تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 4 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اگر خداوند بوسیله تو یک نفر را هدایت کند برای تو بهتر است از دنیا و هر آنچه د...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812488711




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وجود نقشه کاداستر نگرانی های مالکیت ملکی را از بین می برد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

مدیر کل ممیزی اراضی سازمان جنگل ها: وجود نقشه کاداستر نگرانی های مالکیت ملکی را از بین می برد تهران - ایرنا - مدیر کل ممیزی اراضی سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری کشور گفت: اجرای طرح کاداستر در پیشگیری از زمین خواری بسیار موثر است و بخش عمده نگرانی های مالکیت های ملکی را از بین می برد.


به گزارش ایرنا از سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری؛ صادق خیری افزود: زمین نیز همانند یک سیستم بانکی سرمایه به شمار می رود، به طوری که وقتی یک سیستم بانکی با یک شماره حساب، تمام اطلاعات و گردش کار مربوط به صاحب حساب مشخص می شود و دارای حاشیه امن است در غیر این صورت سپرده گذاری در این بخش صورت نمی گیرد، این امر در خصوص زمین نیز صدق می کند.
وی اظهار داشت: بنابراین انتظار می رود برای زمین و صاحب این نوع سرمایه نیز حاشیه امن و سیستمی ایجاد شود که علاوه بر شفافیت مالکیت، کسی قادر به فروش همزمان ملک به چند نفر را نداشته باشد.
به گفته وی، کاداستر به آن دسته از نقشه برداری های ثبتی گفته می شود که ارزش حقوقی دارد و بر اساس مرزهای آن سند مالکیت صادر می شود.
وی هدف کاداستر را ایجاد نظام ساده، روان، دقیق و مطمئن با قابلیت بروزرسانی عنوان کرد و اظهار داشت: ارزش، موقعیت و مالکیت سه مقوله ای است که جایگاه اراضی را برای مراجع اداری، قضایی و اشخاص معین می کند.
خیری تصریح کرد: اجرای طرح کاداستر در پیشگیری از زمین خواری بسیار موثر است و زمین خواران در تکاپوی آن هستند که ببینند در کجا ضعف قانونی وجود دارد و سابقه تثبیت شده نداریم، تا آن ملک یا زمین را تسخیر کنند.
وی با بیان اینکه کاداستر یک فرایند است گفت: در گذشته ادعای اشخاص نسبت به مالکیت و زمین به این صورت بود که شخص اسناد کاغذی و دست نوشته ارائه و ادعای مالکیت می کرد، اگرچه اسناد او اعتبار داشت اما محکم نبود.
وی اضافه کرد: پس از چندی اداره ثبت اسناد و املاک برای استحکام بیشتر کارها در مقاطعی برگه های دست نوشته را تبدیل به دفترچه ساخت، آن را پلاک بندی کرد و به این پلاک ها شماره های اصلی و فرعی داد.
مدیر کل ممیزی اراضی سازمان جنگل ها افزود: هم اکنون کاداستر با یک سیستم مدرن این کار را انجام می دهد و تمام اطلاعات و نقشه ها را در فضای مجازی رقمی و توصیفی کرده است.
وی گفت: با انجام کاداستر دیگر مهم نیست، حدود یک زمین کجاست و به چه ملکی متصل است بلکه نقشه ها بر اساس مختصات گوشه های ملک تعریف می شود و نیازی به شناسایی عوارض طبیعی و پلاک های مجاور نیست و اطلاعات توصیفی و نقشه ها یکپارچه و به هم پیوسته هستند یعنی سندی نیست که نقشه نداشته باشد.
خیری درباره اینکه کاداستر از چه پیشینه ای در ایران و دیگر کشورهای جهان برخوردار است افزود: در سال 1345 قانون، موضوع کاداستر را در کشور مطرح کرد، در سال 1351 با اصلاح ماده 156 ثبت اسناد و املاک، وارد ادبیات حقوقی شد.
وی با اشاره به اینکه در آن زمان کاداستر با سکته هایی مواجه شد اظهارداشت: حدود 20 سال پیش در کشور، اقدامات اجرایی کاداستر شهری و غیر شهری در کشور آغازشد و متولی آن سازمان ثبت است.
خیری کار کاداستر را شفاف سازی دانست و گفت: این سیستم قادر است جای ملک، مساحت، موقعیت، مالکیت شخصی را اعلام کند، اما مشکل کنونی ما این است که با ورود روش کاداستر بیش از 120 میلیون هکتار از اراضی غیرشهری که متولی آن منابع طبیعی است به روش سنتی نقشه برداری آن صورت گرفته و تنها 20 میلیون هکتار نقشه باقی مانده که باید با روش کاداستر انجام شود.
وی تصریح کرد: کاداستر اسناد جاری اراضی ملی از سال 89 شروع شد، برای 5 میلیون هکتار سند کاداستری (تک برگی) گرفته شد، برای پنج میلیون هکتار نقشه آماده وجود دارد و برای 10 میلیون هکتار باقی مانده نیز باید نقشه برداری انجام شود.
وی درباره 120 میلیون هکتار مناطق نقشه برداری شده به سبک سنتی گفت: این اراضی هم باید به نقشه های کاداستری تبدیل شود ضمن اینکه فرایند تولید نقشه کاداستری از سنواتی و قدیمی به تک برگی کاداستر بسیار فرایند پیچیده و هزینه بر است و علاوه بر آن خلاء قانونی هم وجود دارد.
مدیرکل ممیزی اراضی سازمان جنگل ها بیان کرد: براساس قانون افزایش بهره وری کشاورزی و منابع طبیعی موضوع اجرایی شدن کاداستر در کل اراضی ملی تکلیف شده که در برنامه پنجم توسعه به اتمام برسد اما عملاً ردیف اعتباری برای این کار در نظر گرفته نشده است.
خیری، هزینه اصلاح هر هکتار نقشه را هفت هزار تومان نام برد و افزود: 800 میلیارد تومان اعتبار نیاز است تا کل سند و نقشه های سنتی تهیه شده به کاداستر تبدیل شود که با فراهم شدن امکانات این کار ظرف مدت 10 سال انجام پذیر است.
وی گفت: در سال جاری برای یک میلیون هکتار کاداستر، سه میلیارد تومان در نظر گرفته شد، اما تنها 30 درصد این رقم به آن اختصاص یافته است.
وی ادامه داد: هم اکنون برای یک میلیون و 600 هزار هکتار از اراضی ملی برنامه ریزی وجود دارد که 600 هزار هکتار آن بصورت متمرکز توسط سازمان و یک میلیون هکتار نیز به شکل امانی انجام می شود که برای اجرای آن در شرف عقد قرارداد هستیم و زمینه ایجاد کارگاه آموزشی برای نیروهای کارشناسی فراهم شده است.
خیری افزود: در حال حاضر کاداستر به صورت محدود در استان هایی نظیر همدان، زنجان، فارس، اصفهان و ایلام انجام می شود، توصیه بر این است ساختار امنیت اطلاعات کاداستر حفظ و با از بین بردن ضعف ها زمین خواران که در بسیاری مواقع اطلاعات بیشتری نسبت به ما دارند به اطلاعات موجود دسترسی پیدا نکنند.
به گفته وی، حدود250 سال قبل در فرانسه ناپلئون بناپارت از این سیستم برای کاداستر هزار روستا استفاده کرد تا معلوم شود که کاربری هر منطقه برای چه چیزی مساعد است.
اقتصام(1)9186**1594
انتهای پیام /*




12/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن