تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين سخن، كتاب خدا و بهترين روش، روش پيامبر صلى لله  عليه  و  آله و بدترين ام...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819994302




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مجلس کوتاه آمد / ضعف نظارتي حقوقدانان مجلس در تکميل بودجه مشهود شد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۵ اسفند ۱۳۹۲ (۱۱:۴۰ق.ظ)
بررسي جداگانه ايرادات براي عدم تاخير در اجراي بودجه؛ مجلس کوتاه آمد / ضعف نظارتي حقوقدانان مجلس در تکميل بودجه مشهود شد گروه سياسي
به گزارش خبرگزاري موج، لايحه ودجه سال۹۳ کل کشور که با اصلاحاتي در جلسه مورخ 28 بهمن ماه سال جاري به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيده است؛ در جلسه مورخ 30 بهمن ماه شوراي نگهبان مورد بحث و بررسي وايرادات گوناگوني قرار گرفت.
براساس ايرادات شوراي نگهبان، نسبت به بند الحاقي"۲" تبصره"۹" بودجه ۹۳ درباره آموزش بهورزان که بر اين اساس مجلس مصوب کرده بود که آموزش بهورزان در سابقه کاري آنها منظور شود، شوراي نگهبان به آن ايراد گرفته و گفته که بايد اين موضوع به صورت قانون دائمي باشد و نبايد در قانون بودجه گنجانده شود.
در بخش ديگري از ايردات شوراي نگهبان نسبت به بودجه ۹۳ در بند الحاقي"۲" تبصره "۱۱ " اين مصوبه، بيمه زنان خانه‌دار مورد اشکال شوراي نگهبان قرار گرفته و اين شورا اعلام کرده که براساس اصل ۵۲ قانون اساسي اين موضوع هم نياز به قانون دائمي دارد.
کاتب در ادامه اظهار داشت: ايراد شوراي نگهبان به تبصره الحاقي "۱۲" و"۱۳" که به ترتيب شامل قبول اسناد کشاورزان از سوي بانک‌ها به عنوان وثيقه جهت دريافت تسهيلات و نيز درباره اينکه مشموليت کارفرمايان براي بيمه کارگران که مجلس مصوب کرده بود که کارفرمايان نيز مانند کارگران شامل بيمه کارگري شوند، اين بندهاي الحاقي نيز براساس بند ۵۲ قانون اساسي مورد ايراد شوراي نگهبان قرار گرفته و اعلام شده که بايد اين بندهاي الحاقي نيز به صورت قانون دائمي باشد.
شوراي نگهبان در بودجه۹۳ در مورد بند الحاقي "۲" تبصره "۹" درباره آموزش بهورزان که بر اين اساس مجلس مصوب کرده بود که آموزش بهورزان در سابقه کاري آنها منظور شود، ايراد گرفته بود، اين موضوع در جلسه کميسيون تلفيق مورد بررسي قرار گرفت و جهت تأمين نظر شوراي نگهبان از بودجه حذف شد.
بخش ديگري از ايراد شوراي نگهبان به تبصره الحاقي "۱۲" و"۱۳" بودجه بود که به‌ ترتيب شامل قبول اسناد کشاورزان از سوي بانک‌ها به‌عنوان وثيقه جهت دريافت تسهيلات و نيز درباره اينکه مشموليت کارفرمايان براي بيمه کارگران که مجلس مصوب کرده بود که کارفرمايان نيز مانند کارگران شامل بيمه کارگري شوند، اين بندهاي الحاقي نيز براساس بند ۵۲ قانون اساسي مورد ايراد شوراي نگهبان قرار گرفته و اعلام شده که بايد اين بندهاي الحاقي نيز به‌صورت قانون دائمي باشد که اين بندها نيز از بودجه۹۳ حذف شد.
کليات بودجه تصويب شده است و ادامه فرايند بررسي اين بندهاي بودجه طولاني مي شد که به همين منظور اعضاي کميسيون با حذف اين بندها از لايحه بودجه موافقت کردند و بنا شد اين موارد به صورت جداگانه بررسي و به صورت قانون دائمي در مجلس مطرح، بررسي و تصويب شود.
اما خارج شدن موقت رسيدگي به بعضي از تبصره ها که مورد ايراد شوراي نگهبان بود و رفت و برگشت چندباره بين شوراي نگهبان و بهارستان جاي تعجب دارد!
در بين نمايندگان مجلس شوراي اسلامي چندين حقوقدان مجرب وجود دارد و با وجود ايراداتي که شوراي محترم نگهبان به بودجه۹۳ وارد کرد، واقعا جاي پرسش هاي فراواني از اين قشر نماينده مجلس وجود دارد، اين ايرادات اگر از هر لحاظ براي کشور سود داشته باشد طبيعتا براي نمايندگان حوزه حقوقي مجلس و به اصطلاح حقوقدانان بهارستان اصلا نمره مثبي در کارنامه کاريشان بر جاي نمي گذارد.
شايد اين نمايندگن متصور بر اين باشند که پيشنهادات خود رادر کميسيون تخصصي و کميسيون تلفيق ارائه کردند اما اين نمايندنگان عزيز صحن علني مجلس را فراموش کردند!
کميسيون هاي تخصصي خانه ملت براي اين گرد يکديگر جمع شدند تا بهترين تصميم ممکن را براي همان ملت بگيرند و در مقابل بايد ملت نيز به درکي برسد که اين نمايندگان واقعا در راستاي اهداف والاي جامعه در تلاشند.
البته اين درک را که ما از نزديک لمس نکرديم چه برسد به فردي که در شهر و روستاهاي دوردست تنها از راديو مي توانست مصوبات بودجه کشورش را پيگير باشد!
متاسفانه از برخي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در اين بررسي بودجه که از نزديک شاهد اين قضيه مهم بوديم، فعاليت چنداني را در صحن علني شاهد نبوديم"به غير از تعدادي از نمايندگان محترم که مکرر با تذکر، موافقت يا مخالفت در بودجه شرکت داشتند".
البته اگر موضوع حقوقي و نکات حقوقي بودجه و اين رفت و آمدها را فراموش کنيم، در بحث هاي بيمه، کشاورزي و سلامت کشور نيز موضوع طبق همين منوال بود و چندان شاهد فعاليت نمايندگان کميسيون هاي تخصصي اين حوزه ها نبوديم و آنان تمايل به شرکت در راي گيري ها و مخالفت يا موافقت نداشتند و گويا هر مصوبه اي که از کميسيون تلفيق يا دولت مورد تاييد قرار مي گرفت، از سوي بسياري از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي که در صحن علني حضور داشتند، نيز مورد اقبال قرار مي گرفت.
بودجه امسال را خدا بخير بگذراند، در بسياري از موارد شاهد بر اين قضيه بوديم، که در جلسات ظهر واقعا انرژي براي بحث هاي تخصصي بر سر پيشنهاد نمايندگان باقي نمي ماند چه برسد برآنکه جلسات تا 8شب نيز ادامه مي يافت.
با اين اوصاف و به قول رئيس مجلس "از چهره بعضي از نمايندگان معلوم است که مي خواهند پيشنهاد خود را پس بگيرند" بودجه نيز به گونه اي مظلوم واقع شد، و از همه مهمتر بسياري از اقشار جامعه در بودجه ديده نشدند.
مطمئنا با اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه، زمزمه بحث جمع آوري قانون هدفمندي در بودجه94 بيشتر به گوش مي خورد، اميدواريم که بحث اختصاص يارانه ها به توليد و کشاورزي و بهداشت واقعا کارساز باشد تا گره از گره هاي کور مردم گشوده شود.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن