تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):افطارى دادن به برادر روزه دارت از گرفتن روزه بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819720388




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کشاورزان بوشهری:تعرفه برق آب شیرین کن ها ، کشاورزی محاسبه شود


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

کشاورزان بوشهری:تعرفه برق آب شیرین کن ها ، کشاورزی محاسبه شود بوشهر- ایرنا - کشاورزان و مسوولان استان بوشهر خواستار تبدیل محاسبه هزینه برق مصرفی آب شیرین کن های نصب شده بر روی چاه های کشاورزی این استان از صنعتی به کشاورزی شدند.


به گزارش ایرنا، نماینده کشاورزان جنوب استان بوشهر گفت: با توجه به شوری آب چاه های کشاورزی در جنوب این استان به ویژه درشهرستان دیر (DAYYR)کشاورزان برای شیرین کردن آب این چاه ها از دستگاه برقی استفاده می کنند اما محاسبه صنعتی هزینه برق آنها برای کشاورزان کمرشکن و غیراقتصادی است.
علی کرمی ، روز شنبه در نشست شورای گفت وگو بخش خصوصی و دولت که با حضور استاندار بوشهر برگزار شد ، بیان داشت: با شور شدن آب چاه های کشاورزی در شهرستان دیر، بیشتر کشاورزان و به ویژه گوجه کاران اقدام به استفاده از آب شیرین کن می کنند لیکن هزینه برق مصرفی دستگاه های آب شیرین کن به صورت صنعتی محاسبه می شود.
وی اضافه کرد: با وجود این که مصوبه سال 90 هیات دولت، وزارت نیرو را موظف به تامین آب مورد نیاز کشاورزان کرده است و با وجود آن که کشاورزان با وام و سرمایه خودشان نسبت به خرید دستگاه های آب شیرین کن و احیای زمین های منطقه اقدام کرده اند، شرکت برق بوشهر تفسیر خودش را از این مصوبه دارد و نرخ برق این دستگاه ها را صنعتی محاسبه می کند.
کرمی ادامه داد:کشاورزان با آب شیرین شده ، تجارت راه نینداخته اند که بهای برق این دستگاه ها با نرخ صنعتی محاسبه می شود.
نماینده کشاورزان جنوب استان بوشهر اظهارکرد: با وجود این که نمایندگان جهاد کشاورزی، شرکت برق و کشاورزان در منطقه حاضر شده و مشاهده کرده اند که آب شیرین شده تنها صرف زمین های کشاورزی می شود، اما هنوز اقدام موثری برای تغییر تعرفه برق آب شیرین کن ها صورت نگرفته است.
وی ادامه داد: محاسبه برق آب شیرین کن های کشاورزی با نرخ صنعتی باعث شده ماهانه هزینه هشت تا 10 میلیون ریالی بر کشاورزان تحمیل شود.
وی افزد: درخواست کشاورزان ، لحاظ کردن دستگاه های آب شیرین کن روی چاه ها کشاورزی منطقه به عنوان جزوی از ادوات کشاورزی و محاسبه نرخ برق مصرفی آنها با تعرفه کشاورزی است.
یکی دیگر از نمایندگان کشاورزان جنوب استان بوشهر هم گفت:درحالی که براساس مصوبه سال 84 مجلس بهای برق، آب و گاز همه واحدهای پرورش آبزیان، دام وکشاورزی با تعرفه کشاورزی باید منظور شود اما وزارت نیرو ، تعرفه برق آب شیرکن کشاورزان بوشهری را با تعرفه صنعتی محاسبه و همین امر هزینه سنگینی را به بهره برداران این منطقه تحمیل می کند.
قاسمی افزود:این اقدام وزارت نیرو به این معناست که کشاورزان باآب شیرین شده فعالیت تجاری دارند یا همانند برخی از مغازه های موجود در شهرها آب فروشی می کنند، درحالی که این اقدام جزیی از زنجیره کشاورزی جنوب استان است که اگر انجام نشود ، کشاورزی این منطقه تعطیل می شود.
رییس سازمان جهادکشاورزی استان بوشهر هم گفت: با توجه به شور شدن منابع زیرزمینی، کشاورزان به ویژه در جنوب این استان چاره ای جز استفاده از آب شیرین کن ها ندارند و باید آن را جزوی از ادوات کشاورزی دانست، درغیر این صورت آب باکیفیت به اراضی نمی رسد و کشاورزی منطقه ازبین می رود.
نوذر منفرد افزود: استفاده از این آب شیرین کن ها نزدیک به هشت میلیون ریال در هر دوره هزینه بر کشاورزان تحمیل می کند، درحالی که اگر مسوولان وزارت نیرو بپذیرند این دستگاه همانند پمپ آب برای چاه های کشاورزی ضروری است و برق آن با نرخ کشاورزی محاسبه شود، کمک زیادی به آنها می شود.
وی بیان کرد: دولت سالانه بین 300 تا 400 میلیون ریال به هر گلخانه در مناطق سردسیر یارانه سوخت می دهد که در بوشهر نظیر چنین کمک هایی وجود ندارد از این رو انتظار می رود وزارت نیرو برای حمایت از کشاورزان بوشهری بهای برق آب شیرین کن ها را با تعرفه کشاورزی محاسبه کنند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهر هم اظهار کرد: به دلیل برداشت های بی رویه، منابع زیرزمینی آب این استان شور شده که به تبع آن بخش کشاورزی را هم با مشکل مواجه کرده است.
شاپور رجایی افزود: از طرفی آب نقشی مهم در محصولات کشاورزی جنوب این استان دارد که اگر برای این موضوع چاره اندیشی نشود، فعالیت کشاورزان با آب شور بوشهر، غیراقتصادی خواهد شد.
وی با بیان این که خواسته کشاورزان بحق است، ادامه داد: قوانین موجود به شرکت برق اجازه نمی دهد بهای برق آب شیرین کن را با نرخ کشاورزی محاسبه کند و باید این مشکل را از طریق نشست مشترک با مدیرعامل توانیر و ارائه توجیه های کافی پیگیری کرد.
رجایی اضافه کرد: مشکل آب های شور کشاورزی و نیاز به آب شیرین کن تنها مختص جنوب استان بوشهر نیست بلکه در دشت دلوار و دشت لیراوی هم نظیر همین مشکل برای کشاورزان وجود دارد و باید از طریق وزارت نیرو برای آن چاره اندیشی کرد.
نماینده شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر در این نشست ، بیان داشت: با توجه به این که در فرآیند آب شیرین کن تصفیه صورت می گیرد نه پمپاژ آب، مجوزی برای محاسبه آن با نرخ کشاورزی نداریم.
تل اشکی، در پاسخ به درخواست استاندار بوشهر که خواستار ارائه توضیح درباره تعرفه های برق کشاورزی شد ، اظهار کرد:تعرفه ها را با خود نیاورده ام.
استاندار بوشهر هم با انتقاد از نماینده شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر گفت:حضور مدیران با دست خالی و بدون مستندات کافی در این جلسات ، غیراصولی است و پاسخ هایی از این دست پذیرفتنی نیست.
مصطفی سالاری خطاب ، ادامه داد: مصوبه دولت که در اختیار دارم درباره آب شیرین کن در مزارع کشاورزی سکوت کرده، ولی جای شگفتی است که چرا قانون به ضرر کشاورزان تفسیر می شود؟
استاندار بوشهر گفت: معاون برنامه ریزی این استانداری باید در نشستی تخصصی ، بهای برق آب شیرکن ها را بررسی کند و اگر تجربه مشترکی در استان های دیگر وجود دارد از آن برای کمک به کشاورزان بهره ببرد، در غیر این صورت ، این موضوع را از طریق شرکت توانیز پیگیری خواهیم کرد.
سالاری ، با بیان این که اولویت بخش کشاورزی توسعه گلخانه ها باشد افزود: براساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی 90 درصد تسهیلات این بخش برگشت داده می شود و تنها از 10 درصد تسهیلات استفاده می شود که به نظر می رسد باید در زمینه تبلیغ این نوع کشت و توجیه کشاورزان برنامه ریزی بیشتری صورت بگیرد.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بوشهر هم بیان کرد:قرار است از هفته جاری ، جلسه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی در روزهای پنجشنبه با حضور استاندار برگزار شود.
شریف پور بوشهری افزود: این نشست ها با حضور مدیران مربوط به تصمیم سازی هایی برای حل مشکلات و نیازهای بخش خصوصی در استان یا پیگیری جدی تر در سطح ملی تا حصول نتیجه منجر می شود.
وی اظهار کرد: از سال 90 که شورای گفت وگوی بخش خصوصی و دولت در کشور فعالیت خود را آغاز کرد، مدیران وقت استان تنها حاضر به شرکت در یک جلسه شدند، اما در دولت تدبیر و امید با تغییراتی که در سطح مدیریت کلان کشور و نگاه ویژه ای که برای کمک به بخش خصوصی مشاهده می شود، امیدواریم این جلسات به صورت مستمر برگزار و منجر به نتیجه شود.ک/4
629/539 /679
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




03/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن