تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):براستى كه حق را دولتى است و باطل را دولتى، و هر يك از اين دو، در دولت ديگرى ذليل ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802961458




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تقویت بنیان های تولید و صنعت اصلی ترین کارکرد اقتصاد مقاومتی است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

استاد دانشگاه: تقویت بنیان های تولید و صنعت اصلی ترین کارکرد اقتصاد مقاومتی است تهران - ایرنا - استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا، اصلی ترین کارکرد اقتصاد مقاومتی را تقویت بنیان های تولیدی و صنعتی کشور به نحوی که آسیب پذیری کشور را در مقابل فشارهای خارجی به حداقل برساند، دانست و گفت: برهمین اساس باید اهداف اقتصاد مقاومتی و سرمایه گذاری خارجی از منظر سیاست گذاران داخلی و سرمایه گذاران خارجی تبیین و مشخص شود.


سعید راسخی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، تاکید کرد که فعالیت در عرصه اقتصاد مقاومتی نیاز به رصد فضای اقتصاد داخلی و بین المللی و گردآوری آمارهای دقیق و به روز دارد زیرا بدون داشتن اطلاعات مناسب و دقیق، تحقق اقتصاد مقاومتی امکان پذیر نخواهد بود.
وی معتقد است: برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید میزان مقاومت و آسیب پذیری اقتصاد کشور را در مقابل فشارهای خارجی شناسایی کرد تا بدانیم این سد اقتصادی تا چه میزان می تواند فشارها را تحمل کند.
این استاد دانشگاه با بیان آنکه مقابله ما با غرب و عوامل خارجی تنها اقتصادی نیست، افزود: جنبه فرهنگی و سیاسی نیز باید در سیاست گذاری ها لحاظ شود اما می توان با استفاده از اهرم اقتصادی در چارچوب تفکر اقتصاد مقاومتی از کشور حفاظت کرد و برای این هدف باید امکانات، محدودیت ها، فرصت ها و چالش ها را به خوبی بررسی و به یک استراتژی ملی تبدیل کرد.
وی، اتخاذ سیاست های صحیح و مقاوم بودن اقتصاد در برابر بحران ها و توطئه ها را از جمله کارکردهای اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: با وجودی که در دولت های نهم و دهم بارها بر تاثیر نامطلوب اتخاذ سیاست های تخریبی بر بخش های مختلف اقتصادی و سیاسی کشور تاکید شده بود اما کسی آنها را جدی نگرفت که این امر سبب بروز مشکلات متعدد برای کشور شد.
راسخی تصریح کرد: اگر سیاست های درستی اتخاذ می شد، با وضعیت نامطلوب کنونی روبرو نبودیم و ایران تصویری کاملا متفاوت از وضعیت کنونی داشت.
وی با اشاره به اینکه در این دوره، بالاترین درآمد ارزی را داشتیم، افزود: اگر ظرفیت بزرگ درآمدهای ارزی در جای مناسب خود صرف می شد، مقاوم شدن اقتصاد کشور حتمی بود و هم اکنون تحریم ها نمی توانست به کشور آسیب بزند اما با اعمال سیاست های نادرست بخشی از بنیان های تولید در کشور تضعیف و زمینه تاثیر تحریم ها بر بخش های مختلف اقتصادی فراهم شد.
این استاد اقتصاد یادآور شد: اتخاذ سیاست های غلط در ایران موضوع جدیدی نیست چرا که وقتی تاریخ یکصد سال گذشته کشور را ورق می زنیم، موارد متعددی از این دست را شاهد هستیم که عمدتا منافع شرکت های بزرگ خارجی به ویژه قدرتهای صنعتی با صنعتی شدن ایران در تقابل است بنابراین از طریق عوامل خود در داخل که نوعا در سطوح بالا نفوذ می کنند، موجب اتخاذ تصمیمات نادرست شده و صنعتی شدن ایران را به تاخیر می اندازند.
وی با بیان آنکه مشکل اصلی کشور برای حضور سرمایه گذار خارجی منابع نیست، افزود: 56 درصد از کل درآمدهای ارزی کشور که از سال 1338 تا پایان 1391 یعنی طی هشت سال حاصل شده، بیش از مبلغی است که سرمایه گذاران خارجی از سال 1966 به این طرف به کره جنوبی وارد کرده اند؛ در نتیجه نه تنها منابع خارجی و اراده بین المللی بلکه اراده مردم و سیاستگذران این کشور بستر ایجاد شرایط مطلوب صنعتی و صنعتی شدن کره را فراهم کرده است.
این استاددانشگاه تصریح کرد: این در حالی است که سرانه درآمد ناخالص داخلی در سال 1966 در کره 175 دلار و در ایران 265 دلار بوده است، یعنی درآمد ایران 50 درصد بالاتر از کره بوده، بنابراین مشکل اصلی ما منابع نیست بلکه مشکل در نحوه استفاده از منابع است.
وی با اشاره به اینکه در ایران 107 شرکت داروسازی داریم، افزود: اینها عملا شرکت های بسته بندی دارو هستند نه تولید دارو در حالیکه کره جنوبی فقط 6 شرکت داروسازی دارد اما دارو تولید می کنند؛ بنابراین هدفگذاری های سیاست های صنعتی کشور باید معطوف به تولید باشد.
وی تاکید کرد: وجود صنایع غیرتولیدی و گسترش این صنایع در کشور عملا موجب وابستگی بیشتر به ارز، گسترش واردات و آسیب پذیرتر شدن شده و در نهایت، استقلال کشور را هدف قرار می دهد.
راسخی با اشاره به اینکه دولت ها در ایران، در سیاست های صنعتی و کنترل بازار شرکت نداشته اند، افزود: دولت ها در ایران به صورت نهادینه به دنبال صنعتی کردن کشور نبوده اند و آنها که علاقه ای به این کار داشتند، برنامه و درک درستی از چگونگی صنعتی شدن نداشته اند.
وی درخصوص تاثیر ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی بر جذب سرمایه گذار خارجی نیز گفت: ابلاغ این سیاست ها در راستای حمایت از تولید داخلی و کاهش فشارهای اقتصادی اعمال شده از سوی غرب است که یکی از محورهای آن، حمایت و تشویق سرمایه گذار خارجی برای استفاده از منابع مالی در بخش های زیربنایی کشور است.
این استاد دانشگاه افزود: تصور مسئولان کشور براین بوده که با ورود سرمایه گذار خارجی، تکنولوژی و سرمایه وارد کشور شده و همه مسائل حل شود اما اینطور نیست چرا که اراده سرمایه گذار خارجی توسعه صنعتی ایران نیست بلکه این اراده باید در داخل کشور وجود داشته باشد.
راسخی یادآور شد: سرمایه گذار خارجی به دنبال فرصت هایی برای کسب سود است و این مسئولان و تصمیم گیران کشور هستند که با برنامه و سیاست گذاری درست می توانند سرمایه گذار خارجی را با منافع ملی ما همسو کنند.
این استاد دانشگاه تاکید کرد که با توجه به موقعیت جغرافیایی کشور که یک موقعیت منحصر به فرد برای سرمایه گذاری خارجی است، ورود با برنامه سرمایه گذاران خارجی، منافع متقابلی را برای کشور و سرمایه گذاران خارجی به همراه خواهد داشت.
راسخی در پایان یادآور شد: بنابراین وظیفه امروز مسئولان توجه به تولید، حمایت از تولیدکنندگان و سرمایه گذاران و داشتن برنامه است تا کشور از این شرایط نامناسب به سلامت عبور کند.
اقتصام (4)1070**1558
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




11/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن