تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 8 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به خدا قسم سه چيز حق است: هيچ ثروتى بر اثر پرداخت صدقه و زكات كم نشد، در حق هيچ كس ستم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802653100




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روزنامه روسی: چرا قرارداد "نفت – کالا " ایران و روسیه برای کاخ سفید فاجعه بار است؟/آمریکا از ریسمان سفید و سیاه می‌ترسد


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
روزنامه روسی: چرا قرارداد "نفت – کالا " ایران و روسیه برای کاخ سفید فاجعه بار است؟/آمریکا از ریسمان سفید و سیاه می‌ترسد

روزنامه روسی: چرا قرارداد "نفت – کالا " ایران و روسیه برای کاخ سفید فاجعه بار است؟/آمریکا از ریسمان سفید و سیاه می‌ترسد
روزنامه کامسامولسکایا گازتا چاپ روسیه نوشت: واشنگتن از مسکو می خواهد از معامله پایاپای نفتی مورد بحث با تهران چشم پوشی کند. واشنگتن از این وحشت دارد که موفقیتش در مذاکرات مربوط به برنامه هسته ای ایران ناپایدار باشد.
به گزارش نامه نیوز، در ادامه گزارش این روزنامه آمده است: در اینجا، ما آگاهانه واژه «موفقیتش» را به کار برده ایم. زیرا، اگر چه به طور رسمی مذاکرات در میان ایران و «گروه 1+5» در جریان است، اما در عمل اتم ایران بیش از همه باعث دغدغه فکری امریکا شده است . امریکا مار گزیده ای است که از ریسمان سفید و سیاه می ترسد و می کوشد به شیوه خاص خود پیش برود – با تکیه بر دیگری.

امریکا سعی دارد در سطوح گوناگونی مسکو را برای چشم پوشی از انجام معامله ای بر اساس طرح "نفت – کالا " متقاعد کند. زیرا باور دارد که این معامله ، سازمان تحریم ها را تضعیف و تهران را بار دیگر برای امتناع از اجرای توافق نامه پیشین ترغیب خواهد کرد.

نشریه کامرسانت با استناد بر سخنان منابع دیپلماتیک خود می نویسد که تلاش های مصرانه برای متقاعد کردن مسکو در راستای چشم پوشی از معامله مورد نظر ، «نفت – کالا» در سطوح گوناگون و از هر راه ممکن ادامه دارد. در این میان، از اعمال فشار های شدید به همراه تهدید به اعمال تحریم های اقتصادی علیه شرکت ها و بخش های مالی روسیه که در این معامله شرکت خواهند کرد، سخن در میان است و نه هشدارهای نرم.

گفتنی است که موضوع مذاکرات مسکو و تهران، ارسال نفت ایران به روسیه تا حجم 500000 بشکه در شبانه روز می باشد و در ازای آن، قرار است کالاها و تجهیزات روسی به ایران ارسال شود.

به گزارش سرویس بین الملل تیک Tik.ir، حیرت انگیز بودن این معامله از نظر اقتصادی توجه کارشناسان را به خود جلب کرده است. ما نفت کافی در اختیار داریم و چنین مبادله ای مشکلات ما را در سیاست خارجی دو چندان خواهد کرد. پس موضوع چیست؟ احتمال می رود که اینجا مسئله بازار فروش محصولات روسی مطرح بوده باشد که در فروش آن از راه های دیگر با مشکلاتی مواجه هستیم، یعنی، دولت روسیه در مقابل فشارهای بین المللی می ایستد و مقاومت می کند.

در حقیقت، این معامله دو مرحله ای است. کالاهای غیر رقابتی روسی با نفت ایران که بعدا فروش آن بسیار آسان خواهد بود، معاوضه می شوند. ایران خود نمی تواند نفتش را بفروشد، زیرا نفت این کشور تحریم شده است.

و حال به واشنگتن باز می گردیم. کاخ سفید، شورای امنیت ملی و وزارت امور خارجه امریکا ضمن اعلام این که چنین توافق نامه ای مغایر با تحریم های اعمالی علیه ایران و قرارداد مقدماتی پیرامون برنامه هسته ای این کشور است، بیانات تندی ایراد کرده اند. اما، ما نیز برای خود دلایلی داریم : ما همواره تحریم های امریکا علیه تهران را غیر قانونی خوانده ایم و بین برنامه هسته ای ایران و همکاری اقتصادی روسیه – ایران ارتباطی وجود ندارد.

یکی از منابع دولتی می گوید: « اینجا به هیچ وجه از نقض رژیم تحریم ها و یا توافق نامه ژنو کمترین سخنی در میان نیست».

موضوع دیگری نیز مطرح است : هند و ایران معامله بدی را تدارک می بینند ، اما به دلایلی، واشنگتن توجهی به آن ندارد – و اینجا همه سکوت اختیار کرده اند.

هند روابط خود با ایران را سری نگه نمی دارد. نشریه هندی Hindustan Times، اخیرا خبر داده که تهران و دهلی نو مذاکرات خود پیرامون اجرای طرح چندین میلیاری احداث خط لوله گاز برای انتقال گاز ایران به هند و همچنین مشارکت شرکت های هندی در استخراج معدن گاز «فرزاد» در ایران را که از چند سال پیش متوقف شده بود، از سر گرفته اند. پیش از این، این دو کشور قصد داشتند خط لوله را از طریق پاکستان احداث کنند، اما امریکا به هیچ وجه از این تفکر استقبال نکرد.

البته کارشناسان امریکایی می گویند که عدم واکنش به معنای عدم خشم نیست. کولین کال، مدیر برنامه های خاور نزدیک در مرکز واشنگتن New American Security و معاون وزیر دفاع سابق امریکا، می گوید: «هر کشوری که قوانین امریکا را نقض کند، تحریم خواهد شد».

وی معتقد است که ایران به راحتی کوتاه نیامده است و اینجا دو عامل مطرح است: وجود رژیم سخت تحریم ها و انسجام «گروه 1+5» میانجی گران. و اکنون چه پیش خواهد آمد؟ یکی از میانجی گران ناگهان گام پیش می گذارد و تحریم ها را کاهش می دهد.

به گزارش تیک، کال گفت: «در صورتی که روسیه این معامله را انجام دهد، این امر باعث کاهش فشار اقتصادی بر ایران خواهد شد و نشان خواهد داد که در «گروه 1+5» اختلاف نظر وجود دارد». در چنین شرایطی، وی از آن هراس دارد که تهران به اجرای توافق نامه مربوط به برنامه هسته ای خود تمایل زیادی نشان ندهد.

این کارشناس باور دارد: «افزون بر آن این یک فاجعه خواهد بود. آن وقت، کاخ سفید مشکل بتواند کنگره را از تفکر مبنی بر اعمال تحریم های مکمل علیه ایران که فعالانه مورد بحث و بررسی قرار داده، باز دارد و این، شانس رسیدن به توافق نامه بلند مدت در رابطه با برنامه هسته ای ایران را از بین خواهد برد».

از سوی دیگر، امریکا می توانست این مساله را به شیوه دیگری حل و فصل کند. برای نمونه، از شرکت های روسی آن دست از کالاهایی را خریداری کند که قرار است به ایران ارسال شوند.

تمامی این موارد این سوءظن را ایجاد می کند که مساله نه فقط با برنامه هسته ای ایران که قصد امریکایی ها برای حفظ بازار ایران برای خودشان مرتبط می باشد.

هیات های تجاری از دیگر کشورها فعالانه به ایران عزیمت می کنند. از ماه نوامبر، در این کشور، نمایندگانی از بریتانیای کبیر، چین، ایتالیا، استرالیا، سوئیس و غیره حضور داشته اند. براساس برخی از خبرهای رسیده، اخیرا، امریکا و ایران اتاق بازرگانی – اقتصادی دایر کرده اند.

در این رابطه، باید یادآور شد که زمانی تحت فشار غرب معامله مربوط به ارسال مجموعه دفاع ضد موشکی « اس 300» به ایران ناکام گذاشته شده بود. مدتی است که اوضاع سیاسی تغییر کرده، اما باز هم غرب سعی دارد مانع از ارسال این تسلیحات به ایران شود.

برای نمونه، نشریه اسرائیلی معاریو می نویسد که سه هفته پیش، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، طی یک تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از او خواسته که از فروش مجموعه «اس 300 » به ایران خودداری کند و به نوشته NEWSru Israel، در روز 28 ماه ژانویه نیز یوسی کوهن، مشاور نتانیاهو در امور امنیت ملی، از مسکو دیدن کرده است. در این میان، باید گفت که این سومین سفر وی به پایتخت روسیه طی سه ماه اخیر بوده است.

پیش از این، روسیه به عنوان جایگزین، ارسال سامانه پدافند هوایی «آنتی 2500» به ایران را پیشنهاد کرده بود، اما تهران این پیشنهاد را نپذیرفت.




1392/11/16





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 119]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن