نویی: باید قدر داوران خودمان را بدانیم/ تماشاگران نباید ما را بی
به لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا امیدوارمقلعه نویی باید قدر داوران خودمان را بدانیم تماشاگران نباید ما را بیغیرت خطاب کنندسرمربی تیم فوتبال استقلال گفت باید قدر داوران خودمان را بدانیم این داور چینی دو پنالتی ما را نگرفت به گزارش خبرگزاری فارس امیر قلعه نویی پس از شکست یک بناشران بینالملل در خیابان بهشتی مستقر نمیشوند آغاز ثبتنام بخش بینالملل نمایشگاه کتاب از فردا تا ۱۰ فروردین
ناشران بینالملل در خیابان بهشتی مستقر نمیشوندآغاز ثبتنام بخش بینالملل نمایشگاه کتاب از فردا تا ۱۰ فروردین ثبت نام ناشران بخش بینالملل برای حضور در بیست و هفتمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران از فردا ۵ اسفند آغاز میشود به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس ثبت نامهنرمند نمینی دیپلم افتخار مسابقه صلح و همکاری اسپانیا را به خود اختصاص داد
هنرمند نمینی دیپلم افتخار مسابقه صلح و همکاری اسپانیا را به خود اختصاص داد اردبیل - ایرنا - عضو کانون پرورش فکری نمین دیپلم افتخار مسابقه صلح و همکاری اسپانیا را به دست آورد به گزارش روز شنبه ایرنا نادیا هاشم پور عضو 5 5 ساله کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نمین در مسابقه بزنی شنی به کودکی خود میرود/ انیمیشنی که چیزی از آن باقی نمیماند
فرهنگ و هنر رادیو و تلویزیون با ساخت وقتی که بچه بودم زنی شنی به کودکی خود میرود انیمیشنی که چیزی از آن باقی نمیماند یک کارگردان انیمیشن با اشاره به تکنیک ساخت انیمیشن شنی در فیلم کوتاه وقتی که بچه بودم از داستان آن درباره خاطرات زنی که به کودکی خود می رود و هماهنگی داست-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها