تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگز زمين باقى نمى ماند مگر آن كه در آن دانشمندى وجود دارد كه حق را از باطل مى شن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821088698




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رویکرد هوشمندانه به خبر،ایجاد فضای نقد و نظر


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

رویکرد هوشمندانه به خبر،ایجاد فضای نقد و نظر اراک - ایرنا - بهره گیری از قابلیتهای رسانه، رویکرد هوشمندانه به خبر، ایجاد فضای نقد و نظر و راه اندازی کرسی های آزاد اندیشی که نیاز امروز و فرداست، از مباحث مطرح در رسانه ها و علوم ارتباطات است .


اذهان و افکار عمومی مهم ترین مولفه قدرت و موثرترین بستر تحولات و توسعه عمومی جامعه است ، خیزش ها و ریزش ها، فراز و فرود، اقتدار و ضعف جوامع و ملت های مختلف ریشه در افکار و اراده مردم دارد، به همین دلیل است که امروزه اثر گذاری و اثر پذیری رسانه ها به عنوان عناصر توسعه و رشد جوامع مطرح است .
تردیدی نیست که قابلیت پنهان و پیدای رسانه ها و مطبوعات به عنوان قدرت نرم، در گستره ای وسیع بر اندیشه و افکار عمومی اثر گذار است اما کلید موفقیت در این مسیر اثر پذیری از فضای جامعه، تقویت شناخت مخاطب و بهره وری از نقد و نظر است .
در واقع بهره مندی از قابلیت های رسانه و مطبوعات در سطوح ملی و محلی نیازمند برنامه ریزی ، سیاستگذاری و درک مشترک از منافع ملی و ارزش های بنیادین جامعه است .
همین نقش موجب شده تا دنیای امروز در چنبره رقابت بی پایان رسانه ها ،شبکه های اینترنتی و ماهواره ای قرار گیردکه خمیر مایه این رقابت برتسخیر یا جهت دهی افکار عمومی استوار است این روند به شکلی فراگیر در حال افزایش است و محیط های بومی نیز بشدت تحت تاثیر آن قرار دارد .
در چنین شرایطی، رویکرد آگاهانه رسانه ها و دستگاه های اجرایی و صاحب نظران به ضرورت ها و نقش اطلاع رسانی و بهره مندی از خرد جمعی و تضارب نظرات می تواند ضمن تقویت تعامل منطقی بین منابع خبر، رسانه و مردم ؛ دایره دانایی را بسط داده و رشد و توسعه جامعه را تضمین و تثبیت کند.
این بدان معنا است که جهت گیری رسانه ها و نشریات در عین تنوع در نگرش ها، نگارش ها و عرضه تولیدات باید در پرتو فرهنگ نقد و نظر به سمت منافع کلان ملی ومحلی هدایت شود و در نهایت از خرد جمعی و نظرات نخبگان، علما و صاحب نظران در روند تصمیم سازی و توسعه عمومی بهره گیری شود.
ارتباط سازنده و تعامل دو سویه بین دست اندر کاران امور سیاسی، اجرایی و رسانه ها و رسیدن به فصل مشترکی از تعاریف توسعه محور، شاه کلید موفقیت در این مسیر است .
اگرچه امروز فعالیت های مطبوعاتی و رسانه ای در کشور ما، از نظر تنوع و تکثر قابل توجه است اما ارتقای سطح کیفی این فعالیت ها از یکسو و برنامه ریزی برای بهره مندی از نظرات سازنده امری مهم و لازم است .
ضعف شناخت نسبت به قابلیت های مطبوعاتی و رسانه ای و ارتباط یک سویه منابع خبر و مدیریت ها، کاربردها و کارکردهای مطبوعات را تحت تاثیر قرار داده و همین امر در مواردی موجب اختلال در نظام اطلاع رسانی می شود ، این در حالی است که نقش رسانه ها در فرآیند برنامه ریزی، تصمیم سازی و تصمیم گیری مسوولان انکار ناپذیر است .
در نظام برنامه ریزی مجموعه ای از عوامل دخالت دارد و در این میان،داده های رسانه ای به عنوان منابع مردمی، منعکس کننده نیاز ها، اولویت های جامعه و مجموعه ای از بازخورد ها است که تاثیر و تاثر برنامه ها و تصمیمات مدیریتی را نشان می دهد و می تواند بازوی قدرتمند و موثری در نظام مدیریتی جامعه باشد .
آنچه مسلم است، رویکرد هوشمندانه و آگاهانه به خبر، ایجاد فضای نقد و نظر ، نیاز امروز و فردای ماست و در این زمینه، تعامل دو سویه منابع خبر با رسانه، تبیین اولویت های ملی و محلی و ایجاد روحیه نقد پذیری در همه افراد جامعه امری مهم و ضروری است. پ/
نویسنده : محمد سلطانمرادی
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




06/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن