تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به زيادى نماز و روزه و حج و احسان و مناجات شبانه مردم نگاه نكنيد، بلكه به راستگويى و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820955762




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

باغداران مبارزه زمستانی علیه آفات و بیماری های مرکبات را انجام دهند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

باغداران مبارزه زمستانی علیه آفات و بیماری های مرکبات را انجام دهند ساری-ایرنا- مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: باغداران مبارزه با آفات و بیماری های مرکبات را در باغاتی که خسارتی از سرمازدگی نداشته اند، انجام دهند.


ˈمحمد اخوان ˈ روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود : با توجه به بارش برف و بروز سرما و یخبندان در استان، زمان مناسب مبارزه با آفات و بیماری های مرکبات در باغاتی که آثار و علائمی از سرمازدگی مشاهده نمی شود،پنجم تا 25 اسفند ماه است.
وی ادامه داد : روغن پاشی باید با استفاده از روغن امولسیون شونده یی سی EC به مقدار هشت لیتر یا روغن ˈ ولک مایونز ˈ به میزان 10 تا 12 لیتر در هزار لیتر آب انجام شود .
اخوان گفت : در باغات آلوده به کنه قرمز که به تائید کارشناسان ذیربط رسیده باشد ، باید از کنه کش های مجاز و توصیه شده همراه با روغن امولسیون شونده استفاده شود.
وی افزود : در باغاتی که خسارت وارده به محدوده سرشاخه های انتهایی باشد، ضمن تاخیر یک هفته ای در شروع مبارزه زمستانی با هماهنگی و زیر نظر کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک های گیاهپزشکی و کاهش دُز مصرفی روغن یی سی EC به مقدار 5 لیتر یا روغن ولک مایونز به مقدار هفت لیتر در هزار لیتر آب می توان از اوایل دهه دوم اسفندماه اقدام کرد و در صورت آلودگی باغات به کنه قرمز مرکبات می توان با هماهنگی کارشناسان گیاهپزشکی از کنه کش های مجاز همراه با روغن امولسیون شونده استفاده کرد.
اخوان تاکید کرد: در باغاتی که شدت خسارت وارده ناشی از تنش سرمایی به صورت لوله شدن برگ، قهوه ای شدن برگ و سرشاخه، ترکیدگی پوست تنه و سرشاخه ها مشاهده شود با هماهنگی کارشناسان حفظ نباتات و باغبانی هرگونه عملیات زراعی و باغی تا شروع رشد رویشی درختان باید به تاخیر بیفتد.
وی افزود : با توجه به شرایط حادث شده، احتمال شیوع بیماری و خسارت بلاست مرکبات در اوایل بهار دور از انتظار نیست پس برای کنترل باکتری عامل بیماری، استفاده از قارچکش های مسی در اواخر اسفند ماه در باغاتی که دچار تنش سرمایی شدند، طبق نظر کارشناسان گیاهپزشکی پیشنهاد می شود.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران با تاکید بر اینکه سموم باید مطابق با نسخه گیاه پزشکی توصیه شده توسط کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک های گیاه پزشکی و با اخذ فاکتور از فروشگاه های مجاز خریداری شود ، گفت : به منظور پیشگیری از اثرات سوء احتمالی و اثر بخشی مناسب قارچکش های مسی، توصیه می شود فاصله 15 تا 20 روز بین روغن پاشی و سمپاشی با سموم مسی رعایت شود.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به حفظ محیط زیست و حمایت از دشمنان طبیعی آفات و نیز حشرات گرده افشان به باغداران توصیه کرد قبل از سمپاشی، با زنبورداران منطقه هماهنگی و به آنان اطلاع رسانی کنند.
وی با تاکید بر پوشش کامل و یکنواخت محلول سمی روی درختان جهت حصول نتیجه بهتر در مبارزه زمستانی ، به باغداران توصیه کرد، محول پاشی را پس از هرس زمستانه انجام دهند و به اطلاعات هواشناسی و اطمینان از عدم بارندگی 24 تا 48 ساعت پس از سمپاشی نیز توجه کنند.
او تاکید کرد : رعایت نکات ایمنی از قبیل استفاده از ماسک، دستکش، چکمه و لباس مخصوص، عدم خوردن و آشامیدن و سیگار کشیدن هنگام سمپاشی و شستن اعضای آلوده پس از اتمام کار با آب و صابون الزامی است.
اخوان از باغداران خواست برای دریافت راهنمایی و هرگونه سوالی در این خصوص به کارشناسان حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ها، مراکز جهاد کشاورزی دهستان ها، کلینیک های گیاهپزشکی و شرکت های فنی خدمات کشاورزی مراجعه کنند.ک/3
2585/1654
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




04/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 134]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن