تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):صله رحم، انسان را خوش اخلاق، با سخاوت و پاكيزه جان مى‏نمايد و روزى را زياد مى‏كند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819371463




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دلیجان ویترینی از تاریخ و تمدن ایران زمین


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

دلیجان ویترینی از تاریخ و تمدن ایران زمین دلیجان، خمین - ایرنا - شهرستان دلیجان با دربرگرفتن جاذبه های متنوع تاریخی، فرهنگی، مفاخر، مشاهیر و انواع صنایع دستی، نمادی از تاریخ و تمدن ایران زمین است که شگفتی های آن توجه هر گردشگر و بیننده ای را بخود جلب می کند.


به گزارش ایرنا، شهرستان دلیجان با مرکزیت شهر دلیجان در منتهی الیه جنوب شرق استان مرکزی واقع شده، این شهرستان از شمال با قم، از جنوب با استان اصفهان از شرق با کاشان و از غرب با محلات مجاورت دارد و مساحت آن دو هزار و 141 کیلومتر مربع می باشد.
شهرستان دلیجان دارای یک بخش به نام مرکزی و دو شهر ˈدلیجانˈ و ˈنراقˈ و چهار دهستان به نام های دودهک ، جاسب ، جوشق و هستیجان است.
براساس اسناد تاریخی درمورد وجه تسمیه دلیجان، دو نظریه وجود دارد: ˈدیلگان یا دلیگانیا یا دلیجانˈ؛ مکان یا روستا یا شهرمیانی یا به تعبیر دیگر می توان گفت دلیگان برابر است با محل زندگی دلاوران.
نظریه دیگر می گوید: در گذشته دلیجان ها و گاریهای مسافری چند روزی را در این ناحیه اقامت می کردند، همین امر سبب آبادی آن شده و نام دلیجان مأخوذ از همین گاریها و دلیجان هاست.
دلیجان؛ پیش تر شهری بسیار بزرگ بود و چهار دروازه در چهارسویش گستردگی آن را نشان می داد.
ˈالمعجم البلدانˈ از دلیجان به عنوان ˈبلدهˈ یادکرده ودرکتاب ˈزینت المجالسˈ آمده است: ˈدلیجان شهری است وسط که قرب هزار خانه در او باشد و در قدیم 20 پارچه روستا از توابع او بوده است. لیکن این شهر براثر عواملی چون سیل گیر بودن، جنگ، بروزقحطی، کم شدن آب و فشار شدید مالیاتی و بازدید حاکمان و نداشتن حاکم مستقل و تلاشگر، رو به افول گذاشته و از وسعت آن کاسته شده است.ˈ
اهالی شهرستان دلیجان به زبان فارسی و گویش راجی تکلم می کنند و فعالیت عمده اقتصادی در آن کشاورزی و دامپروری است و صنایع دستی زنان روستایی منطقه گیوه، قالی و دست بافتهای سبک می باشد.
دلیجان دارای زمستانهای سرد و تابستانهای نسبتا گرم است، هر چند که در شمال شرقی و در منطقه جاسب در فصل تابستان آب و هوای معتدل حاکم است.
گرمترین ماه؛ مرداد و سردترین ماه بهمن است و به طور کلی شهرستان دلیجان را می توان قلمروی با آب و هوای نیمه خشک دانست.
قسمت عمده شهرستان دلیجان را نقاط هموار و دشت تشکیل می دهد که عمدتا بین یک هزار تا یک هزار و 500 متر ارتفاع دارد و کم ارتفاع ترین ناحیه این خطه را حوزه آبریز رودخانه قمرود تشکیل می دهد.
کاروانسرا و پل دو دهک، مسجد بزرگ (مسجدالنبی)، مجموعه بازار نراق، امامزاده سلیمان، امامزاده یحیی، امامزاده بی بی زبیده خاتون، غار شگفت انگیز نخجیر، کاروانسرا و قلعه و غار کهک، بادگیرها و آب انبارها و منازل تاریخی نراق از جمله جاذبه های گردشگری شهرستان دلیجان به شمار می روند.
مناطق جاسب و بهار اردهال به سبب ویژگیهای طبیعی و خاص خود جذب کننده گردشگران هستند و به لحاظ داشتن طبیعت بکر و چشم اندازهای مسرورکننده جزو زیباترین روستاهای استان مرکزی می باشند.
شهر نراق نیز جزو مناطق نمونه گردشگری شهرستان دلیجان است و بافت تاریخی آن باعث شده در شمار 10 شهر برتر کشور از نظر بافت تاریخی به حساب آید.
در این شهر موزه ای وجود دارد که به موزة آب نراق شهرت دارد و می تواند برای بازدیدکنندگان در نوع خود جالب و دیدنی باشد.
نراق واقع در 15 کیلومتری شرق دلیجان و 20 کیلومتری مشهد اردهال، از قدمت تاریخی بسیار طولانی برخوردار است.
برخی مورخان تاریخ نراق را قبل از اسلام دانسته ومعتقدند؛ نراق در محل فعلی نبوده بلکه از هفت دهکده پراکنده تشکیل می شده که این دهکده ها در اطراف نراق و در قسمت شمال و جنوب شرقی آن بوده است.
نراق فعلی پس از اسلام و توسط شخصی به نام ˈریش بلندˈ که در آن زمان سمت کدخدایی داشته در محل کنونی ایجاد شده است.
از نظر تاریخ نویسان؛ نراق به معنی نر یا نره و عبارتست از برآمدگی و بلندی زمین و چون زمانی سلطان آباد (اراک امروزی) را به عنوان عراق می شناختند و نراق بلندترین نقطه عراق بود، آن را نرعراق و یا بلندترین نقطه عراق می نامیدند.
برخی مورخان نیز نام نراق را اقتباسی از نام ستاره ای می دانند و برخی دیگر از مردم قدیمی نام نراق را از حروف در هم ریخته دانسته، اما هرچه که باشد نراق پس از اسلام سابقه درخشانی داشته و سبک بناهای تاریخی آن نشان دهنده این واقعیت است.
نراق از نظر آب و هوایی دارای زمستانهایی سرد و تابستانهایی معتدل است، این شهر تا دلیجان مرکز همین شهرستان 15 کیلومتر فاصله دارد و جاذبه های متنوع گردشگری و بناهای تاریخی ارزشمندی را در خود جای داده است که به تعدادی از آنها اشاره می شود:
امامزاده بی بی زبیده خاتون (س)؛ این امامزاده واقع در هفت کیلومتری جنوب غربی شهر نراق دختر امام جواد (ع) است که به نقل مشهور به دست عمال بنی عباس به شهادت رسیده و در سالهای اخیر بارگاه معنوی ایشان بازسازی شده است.
بازار و کاروانسرای شمس السلطنه؛ قدمت این بنا که توسط فردی به نام محمد نراقی ساخته شده و بعدها به شمس السلطنه دختر ایشان ارث رسیده به دوره قاجار می رسد.
پس از فوت مرحوم شمس السلطنه ورثه ایشان بنای مذکور را وقف تحصیل افراد بی بضاعت نمودند، این مجموعه شامل راسته بازار، تاجرسرا و کاروانسرا می باشد.
آب انبار حاج عبدالباقی؛ این بنا واقع در مرکز شهر نراق، نزدیک به 200 سال پیش توسط حاج عبدالباقی احداث و به همراه یک باب حسینیه وقف سید و سالار شهیدان شد و اکنون با بازسازی و مرمت انجام شده مخزن آن به عنوان ˈموزه آب استان مرکزیˈ تبدیل شده است.
کاروانسرا و تاجرسرای حاج مهدی؛ این بنا توسط یکی از تجار شهر نراق به نام حاج مهدی نراقی ساخته و وقف شده است. درهای چوبی گره کاری شده موجود در این کاروانسرا جلوه زیبا و بی نظیری به آن داده است.
آب انبار حاج مهدی نراقی؛ این بنا در سال 1264 ه ق توسط یکی از تجار به نام حاج مهدی نراقی در محله علیا ساخته شده است.
این مجموعه در کنار خود حسینیه ای را نیز به همراه دارد که به عنوان تکیه در ایام محرم در عزای سید و سالار شهیدان مورد استفاده قرار می گیرد.
امامزاده سلیمان (ع)؛ در این مکان شش امامزاده به نامهای هادی و سلیمان از نوادگان حضرت علی (ع) و امامزادگان مهدی، مطهر، طاهر و حسین از نوادگان امام کاظم (ع) مدفون هستند.
ساختمان این بنا متعلق به دوره سلجوقی است که در دوره های صفویه و قاجاریه الحاقاتی به آن صورت گرفته است.
ایوان این بنا با گچبری و نقاشی دوره صفویه تزیین شده و در مجاورت آن قبوری از دوره صفویه وجود دارد.
مسجد امام حسن (ع)؛ این بنا که قدمت آن به قرن های دوم و سوم هجری قمری می رسد، از قدیمی ترین مساجد استان مرکزی است.
این مسجد در یکی از قدیمی ترین محله های شهر نراق به نام محله پایین ساخته شده است، در حیاط این مسجد درخت چناری وجود دارد که قدمت آن به بیش از 500 سال می رسد.
مسجد جامع نراق؛ این بنا در سال 1243 ه ق در زمان فتحعلی شاه ساخته شد. در ورودی مسجد تماما از چوب گردو است که روی آن به زیبایی کنده کاری شده ، محراب مسجد نیز با کاشی های رنگین و طرح های اسلیمی از قسمتهایی است که معماری زیبا و هنرمندی منحصر بفرد آن جلوه خاصی به بنا داده است.
منازل تاریخی؛ در شهر نراق منازل تاریخی بسیاری وجود دارد که قدمت بیشتر آنان به 200 سال قبل می رسد که هر کدام نمادی از فرهنگ و معماری زمان خود است.
از جمله این بناها می توان منازل تاریخی هاشمی، رئوفی، نراقی، عباسی، فروغی، اردهالی و یوسفی را نام برد.
از جمله جاذبه های طبیعی شهر نراق می توان از آبشار گیسو، غار نخجیر، منطقه ییلاقی جاسب، حوزه سد 15 خرداد، بهار اردهال و غار شاه بلبل نام برد.
آبشارگیسو؛ این آبشار در سه کیلومتری شمال غرب شهر نراق واقع در مزرعه بهشت آباد در فصول بهار و تابستان، گردشگران را به سوی خود فرامی خواند و در حال حاضر به عنوان پارک کوهستانی مورد استفاده قرار می گیرد.
غار نخجیر؛ این غار شگفت انگیز با 70 میلیون سال قدمت در پنج کیلومتری شمال غرب شهر نراق و در دامنه کوهی به نام تخت واقع شده است.
عامل اصلی به وجود آورنده این غار گسل معکوسی است که در منطقه واقع شده و پس از گذشت میلیونها سال به شکل کنونی درآمده است. این غار با دیدنی های منحصر بفرد خود از عجایب طبیعی ایران به شمار می رود.
منطقه غار نخجیر به وسعت 300 هکتار و در فاصله 20 کیلومتری تا شهر دلیجان در هشت کیلومتری شمال این شهر در دامنه کوهی کم ارتفاع قرار دارد و دسترسی به آن آسان است.
این غار دارای یک شاخه اصلی و چندین شاخه فرعی است و از راه همواری می توان به راحتی در آن حرکت کرد.
درون غار عموما کریستالیزه بوده و از سنگ های تزیینی زیبا تشکیل شده، کف و دیوارهای غار پوشیده از بلورهای اسفنجی است و از این جهت یکی از غارهای زیبای کشور است و دالان ها و دهلیزهای متعدد زیبایی خاصی به آن داده است.
منطقه ییلاقی جاسب؛ این منطقه واقع در شمال شرقی دلیجان با آب و هوای معتدل در فصل تابستان و وجود دره بسیار زیبای ازنا که در بدو ورود به منطقه جاسب مشخص است و در بستر آن رودخانه فصلی ازنا جریان دارد، وجود چشم اندازهای طبیعی سرسبز و باغات، قابلیت های طبیعی مناسبی را جهت تفریح فراهم آورده است.
این منطقه در 40 کیلومتری دلیجان قرار دارد و از جاذبه های آن قبرستان قدیمی واران و خانه ایالتی قاجاریه است.
حوزه سد 15 خرداد؛ این دریاچه موقعیت طبیعی مناسبی جهت برنامه گردشگری به شمار می رود. مجتمع تفریحی و فرهنگی سد 15 خرداد با مساحتی در حدود 50 هکتار در 15 کیلومتری مرکز شهرستان دلیجان واقع شده و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حال تکمیل مجتمع فرهنگی و تفریحی در کنار سد است و این منطقه از جمله مناطق نمونه گردشگری محسوب می شود.
بهار اردهال؛ این منطقه نمونه گردشگری واقع در 25 کیلومتری شهر دلیجان محل پرورش گل و مراسم گلاب گیری است و از جاذبه های گردشگری آن، مراسم قالی شویان است که با شور و حالی خاص برگزار می شود.
غار شاه بلبل؛ این غار با داشتن چشمه کم آب ، در کوههای شرقی شهرستان محلات (بین خورهه و دلیجان) واقع شده و از نظر مذهبی برای اهالی منطقه غاری مقدس به شمار می آید.
مفاخر و مشاهیر شهرستان دلیجان عبارتند از؛
ملامحمد نراقی ملقب به عبدالصاحب، ملا مهدی و ملا احمد نراقی از شخصیتهای علمی قرن 12 و 13 ه ق که بیش از 80 جلد تالیف در ابواب مختلف از جمله فقه ، ریاضیات، هندسه، نجوم، فلسفه، منطق و اخلاق از آنان برجای مانده است.
منزل ملا مهدی و ملا احمد نراقی با قدمت بیش از 300 سال در شهر نراق از جمله بناهای با ارزش تاریخی استان مرکزی به شمار می رود.
دست بافتهای سنتی (قالی، گلیم) رودوزی های سنتی، آثارچوبی (معرق، محرق و معرق ساقه گندم) و نقاشی روی چوب نیز از جمله صنایع دستی و جوزقند سوغات و تحفه شهرستان دلیجان برای گردشگران و بازدیدکنندگان است.
گزارش: احمد الهی
588/555
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




03/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 128]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن