تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس وصيت ميت را در كار حج بر عهده بگيرد، نبايد در آن كوتاهى كند، زيرا عقوبت آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805681479




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بروجرد سمبل فرهنگ و تمدن غنی ایران زمین


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

بروجرد سمبل فرهنگ و تمدن غنی ایران زمین بروجرد - ایرنا - بروجرد از شهرهای باستانی ایران در دامان رشته کوههای بلند زاگرس با سابقه تاریخی فرهنگی ، آب و هوای مثال زدنی و طبیعت منحصر به فردش زمینه را برای تبدیل این شهر به یک قطب گردشگری فراهم کرده است.


به گزارش ایرنا بافت قدیمی بروجرد که حدود نیمی از شهر را تشکیل می دهد به جای مانده از دوران قاجار است که تا دهه های قبل محصور به یک قلعه بزرگ با دروازه های متعدد بوده و بیش از 200 خانه اعیانی قدیمی در این بافت مورد شناسایی قرار گرفته است.
مسجد ها و بطور کلی اماکن مذهبی ، بازار قدیمی بروجرد، خانه های کاهگلی دو طبقه و کوچه های تنگ و تو درتوی قدیمی از دیدنی های این بخش است.

اماکن مذهبی و زیارتی شاخص بروجرد

ˈامامزاده جعفرˈ (ع) بروجرد یکی از بناهای تاریخی شهرستان بروجرد است که همه ساله میزبان زایران و مسافران نوروزی است.
این بنای تاریخی در محوطه گورستانی کهن واقع شده که کتیبه های موجود در این بنا، فرد مدفون را جعفر، فرزند موسی کاظم(ع) ، هفتمین امام شیعیان می دانند اما در برخی کتابها و منابع تاریخی، جعفر با پنج واسطه، فرزند امام سجاد ، چهارمین امام شیعیان ذکر شده است.
این بنا از بناهای جالب توجه معماری اسلامی است و گنبد هرمی شکل این آرامگاه با بیش از هزار سال قدمت، در دوره سلجوقیان ساخته شده و از نمونه های معماری سلجوقی به حساب می آید.
این بقعه متبرکه دارای سه در ورودی، حیاط ، ایوان، شبستان و فضای گنبد خانه است و قدیمی ترین بخش بنا فضای گنبدخانه و مقبره است و در فضای داخلی امامزده مجموعه ای از گچکاری ها، معماری، کاشیکاری و سنگ نوشته های باقی مانده از گذشته وجود دارد.
ˈمسجد جامعˈ بروجرد به عنوان یکی از شاخصترین بناهای تاریخی استان لرستان، سمبل فرهنگ و تمدن غنی ایران را نشان می دهد.
این بنا یکی از نخستین مسجدهای ساخته شده در ایران است که در قرن دوم تا سوم هجری در دل یکی از محله های تاریخی شهر به نام دو دانگه ساخته شده و به لحاظ معماری و قدمت، از بناهای منحصر به فرد لرستان و شهر بروجرد محسوب می شود.
بر اساس تخمین مورخان، طاق میانی این مسجد آتشکده ای باستانی بوده که پس از ورود اسلام و گسترش آن به ایران به مسجد تبدیل شده است.
گنبد مسجد که در قسمت میانی ساختمان بنا شده تا سطح زمین ارتفاعی برابر ‎20متر داشته و دو گلدسته آن که در سال ‎1209هجری قمری ساخته شده در دو طرف گنبد قرار دارد.
بر بالای محراب و دیوارها کلمات مقدس و آیات قرآنی با آجر و خط کوفی نوشته و بر بالای درب غربی مسجد نیز سنگ نوشته ای وجود دارد که تاریخ ورود شاه عباس صفوی در سال ‎ 1022هجری قمری به بروجرد را نشان می دهد.
معماری مسجد جامع بروجرد از شاهکارهای تاریخی معماری ایران است که ویژگی های معماری اسلامی و باستانی ایران (ساسانیان) را در خود جای داده است.
یکی از دیدنی های این مسجد منبر چوبی ‎ 9پله آن است که بسیار هنرمندانه ساخته شده و حکاکی روی آن، تاریخ هزار و ‎ 608هجری قمری را نشان می دهد.
مسجد سلطانی که امروز به نام ˈمسجد امام خمینیˈ (ره) شناخته شده نیز از دیگر دیدنیهای بروجرد است که در مرکز شهر و در کنار راسته بازار بروجرد بنا نهاده شده است.
این مسجد در زمان فتحعلی شاه قاجار بر روی ویرانه های یک مسجد بسیار قدیمی ساخته شد و یکی از بزرگ ترین مسجدهای تاریخی کشور می باشد.
دو نمونه نسبتاً مشابه از این مسجد در همان زمان در شهرهای قزوین و تهران ساخته شدند که هر سه این مسجدها در دوره پهلوی تحت نام مسجد شاه شناخته می شدند. مسجد امام (ره) بروجرد به لحاظ فرم معماری از نوع مساجد چهار ایوانی است و پلان آن همانند مسجد امام تهران و مسجد النبی قزوین است اما از آنها بزرگتر و قدیمی تر است.
در این مسجد بخش های متعددی مانند گنبدخانه، شبستان جنوب غربی، شبستان جنوب شرقی، شبستان شمال غربی، شبستان شمال شرقی، شبستان زمستانی در زیر شبستان جنوب غربی، حجره های فوقانی محل اسکان و تحصیل طلاب علوم دینی، برف‎انداز، قاضی شرف و شبستان جدید غربی که با عنوان مصللای بروجرد ساخته شده وجود دارد.
این مسجد دارای چهار طاق و ایوان بزرگ در چهارگوشه و دارای سه درب است که درب غربی به خیابان صفا، درب شمالی به خیابان جعفری و درب شرقی به بازار دواتگرها باز می شود.
حرم امامزاده ابوالحسن(ع) ، آرامگاه شاه زواریون، بنای امامزاده قاسم(ع) ، خالدبن علی ، دو خواهران، محسن بن علی، امامزاده ابراهیم، ولیان و خانه فرهنگ بروجرد، خانه مصری و تکیه موثقی از دیگر بناهای مذهبی و تاریخی بروجرد است.
بر اساس آمار موجود ‎165بنای تاریخی شهرستان بروجرد در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده که بازدید هر کدامشان برای مسافران نوروز گردشگران خالی از لطف نیست.

تفرجگاهها و قابلیتهای گردشگری بروجرد

شهرستان بروجرد به دلیل برخوردار بودن از جاذبه های تفریحی، تاریخی ومذهبی هر ساله در ایام تعطیلات نوروز پذیرای میهمانان و گردشگرانی از استانهای مختلف کشور است.
مجموعه تفریحی گردشگری پارک فدک بروجرد از جمله این تفرجگاهها است که به لحاظ دارا بودن امکانات مناسب، طی سالهای گذشته بسیار مورد توجه مسافران و شهروندان قرار گرفته است.
وجود سه دریاچه و امکانات قایقرانی، باغ پرندگان و حیوانات و وجود گونه های کمیاب زیست محیطی در این مرکز، شهربازی برای کودکان و برخورداری از مبلمان مناسب این پارک را از دیگر مناطق بروجرد متمایز ساخته است.
منطقه سرسبز ˈ گلدشتˈ بروجرد از دیگر تفرجگاههای این شهرستان است که بیشتر مسافران و گردشگران با نام و ویژگیهای طبیعی این مکان به خوبی آشنایی دارند.
این منطقه که در غرب بروجرد واقع شده در تمامی فصول سال زیبایی قابل توصیفی داشته و همیشه موردپسند مسافران، گردشگران و شهروندان بروجردی می باشد.
دو طرف جاده گلدشت بروجرد مملو از باغ های سیب است که در فصل بهار دیدن شکوفه های درختان، چشم هر رهگذری را به خود خیره نموده و انتهای این باغها نیز به رودخانه پر آب گلرود ختم می شود.
ˈ تپه چغاˈ که اخیرا به تپه شهدای گمنام تغییر نام داده است، از دیگر تفرجگاههای بروجرد بوده که در بالاترین نقطه غربی این شهر واقع شده و مشرف بر تمام نقاط بروجرد می باشد وبا داشتن امکانات تفریحی مانند دریاچه مصنوعی و هتل بین المللی برای خانواده ها مکانی زیبا برای گذراندن تعطیلات نوروزی است.
پارک بهشتی بروجرد نیز یکی از پارکهای بزرگ بروجرد است که به دلیل قرار گرفتن یک سماور و قوری بزرگ در آن به پارک سماور معروف است ، مسافران اقدام به توقف کوتاه مدت در آن و تهیه عکس و فیلم از آنها می کنند.
بیشترمحورها و جاده های خروجی و حاشیه شهر بروجرد به روستاهای خوش آب و هوایی ختم می شود که زیبایی های آن در تمامی فصول سال چشم هر بیننده را به خود خیره می کند.
روستای ˈ وناییˈ که در غرب بروجرد واقع شده یکی از همین مناطق است که بیشتر گردشگران و به ویژه کوهنوردان با نام این منطقه به خوبی آشنا هستند.
علاوه بر چشم انداز زیبای این منطقه ، مسافران و شهروندان سالهاست با ˈدوغ محلیˈ و ˈخیارشور ˈ این منطقه آشنایی داشته و این روستا را به یکی از مراکز فروش این محصولات تبدیل کرده است.
بیش از ‎ 70بوستان بروجرد نیز با داشتن امکانات و زیباییهای ویژه در ایام نوروز پذیرای مسافرانی هستند که اقدام به برپایی چادرهای مسافرتی نموده و شب را در پارکها می گذرانند.
مجموعه تفریحی ترنجستان نیز با داشتن باغات طبیعی و مبلمان مناسب طی یکی دو سال اخیر نیز به مجموعه تفرجگاهها و مناطق دیدنی بروجرد پیوسته است که دیدن این مکان برای مسافران خالی از لطف نیست.

صنایع دستی بروجرد سوغاتی ماندگار برای مسافران نوروزی

صنایع دستی به عنوان بخشی از میراث کهن و نمادی از تاریخ و تمدن و فرهنگ هرقوم و ملتی همیشه مورد توجه مسافران و گردشگران قرار داشته است.
اسناد و مدارک فرهنگی بجای مانده از گذشته بروجرد بیانگر آن است که تولید صنایع دستی در این منطقه سابقه ای دیرینه دارد.
مسگری ، جاجیم بافی، گلیم بافی ، صابون پزی ، گیوه دوزی، ماشته بافی، چاقوسازی و صنایع دستی ورشو از پرآوازه ترین تولیدات محلی بروجرد بوده که در گذشته از رونق خاصی برخوردار بوده اند.
ورشو سازی شاخص ترین صنایع دستی بروجرد است که با بیش از دو قرن رونق، نام این شهرستان را در داخل و خارج کشور مطرح کرده است.
آبخوری، سینی و فنجان ،منقل، آفتابه لگن، سرمه دان، گلاب پاش و سماور از تولیدات متنوع ورشویی هستندکه به استناد برخی متون، کار ساخت این لوازم خانه از زمان سلجوقیان و صفویان دراین منطقه رواج داشته و در زمان قاجار این هنر به اوج خود رسیده است.
گلیم بافی، جاجیم بافی و ماشته نیز از دیگر صنایع دستی بروجرد بوده که در گذشته مورد استفاده بیشتر خانواده ها و مصارفی چون رختخواب پیچ و زیر انداز قرار می گرفت.
گیوه دوزی و جوراب بافی نیز از دیگر صنایع دستی بروجرد است که نمونه های سنتی آنها همچنان در بازار این شهر دیده می شود.
مسگری از دیگر حرفه های پر رونق بروجرد بوده که امروز نام ˈراسته مسگرهاˈ در بازار قدیمی این شهر معروفیت این پیشه را در ذهن تداعی می کند.
هم اکنون مراکزی در بروجرد وجود دارد که انواع محصولات صنایع دستی را به علاقمندان و مسافران نوروزی عرضه نموده و بیشتر این کالاها نیز به عنوان وسیله ای برای تزیین منزل مورد استفاده قرار می گیرند.
اکنون که در آستانه فرارسیدن سال نو وایام تعطیلات نوروز قرار داریم صنایع دستی بروجرد می تواند به عنوان سوغات ماندگار به مسافران نوروزی عرضه شود.
علاوه بر صنایع دستی بروجرد که هر کدام نمادی از ذوق هنری مردم این دیار است، مواد خوراکی نظیر نقل، مربا، آب نبات، کلوچه قندی، نان تیری، ارده و شیره، خیار شور و دوغ بروجرد معروف است و مسافرانی که در گذشته به بروجرد سفر داشته اند، طعم خوش ˈکبابˈ و ˈبستنیˈ و ˈحلیمˈ بروجرد را چشیده اند.

نگاهی مختصر به موزه مردمشناسی بروجرد

موزه مردم شناسی بروجرد با حدود 900 قلم شی ء شناسنامه دار که هر کدام سندی از تاریخ هستند ، تمدن مردم این دیار را نمایان می سازد.
بخشی از این موزه به صنایع دستی مردم منطقه اختصاص داده شده که شامل ظروف و اشیای ورشوسازی، پارچه بافی، گیوه دوزی، صنایع تختخواب و صندلی سازی، قالی بافی، چلنگری، نمدمالی، ارسی دوزی ( کفاشی) می باشد که در دوران اواخر قاجاریه، پهلوی و دوران اسلامی توسط مردم بروجرد ساخته شده اند.
انواع سماور، تنگ، سینی، قوری، قالبهای استکان و لیوان، آفتابه لگن، منقلدان، شیرینی خوری،میوه خوری،گلدان، چراغ های گردسوز و زنبوری از جنس مس و برنج و ورشو که در گذشته های دور از جمله کالاهای ضروری خانوارهای بروجردی محسوب می شد و امروز تعدادی از آنها زینت بخش خانه ها است در موزه مرمشناسی بروجرد نگهداری می شود.
لباسهای محلی نیز که در گذشته با رنگ و مدلهای زیبا و خاصی در میان مردم منطقه رواج داشته در این موزه جایگاه خاصی دارد و اغلب مسافران با پوشیدن این البسه و گرفتن عکسهای یادگاری، سفر خود را خاطره انگیز تر می کنند.
تعدادی لباس محلی شامل سرداری و جلیقه های تزیین شده ، چادر عروس مربوط به دوره قاجاریه در موزه مردمشناسی بروجرد جایگاه ویژه ای نزد بازدید کنندگان دارد.
اسناد خطی مالکیت و عقد نامه ازدواج، کفگیرهای چلنگری، سه در چوبی زیبای قدیم، شمشیر، ساطور و نقشه ای از شهر بروجرد در دوره قاجاریه که توسط روسها تهیه شده از دیگر آثار موجود در این موزه است.
قفل های فولادی دست ساز قدیمی، سفال های و خمره ها که برای نگهداری ترشی، آرد و حبوبات استفاده می شد نیز در این موزه نگهداری می شود.
موزه مردمشناسی بروجرد در بنای تاریخی ˈخانه فرهنگˈ در خیابان صفا این شهر واقع شده که دیدن آن می تواند سفرنامه مسافران را کامل نماید.

اماکن اقامتی بروجرد

شهرستان بروجرد از لحاظ امکانات اقامتی در لرستان سرآمد است و مسافرانی که به قصد تفریح به این منطقه خوش آب و هوا سفر می کنند نام هتل چهار ستاره و بین المللی زاگرس و هتل پرشین را شنیده و حتما یک شب در این مراکز اقامت داشته اند.
چندین مهمانسراها و هتل درجه دو دیگر در بروجرد وجود دارد که به همراه مدارسی که ستاد هماهنگی خدمات سفر برای اسکان مسافران در نظر خواهد گرفت، هر کدام می توانند مکان خوبی برای استراحت مسافران نوروزی باشند.
البته آب و هوای مطبوع شهرستان بروجرد در ایام نوروز باعث شده که مسافران این شهرستان چادر زدن در پارکها و فضای سبز بروجرد را ترجیح می دهند.
شهرستان بروجرد با ‎ 324هزار نفر جمعیت در مسیر تهران جنوب قرار دارد که پس از خرم آباد بزرگترین شهر لرستان محسوب می شود.
7189/542
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




05/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن