تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):از نشانه های عالم ، نقد سخن و اندیشه خود و آگاهی از نظرات مختلف است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816852558




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رونمایی از شکل نوین ایران هراسی به سبک انگلیس


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: رونمایی از شکل نوین ایران هراسی به سبک انگلیس


اندیشکده های انگلیسی از طرح جدید خود برای ترساندن اعراب از ایران رونمایی کردند. انگلیسی ها با انتشار مقالاتی به عنوان پژوهش و تحقیق، سعی دارند به اعراب القا کنند که تغییر در توازن قوا به نفع ایران پیش می رود و آنها باید بازهم از ایران بترسند. اندیشکده های انگلیسی که تا پیش از این، پیشرفت ها و روحیه تسلیم ناپذیری ایران را بهانه می کردند تا به اعراب کمک کنند که علتی برای ترسیدن از ایران داشته باشند، در ماه های اخیر، با انتشار مقالاتی درباره سیاست های مسالمت جویانه ایران، باز هم به اعراب کمک می کنند که از ایران بترسند و از غربی ها اسلحه بخرند. نویسندگان انگلیسی در حوزه خاورمیانه، مدعی شدند؛ تحلیل و پیش‌بینی رفتار کشورهای حاشیه خلیج فارس در قبال ایران، نشان می دهد که این کشورها همچنان به شدت وابسته به کمک‌های امنیتی آمریکا و غرب بوده و از برهم خوردن توازن قوا در منطقه به نفع ایران هراس دارند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر از مؤسسه رویال یونایتد سرویس، کارشناسان این اندیشکده معتقدند که کشورهای کوچک حاشیه خلیج فارس از یک سو تلاش می‌کنند که از انجام اقدامی که ایران را خشمگین می‌کند بپرهیزند و روابط خود با تهران را برقرار نگاه دارند و از سوی دیگر از آمریکا برای حضور نظامی بیشتر استقبال کرده و تسلیحات بیشتری از آن خریداری می‌کنند.
  این تحلیل ها و مقالات، شکل جدیدی از طرح های روباه پیر در راستای سیاست مشهور تفرقه بیانداز و حکومت کن است و برخلاف سال های پیش که اعراب را از پیشرفت ها و روحیه پایداری و تسلیم ناپذیری ایران می ترساند، این بار تلاش می کند ترساندن اعراب را به بهانه سیاست های آشتی جویانه اخیر ادامه دهد تا همواره راه اخاذی از شیوخ ثروتمند باز بماند.   مؤسسه رویال یونایتد سرویس، در ادامه مقاله جدید خود آورده است: در مورد مسئله هسته‌ای، سعودی‌ها در مقایسه با شرکای خود در شورای همکاری خلیج فارس، خود را در وضعیت متفاوتی یافتند، که این همسایه‌ها به همان میزان به آمریکا وابسته هستند اما توانایی کمتری در شکل دادن به محیط پیرامونی خود دارند.
برای روشن‌تر این ماجرا باید گفت که شمار همه اتباع کویت، بحرین، قطر، امارات متحده عربی و عمان، در مجموع کمتر از جمعیت ریاض است و مجموع سرزمین‌های خاکی ایشان تقریباً برابر با استان ریاض در عربستان سعودی است.

هر چند که امارات متحده عربی، بحرین و قطر به نحو قابل توجهی بودجه‌های دفاعی خود را افزایش داده‌اند، اما کل هزینه‌های دفاعی ایشان همچنان کمتر از افزایش نسبی هزینه‌های دفاعی عربستان سعودی در نه سال گذشته است.

هزینه‌های نظامی سعودی همچنین سهم قابل توجهی از تولید ناخالص ملی آن را صرف خود می‌کند (8.9 درصد)، در حالی که عمان رقم 8.4 درصد و امارات متحده 6.9 درصد را صرف این هزینه‌ها می‌کنند.   * خلاصه این بخش از پیام این است که از جمعیت ایران بترسید و برای خرید اسلحه از ما رقابت کنید.
در ادامه مقاله آمده است: ... بنابراین به منظور درک اینکه دولت‌های حاشیه خلیج فارس، هم به طور انفرادی هم به صورت جمعی،  چگونه به ایران واکنش نشان خواهند داد نیز منوط به آن است که چگونگی نگاه آنها به روابط‌شان با عربستان سعودی درک شود، موضوعی که هیچ یکپارچگی و اتحادی در آن دیده نمی‌شود.

هر یک از این کشورها، تهدید ایران را از منظر خود می‌بیند که به شدت متأثر از چیزی است که این کشورها هم از غرب می‌خواهند و هم از شورای همکاری خلیج فارسی که تحت رهبری سعودی‌هاست. برای مثال بخش‌هایی از رهبری بحرین خواهان ایجاد یک اتحادیه خلیج فارسی با ادغام هر چه بیشتر در عربستان سعودی است که باید به صورت دوجانبه شکل گیرد، چرا که این حاکمیت می‌کوشد جنبش مخالف شیعی را که به دنبال اصلاحات دموکراتیک است، کنترل کند.

در مقابل، عمان بسیار در برابر هرگونه ادغام نیروهای امنیتی خود تحت رهبری سعودی، به شدت مقاومت می‌کند.

به زعم یکی از کارشناسانی عمانی، «سعودی‌ها طرح‌های امنیتی ما را مورد بی‌توجهی قرار می‌دهند، عمان هم به دنبال منافع خود است . عمان به پروژه شورای همکاری خلیج فارس اعتقادی ندارد.» در دسامبر سال 2013، وزیر امور خارجه عمان تأکید کرد که کشور وی در هرگونه اتحادیه خلیج فارسی که در آینده شکل بگیرد «مشارکت نخواهد داشت». یک چنین استقلالی هم توسط سلطان قابوس، رهبر عمان نشان داده شده است، که در واقع واسطه چندین دور مذاکره مخفیانه میان مقامات ارشد آمریکایی و ایران بوده است که از دسامبر سال 2011 آغاز شده و تا کنون ادامه داشته؛ فرایندی که نگرانی‌های سعودی و اماراتی از نزدیک شدن آمریکا و ایران را به شدت افزایش داده است.

دیگر کشورهای باقی مانده یعنی کویت، امارات و به ویژه قطر، همگی اختلافات خاص خود را با ریاض دارند و بسته به موضوعی که مطرح است این اختلافات کمرنگ و پررنگ می‌شوند، اما بر سر مسائل حیاتی مربوط به امور سیاسی و اقتصادی جمعی، برای رسیدن به اجماع به شدت با یکدیگر درگیر می‌شوند.
  * خلاصه این بخش از مقاله این است که در تهدید بودن ایران و حمله این کشور به اعراب هیچ شکی نیست و اعراب باید متحد باشند یا اینکه بیشتر سلاح بخرند و قراردادهای نظامی و امنیتی با غرب ببندند. از بمب اتمی و شیعه بودن ایران هم بیشتر بترسید.
مقاله اندیشکده انگلیسی برای اعراب می افزاید: ... آنچه که در مورد مسائل مربوط به ایران در منطقه خلیج فارس غیر از عربستان سعودی مطرح است، این است که این کشورها ترجیح می‌دهند که کمتر به ایران به عنوان یک بازیگر استراتژیک در منطقه نگاه کرده و بیشتر آن را بازیگری می‌دانند که منافع خاص ملی ایشان را مختل می‌سازد. در نتیجه تفکر غایت‌گرایی که معمولاً در رویکرد‌های سعودی و اسرائیلی دیده می‌شود اساساً جای خود را به تمرکز بر نگرانی‌های امنیتی ملموس‌تر، داده است.

مناقشه بر سر سه جزیره تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی، بخش اصلی تصورات اماراتی در مورد ایران را شکل می‌دهد. در مورد قطر، روابط با ایران اساساً مربوط به تعاملات میان این دو کشور در مورد میدان گازی پارس جنوبی/ گنبد شمالی، می‌باشد که تقریباً 50 درصد تولید ناخالص ملی آن را فراهم می‌آورد.

در بحرین، توان ایران برای فعال کردن شبکه‌های مخالفان و شبهه نظامیان شیعی این کشور، به شدت در محاسبات امنیتی مد نظر و مورد توجه است. همزمان کویت، بحرین و قطر همگی نگران آن هستند که در صورت انجام یک حمله نظامی یا وقوع زمین‌لرزه، تشعشعات رادیواکتیوی راکتور بوشهر به کشور‌های ایشان نیز نشت کند.

احساس جدایی طلبی محلی با توجه به تهدید ایران نیز ملموس است. دست یافتن ایران به بمب هسته‌ای نیز اساساً به مثابه ابزاری است برای ایران تا نقشی تهاجمی‌تر در امور داخلی کشورهای منطقه خلیج فارس ایفا کند و همچنین فضای منطقه‌ای را متشنج‌تر و رقابتی‌تر خواهد ساخت که در آن کشورهای کوچک‌تر به شدت از ناامنی‌هایی که به کشورهای ایشان سرریز می‌شود، متأثر خواهند شد.

در زیر لایه متعارف، نگرانی‌های کشورهای خلیج فارس متمرکز و یکسان است؛ ایشان نگران آن هستند که ایارن بتواند با به کار گرفتن شهروندان شیعه که در بیشتر این کشورها حاشیه زندگی اقتصادی و سیاسی ایشان را اشغال کر‌ده‌اند، به رژیم‌های حاشیه خلیج فارس فشار وارد کند و در حالت حداکثری، بی‌ثباتی سیاسی جدی را به وجود آورد.

 این ترس بیش از هر جای دیگر در بحرین احساس می‌شود و به میزان بسیار کمتری  در کویت چرا که در این کشور هر چند شهروندان شیعه ارتباطات بلند مدتی با نخبگان قدرتی داشته‌اند، اما با این حال در چند سال اخیر تنش‌های فرقه‌ای رو به رشدی را ایجاد کرده‌اند.

این امر نگرانی‌های کشورها خلیج فارس را نه تنها از ایران هسته‌ای بلکه از هرگونه توافق میان ایران و غرب تقویت می‌کند؛ توافقی که می‌تواند تعهد کنونی نظامی آمریکا به منطقه را به تدریج از میان ببرد یا باعث شود همچنان بخش قابل توجهی از زیرساخت‌های هسته‌ای ایران پابرجا باقی بماند.   * خلاصه این بخش از پیام انگلیسی ها به اعراب این است که تک تک کشورهای عربی دلیلی برای مشکل داشتن با ایران دارند و نباید غافل شوند. امارات بر سر جزیره ها، بحرین بخاطر جمعیت شیعه، قطر بر سر میادین مشترک نفت و گاز، کویت به خاطر احتمال زلزله در بوشهر! و همه اعراب به خاطر بمب اتم و کلا روحیه تجاوزگری ایران! باید مدام بترسند و از عربستان که با رژیم صهیونیستی جفت شده، عقب نمانند. خرید اسلحه و خدمات دیگر از غرب نیز فراموش نشود.

در پایان مقاله اندیشکده انگلیسی آمده است: ... در مذاکرات متعدد و بسیاری، نخبگان سیاست گذاری در منطقه خلیج فارس، البته به جز نخبگان عمانی، اظهار نگرانی کردند که در برابر یک ایران تشجیع شده، «پیروز» در میدان دیپلماتیک در برابر غرب که به دنبال نفوذ در سراسر منطقه است، تنها باقی خواهند ماند.
    * این بخش پایانی از پیام انگلیسی ها خودش خلاصه است و به اعرابی که به آنها گوش سپرده اند توصیه می کند که مثل عمان نباشید و همانطور که قبلا از پیشرفت ها و سیاست های تسلیم ناپذیری ایران می ترسیدید، از این به بعد باید از سیاست های مسالمت آمیز ایران بترسید و سعی کنید در مقابل ایران تنها نباشید.


سه شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 78]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن