تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص): طلب دانش بر هر مسلمانى واجب است. خداوند جويندگان دانش را دوست دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802760704




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فعاليت هاي رو به رشد بورس کالاي ايران طليعه اي براي توسعه معاملات ابزارهاي مالي است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۲ اسفند ۱۳۹۲ (۹:۱۸ق.ظ)
رييس سازمان بورس و اوراق بهادار مطرح کرد: فعاليت هاي رو به رشد بورس کالاي ايران طليعه اي براي توسعه معاملات ابزارهاي مالي است فعاليت هاي رو به رشد بورس کالاي ايران طليعه اي براي توسعه معاملات ابزارهاي مالي است .
به گزارش خبرگزاري موج، دکتر صالح آبادي رييس سازمان بورس و اوراق بهادار در سمينار قراردادهاي سلف موازي استاندارد ميلگرد با بيان مطلب فوق گفت: معاملات بورس کالا در ابتدا مبتني بر معاملات کالا هاي فيزيکي مانند محصولات فلزي و کشاورزي بود و در ماه هاي پاياني سال 86 نيز فرآورده هاي نفتي و پتروشيمي به اين جمع افزوده شد ليکن با توجه به ديدگاه سازمان بورس و اوراق بهادار سعي بر اين شد که علاوه بر محصولات فيزيکي قراردادهاي مبتني بر کالاها نيز در بورس کالا مورد معامله قرار گيرد.
وي با بيان اينکه حجم بسيار زياد معاملات در بورس هاي کالايي جهان مربوط به داد و ستد قراردادهاي مبتني بر کالا و معاملات آتي است، خاطر نشان کرد: حرکت به سوي ابزارهاي مالي در بورس کالاي ايران همواره مد نظر ما بوده و روند روزافزون معاملات قراردادهاي آتي در اين بورس گوياي اين مدعاست. رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه گفت: در سال گذشته حجم معاملات قراردادهاي آتي در بورس کالا بسيار بالا بود و طي امسال نيز اين روند تا حدودي ادامه داشته البته با توجه به نوسانات کمتر قيمت طلا طي امسال، کاهش اين معاملات منطقي است.

راه اندازي قراردادهاي سلف موازي و اختيار
وي افزود: ما اميدواريم در آينده نزديک شاهد آغاز معاملات اختيار در بورس کالا باشيم ضمن آنکه در معاملات آتي نيز ورود دارايي پايه جديد علاوه بر سکه، مد نظر بورس است. وي در ادامه در خصوص راه اندازي قراردادهاي سلف موازي استاندارد ميلگرد گفت: در بورس کالا معاملات سلف معمولي از مدتها پيش آغاز شده و طبق موازين شرعي معامله سلف نمي تواند بازار ثانويه داشته باشد و به عنوان مثال اگر کسي کالايي را بصورت سلف خريداري کرده باشد تا قبل از سررسيد نمي تواند آنرا واگذار نمايد. به همين خاطر معاملات سلف داراي مشتريان کمتر و محدودتري است و نقش توليدکننده در تعيين قيمت کالا بسيار پررنگ است در حالي که هم اکنون با تمهيدات انديشيده شده و در قالب موازين شرعي پيگيري شده از سوي کميته فقهي با معاملات قراردادهاي سلف موازي استاندارد ، امکان معاملات در بازار ثانويه فراهم شده است.

بازار شفاف تر با سلف موازي
سخنگوي سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه با بيان اينکه کالاهايي که ماهيت تجاري بيشتري دارند در قراردادهاي سلف موازي امکان داد و ستد آنها بيشتر وجود دارد گفت: در معاملات قراردادهاي سلف موازي ، افراد گوناگوني مي توانند شرکت کنند و خريداران بيشتري در بازار حضور پيدا مي کنند و بازار ، شفاف تر و قيمتها، واقعي تر خواهد بود . ضمن آنکه با توجه به نقدشوندگي زياد بازار در هر لحظه امکان کشف قيمت وجود دارد و بازار خارج از بورس مي تواند براي تعيين قيمت از آن استفاده بکند. اين در حالي اتفاق مي افتد که با معاملات قراردادهاي سلف موازي قيمت کالاها به جاي يک و يا دو هفته در ميان، بصورت روزانه و لحظه اي مانند قراردادهاي آتي کشف مي شوند.
دکتر صالح آبادي با اشاره به اينکه در قراردادهاي سلف موازي استاندارد مانند قراردادهاي آتي اصل بنابر تحويل کالا است گفت: در اين معاملات نيز الزاما تحويل کالا صورت مي گيرد و مانند قراردادهاي آتي در صورت عدم تحويل از سوي فروشنده و يا عدم تحويل از سوي خريدار ، جريمه هاي لازم به آنها تعلق خواهد گرفت. وي در ادامه افزود: با راه اندازي قرارداد سلف موازي بر روي هر کالا از جمله ميلگرد، مقدمات راه اندازي قراردادهاي آن کالا نيز فراهم مي شود و آنچه که براي ما مهم است آن است که حرکت از سوي معاملات فيزيکي را بسوي معاملات ابزارهاي مالي در بورس کالا پيش ببريم.

رفع محدوديت نوسان قيمت در بورس کالا
وي با اشاره به محدوديتهاي موجود در نوسانات قيمت کالاها در بورس کالاي ايران تاکيد کرد: تلاش همه ما بر اين مهم است که محدوديت نوسانات قيمتي در کالاهاي مختلف معامله شده در بورس کالا برداشته شود و اعتقاد ما اين است که کالايي که در بورس کالا مورد معامله قرار مي گيرد نبايد محدوديتي در نوسان قيمت آن اعمال شود . وي با اشاره به تعاملات و همکاري سازمان بورس و بورس کالا با وزارت صنعت، کارگروه کنترل بازار و شرکت ملي صنايع پتروشيمي خاظرنشان کرد: با راه اندازي اتاق گفتگو با شرکت ملي صنايع پتروشيمي و توافقات صورت گرفته با وزارتخانه متبوع و کارگروه کنترل بازار اميد است محدوديت نوسانات قيمت کالاها در اين بورس برداشته شود چرا که اين مساله در نهايت به نفع اقتصاد کشور خواهد بود. وي در ادامه گفت: نگاه ما به بورس کالاي ايران به عنوان بازاري است که به شفافيت بازار کالاها کمک نموده و سيگنالهاي واقعي را هم به سمت عرضه و هم به سمت تقاضا ارسال مي کند و با نگاه به بورس کالا مي توان به سياستگذاري دولت در بخشهاي مختلف کالايي کمک کرد. وي با اشاره به نقش بورس کالا در تامين مالي کوتاه مدت توليدکنندگان گفت: راه اندازي ابزارهاي مالي جديد از جمله قراردادهاي سلف موازي و قبض انبار در بورس کالاي ايران بازار کشور را به سمت بازاري رقابتي تر و شفاف تر سوق مي دهد و بورس کالا مي تواند ارتباط ما را با اقتصاد جهاني در اين زمينه برقرار کند . وي در پايان ضمن تشکر از تلاشهاي مسئولان بورس کالا در رونق بخشي به فعاليت اين بورس گفت: در يازده ماهه امسال حجم معاملات فيزيکي و نقدي در بورس بالغ بر 56 هزار ميليارد تومان بوده که رقم بسيار قابل توجهي است و اميدواريم فعاليت هاي رو به رشد بورس کالاي ايران طليعه اي باشد براي توسعه معاملات ابزارهاي مالي.
مديرعامل بورس کالاي ايران در سمينار قراردادهاي سلف موازي استاندارد ميلگرد عنوان کرد:

تامين مالي 185 هزار ميلياردي توليدکنندگان در بورس کالا در 11 ماه امسال
مديرعامل بورس کالاي ايران در سمينار قرارداد سلف موازي ميلگرد ضمن تاکيد بر نقش بورس کالاي ايران در اقتصاد ملي گفت: در يازده ماهه سالجاري حجم معاملات سلف در بورس کالا به حدود 185 هزار ميليارد ريال رسيده است و اين بدان معني است که بورس کالا به تنهايي 185 هزار ميليارد ريال براي توليدکنندکان تامين مالي کرده است . اين رقم در سال گذشته بالغ بر 165 هزار ميليارد ريال بوده است ، اين در حالي است که کل تامين مالي صورت گرفته از سوي نظام عريض و طويل بانکي کشور بالغ بر 250 هزار ميليارد بوده است و با نگاهي به اين آمار مي توان به نقش و اهميت فعاليت بورس کالا در عرصه اقتصاد کشور پي برد. وي در ادامه به تشريح مزاياي اين ابزار مالي نوين و معرفي برنامه هاي برنامه بورس کالا جهت توسعه اين دسته از ابزارهاي مالي پرداخت.
به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل شرکت بورس کالاي ايران، دکتر « حسين پناهيان» با بيان اينکه ارزش معاملات بورس کالاي ايران در 11 ماهه سال 92 نسبت به سال ماقبل 37 درصد رشد داشته است، گفت : اين رشد براي قراردادهاي سلف 13 درصد را نشان مي دهد که گوياي اهميت معاملات سلف در اين بورس است.
وي افزود : از اين رو، سعي شده است که با ورود ابزارهاي نوين مالي مبتني بر معاملات سلف و همچنين ساير دارايي هاي پايه مورد معامله در بورس کالا، ضمن تنوع بخشي و رونق بيشتر به معاملات، فرصت هاي نويني را فراروي فعالان بازار اعم از توليدکنندگان و مصرف کنندگان نهايي قرار دهيم.

توسعه ابزارهاي مالي
مديرعامل بورس کالاي ايران با تاکيد بر اينکه توسعه ابزارهاي مالي جديد يکي از اهداف هشت گانه استراتژيک بورس کالاي ايران است، توضيح داد : اين بورس در جهت نيل به اين هدف استراتژيک و افزايش سهم ابزارهاي مالي جديد از معاملات بورس ، طي سال هاي اخير سعي داشته است که ابزارهاي مالي را توسعه دهد.
«پناهيان» ادامه داد : توسعه کيفي و کمي عرضه و پذيرش کالاها و دارايي هاي پايه جديد از ديگر اهداف استراتژيک بورس کالا است که در اين راستا سعي شده است، جهت افزايش انگيزه فعاليت در بورس کالا ،عرضه و پذيرش کالاها و اوراق بهادار مبتني بر کالا صورت گيرد.
وي يکي از مهمترين اقدامات در جهت افزايش عرضه و پذيرش کالاها و اوراق بهادار مبتني بر کالا را پذيرش دارايي پايه ميلگرد براي معاملات قراردادهاي سلف موازي استاندارد برشمرد و گفت : از ديگر اقداماتي که در اين زمينه صورت گرفته است مي توان به آماده سازي پذيرش دارايي پايه ذرت، کنجاله سويا و ميلگرد براي معاملات قراردادهاي آتي و پذيرش نهايي دارايي پايه زيره سبز براي اين معاملات اشاره کرد.
مديرعامل بورس کالاي ايران ضمن تشکر از مساعدتهاي شرکت ذوب آهن اصفهان راه اندازي قراردادهاي سلف موازي استاندارد را از اهم برنامه هاي بورس کالا جهت توسعه ابزارهاي مالي جديد در اين بورس دانست و توضيح داد : راه اندازي قراردادهاي آتي با رويکرد کارگزار محوري، راه اندازي قراردادهاي آتي يک روزه و راه اندازي قراردادهاي اختيار معامله از ديگر برنامه هاي بورس کالا جهت توسعه ابزارهاي مالي جديد است.
« پناهيان» در ادامه کشف پيوسته قيمت دارايي پايه را از مزاياي معاملات قراردادهاي سلف موازي استاندارد معرفي کرد و گفت : کمک به نقدشوندگي معاملات سلف متداول، تامين مالي توليدکنندگان، پوشش ريسک کامل‌تر نسبت به قرارداد سلف متداول و حذف نااطميناني‌هاي نوسان قيمت و تسويه نقدي با وضع اختيارها از ويژگيهاي اين قراردادها است.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 116]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن