تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع): مؤمن نه بدى مى كند و نه معذرت مى خواهد و منافق هر روز بدى مى كند و معذرت مى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818894747




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گزارش نیویورک تایمز از پشت پرده مذاکرات هسته‌ای وین درخصوص فعالیت‌های نظامی ایران/ هاآرتص: اسرائیل با هیئت‌های مذاکره کننده 1+5 در تماس دائم است


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
گزارش نیویورک تایمز از پشت پرده مذاکرات هسته‌ای وین درخصوص فعالیت‌های نظامی ایران/ هاآرتص: اسرائیل با هیئت‌های مذاکره کننده 1+5 در تماس دائم است

گزارش نیویورک تایمز از پشت پرده مذاکرات هسته‌ای وین درخصوص فعالیت‌های نظامی ایران/ هاآرتص: اسرائیل با هیئت‌های مذاکره کننده 1+5 در تماس دائم است
روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی به آغاز مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 در وین پرداخته و روند مذاکرات در روز نخست را مورد بررسی قرار داده است.

به گزارش نامه نیوز، تلاش برای مذاکره با هدف دستیابی به راه حلی جامع در خصوص برنامه هسته ای ایران به طور جدی روز سه شنبه با دیدار های جداگانه مذاکره کنندگان ایرانی با مقامات هیئت آمریکایی و دیگر قدرت های جهانی، آغاز شد.

عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد تیم ایران در وین روز سه شنبه در این باره، گفت که تیم ایران آماده مذاکرات پیچیده و طولانی مدت است اما ایران با برچیدن تاسیسات هسته ای خود موافقت نخواهد کرد. وی به خبرنگاران گفت: مذاکرات به خوبی آغاز شد اما برای ما «آنچه که برچیدن تاسیاست و برنامه هسته ای ایران اعلام شده در دستور کار قرار ندارد.»

مقامات آمریکایی اما اعلام کردند که برچیدن تعدادی از تاسیاست مهم و حساس تاسیاست هسته ای ایران که با غنی سازی اورانیوم در ارتباط هستند بخشی از توافق نهایی با ایران است.

اخبار ضد و نقیضی در روز نخست مذاکرات هسته ای وین منتشر شد که بیانگر آن بود ایران به همراه 1+5 در حال آماده سازی دستور کار و برنامه های خود با هدف تلاش برای حل تمامی جنبه های نظامی، اقتصادی، سیاسی و فنی برنامه هسته ای ایران تا پیش از ماه ژولای هستند.

برای دستیابی به این توافق، عراقچی و رئیس هیئت مذاکره کننده آمریکا در وین، وندی شرمن به مدت 80 دقیقه با یکدیگر به مذاکره پرداختند. سپس طرفین یک جلسه عمومی طولانی پیش از اختتام روز نخست مذاکرات شب گذشته برگزار کردند.

بر اساس توافق موقت 6 ماهه که در ماه ژانویه با هدف خریدن زمان برای دست یابی به توافق نهایی به اجرا درآمد ایران متعهد شد که هیچ سانتریفیوژ جدیدی را نصب نکند و غنی سازی اورانیوم را به 3 و نیم درصد محدود کند و همزمان میله سوخت 20 درصد خود را به اکسید تبدیل کند.

عراقچی در گفت‌وگو با خبرنگاران در وین عنوان کرد که یک توافق نامه جامع موضوع بسیار مهمی بود و مذاکرات پیچیده و مهمی در پیش روی ما قرار دارد. روز دوشنبه رهبر ایران بیان داشت که مذاکرات هسته ای به جایی نخواهد رسید ولی با ادامه این مذاکرات مخالفتی ندارد.

گام نخست توافق هسته ای که به مدت 6 ماه آغاز شده است در تاریخ 20 ژولای با احتمال اینکه طرفین توافق کنند آن را تمدید کنند به پایان می رسد.

یک مقام ارشد آمریکایی اما اعلام کرد که تلاش به دستیابی به توافق بسیار مهم است که زودتر به نتیجه برسد تا اینکه طولانی شود و این موضوع در ماه جولای روشن می شود.

روزنامه صهیونیستی هاآراتص نیز در گزارشی در این باره با اشاره به آغاز مذاکرات هسته ای ایران، نوشت: اسرائیل مذاکرات وین را دنبال می کنند و در تماس دائم با نمایندگان هیئت های مذاکره کننده با ایران هستند. یائول استینیتز وزیر اطلاعات و امور استراتژیک اسرائیل نسبت به ادامه غنی سازی در ایران حتی پس از توافق هشدار داد.

وی در این باره نوشت: اگر توافق نهایی غرب با ایران شامل سانتریفیوژ و غنی سازی اورانیوم باشد به رقابت تسلیحات هسته ای در خاورمیانه منجر خواهد شد ، کشورهای سنی مذهب در خاورمیانه مانند الجزایر، مصر و عربستان سعودی خواستار توازن قدرت ایران هستند.

در همین راستا وال استریت ژورنال گزارش داد که آمریکا و متحدانش برنامه موشکی ایران را یک تهدید هسته‌ای احتمالی می‌دانند و به همین دلیل خواستار این هستند که گفت‌وگو‌ها درباره توافق هسته‌ای جامع با ایران این مساله را شامل شود. این در حالی است که ایران تاکید دارد موشک‌هایش بخشی از تمهیدات دفاعی‌اش هستند و در چارچوب مذاکرات هسته‌ای نمی‌گنجند.  اینکه آیا توانایی‌های موشکی بالستیک ایران در دستور کار مذاکرات قرار می‌گیرد یا خیر، باعث شکافی بین مقامات آمریکا و ایران شده است.

یک مقام دولتی عالی‌رتبه آمریکا در مذاکرات گفت: هر مساله‌ای به عنوان بخشی از مذاکرات جامع روی میز قرار دارد، از جمله موضوع برنامه موشکی بالستیک ایران.

وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه حدود 90 دقیقه ملاقات‌های مستقیم با عباس عراقچی، همتای ایرانی‌اش داشت.

مقامات آمریکایی نتوانستند اعلام کنند که آیا شرمن درباره مسائل موشکی با عراقچی صحبت کرد یا خیر.





1392/11/30





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 113]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن