تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):آن که در کاری که نافرمانی خداست بکوشد امیدش را از دست می دهد و ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803520000




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

انرژی های پاک را باید جایگزین سوخت های فسیلی کنیم


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

مدیرکل دفتر امور مهارتهای پیشرفته آموزش فنی و حرفه ای؛ انرژی های پاک را باید جایگزین سوخت های فسیلی کنیم تهران - ایرنا - مدیرکل دفتر امور مهارت های پیشرفته سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با بیان اینکه انرژی های پاک باید جایگزین سوخت های فسیلی شود، گفت: علیرغم تلاشهایی که طی دو دهه گذشته در خصوص هوای پاک صورت گرفته اما این تلاش ها تاکنون دستاوردی نداشته است.


پوراندخت نیرومند روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، تامین فضای مناسب زندگی را مهمترین وظیفه نظام حاکمیتی دانست و اظهار داشت: تامین امنیت فکری شهروندان از مهمترین وظایف حکومت ها برای ایجاد فضای مناسب زندگی و کسب و کار است اما امروزه به دلایل و در جوامع مختلف بویژه کشورهای در حال توسعه و در حال صنعتی شدن، شهروندان از عواملی رنج می برند و احساس ناامنی می کنند که در صورت عدم اتخاذ سیاستهای مناسب از سوی نظام حاکمیتی، این عوامل می تواند روی ابعاد مختلف زندگی شهروندی تاثیری نامطلوب و حتی غیرقابل جبران بگذارد.
وی افزود: بخشی از این مصادیق که از جمله حقوق شهروندی محسوب می شود و حکومت ها نسبت به آن باید پاسخگو باشند عبارتند از تامین هوای سالم، غذای سالم، محیط زیست سالم و حفظ ذخائر محیط زیستی، حفظ میراث فرهنگی، رعایت حقوق افراد در ابعاد مختلف، کسب شغل و مهارتهای شغلی، تامین حداقل نیازهای زندگی از جمله مسکن است.
به گفته نیرومند، به هرحال صنعتی شدن از ابعاد مختلف روی عوامل فوق تاثیر گذاشته و با وجود موفقیت صنعت در تامین کمی نیازهای بشری آسیب های کیفی نیز بر محیط زیست و خود بشر زده است.
وی معتقد است: آلودگی هوا و منابع، کاهش ایمنی غذایی به دلیل وجود درصد بالای سموم در مواد غذایی حاصل ازمصرف کود و سموم شیمیایی، از بین رفتن برخی از گونه های گیاهی و جانوری چرخه های محیط زیستی، تغییر سبک زندگی و بویژه ترویج روحیه مصرف گرایی و در عین حال افزایش سطح رفاهی به دلیل توسعه تکنولوژی از جمله دستاوردهای صنعتی شدن است که کم و بیش در بسیاری از کشورها بوجود آمده است.
مدیرکل دفتر امور مهارت های پیشرفته سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت: آنچه حائز اهمیت است این است که در کشورهای توسعه یافته بروز مشکلاتی که به برخی از آنها اشاره شد، موجب شده سیاستمداران و تصمیم سازان با اتخاذ سیاستهای مناسب و استراتژیک بتوانند آثار و تبعات منفی صنعتی شدن را کاهش دهند اما کشورهای توسعه یافته به دلایل مختلف از جمله سیستم اداری ناکارآمد شاهد افزایش روزافزون این مشکلات شده اند.
وی ادامه داد: نمونه ای موفق از اقدامات و سیاست های مناسب در حوزه کاهش آلودگی های زیست محیطی و مدیریت موثر انرژی سوئد است. برنامه ها و اقدامات انجام شده دراین کشور نشان می دهد که در سوئد مسئولان باچه هوشمندی به مدیریت رفع کمبود انرژی و حفاظت محیط زیست می پردازند و از انرژی های تجدیدپذیر استفاده می کنند، این در حالی است که با توجه به شرایط اقلیمی سوئد این کشور جزو مناطق سردسیر جهان محسوب می شود و در مناطق شمالی که بالاتر از مدار قطبی قرار دارد شش ماه از سال خورشید از محدوده افق بالاتر نمی رود، به همین دلیل نمی توانند گرمای خورشید را به عنوان یک منبع گرمایی به حساب بیاورند.
نیرومند گفت: تا سال 1972 معادل 90 درصد انرژی کشور از طریق نفت تأمین می شد اما با بالا رفتن قیمت نفت و کمیاب شدن آن (پس از سال 1969) آنها روشهایی بکار گرفتند که در سال 2002 مصرف انرژی نفتی این کشور به یک درصد( به طور خاص برای وسایل نقلیه)کاهش یافته است. به عبارتی آنها با انجام اقداماتی موثر هم در تامین انرژی و هم مصرف انرژی و هم حفظ محیط زیست توانسته اند به موفقیت هایی چشمگیر در مدیریت انرژی و محیط زیست دست بیابند.
وی ادامه داد: حال این سئوال مطرح می شود که با این همه سازمان های عریض و طویلی که در کشور در حوزه انرژی ایجاد شده پس چرا با این همه مشکل روبرو هستیم. آیا امکان استفاده از تجربیات سوئد برای ما دشوار بوده است؟ کجای کار می لنگد که با وجود توجه ویژه طی دو دهه اخیر هنوز ما دست به گریبان آلودگی های زیست محیطی به دلیل مصرف منابع ارزشمند فسیلی هستیم؟
وی بیان داشت: اینها پرسشهایی است که سازمانهای دست اندرکار مسائل محیط زیست باید به آنها پاسخ دهند. نتیجه تخصیص بودجه های ملی به این سازمانها چه بوده است؟ به هر حال دلایل مختلفی برای ناکارآمدی کشور در حوزه انرژی های تجدیدپذیر را می توان برشمرد ولی اصلی ترین دلیلی که ریشه همه این مشکلات است روحیه بخشی نگری حاکم بر سازمان ها و عدم وجود الزام های قانونی برای ملزم کردن این سازمان ها برای همکاری های بین بخشی بوده است.
وی تاکید کرد: ریشه این مساله نیز عدم وجود مدیران و کارشناسان حرفه ای در این سازمان ها و تعریف نشدن همکاری بین سازمانی در هنگام تعریف رسالت و ماموریت سازمان ها بوده زیرا تا زمانی که در سازمان های تخصصی و حرفه ای از مدیران با تحصیلات و تجارب مرتبط استفاده نشود و ورود نیروی انسانی به این سازمان ها براساس شایستگی های حرفه ای تعریف نشود، این مشکل همچنان وجود خواهد داشت.
این مدیر مسئول در سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، یادآور شد: شایستگی هایی نظیر مناسب بودن ویژگی های شخصیتی و مزاجی مدیران با شغل مدیریت، توانایی مذاکره، تیم سازی، شبکه سازی بین سازمان های دولتی و شرکت های غیردولتی، مدیریت مالی، تسلط به قوانین و تعامل نزدیک با قانونگذاران مجلس و مهارت تعامل با سازمان های بین المللی برخی از ویژگی های حرفه ای ضروری برای مدیران این سازمان ها است.
وی ادامه داد: توانایی بهره برداری از منابع بین المللی، تسلط بر مفاهیم توسعه تکنولوژی و روشهای بهبود توانمندیهای تکنولوژیک شرکت ها و کشور، تسلط به اصول و مبانی توسعه پایدار، مکاتب اقتصادی و جامعه شناختی، ظرفیتهای ملی و محدودیت های ملی و منطقه ای، درک اهمیت حفط منابع ملی و همچنین مباحث مربوط با انرژی از جمله شایستگی های حرفه ای مورد نیاز برای مدیران این سازمان ها است.
وی تصریح کرد: همچنین در همان مطالعه ای که در سوئد انجام شده، طبق اظهار اهالی گوتنبرگ، این شهر در سال 1969 دارای هوایی آلوده بود به صورتی که رطوبت زیاد هوا موجب می شده همواره غبار و دودی در هوا وجود داشته باشد، حال آنکه در سال 2002 این شهر بندری هوایی بسیار تمیز و پاکیزه داشته است.
وی گفت: امروزه آلودگی های زیست محیطی در بیشتر مناطق کشور و بحران انرژی، به مساله ای حیاتی تبدیل شده که مسئولان را موظف کرده با مشارکت مردم در تامین هوای سالم و انرژی به صورت مقرون به صرفه اقدام کنند، این امر علاوه بر تامین امنیت زندگی شهروندی، می تواند منافع اجتماعی و اقتصادی قابل توجهی برای کشور داشته باشد.
نیرومند در پایان افزود: امروزه مشارکت بین بخشی باید به دغدغه اصلی کل اقشار جامعه تبدیل و آنچه باید برجسته تر شود، مطالبه از مسئولان سازمان های فوق برای افزایش مشارکت برای رفع معضل عظیم آلودگی هوا است.
اقتصام(4)9123**1558
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




07/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن