تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخن گفتن درباره حق، از سكوتى بر باطل بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816596915




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پرنده نگری؛ زمانی برای آشتی انسان با پرندگان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

پرنده نگری؛ زمانی برای آشتی انسان با پرندگان تهران - ایرنا - دیدن شاخه درخت و پرنده ای که روی آن سمفونی آواز اجرا می کند کافیست که ما را مدتی از زندگی شهری و ماشینی دور کند؛ از همین روست که پرنده نگری را شاخه جذاب طبیعت گردی می دانند.


نشاط و شادابی شهروندان به همین سادگی می تواند در شهرها روی دهد اما برای تکرار و استمرار حضور پرندگان در اطرافمان باید ضمن شناسایی آنها، با این مخلوقات مهربان نیز باشیم.
شهر بدون پرنده قابل تصور نیست زیرا غیبت آنها شادابی و نشاط را از زندگی و شهرها دور می کند و این یعنی خروج روح زندگی و حیات از این مناطق است.
اکنون پرنده نگری به عنوان شاخه ای از طبیعت گردی در صدد آشنایی علاقه مندان با زندگی اسرار آمیز پرندگان است.
علاقه مندان معمولا برای پرنده نگری به مناطق حاشیه شهرها از جمله تالاب ها، دریاچه ها و مرداب ها سفر می کنند که ضمن طبیعت گردی به پرنده نگری نیز مشغول می شوند.

** پرنده نگری شاخه جذاب طبیعت گردی
پرندگان به عنوان یکی از شاهکارهای خلقت که نمادی از آزادی و رهایی است بخشی از زندگی روزمره ما محسوب می شوند.
اکنون یکی از شاخه های جذاب و پر مخاطب در اکوتوریسم(طبیعت گردی) پرنده نگری است. در این شاخه سعی می شود تا گونه های مختلف پرنده شناخته شده و مکان و روش زندگی آنها نیز بررسی شود.

** رشد آرام پرنده نگری در ایران
در ایران پرنده نگری آرام آرام جای خود را در میان علاقه مندان پیدا می کند. امروز تورهایی در مناطق حفاظت شده و تالاب ها برگزار می شود؛ اگر چه این آمارها اندک است ولی دورنمایی از آینده ای خوب در این مورد نوید می دهد.
هدف پرنده نگرها جستجوی پرندگان، شناسایی آن ها و گاهی عکاسی از آنها است. این افراد برای رسیدن به این منظور سفر می کنند سفرهای مشخص و بااهدافی معین.
پرنده نگری در مرحله اول را معمولا می توان بدون ابزار تنها با کمک راهنما و یاحتی با کتاب های راهنمای پرنده آغاز کرد. خرید یک تلسکوپ و داشتن چک لیست پرندگان در مرحله بعدی کار خواهد بود.

** بهترین زمان مشاهده پرندگان
بهترین زمان دیدن پرنده ها در ایران دو فصل بهار و پاییز است. در فصل بهار و به ویژه اردیبهشت ماه چون پرندگان در حال جفت یابی و ساخت لانه و تغذیه جوجه ها هستند به فور دیده می شوند.
فصل پاییز نیز زمان مهاجرت پرندگان از کشورهای و نقاط مختلف به ایران است که در این فصل می توان پرنده های زیادی دید اما شمار آنان به مانند فصل بهار نخواهد بود.

** آموزش به علاقه مندان
امروزه در ایران کلوپ ها و موسسات مرتبط با پرنده نگری کار خود را آغاز کرده اند و علاقه مندان می توانند با پیوستن به این جمع روش ها و اصول این کار را بیاموزند.
با اینحال این شاخه طبیعت گردی هنوز در میان بسیاری از هموطنان و دوستداران طبیعت ناشناخته مانده است.
نسرین صالحی نویسنده کتاب طبیعت گردی در ایران می گوید هنوز سایت های مخصوص پرنده نگری درایران تجهیز و راه اندازی نشده است ولی انتظار می رود با افزایش شمار علاقه مندان دست اندرکاران برای ایجاد این مکان ها تشویق شوند.

** مهاجرت پرندگان از سیبری به ایران
فیروز ناظری کارشناس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری روز سه شنبه به خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: ایران از نظر جغرافیایی در منطقه ای واقع شده که سالانه پذیرای گونه های مختلفی از پرندگان از مناطق مختلف از جمله سیبری است.
وی افزود: مقصد این پرندگان معمولا تالاب ها و آب بندهای استان های گیلان و مازندران است که معمولا آنها در رودخانه ها و تالاب های این مناطق گرد هم می آیند.
ناظری گفت: مهاجرت پرندگان در فصول سرد و گرما صورت می گیرد و حرکت و حضور این پرندگان در این مناطق مناظر بسیار شگفت انگیزی برای هر بیننده ای بوجود می آورد که می توان از این صنعت برای رونق مقاصد گردشگری بهره گرفت.
وی افزود: یکی از مقصدهای پرندگان مهاجر سیبری، رودخانه های تنکابن است که پس از اینکه هوای منطقه سیبری به صورت نسبی روبه گرمی می گذارد به این منطقه مهاجرت می کنند.
ناظری سازمان حفاظت محیط زیست را متولی حفاظت از پرندگان و وحوش نام برد وگفت: بحث پرنده نگری یک موضوع اکوتوریستی بوده و شاخه بسیار جذابی برای گردشگران است.
وی گفت: برای ورود به بحث پرنده نگری باید قبل از سفر و حضور درمنطقه، سایت های مرتبط را رصد کرد تا کمی با زندگی پرندگان آشنا شد. همچنین برای این کار باید وسایل و دوربین رویت این پرندگان را تهیه و با کمک یک راهنما به این سفر اقدام کرد.
این کارشناس افزود: برخی از گونه های این پرندگان در همه جا وجود ندارد بطوریکه اخیرا یکی از این پرندگان نایاب را در تالاب انزلی مشاهده کردم.
وی به اهمیت بحث پرنده نگری در جامعه اشاره کرد و گفت: شاخه پرنده نگری یک فعالیت بسیار جذاب در بحث طبیعت گردی است به همین دلیل نخستین پنجشنبه آذرماه هر سال به عنوان روز پرنده نگری در تقویم رسمی کشوربه ثبت رسیده است.
این کارشناس به فرهنگسازی موضوع پرنده نگری در جامعه اشاره کرد و گفت: هنوز بحث پرنده نگری در جامعه ما جانیفتاده است درحالی که با رونق این شاخه می توان از این طریق به اشتعال و درآمد قابل توجهی رسید.
وی ایجاد سایت های مرتبط با پرنده نگری را ازجمله راه های کسب درآمد و ایجاد اشتغال در جامعه ذکر کرد و گفت: ایجاد این سایت ها می تواند به رونق این شاخه طبیعت گردی کمک زیادی کند و فعالان این سایت ها می توانند با انتشار موضوعات مختلف در خصوص پرنده نگری به آشنایی گونه های مختلف پرندگان به جامعه اقدام کنند.
وی تصریح کرد باید موضوع پرنده نگری پیش از این در جامعه مورد قرار گیرد تا این شاخه در کشور نهادینه شود.
ناظری به موضوع آموزش در بحث پرنده نگری اشاره کرد و گفت: رونق این صنعت در کشور به آموزش نیازمند است و باتوجه به تصویب روز ملی پرنده نگری باید بیش از پیش به این موضوع در کشور پرداخت.
وی به بحث حفاظت از پرندگان در نقاط مختلف کشور اشاره کرد وگفت: هنوز حفاظت و نگهداری این پرندگان بطور جدی در کشور دیده نمی شود زیرا هنوز وحوش و پرندگان در نقاط مختلف کشور به صورت غیرمجاز شکار می شود.
وی افزود: هنوز گزارش های مختلفی از تلف شدن پرندگان به صورت طبیعی و غیر طبیعی در جامعه به گوش می رسد هر چند نمی توان بلایای طبیعی را در مرگ این پرندگان جلوگیری کرد اما می توان از شکار بی رویه این پرندگان ممانعت به عمل آورد.
ناظری تصریح کرد سازمان گردشگری و سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص حفاظت از این حیوانات و پرندگان همکاری خوبی باهم دارند و لازم است این همکاری ها استمرار یابد.

** بهشت پرندگان
در ایران 105 منطقه مهم مربوط به پرندگان وجود دارد که درسراسر کشور پراکنده هستند. از مهمترین این مناطق می توان به تالاب میانکاله، دریاچه ارومیه و مرداب انزلی اشاره کرد.
این مناطق را می توان بهشت پرندگان نامید زیرا اینجا گونه های مختلفی از پرندگان دیده می شود بطوریکه گردشگر و بیننده را مدت ها به خود مشغول داشته و لحظات بسیار مفرحی برای آنان ایجاد می کند.
حفظ و نگهداری پرندگان و این مرداب ها و تالاب ها که به عنوان یک ثروت عظیم محسوب ملی می شود وظیفه همگان است و در این راستا سازمان حفاظت محیط زیست در خط مقدم حفاظت از این مکان های ارزشمند قرار دارد.
فراهنگ (5) ** 1569**1588
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




06/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن