تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بر زبان مؤمن نورى (الهى) است و درخشان و برزبان منافق شيطانى است كه سخن مى گويد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819157470




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

افزایش تولید نفت در هر جای جهان به زیان عربستان سعودی و آمریکا


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

هفته نامه اکونومیست؛ افزایش تولید نفت در هر جای جهان به زیان عربستان سعودی و آمریکا تهران - ایرنا - هفته نامه اکونومیست آمریکا در تحلیلی با عنوان ˈاوپک و قیمت های نفتˈ، افزایش تعداد بشکه هایی که نفت از آنها می چکد را به زیان اوپک بخصوص عربستان سعودی و آمریکا می داند.


به گزارش ایرنا و به نقل از آخرین گزارش ماهانه آژانس بین المللی انرژی (آی.اف.ای)، ˈکانون مدافع منافع کشورهای مصرف کننده نفتˈ، به دلیل فصل سرما با نگرانی از تولیدکنندگان می خواهد، سطح تولید نفت را حفظ کنند تا نفت مورد نیاز این کشورها تامین شود.
لیکن آینده بلندمدت اوپک که حدود یک سوم مصرف روزانه نفت جهان یعنی روزانه 90 میلیون بشکه نفت را تامین می کند، موضوع دیگری است.
اوپک که اغلب از آن به عنوان یک کارتل یاد می شود، گروهی است که همواره برای جلوگیری از اشباع بازار بهتر عمل کرده است.
وقتی تقاضا کم است، اعضای اوپک تولید را کاهش می دهند تا از افت قیمت جلوگیری کنند، لیکن وقتی قیمت بالا است، توانایی این گروه برای ممانعت از تولید بیشتر محدود است و تولید بیشتر قیمت را دوباره کاهش می دهد.
تولید داخلی نفت آمریکا (و گاز که تا حدودی جایگزین نفت است) به طور چشمگیری افزایش یافته است.
آژانس بین المللی انرژی می گوید، آمریکا در سال آینده میلادی روزانه 14 میلیون بشکه نفت تولید خواهد کرد که از تولید عربستان سعودی نیز بیشتر است. چنین تولیدی، نیاز آمریکا به واردات نفت را به شدت کاهش و صادرات سوخت آن را افزایش خواهد داد، البته صادرات نفت خام در این کشور تقریبا ممنوع است.
این امر سبب شده است نفتی که قبلا از جاهایی مثل غرب آفریقا به آمریکا صادر می شد اکنون آزاد شده و به جای این کشور، به اروپا برود. همچنین نفت آمریکای لاتین و خاورمیانه که روزی به آمریکا صادر می شد اکنون راهی کشورهای مصرف کننده نفت در آسیا می شود.
برای کشورهای نفت خیز بدترین چیز ذخیره شدن نفت و بالا رفتن موجودی است.
عوامل دیگری که در دهه های گذشته قیمت نفت را بالا نگه می داشتند احتمالا اکنون از اهمیت آنها کاسته شده است.
حتی کمی کاهش تحریم ها برای ایران، که به طور بالقوه یک تولیدکننده بزرگ است، به این کشور کمک می کند و بر عرضه تولید نفت می افزاید.
ایران صادرات نفت خود در ماه ژانویه را برای سومین ماه متوالی افزایش داد و 100 هزار بشکه در روز بیشتر نفت فروخت.
صادرات نفت عراق که به دلیل جنگ کاهش یافته بود نیز در آستانه افزایش است.
واحد اطلاعات مجله اکونومیست پیش بینی می کند تولید نفت در سال 2014 به طور چشمگیری افزایش یابد و در مقایسه با سال جاری دو میلیون و 400 هزار بشکه در روز بیشتر شود.
این پیش بینی بر این مبنی استوار است که با توجه به قراردادهایی که در منطقه خودمختار کردستان عراق منعقد شده، سرمایه گذاری های جدیدی در این منطقه صورت می پذیرد.
لیبی می تواند منبع دیگر تولید نفت باشد، صادرات این کشور از یک میلیون و 600 هزار بشکه در ژوئن سال 2012 (خرداد 91) به چند صد هزار بشکه در روز رسیده است.
اکنون که اوپک با عواملی مواجه است که همگی در جهت پایین به قیمت فشار وارد می آورند، باید یک تصمیم حیله گرانه ای بگیرد.
واکنش طبیعی اوپک، کاهش سقف از تولید هدف 30 میلیون بشکه در روز فعلی است تا قیمت را در سطح سال جاری یعنی حدود 100 دلار در هر بشکه نگه دارد، اما سهمیه بندی اوپک از سوی اعضای 12 گانه آن عایت نمی شود.
گزینه دیگر، کاهش تولید نفت از سوی عربستان سعودی (بزرگترین تولیدکننده اوپک) و متحدان خلیج فارسی آن به طور یک جانبه است اما این کار موجب می شود این کشورها سهم بازار خود را به ایران و عراق یعنی رقبایی که از آنها متنفرند بدهند.
یک راه هم این است که تولید را به شدت افزایش دهند که این کار موجب سقوط قیمت نفت و صدمه دیدن عربستان سعودی خواهد شد، لیکن سقوط قیمت نفت برای تولیدکنندگانی که هزینه تولید نفت آنها بالاتر است (نه فقط آمریکا که اکنون تولید نفت سخت آن در قیمت 50 دلار و بالاتر مقرون به صرفه است) دردناک تر است.
امید اوپک به حمایت آمریکا است، هرگونه کاهش محدودیت در مورد صادرات گاز طبیعی یا نفت خام موجب قوی تر شدن عواملی می شود که قیمت را به طرف پایین سوق می دهند.
البته کاهش قیمت نفت برای اقتصاد جهانی خبر خوبی است لیکن این برای مصرف کنندگان آمریکایی که خواهان بنزین ارزان تر برای خودرو خود و پروپان ارزان تر برای گرم شدن هستند، اولویت نیست، به ویژه در طول فصل سرما مانند فصل سرمای اخیر.
کاهش قیمت نفت، تولید داخلی نفت آمریکا را از صرفه اقتصادی خارج ساخته و این کشور را مجبور به واردات نفت می کند که این نیز به نوبه خود قیمت نفت و فرآورده های آن را افزایش می دهد.
یک سخنران آمریکایی در یک رخداد خبری که توسط آرگوس مدیا (یک شرکت خبری اطلاعات انرژی) پوشش داده شد در هفته جهانی نفت در لندن گفت: جوجه ها در حال مرگ هستند.
وی افزود: کشاورزان می پرسند، چرا ما پروپان را صادر می کنیم وقتی می توانیم آن را در اینجا بسوزانیم و از تلف شدن ماکیان جلوگیری کنیم.
اقتصام(6)1063**1558
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




04/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن