تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  ghhhhhh
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818879343




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روزنامه روسی: رویارویی ایران و آمریکا بر سر «خط قرمز»/ فضا مثبت است اما...


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
روزنامه روسی: رویارویی ایران و آمریکا بر سر «خط قرمز»/ فضا مثبت است اما...

روزنامه روسی: رویارویی ایران و آمریکا بر سر «خط قرمز»/ فضا مثبت است اما...
روزنامه روسی نزاویسیمایا گازتا نوشت: در برنامه هسته ای تهران تحول جدیدی روی داده است. امریکا قصد دارد در مذاکرات «گروه 1+5» با جمهوری اسلامی ایران، بررسی مسائل تدافعی این کشور را نیز منظور کند. ایرانی ها اکیدا امکان برداشتن این گام را رد می کنند: این خط قرمز ما است.
به گزارش نامه نیوز، سید عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران، به شبکه تلویزیوی «پرس تی وی» گفت: «من به وندی شرمن و دیگر نمایندگان «گروه 1+5» می گویم که مسائل تدافعی ایران قابل بحث و بررسی نیستند. ما قصد نداریم به موازات مسایل هسته ای، مسائل دیگری را نیز بحث و بررسی کنیم. مسائل تدافعی – خط قرمز ما است».

گفتنی است که در روز یکشنبه گذشته، وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه امریکا در امور سیاسی، به اعضای کمیته سنا در امور بین الملل گفت که امریکا قصد دارد در دیدار روز 18ماه فوریه در وین، مسائل دفاعی را نیز در زمینه برنامه هسته ای ایران مطرح کند. دور جدید با هدف تدوین قرارداد نهائی پیرامون برنامه هسته ای برگزار خواهد شد. در روز 20 ماه ژانویه، قرارداد مقدماتی به اجرا درآمد.

واشنگتن از بابت موشک های بالستیکی که تهران با وجود تحریم ها، در سال های اخیر با موفقیت تمام تولید می کند و مورد آزمایش قرار می دهد، نگران است. طرح جدید – موشک های با برد تا 20 هزار کیلومتر است. در حال حاضر، ایران قادر است در صورت تمایل اسرائیل را هدف قرار دهد.

در روز 10 فوریه، وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران خبر مربوط به آزمایش موفقیت آمیز و مرحله ای نسل جدیدی از موشک بالستیک مجهز به کلاهک جدا شونده و موشک «بینا» مجهز به سیستم هدایت لیزری را اعلام کرد.

حسین دهقان، وزیر دفاع اعلام کرد: «این آزمایشات پاسخ روشنی بود به سخنان اخیر نمایندگان بلند پایه امریکا مبنی بر این که آنان «گزینه نظامی را بررسی کرده اند ». امیر سرتیب حسن شاه صفی، فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، اعلام کرد که این کشور هوانوردی نظامی خود را توسعه می دهد، زیرا جنگ های آینده بیشتر هوایی و با استفاده از هواپیماها و موشک ها به وقوع خواهد پیوست. وی گفت: «ما به طور کامل برای هر گونه رویارویی در هوا آمادگی داریم».

وندی شرمن در جریان دیدار با سناتورها این پرسش را مطرح کرد که چرا تهران دارای چندین تاسیسات هسته ای است. ظریف اعلام کرد: «فناوری هسته ای ایران قابل بحث نیست و تفسیرهای پیرامون تاسیسات هسته ای ایران نیز بی معنا است».

در این میان، جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به توافق جامع با «گروه 1+5» تلاش می کند. حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، ضمن اشاره به این که ایران برای آژانس بین المللی نیز راه را باز کرده است، اعلام کرد: «ما با این مساله همان قدر جدی برخورد می کنیم که در زمان برداشتن نخستین گام مان بودیم».

در روزهای اخیر، ایران عملا در مذاکرات با آژانس بین المللی انرژی اتمی به پیشرفت هایی دست یافته است. در روز 9 ماه فوریه، پیرامون هفت مساله توافق حاصل شد. در دومین بسته تدابیر مربوط به کنترل برنامه هسته ای ایران، مسائل مرتبط با احتمال وجود گزینه نظامی نیز منظور شده است: جمهوری اسلامی ایران موظف است اخبار جدید را اعلام کند و با بازرسان در خصوص تاریخ بازدید از پایگاه لیزر در لشکر آباد به توافق برسد، شرایط دسترسی به معدن اورانیوم ساغند و تاسیسات غنی سازی اردکان را مهیا سازد، اسناد جدید مرتبط با راکتور تحقیقاتی آب سنگین در اراک را در اختیار آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار دهد و در رابطه با برقراری کنترل آژانس بین المللی انرژی اتمی بر راکتورها تدابیر لازم را اتخاذ کند.

به گزارش تیک، وعده داده شده که بازرسان را از حجم مواد هسته ای که هنوز غنی سازی نشده اند و مستقلا از خارج از کشور وارد شده اند، مطلع و همچنین علت ضرورت استفاده از چاشنی الکتریکی را روشن سازند. در آژانس بین المللی انرژی اتمی معتقدند که این یک پیشرفت به شمار می رود. قرار است، بسته دوم تا 15 ماه مه آماده شود .

در چنین فضای انتشار خبرهای مثبت، امریکا باز هم علیه برخی از شرکت ها و شخصیت های حقیقی از افغانستان، آلمان، گرجستان، اسپانیا، لیختن اشتاین، امارات متحده عربی، ترکیه و خود ایران تحریم هایی اعمال کرده است.

در روز 6 ماه فوریه، وزارت خزانه داری امریکا اعلام کرد: آنان در توسعه برنامه هسته ای ایران نقش کلیدی ایفا می کنند. وزارت امور خارجه ایران خشمگین شده و سفیر سوئیس، حافظ منافع امریکا در تهران، را فرا خواند.

در عرصه های دیگر نیز شاهد این رویارویی هستیم. در روز 7 ماه فوریه، دریاسالار رضائی حداد، فرمانده ناوگان شمالی جمهوری اسلامی ایران، خبر منتشر شده در چند روز قبل مبنی بر این که کشتی های نیروی دریایی ایران به سوی دریای آتلانتیک و مرز دریایی امریکا حرکت کرده اند را تائید کرد: «این رزمایش حاوی پیامی است» در پاسخ به «شدت گیری حضور ناوگان امریکا در خلیج فارس».




1392/11/28





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 98]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن