تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خودتان را بر خوش اخلاقى تمرين و رياضت دهيد، زيرا كه بنده مسلمان با خوش اخلاقى خود به در...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803222272




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گزارش نیویورک تایمز از خشک شدن دریاچه ارومیه و بحران کم آبی در ایران


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
گزارش نیویورک تایمز از خشک شدن دریاچه ارومیه و بحران کم آبی در ایران

گزارش نیویورک تایمز از خشک شدن دریاچه ارومیه و بحران کم آبی در ایران
نیویورک تایمز طی گزارشی از خشک شدن دریاچه ارومیه نوشت: به دلیل احداث سدهای متعدد تنها ۵ درصد از آب دریاچه ارومیه باقی مانده است و این در حالی است که مردم برای کشاورزی و آشامیدن نیز به آب نیاز دارند.
به گزارش نامه نیوز، نیویورک تایمز طی گزارشی از مشکل کم آبی دریاچه ارومیه نوشت: پس از 15 دقیقه رانندگی در پایین محلی که زمانی بزرگترین دریاچه ایران محسوب می شد، مقام مسئول امور محیط زیست از خودروی خود پیاده می شود و به دنبال بقیه آب دریاچه می گردد، هرچند می داند که دیگر آبی در کار نیست.
حمید رعنا قدر می گوید، تا همین ده سال پیش، کشتی های مملو از گردشگر، آب دریاچه را در جستجوی دسته فلامینگوهای مهاجر طی می کردند.

اما اکنون، این کشتی ها در گل فرو رفته اند و فلامینگوها با عبور از مابقی آب دریاچه به نقاط دیگر پرواز می کنند. بر اساس آمارهای مقامات محلی تنها 5 درصد از آب دریاچه باقی مانده است.

این گزارش افزود: ایران به شکل بسیار جدی با مشکل کم آبی مواجه است، به طوری که مسئولان ناگزیر شده اند طرح هایی را برای جیره بندی آب در تهران 22 میلیون نفری و دیگر شهرهایی بزرگ کشور تهیه کنند. روحانی، رئیس جمهور ایران آب را به عنوان یک موضوع امنیت ملی مورد توجه قرار داده و در سخنرانی های عمومی خود در مناطق دچار کم آبی، وعده «بازگرداندن آب» را مطرح می کند.

کارشناسان، عواملی همچون تغییرات زیست محیطی، روش های نادرست آبیاری و کاهش سفره های آب زیرزمینی را به عنوان اصلی ترین عوامل افزایش کم آبی در ایران بر می شمارند. در مورد دریاچه ارومیه، کارشناسان احداث سدهای متعدد بر حوزه های آبریز دریاچه را دیگر عامل بروز خشکی عنوان می کنند.

رعناقدر گفت: «تنها چند سال پیش عمق آب در اینجا به 30 پا می رسید.»

به گزارش تسنیم، بر اساس این گزارش مشکل کم آبی در ایران منحصر به دریاچه ارومیه نیست. دیگر دریاچه ها و رودخانه های بزرگ کشور نیز در حال خشک شدن هستند.

رودخانه های مهم در نزدیکی اصفهان و اهواز خشک شده اند. دریاچه هامون در منطقه مرزی با افغانستان نیز سرنوشت مشابهی پیدا کرده است. ریزگردهای برخواسته از بستر رودخانه های خشک شده نیز بر میزان آلودگی هوای شهرهای ایران افزوده است.

اما در هیچ کجا بحران به شدت دریاچه ارومیه نیست، جایی که زمانی با 90 مایل طول و حدود 35 مایل عرض بزرگترین دریاچه نمکی جهان محسوب می شد. کارشناسان مسائل زیست محیطی هشدار می دهند که ریزگردهای نمکی برخواسته از بستر دریاچه می تواند زمین های کشاورزی حاصلخیز اطراف دریاچه را آلوده کند و زندگی را برای سه میلیون ساکن منطقه تیره و تار سازد.

مختار چراغی، یکی از ساکنان روستاهای اطراف دریاچه که از حدود بیست سال قبل پس روی آب دریاچه را تحت نظر گرفته بود می گوید: «ابتدا 100 متری آب عقب نشست، بعد 200 متر. پس از مدتی ما دیگر نمی توانستیم خط ساحلی دریاچه را ببینیم.»

بیشتر اهالی منطقه، سدهای ساخته شده بر رودخانه های حوزه آبریز دریاچه را عامل خشک شدن آن می دانند. این سدها میزان آب ورودی به دریاچه را از 11 رودخانه اطراف را به شدت کاهش داده است.

این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت: به فاصله نیم ساعت رانندگی از میان کوه های بالای شهر ارومیه به سد شهرچای می رسم، جایی که آبی که باید به دریاچه منتهی می شد، پشت سد جمع شده است. آب پشت سد خود به دریاچه ای کوچک تبدیل شده است و کشاورزان منطقه از آن برای آبیاری زمین هایشان استفاده می کنند.

رعناقدر می گوید: «بخشی از آب ارومیه از اینجا تامین می شود...مردم به آب هم نیاز دارند.»

سدها علاوه بر تولید برق، آب مورد نیاز کشاورزی منطقه را تامین می کنند. اما اغلب شیوه های نادرست آبیاری موجب اتلاف آب می شود.

به گفته رعناقدر، در سال های اخیر، میزان آب اختصاص یافته به بخش کشاورزی در این منطقه، سه برابر شده است. بر اساس آمارهای سازمان متبوع وی، حدود 90 درصد آبی که باید به دریاچه ریخته شود، صرف آبیاری مزارع می شود.

روحانی در کتابی که در سال 2005 در زمینه چالش های امنیت ملی ایران تالیف کرده، برآورد نموده که 92 درصد آب ایران برای کشاورزی استفاده می شود، در حالی که این رقم در آمریکا 80 درصد و در برخی کشورهای غربی 90 درصد است.

علیرضا سیدقریشی، عضو شورای مدیریت آب منطقه گفت: «آنها پمپ را باز می کنند و زمین را مملو از آب می کنند. کشاورزان نمی دانند که با این روش و در این نوع آب و هوا، بخش عمده آب تبخیر می شود...ما باید کشاورزان را آموزش بدهیم.»




1392/11/11





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 117]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن