تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زباله را شب در خانه هاى خود نگه نداريد و آن را در روز به بيرون از خانه منتقل كنيد،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803013180




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رویکرد هوشمندانه به خبر،ایجاد فضای نقد و نظر - محمد سلطانمرادی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

رویکرد هوشمندانه به خبر،ایجاد فضای نقد و نظر - محمد سلطانمرادی اراک - ایرنا - بهره گیری از قابلیت های رسانه، رویکرد هوشمندانه به خبر، ایجاد فضای نقد و نظر و راه اندازی کرسی های آزاد اندیشی که نیاز امروز و فرداست، از مباحث مطرح در رسانه ها و علوم ارتباطات است .


اذهان و افکار عمومی مهم ترین مولفه قدرت و موثرترین بستر تحولات و توسعه عمومی جامعه است ، خیزش ها و ریزش ها، فراز و فرود، اقتدار و ضعف جوامع و ملت های مختلف ریشه در افکار و اراده مردم دارد، به همین دلیل است که امروزه اثر گذاری و اثر پذیری رسانه ها به عنوان عناصر توسعه و رشد جوامع مطرح است .
تردیدی نیست که قابلیت پنهان و پیدای رسانه ها و مطبوعات به عنوان قدرت نرم، در گستره ای وسیع بر اندیشه و افکار عمومی اثر گذار است اما کلید موفقیت در این مسیر اثر پذیری از فضای جامعه، تقویت شناخت مخاطب و بهره وری از نقد و نظر است .
در واقع بهره مندی از قابلیت های رسانه و مطبوعات در سطوح ملی و محلی نیازمند برنامه ریزی ، سیاستگذاری و درک مشترک از منافع ملی و ارزش های بنیادین جامعه است .
همین نقش موجب شده تا دنیای امروز در چنبره رقابت بی پایان رسانه ها ،شبکه های اینترنتی و ماهواره ای قرار گیردکه خمیر مایه این رقابت برتسخیر یا جهت دهی افکار عمومی استوار است این روند به شکلی فراگیر در حال افزایش است و محیط های بومی نیز بشدت تحت تاثیر آن قرار دارد .
در چنین شرایطی، رویکرد آگاهانه رسانه ها و دستگاه های اجرایی و صاحب نظران به ضرورت ها و نقش اطلاع رسانی و بهره مندی از خرد جمعی و تضارب نظرات می تواند ضمن تقویت تعامل منطقی بین منابع خبر، رسانه و مردم ؛ دایره دانایی را بسط داده و رشد و توسعه جامعه را تضمین و تثبیت کند.
این بدان معنا است که جهت گیری رسانه ها و نشریات در عین تنوع در نگرش ها، نگارش ها و عرضه تولیدات باید در پرتو فرهنگ نقد و نظر به سمت منافع کلان ملی ومحلی هدایت شود و در نهایت از خرد جمعی و نظرات نخبگان، علما و صاحب نظران در روند تصمیم سازی و توسعه عمومی بهره گیری شود.
ارتباط سازنده و تعامل دو سویه بین دست اندر کاران امور سیاسی، اجرایی و رسانه ها و رسیدن به فصل مشترکی از تعاریف توسعه محور، شاه کلید موفقیت در این مسیر است .
اگرچه امروز فعالیت های مطبوعاتی و رسانه ای در کشور ما، از نظر تنوع و تکثر قابل توجه است اما ارتقای سطح کیفی این فعالیت ها از یکسو و برنامه ریزی برای بهره مندی از نظرات سازنده امری مهم و لازم است .
ضعف شناخت نسبت به قابلیت های مطبوعاتی و رسانه ای و ارتباط یک سویه منابع خبر و مدیریت ها، کاربردها و کارکردهای مطبوعات را تحت تاثیر قرار داده و همین امر در مواردی موجب اختلال در نظام اطلاع رسانی می شود ، این در حالی است که نقش رسانه ها در فرآیند برنامه ریزی، تصمیم سازی و تصمیم گیری مسوولان انکار ناپذیر است .
در نظام برنامه ریزی مجموعه ای از عوامل دخالت دارد و در این میان،داده های رسانه ای به عنوان منابع مردمی، منعکس کننده نیاز ها، اولویت های جامعه و مجموعه ای از بازخورد ها است که تاثیر و تاثر برنامه ها و تصمیمات مدیریتی را نشان می دهد و می تواند بازوی قدرتمند و موثری در نظام مدیریتی جامعه باشد .
آنچه مسلم است، رویکرد هوشمندانه و آگاهانه به خبر، ایجاد فضای نقد و نظر ، نیاز امروز و فردای ماست و در این زمینه، تعامل دو سویه منابع خبر با رسانه، تبیین اولویت های ملی و محلی و ایجاد روحیه نقد پذیری در همه افراد جامعه امری مهم و ضروری است. پ/
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




05/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن