تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):برای انسان عیب نیست که حقش تاخیر افتد، عیب آن است که چیزی را که حقش نیست بگیرد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818913075




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مبارزه زمستانه عليه آفات و بيماري هاي مرکبات در باغات استان مازندران


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۴ اسفند ۱۳۹۲ (۶:۳۵ق.ظ)
مبارزه زمستانه عليه آفات و بيماري هاي مرکبات در باغات استان مازندران مدير حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزي مازندران زمان مبارزه با آفات و بيماري هاي مرکبات در باغاتي که آثار و علائمي از خسارت سرمازدگي مشاهده نمي گردد را پنجم تا 25 اسفند ماه سالجاري اعلام داشت.
به گزارش خبرگزاري موج و به نقل از روابط عمومي سازمان جهاد کشاورزي مازندران، مدير حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزي مازندران طي گفتگويي با اشاره به مطلب فوق افزود: با توجه به بارش برف و بروز سرما و يخبندان در استان، زمان مناسب مبارزه با آفات و بيماري هاي مرکبات در باغاتي که آثار و علائمي از سرمازدگي مشاهده نمي گردد، از 5 لغايت 25 اسفند ماه سالجاري تعيين و توصيه مي گردد.
روغن پاشي با استفاده از روغن امولسيون شونده EC به ميزان هشت ليتر يا روغن ولک مايونز به ميزان 12-10 ليتر در هزار ليتر آب انجام پذيرد و با تاکيد بر اينکه در باغات آلوده به کنه قرمز که به تائيد کارشناسان ذيربط رسيده، بايستي از کنه کش هاي مجاز و توصيه شده همراه با روغن امولسيون شونده استفاده گردد، تصريح نمود: در باغاتي که خسارت وارده به محدوده سرشاخه هاي انتهايي مي باشد، ضمن تاخير يک هفته اي در شروع مبارزه زمستانه با هماهنگي و زير نظر کارشناسان حفظ نباتات و کلينيک هاي گياهپزشکي و کاهش دُز مصرفي روغن EC به مقدار 5 ليتر يا روغن ولک مايونز به مقدار هفت ليتر در هزار ليتر آب مي توان از اوايل دهه دوم اسفندماه اقدام نمود و در صورت آلودگي باغات به کنه قرمز مرکبات مي توان با هماهنگي کارشناسان گياهپزشکي از کنه کش هاي مجاز همراه با روغن امولسيون شونده استفاده کرد.
اخوان با بيان اينکه در باغاتي که شدت خسارت وارده ناشي از تنش سرمايي به صورت لوله شدن برگ، قهوه اي شدن برگ و سرشاخه، ترکيدگي پوست تنه و سرشاخه ها و .. مشاهده مي گردد، گفت: با هماهنگي کارشناسان حفظ نباتات و باغباني هرگونه عمليات زراعي و باغي تا شروع رشد رويشي درختان به تاخير اُفتد افزود: با توجه به شرايط حادث شده، احتمال شيوع بيماري و خسارت بلاست مرکبات در اوايل بهار دور از انتظار نبوده، لذا جهت کنترل باکتري عامل بيماري، استفاده از قارچکش هاي مسي در اواخر اسفند ماه در باغاتي که دچار تنش سرمايي شدند، طبق نظر کارشناسان گياهپزشکي پيشنهاد مي گردد.
او در ادامه با تاکيد بر اينکه سموم بايستي مطابق با نسخه گياهپزشکي توصيه شده توسط کارشناسان حفظ نباتات و کلينيک هاي گياهپزشکي در قبال اخذ فاکتور از فروشگاه هاي مجاز خريداري گردد تصريح کرد: به منظور پيشگيري از اثرات سوء احتمالي و اثر بخشي مناسب قارچکش هاي مسي، توصيه مي گردد فاصله 15 الي 20 روز بين روغن پاشي و سمپاشي با سموم مسي حتماً رعايت گردد.
مدير حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزي مازندران با اشاره به حفظ محيط زيست و حمايت از دشمنان طبيعي آفات و نيز حشرات گرده افشان به باغداران توصيه نمود قبل از سمپاشي، با زنبورداران منطقه هماهنگي و اطلاع رساني نمايند.
وي با تاکيد بر پوشش کامل و يکنواخت محلول سمي روي درختان جهت حصول نتيجه بهتر در مبارزه زمستانه، به باغداران توصيه کرد، محولپاشي ها پس از هرس زمستانه انجام گردد و توجه به اطلاعات هواشناسي و اطمينان از عدم بارندگي 24 لغايت 48 ساعت پس از سمپاشي نيز ضروري مي باشد.
او در پايان با بيان اينکه رعايت نکات ايمني از قبيل استفاده از ماسک، دستکش، چکمه و لباس مخصوص، عدم خوردن و آشاميدن و سيگار کشيدن هنگام سمپاشي و شستن اعضاي آلوده پس از اتمام کار با آب و صابون الزامي است، از باغداران خواست جهت دريافت راهنمايي و هرگونه سوالي در اين خصوص به کارشناسان حفظ نباتات مديريت جهاد کشاورزي شهرستان ها، مراکز جهاد کشاورزي دهستان ها، کلينيک هاي گياهپزشکي و شرکت هاي فني خدمات کشاورزي مراجعه نمايند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 143]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن