تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بر زبان مؤمن نورى (الهى) است و درخشان و برزبان منافق شيطانى است كه سخن مى‏گويد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805612924




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

از آغاز حمله عراق به شهرهای ایران تا تولد مخترع تلفن


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: امروز در تاریخ؛
از آغاز حمله عراق به شهرهای ایران تا تولد مخترع تلفن
شروع جنگ شهرها توسط عراق، آغاز انتفاضه مردم مسلمان عراق علیه رژیم بعث، تولد مخترع تلفن، درگذشت بنیان‌گذار علم هواشناسی، درگذشت مخترع موتور سیکلت، امضای قرارداد صلح بین آلمان و شوروی و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.
به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 12 اسفند 1392 خورشیدی برابر با 2 جمادی الاول 1435 هجری و 3 مارس 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:


شروع جنگ شهرها توسط عراق در جریان جنگ تحمیلی (1363 ش)
عراق در آبان 1363 به طور رسمی اعلام کرد که اماکن غیرنظامی ایران را هدف حمله قرار خواهد داد. این تهدید که بعدها تحقق یافت در عین حال که به منزله تشدید فشار به ایران و در نتیجه، گسترش دامنه جنگ بود، نشان دهنده ناکامی استراتژی عراق در مراحل پیشین نیز بود. بنابراین اگر قصد عراق از ایجاد زیرساخت تولید گازهای شیمیایی، مقابله با حضور گسترده نیروهای داوطلب بود و حمله به نفتکش‌ها برای محروم کردن ایران از درآمد ارزی صورت می‌گرفت، حمله به اماکن غیرنظامی، با ایجاد زیرساخت موشکی و افزایش حملات هوایی، با هدف فشار روانی - اجتماعی مستقیم بر روی مردم و غیرمستقیم بر مسؤولین و تصمیم گیرندگان برای فراهم سازی زمینه‌های پایان جنگ بود.




متعاقب انفجار اولین راکت هواپیماهای عراقی درتهران که کاملاً غیرقابل انتظار بود و نگرانی‌های بسیاری را به وجود آورد، برخی از تحلیل گران، هدف عراق را از این اقدام، وادار ساختن ایران برای دست زدن به یک حمله زمینی زودرس ذکر کردند. در جریان جنگ شهرها، خسارات فراوانی به اماکن غیرنظامی وارد آمد و تعداد زیادی به شهادت رسیدند.

درگذشت بانو "کوکب پوررنجبر" مدرس قرآن (1370 ش)
بانو کوکب پوررنجبر در سال 1282 ش در شیراز به دنیا آمد و از 16 سالگی به جمع‌آوری مستندات در روش‌های تدریس علوم اسلامی پرداخت. وی پس از اتمام تحصیلات خود به شغل معلمی تعلیمات دینی روی آورد و در اثنای تدریس در مدارس، اعراب‌گذاری و تصحیح نسخ قرآن چاپ پاکستان، هندوستان و دیگر کشورهای اسلامی را آغاز کرد. بانو پوررنجبر با تغییر روش‌های تدریس قرآن و زیباسازی صفحات این کتاب آسمانی از سویی و ویراستاری و صفحه‌آرایی متن آموزشی و درک بصری راحت لغات از سوی دیگر تلاش نمود، تا آموزش قرآن را برای نونهالان و نوآموزان علوم دینی، ساده و آسان‌تر سازد. استاد پوررنجبر در 27 سالگی نابینا شد ولی با دیدن حضرت زهرا (س) در خواب، شفا یافت و عمر خود را وقف قرآن و علوم دینی کرد. ره‌آورد چهل و شش سال خدمت در مراکز دولتی و ملی ایشان، تأسیس مرکز آموزش کوکبیه است. ایشان از سال‌های 1338 تا 1363 به منظور تدریس قرآن مجید، ساده‌ترین روش ممکن خودآموزی در شش جلد تحت عنوان خودآموز و روش تدریس قرائت مجید را تألیف نمود. خودآموز گفت‌وگوی حسین و حسن، دیگر اثر این بانوی قرآنی است. خانم پوررنجبر به هنگام فوت، 88 سال داشت.

رحلت فقیه معظم آیت اللَّه "شیخ محمدرضا محقق تهرانی" (1373 ش)
آیت‌اللَّه حاج شیخ محمدرضا محقق تهرانی در سال 1291 ش در تهران به دنیا آمد. وی در مشهد از دروس آیات عظام: میرزا هاشم قزوینی و حاج آقا حسین طباطبایی قمی و در تهران از محضر درس اخلاق و عرفان آیت‌اللَّه محمدعلی شاه آبادی استفاده برد. آیت‌اللَّه محقق تهرانی پس از چندی در قم در درس حضرات آیات: سیدصدرالدین صدر، سیدمحمدتقی خوانساری و سیدمحمد حجت کوه کمره‌ای شرکت جُست و براندوخته‌های علمی خویش افزود. با ورود آیت‌اللَّه بروجردی به قم در سال 1323، به مدت نه سال در درس فقه و اصول ایشان حاضر شد و به مدارج بالای علمی دست یافت. این عالم فرزانه سپس سالیانی در مشهد و تهران به تدریس، تالیف، تصنیف و ارشاد مردم پرداخت و منشأ خدماتی گردید. از ایشان آثار متعددی بر جای مانده که حقائقُ الفقه فی شرح شرایع الاسلام شامل یک دوره کامل فقه استدلالی در هفتاد جلد یکی از آثار گرانبهای اوست. آیت‌اللَّه محقق تهرانی سرانجام در 12 اسفند 1373 ش برابر با دوم شوال 1415 ق در هشتاد و دو سالگی، بدرود حیات گفت و به جوار رحمت حق شتافت.

مجله الحوادث چاپ لبنان به مناسبت دیدار عباسعلی خلعتبری ـ خارجه شاه ـ‌از بغداد، مقاله ای تحلیلی منتشر کرد. (1356 ش)
به اعتقاد نویسنده این مقاله «اگر از طرف دولت عراق سهل انگاری نمی شد، آیت الله خمینی قادر به برقراری ارتباط با طرفدارانش درایران و تحریک آنها نمی گردید... علمای شیعه در ایران وزنه مهمی را تشکیل می دهند و دولت ترجیح می دهد با آنها دوست باشد تا دشمن...»

درگذشت کسایی مروزی شاعر شهیر و نامدار ایرانی (391 ق)
ابوالحسن مجدالدین کسایی مَروَزی شاعر قرن چهارم هجری قمری در سال 341 هجری در مرو ولادت یافت و در دوران سلطنت سلطان محمود غزنوی، وی را مدح گفته است. پایان عمر این شاعر در ندامت از مدح سلاطین و اشتغال به شعر زاهدانه و پند و اندرز گذشت. از اشعار موجود او معلوم است که در ابداع مضامین و بیان معانی نو و توصیفات بدیع و تشبیهات لطیفِ طبیعی، مهارت بسیار و قدرت فراوانی داشت. کسایی مروزی در مدح اهل بیت، اشعاری سروده است و از این اشعار، شیعه بودن وی آشکار می‌گردد.

رحلت عالم زاهد شیخ علی اکبر نهاوندی (1369 ق)
علی‌اکبر بن ملا محمد حسین نهاوندی، در اصل از اهالی نهاوند بود، اما خود در مشهد به دنیا آمد. وی در تهران نزد حاج میرزا حسن آشتیانی و در نجف نزد حاج میرزا حبیب اللَّه رشتی و شریعت اصفهانی تلمذ کرد. نهاوندی در 1328 ق راهی مشهد مقدس گردید و ساکن آن دیار شد. البَیانُ الرَّفیع فی احوال خواجِه ربیع، گلزار اکبری و لاله زار از آثار اوست. سرانجام این عالم ربانی در نودسالگی دار فانی را وداع گفت و در مشهد مقدس به خاک سپرده شد.

تولد "فرانسوا لاروش فوکو" نویسنده و فیلسوف فرانسوی (1613 م)
پرنْسْ فرانْسْوا دوک دو لاروش‌فوکو، در 15 سپتامبر 1613 م در پاریس به دنیا آمد. وی پس از تجربه ای ناموفق در سیاست وارد عرصه ادبیات شد و نخستین اثر خود را با نام خاطرات منتشر کرد که در واقع به نوعی بررسی وقایع سال‌های میانی سده هفدهم میلادی فرانسه می‌پرداخت. کتاب دیگر لاروش‌فوکو با عنوان تفکرات یا حِکَم، چنان مورد استقبال قرار گرفت که در طی ده سال آخر عمر نویسنده، چهار بار تجدید چاپ شد. این کتاب شامل بیش از پانصد حکمت و مثل است. در این کتاب که به کلمات قصار نیز شهرت دارد، لاروش‌فوکو به عنوان یک فیلسوف شکاکْ، مطالبی عنوان کرده که برخی از آن‌ها عبارتند از: آن کس که خود را دوست می‌دارد چاپلوس‌ترین مردم جهان است؛ همه ما به اندازه کافی توانایی تحمل بدبختی‌های دیگران را داریم؛ اعمال نیک ما، اغلب شدیدتر از اعمال بدمان مورد مجازات واقع می‌شود؛ عشق و عدالت فقط ترسی است از تحمل بی‌عدالتی‌ها؛ اگر ما موفق شده‌ایم که بر عواطف خود غلبه کنیم، بیشتر به سبب ضعف عواطف است تا قدرت‌ها؛ تحمل خوش‌بختی بیش از تحمل بدبختی، نشانه فضیلت اخلاقی است و اغلب لجاجت ما ناشی از زبونی و تهوّرمان ناشی از بزدلی است. این کتاب با عنوان شکوفه‌های جاویدان حکمت، به فارسی ترجمه شده است. فرانسوا لاروش‌فوکو در سال‌های پایانی عمر متحمل مصیبت‌های پیاپی خانوادگی و بیماری شد و خود سرانجام در 17 مارس 1680 م در 67 سالگی درگذشت.

درگذشت "رابرت هوک" دانشمند انگلیسی و بنیان‌گذار علم هواشناسی (1703 م)
رابرت هوک در 18 ژوئیه 1635 م در منطقه‌ای در جنوب انگلستان به دنیا آمد. وی در سال 1665 م، اثر بزرگ خود موسوم به میکروگرافیا یا ذره‌نگاری را منتشر کرد و طولی نکشید که نامش در زمره بزرگ‌ترین مردان علم ثبت شد. وی در این کتاب تصویرهای جالبی درباره وضع ساختمانی بدن حشرات رسم کرد و با این اثر، در شمار بنیان‌گذاران مطالعات میکروسکوپی در زیست‌شناسی درآمد. هوک هم‌چنین در تشریح ساختمان چوب پنبه، برای اولین بار، کلمه سلول را به مفهوم واقعی زیست‌شناسیِ آن به کار برد. رابرت هوک، در زمینه علم هواشناسی نیز یافته‌های جدیدی به دست آورد که در ارتقاء سطح دانش بشری تأثیر نهاد. از جمله اینکه او برای اولین بار پی برد که پایین آمدن ناگهانی فشار هوا نشانه توفان است و هم‌چنین خاطر نشان ساخت که وضع هوا معلول نیروهایی است که تحت تأثیر تشعشع خورشید و گردش زمین، بر آن اعمال می‌شود. او دستگاهی را طرح کرد که برای ثبت حوادث جوّی از آن استفاده می‌کرد از این رو رابرت هوک را باید بنیان‌گذار علم هواشناسی دانست. مسلماً کسانی که با فیزیک سرو کاری دارند، با نام رابرت هوک آشنا هستند چون قانون هوک، اندازه نسبی تغییر شکل متناسب با تلاش است و نتایج حاصل از آن، از قوانین درجه اول فیزیک می‌باشد. وی در سال 1674 م، رساله‌ای برای ثبت و تدوین اختلاف منظر ستارگان به وجهی منظم، تهیه کرد و برای انجام برخی کارهای نجومی، وسایلی نیز ساخت. او با اختراع دستگاه‌های اندازه‌گیری و سایر وسایل، خدمات بزرگی به جهان علم کرد. دیگر اختراعات این دانشمند، بادسنج، هواسنج ساعتی، باران سنج و رطوبت‌سنج است. هوک در دوران عمر خود هیچ‌گاه دست از فعالیت‌های علمی برنداشت تا آن‌که در سوم مارس 1703 م در 68 سالگی درگذشت.

تولد "الکساندر گراهام بل" دانشمند انگلیسی و مخترع تلفن (1847 م)
الکساندر گراهام‌بل مخترع تلفن، در سوم مارس 1847 م در شهر ادینبورو پایتخت اسکاتلند به دنیا آمد. بل در امریکا برای ساختن دستگاهی جهت تعلیم کودکان کر و لال با ساموئل مورس، مخترع تلگراف دیدار کرد و درباره دستگاه انتقال صدا به تبادل نظر علمی پرداخت. فکر اصلی اختراع تلفن از اینجا شروع شد که با دیدن دستگاه ساده‌ای شامل دو جعبه که از یک باطریْ برقْ گرفته و هنگامی که کسی در یکی از جعبه‌ها حرف می‌زد، در جعبه دیگر ارتعاشاتی برمی‌خاست که به وسیله یک سوزن منعکس می‌شد. بل تشخیص داد که اگر تعداد سوزن‌ها زیاد شود ارتعاشات صوتی به صورتی واضح‌تر انعکاس خواهند یافت.




گراهام‌بل بالأخره، پس از مدتی کار و شنیدن سرزنش دیگران، در دهم مارس 1876 م با همکاری دوستش واتْسون، موفق به اختراع تلفن شد و در ژانویه سال بعد، آخرین تلفن بل به کار افتاد. وی هم‌چنین آزمایشگاهی به نام آزمایشگاه ولتا تأسیس کرد و در آن‌جا اولین صفحات فونوگراف یا ضبط صوت را با موفقیت تهیه کرد. هم‌چنین، فوتوفون، وسیله‌ای برای انتقال گفتار به وسیله امواج نور و اُودْیومتر یاشنوایی سنجی و نیز فونوگراف یادستگاه ضبط صوت از دیگر اختراعات اوست. الکساندر گراهام بل پس از عمری تلاش در راه علم ودانش سرانجام در 18 اوت سال 1922 م در 75 سالگی درگذشت و در آن هنگام تمامی تلفن‌های دنیا به احترام وی، یک دقیقه از کار افتادند.

آغاز انقلاب مجارستان علیه سلطه اتریش (1848 م)
مجارستان در قرون شانزدهم و هفدهم میلادی از ایالات عثمانی بود و بخشی از آن در اختیار اتریش قرار داشت. اما از اوایل قرن نوزدهم نهضت‌های آزادی خواهی و استقلال‌طلبی در این منطقه اوج گرفت در سال 1848 م بیشتر کشورهای اروپایی دچار انقلاب و هرج و مرج شدند که عمدتاً ریشه اقتصادی داشت، اما در مسیر سیاسی ادامه یافت که در این میان در سوم مارس 1848 م قیام مردمی مجارستان نیز آغاز گردید. تصمیم امپراتور اتریش مبنی بر قرار دادن زبان آلمانی به عنوان زبان رسمی در سراسر این امپراتوری باعث آغاز ناآرامی‌ها و شورش‌ها گردید و برخی انقلابیون این کشور با الهام از انقلاب فرانسه نهضت ناسیونالیستی - لیبرالیستی به راه انداختند و در 14 آوریل 1849 م استقلال مجارستان را اعلام کردند. اما امپراتوری اتریش با کمک نیروهای روس به مقابله با جدایی‌خواهان پرداختند و موفق به شکست آنها شدند. در نتیجه، این جمهوری تازه استقلال یافته متلاشی گردید و بار دیگر جزئی از امپراتوری اتریش اعلام شد.

امضاء معاهده "سان استِفانو" بین روسیه و عثمانی (1878 م)
به دنبال شکست امپراتوری عثمانی در جنگ با روسیه، دو کشور در محلی به نام سان استِفانو قراردادی به همین نام امضا کردند. حمله روسیه به عثمانی به خاطر مطامع روسیه در سرزمین‌های تحت تصرف امپراتوری عثمانی در بالکان بود. روسیه در این راستا، در اوت 1877 م با سه کشور بلغارستان، صربستان و رومانی که تحت اختیار عثمانی بودند، پیمان اتحاد بست و متعهد شد که آنها را مستقل کند و تهاجم روسیه به عثمانی نیز به همین دلیل انجام شد. در این جنگ، روس‌ها به خاطر ضعف امپراتوری عثمانی، توانستند به سرعت پیشروی کنند تا اینکه دولت عثمانی، تقاضای صلح کرد. در نتیجه پیمان سان استفانو که در سوم مارس 1878 م به امضاء رسید، صربستان و رومانی از عثمانی جدا و مستقل شدند و بلغارستان نیز استقلال داخلی یافت.

درگذشت "گوتلیپ دایْمْلِر" مهندس آلمانی و مخترع موتور سیکلت (1900 م)
گوتلیپ دایْمْلِر مبتکر آلمانی در 18 سپتامبر 1834 م در آلمان به دنیا آمد. حرفه اولیه دایملِر تفنگ‌سازی بود. این مخترع آلمانی از نوجوانی به کارهای صنعتی علاقه داشت و در این زمینه مطالعات فراوانی کرد تا موفق به اختراع موتور سیکلت شد. دایملر در سال 1885 م صورت تغییر یافته‌ای از موتور خود را بر دوچرخه‌ای نصب کرد و این نخستین موتور سیکلتی است که ساخته شد. وی در سال 1887 م موفق شد وسیله نقلیه چهار چرخه‌ای را با موتور ساختِ خود به حرکت درآورد و بدین ترتیب نخستین اتومبیل را بسازد. دایلمر در سال 1890 م کمپانی دایملر موتور را تأسیس کرد و همین کمپانی است که به ساختن اتومبیل مرسدس بنز مبادرت نمود. گوتلیپ دایملر سرانجام در سوم مارس 1900 م در 66 سالگی درگذشت.

روز ملی "مراکش" (مغرب)
کشور پادشاهی مغرب یا مراکش با 458/730 کیلومتر مربع وسعت در شمال غربی قاره افریقا و در کنار دریای مدیترانه و اقیانوس اطلس و همسایگی الجزایر و جمهوری صحرا واقع شده است. 99 درصد مردم مراکش مسلمان هستند و زبان رسمی آن، عربی و خط رایج، عربی و لاتین است. واحد پول کشور درهم مغرب است. شهر رباط پایتخت مغرب و کازابلانکا یا دارالبیضاء، پرجمعیت‌ترین شهر این کشور می‌باشد. مغرب در سال 1956 م از فرانسه مستقل گردید و به عضویت سازمان ملل درآمد. نظام سیاسی حاکم بر کشور مغرب، مشروطه سلطنتی با 2 مجلس قانون‌گزاری می‌باشد. سوم مارس 1961 م سال‌روز تاج‌گذاری پادشاه پیشین مراکش (ملک حسن دوم) را به نام روز ملی مراکش نام‌گذاری کرده‌اند.

امضای قرارداد صلح بین آلمان و شوروی در جریان جنگ جهانی اول (1918 م)
یکی از نخستین نتایج استقرار حکومت بلشویکی در روسیه، قطع عملیات نظامی در جبهه شرق و آغاز مذاکرات صلح بین حکومت جدید روسیه و آلمان و اتریش در شهر برستْ لیتوسک بود. با تهاجم تازه آلمان در 18 فوریه 1918 م و پیشروی سریع نیروهای آنان در شوروی، لنین اعضای کمیته مرکزی حزب بلشویک را به تشکیل یک جلسه اضطراری دعوت کرد و این بار با اصرار، خواستار قبول پیشنهاد خود برای صلح به هر قیمت شد. با وجود مخالفت چند تن از اعضای کمیته مرکزی، اکثریت اعضای کمیته که از ادامه پیروزی آلمانی‌ها و خطر سقوط پایتخت بیم‌ناک بودند، نظریات لنین را تایید کردند و دولت شوروی در اواخر فوریه تقاضای تجدید مذاکرات صلح را نمود. آلمانی‌ها این بار شرایط سنگین‌تر و خفت آورتری برای صلح پیشنهاد کردند ولی با دستور صریح و اکید لنین درباره امضای قرارداد صلح تحت هر شرایطی، هیأت نمایندگی روسیه به شرایط پیشنهادی آلمان گردن نهاد و قرارداد ترک مخاصمه بین نیروهای طرفین، در روز سوم مارس 1918 م در برسْتْ لیتوسْکْ به امضا رسید. به موجب این قرارداد، روسیه علاوه بر لهستان و فنلاند، ایالات ساحلی بالتیک و روسیه سفید و اوکراین را هم تسلیم آلمانی‌ها کرد و از متصرفات خود در بالکان به نفع اتریش صرفنظر نمود. روس‌ها هم‌چنین متعهد شدند نیروهای خود را از ایران خارج کنند و قسمتی از متصرفات خود در قفقاز را به ترک‌های عثمانی واگذار نمایند.

آغاز انتفاضه مردم مسلمان عراق علیه رژیم دیکتاتوری صدام حسین (1991 م)
پس از شکست سنگین ارتش بعث عراق در جریان جنگ کویت مردم مسلمان عراق علیه رژیم صدام قیام کردند. درجریان این انقلاب که به انتفاضه شعبانیه مشهور شد، کنترل بخش اعظم کشور به دست نیروهای مردمی افتاد و از 18 استان عراق، 14 استان، از دست حکومت بعث خارج شد. با ادامه این وضع شرایط ناگهان تغییر کرد و با اشاره امریکا، ارتش عراق، سرکوب بدون مرز را سرلوحه کار قرار داد. مزدوران حزب بعث عراق برای قلع و قمع انقلابیون، حتی از به کارگیری سلاح‌های شیمیایی و بمب‌های خوشه‌ای و آتش‌زا علیه ملت خویش نیز دریغ نکردند. دامنه این جنایات به حدی رسید که صدام، محو مراکز قیام از جمله کربلا و به ویژه نجف اشرف از نقشه جغرافیای عراق را در سر می‌پروراند. صاحب‌نظران معتقدند که در این چند روز، در حدود سی‌صد الی پانصد هزار نفر توسط رژیم بعث به شهادت رسیدند. بدین ترتیب این قیام مقدس به دلیل ضعف بنیه دفاعی مردم و عدم وجود رهبری واحد و هماهنگ، سرکوب وحشیانه و بدون مرز ارتش خون‌خوار صدام، سکوت مجامع بین‌المللی و کمک امریکا به صدام، پس از یک ماه به شکست انجامید و برگ ننگین دیگری برتاریخ سراسر جنایت و سیاه رژیم بعث و حامیان جهانخوار آن افزوده گشت. با این حال، امریکا هنگامی که صدام را خطری برای منافع خود احساس کرد، در یورشی وحشیانه و سناریویی از پیش تعیین شده، با حمله به عراق در 20 مارس 2003 م، موجبات سقوط وی در 9 آوریل آن سال را فراهم آورد و دور جدیدی از تجاوز و اشغال‌گری در این کشور آغاز شد.

آغاز عملیات کربلای 7 در منطقه حاج عمران، توسط ارتش جمهوری اسلامی (1365 ش)
در حالی که ایران اسلامی خود را آماده می‌کرد تا با اجرای عملیات کربلای 7، ضربه‌ای دیگر به دشمن وارد آورد، بر اثر شرارت‌های رژیم بعث عراق، جبهه جنوب بار دیگر به شدت فعال شد و رزمندگان مستقر درمنطقه عملیاتی کربلای 5، منطقه شلمچه را به قتلگاه بعثیان تبدیل کردند.




در چنین شرایطی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، عملیات کربلای 7 را در 12 اسفند 65 با رمز مبارک یا مولای متقیان در عمق خاک عراق واقع در منطقه حاج عمران با اهداف آزاد سازی ارتفاعات مهم منطقه، انهدام ماشین جنگی دشمن، تسلط بر منطقه حاج عمران و ایجاد تسهیلات لازم برای ادامه نبرد در منطقه آغاز نمود. در این عملیات علاوه بر آزادسازی چند ارتفاع و انهدام چندین تیپ و گردان دشمن، مقدار زیادی ادوات، سلاح‌های سبک، نیمه سنگین و انواع خودرو منهدم و مقداری نیز به غنیمت گرفته شد. تعداد کشته و زخمی دشمن نیز بیش از 2300 نفر و 185 اسیر بود.

برخی دیگر از رویدادهای امروز
1193: صلاح الدین ایوبی حاکم کرد مصر و سوریه و مدافع جهان اسلام در برابر هجوم صلیبیون اروپایی در گذشت.
1259: هلاکوخان ایلخان مغول ایران دمشق را تصرف کرد. وی 10 فوریه 1258 بغداد را متصرف شده بود و آخرین خلیفه عباسی را کشته بود.
1837: دولت واشنگتن استقلال جمهوری تکزاس را برسمیت شناخت.
1847: الکساندر گراهام بل اسکاتلندی مخترع تلفن به دنیا آمد.
1861: الکساندر دوم تزار روسیه در سالروز سلطنت خود با صدور اعلامیه ای به سرفدم در روسیه پایان داد (Serfdom خرید اراضی زراعی با کشاورزان ـ کشاورزان وابسته به زمین زراعی که هشتاد درصد نفوس آن زمان روسیه را تشکیل می دادند). الکساندر دوم سوم مارس 1855 تزار روسیه شده بود. وی در سال 1881 ترور شد.
1871: کنگره آمریکا با وضع یک قانون به استقلال سرخپوستان (بومیان) این کشور در اراضی محصور خود پایان داد.
1815: دولت آمریکا به الجزایر که کشتی ها و اتباع این کشور را بازداشت کرده بود اعلان جنگ داد.
1904: ویلهلم دوم امپراتور (قیصر) آلمان نخستین رهبر یک کشور بود که پیام رسمی خودرا در صفحه گرامافون (طریقه ادیسون) ضبط کرد. دهها سال طول کشید تا نوار ضبط صوت ساخته شود.
1917: نیکلای اول تزار روسیه تفویض اختیار کرد و دولت موقت قدرت را به دست گرفت که هشت ماه بعد انقلاب بلشویکی این دولت موقت را برکنار ساخت.
1928: نیروی هوایی انگلستان وهابیون مسلح را که از کشور سعودی به مرزهای عراق و کویت رخنه کرده بودند بمباران کرد. در آن زمان عراق و کویت تحت الحمایه انگلستان بودند.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید






تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۰:۰۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 94]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن