محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830982818
استانیسلاوسکی از آغاز تا همیشه
واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران:
استانیسلاوسکی از آغاز تا همیشه
با پیشرفت روزافزون علم در پایان قرن نوزدهم میلادی و گسترش سلطه آن بر بسیاری از جنبه های زندگی بشر، وقت آن رسیده بود تا در عرصه هنرهای نمایشی، به ویژه هنر بازیگری، انقلابی صورت بگیرد ...
به گزارش حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران؛ با پیشرفت روزافزون علم در پایان قرن نوزدهم میلادی و گسترش سلطه آن بر بسیاری از جنبه های زندگی بشر، وقت آن رسیده بود تا در عرصه هنرهای نمایشی، به ویژه هنر بازیگری، انقلابی صورت بگیرد و این هنر از شکل غیر علمی که در گذشته داشت، رها شود. پایان قرن نوزدهم میلادی همزمان است با آغاز قیام مردی که داوطلب شد، به هنر بازیگری سر و شکلی علمی دهد. تمام مدارس بازیگری حال حاضر دنیا یا حداقل تمام مدارس بازیگری صد سال گذشته، مدیون کار این مردند. کنستانتین سرگیوویچ استانیسلاوسکی(1).
استانیسلاوسکی متولد سال 1863 میلادی است و آغاز فعالیت او به پایان قرن نوزدهم بر می گردد؛ آغازی که تا پایان عمرش، یعنی سال 1938 میلادی ادامه یافت. نظامی که او برای بازیگرانش در تئاتر هنر مسکو پدید آورد، در واقع انقلابی است در مسیر تفکر ما پیرامون بازیگری و به طور کلی تئاتر. او تاثیر بسیار وسیعی روی مدارس و مکاتب بازیگری جهان گذاشت؛ چنانکه تا به امروز تمامی مدارس و مکاتب بازیگری کشوری چون آمریکا از زمان ظهور اصول استانیسلاوسکی تا به حال، همواره در حال تایید و پیروی از آن روش ها یا در حال تکذیب و رد آن ها بوده اند. پُر بیراه نیست اگر بگوییم بحث و گفت و گو پیرامون بازیگری بدون استناد به استانیسلاوسکی غیر ممکن است. در واقع این اندیشه و علم استانیسلاوسکی است که از شرق تا غرب بر تمامی دنیای هنر بازیگری حتی تا امروز سایه افکنده است. استانیسلاوسکی تحت تاثیر بسیاری از پدیده های هنری و غیر هنری زمان خودش قرار داشت؛ از جمله ادبیات، تئوری های علمی آن زمان از مدرنیسم تا سمبولیسم در عالم هنر و حتی یوگای هندی، اما می توان گفت یکی از برجسته ترین موضوعاتی که استانیسلاوسکی دلباخته آن بود، علم روان_تنی (Psychophysiology) یا به عبارتی علم مطالعه روابط بین اعمال جسمانی با حالات روانی بود. استانیسلاوسکی برای گسترش دادن به مرزهای فلسفه عمومی ای که پشت طبیعت گرایی (Naturalism) عامه پسند در تئاتر روزگارش می دید، رویکرد خود به علم روان_تنی را آغاز کرد. به طور کلی ایده اساسی زندگی او بر اساس معنا کردن و شکل دادن به زندگی به وسیله اجتماع و محیط فیزیکی اطرافش بود، از نظامی که استانیسلاوسکی آن را ابداع کرد و گسترش داد؛ می توان به نام واقع گرایی معنوی (spiritual realism) یاد کرد، اما بهتر است آن را واقع گرایی روانشناختی بنامیم؛ واقع گرایی روانشناختی به آشکار کردن جنبه های پنهان روابط میان مردم و آشکارسازی عناصر زندگی روزمره آن ها می پرداخت. سرانجام این نظام برای هر بازیگر این بود که بتواند سهم خود را زنده و تاثیرگذار روی صحنه ادا کند، بدون اینکه در دام باور به شخصیت نمایش و یکی شدن با او افتد. استانیسلاوسکی به وضوح پی برده بود زمانی که یک بازیگر به صورت شایسته و تاثیرگذاری به ارائه احساسات و عمل جسمانی یک نقش می پردازد، همواره باید به شکل خردمندانه و عقلانی، تفکیک مناسبی بین خودش و نقش قائل شود. استانیسلاوسکی علاقه مند بود تمریناتش را با دور میزنشینی آغاز کند. در این روند تمامی بازیگران با کارگردان و یکدیگر به بحث پیرامون متن نمایشنامه می پرداختند، تا زمانی که ابهامات و سوالات آن ها برطرف شود و به درک مشترکی از چگونگی اجرای آن نمایشنامه برسند. سپس او برای بازیگران تکالیفی با عنوان تکلیف منزل، در نظر می گرفت که بازیگران باید خارج از محیط تمرین آن ها را انجام می دادند. این تمرینات باعث می شد نمایشنامه در بخش های مجزا و تفکیک شده ای، قطعه قطعه شود؛ بخش هایی که چارچوب آن ها بیشتر روانشناختی بود. او همواره متذکر می شد: در حرفه ما، دانستن مترادف است با عمل کردن. این سخن او مبین اهمیت ویژه ای است که برای عملی کردن علوم و دانسته ها قائل بود.
ژوئن 1897 در روسیه، استانیسلاوسکی و نیمرویچ دانچنکو (2)، نویسنده و تهیه کننده موفق تئاتر، تصمیم گرفتند شرکت های تئاتری خودشان را با هم درآمیزند و در ادامه این حرکت، تئاتر هنر مسکو(3) را شکل دهند. این در واقع حرکتی در پاسخ به تئاتر رایج آن روز روسیه بود که به قول استانیسلاوسکی بسیار ناامیدکننده و سرشار از عادت های پر از ابتذال و همین طور بازی های بی ذوق و تکراری بود. در سال 1898 آنتوان پاولوویچ چخوف (4) به تئاتر هنر مسکو اجازه داد تا یکی از نمایشنامه هایش را با نام "مرغ دریایی" (5) به اجرا درآورند. این پروژه نه تنها از یک موفقیت متوسط فراتر رفت، بلکه تبدیل به اثری فاخر و باارزش شد که منادی اصلاحاتی در تمرینات بازیگری نیز بود و روش خاص استانیسلاوسکی را به شهرت رساند. بازیگران در نمایش "مرغ دریایی" از عمق روانشناختی مناسبی برخوردار بودند که در مقابل خودآزاری یا مخاطب آزاری دیگر بازیگران تئاتر آن زمان، تحول بزرگی به شمار می آمد. در همان سال استانیسلاوسکی تحت تاثیر مفهوم حافظه اثرگذار (6) از روانشناسی فرانسوی به نام تئودول ریبوت (7) بود. این مفهوم در دوره های بازیگری استانیسلاوسکی به حافظه عاطفی (8) تغییر نام داد. بعدها این موضوع تبدیل به اصلی ترین مسئله برای بحث و جدل پیرامون تعبیر و تفسیر از سیستم استانیسلاوسکی در تئاتر آمریکا شد. استانیسلاوسکی پس از مدتی متوجه شد استفاده از روش حافظه عاطفی، حملات احساسی قابل توجهی روی بازیگرانش ایجاد می کند؛ تا جایی که در بعضی از بازیگران این حملات احساسی و آزردگی های روحی برای مدت قابل توجهی باقی می ماند. بعد از تلاش برای فهم زندگی خالی از زندگی روی صحنه، استانیسلاوسکی اولین پیش نویس را پیرامون روش خود در سال 1909 نوشت. او به مشاهده بازیگران خلاق و با استعداد می پرداخت و تلاش می کرد تا بستری عمومی و مشترک میان آن ها بیابد. از اینجا بود که او فرمول بندی اصول و قوائدی را که معتقد بود در خلق اجراهایی فوق العاده سهیم اند، آغاز کرد. بازیگران تئاتر هنر مسکو در ابتدا در مقابل او جبهه گرفتند و سرسختانه مقاومت می کردند، اما سرانجام با اصرار دانچنکو بر آن شدند تا بعضی از روش های استانیسلاوسکی را در اجراهایشان اعمال کنند. استانیسلاوسکی سپس در سال 1911 کارگاه خود را، که همچون آزمایشگاهی برای انجام تجربیات جدیدش بود، تاسیس کرد. از جمله اولین هنرجویان این کارگاه می توان از یوجین واختانگف (شاگرد ممتاز استانیسلاوسکی) و ریچارد بولسلاوسکی (از اولین کسانی که سیستم استانیسلاوسکی را به آمریکا وارد کردند) و همینطور میخائیل چخوف (پسر برادر آنتوان چخوف که بعدها روش بازیگری خاص خود را ابداع کرد) نام برد.
”از نظامی که استانیسلاوسکی آن را ابداع کرد و گسترش داد؛ می توان به نام واقع گرایی معنوی (spiritual realism) یاد کرد، اما بهتر است آن را واقع گرایی روانشناختی بنامیم؛ واقع گرایی روانشناختی به آشکار کردن جنبه های پنهان روابط میان مردم و آشکارسازی عناصر زندگی روزمره آن ها می پرداخت"
در سال های بعد، استانیسلاوسکی با توجه به روش های خاص خود، تلاش خود را معطوف به رشد و پرورش این بازیگران کرد. او همواره سعی داشت بهترین روش ها را، از زمانی که از تئاتر هنر مسکو جدا شده بود، برای تعلیم و تربیت بازیگران کشف کند. او در سال های بعد، یعنی سال های دهه 1930 میلادی، رویکرد خود را به روش بازیگری تغییر داد. وی کوشید تا تمرکز خود را صرف شکل دادن به روشی کند که از آن به نام روش کنش جسمانی (9) یاد می شد؛ این روش برخلاف روش قبلی، که خطرات روحی و روانی برای بازیگران در پی داشت، به بازیگر کمک می کرد تا بدون درگیر شدن با خاطرات و تجربیات ناراحت کننده، که در گذشته در زندگی شخصی خود تجربه کرده است، به کار روی نقش بپردازد. استانیسلاوسکی در تمرینات نمایش "پرنده آبی" اثر موریس مترلینگ به بازیگرانش می گوید: "بزرگ ترین دشمن تئاتر شکل تئاتروار آن است. من از شما دعوت می کنم که از قاطعانه ترین راه ها برای مقابله با آن وارد شوید. تئاتر با پیش پا افتادگی اش هماهنگی را از بین می برد. تئاتر پیش پاافتاده دیگر بر تماشاگر اثر نمی گذارد. پس مرگ بر چنین تئاتری و زنده باد هماهنگی". استانیسلاوسکی هیچگاه از دستاوردهای خود راضی نبود و همواره بر تجدیدنظر در هر آنچه با سال ها تحقیق و به زحمت کشف کرده بود، تاکید می کرد. جک پوگی(10) بازیگر و پژوهشگر آمریکایی، در کتاب "سیستم استانیسلاوسکی" در شوروی می نویسد: "البته بزرگ ترین خطر سنت استانیسلاوسکی آن است که بازیگر را تنها برای بازی در تئاترهای رئالیستی آماده می کند. شاید با پیش بینی همین اشکال بود که استانیسلاوسکی خود هوشیارانه برخی از بازیگران جوانش را به تشکیل مدارس تئاتری تشویق کرد و حتی به برخی از همین مدارس اجازه داد تا به طور کامل از او جدا شوند". مایکل بلینگتون(11) در یادداشتی به نام "سایه استانیسلاوسکی بر تئاتر قرن بیستم همچنان پررنگ است" می نویسد: "امروزه بازیگران به اشکال کاملا شخصی شیوه خود را برای ایفای نقش انتخاب می کنند. برخی کارشان را با دریافتی درونی آغاز می کنند و برخی دیگر از رهیافتی بیرونی و جسمانی، اما من می خواهم بگویم که حتی اگر بازیگران بخواهند در حوزه ای فراتر از استانیسلاوسکی کار و تجربه کنند، باید اول بفهمند که حرف و شیوه استانیسلاوسکی چیست." اما برای حسن ختام این مطلب، سخنی نیک تر از این توصیه ژرف و به یادماندنی استانیسلاوسکی نمی بینم. وی می گوید: "روش خود را ابداع کنید، معطل کار من نباشید. در پی خلق چیزی باشید که برای شما کار کند، در عین حال که در حال شکستن سنت ها هستید".
پی نوشت:
1- Konstantin Sergeievich Stanislavski
2- Nemirovich Danchenko
3- Moscow Art Theatre
4- Anton Pavlovich Chekhov
5- Seagull
6- Affective Memory
7- Theodule Ribot
8- Emotional Memory
9- Method of Physical Actions
10- Jack Poggy
11- Micheal Blington
منابع:
تئاتر و کارگردانی – ژان ژاک روبین- ترجمه مهشید نونهالی – نشر قطره 1386
آخرین درس بازیگری – ترجمه مهین اسکویی– ناصر حسینی مهر – نشر نگاه 1391
سیستم استانیسلاوسکی، رشد و روش شناسی– ترجمه آرمین قطبی- 1392
استانیسلاوسکی و سیستم او – جنی مارلو – ترجمه آرمین قطبی- 1391
سیستم استانیسلاوسکی در شوروی – جک پوگی – ترجمه محسن لاوندی – نشر انجمن تئاتر ایران 1353
سایه استانیسلاوسکی بر تئاتر قرن بیستم همچنان پررنگ است – مایکل بلینگتون – ترجمه وبسایت نمایشگر – روزنامه گاردین
آرمین قطبی- سایت ایران تئاتر/
انتهای پیام/ اس
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۹:۰۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 121]
صفحات پیشنهادی
آغاز اجرای هراکلس 5 از شنبه 19 بهمن
آغاز اجرای هراکلس 5 از شنبه 19 بهمن نمایش هراکلس 5 به کارگردانی ناصر حسینی مهر از شنبه -19 بهمن ماه- آغاز می شود به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل تماشاخانه ایرانشهر نمایش هراکلس 5 نوشته هاینر مولر و کارگردانی ناصر حسینی مهر اجراهایخود را انمایش 20 اثر جشنواره بین المللی فیلم فجر در خراسان شمالی آغاز شد
نمایش 20 اثر جشنواره بین المللی فیلم فجر در خراسان شمالی آغاز شد بجنورد - ایرنا - با نمایش خط ویژه به کارگردانی مصطفی کیانی از ساعت 14امروز شنبه در سینما گلشن بجنورد نمایش 20 اثر سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر در استان خراسان شمالی آغاز شد سرپرست معاونت هنری اداآزمون المپیاد علمی دانش آموزان استان قزوین آغاز شد
آزمون المپیاد علمی دانش آموزان استان قزوین آغاز شد قزوین - ایرنا - معاون آموزش متوسطه مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین گفت آزمون الپیماد های علمی دانش آموزی با شرکت یکهزار و 408 دانش آموز استان از صبح امروز سه شنبه آغاز شده است سعید پای نبرد روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگاآغاز اهدای سیمرغهای بخش سودای سیمرغ
سهشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۲ ۰۷ سیمرغهای بخش سودای سیمرغ جشنوارهی فیلم با حضور داوران این بخش اهدا شد به گزارش خبرنگار بخش سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا در مراسم اختتامیهی جشنوارهی فیلم فجر از سوی مجری برنامه اعلام شد که فیلم عصبانی نیستم رضا درمیشیان به درخواست تاز امشب تا 29 بهمن سومین هماندیشی سینمای انقلاب با نقد«مهمان داریم» آغاز میشود
از امشب تا 29 بهمنسومین هماندیشی سینمای انقلاب با نقدمهمان داریم آغاز میشودسومین هماندیشی سینمای انقلاب از امروز تا ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۲ در تالار سوره مهر حوزه هنری با اکران گزیدهای از فیلمهای سی و دومین دوره جشنواره فیلم فجر برگزار خواهد شد به گزارش خبرگزاری فارس سومین هماندآغاز اکران فیلمهای منتخب جشنواره فجر در سینماتک خانه هنرمندان ایران
آغاز اکران فیلمهای منتخب جشنواره فجر در سینماتک خانه هنرمندان ایران 12 فیلم منتخب سی و دومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر در سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش در میآید به گزارش حوزه سینما باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران برنامه نمایش فیلمهای منتخبآغاز سومین هماندیشی سینمای انقلاب با نقد فیلم «میهمان داریم»
فرهنگ و هنر سینمای ایران آغاز سومین هماندیشی سینمای انقلاب با نقد فیلم میهمان داریم سومین هماندیشی سینمای انقلاب از امروز 19 بهمن تا ۲۹ بهمن ماه در تالار سوره مهر حوزه هنری با اکران گزیدهای از فیلمهای سی و دومین دوره جشنواره فیلم فجر برگزار خواهد شد به گزارش خبرگزاری مهرآغاز پروژه احیای شمقدری و شرکاء!
آغاز پروژه احیای شمقدری و شرکاء در شرایطی که رئیس دولت دهم و گروهی از همراهانش تصمیم دارند حیات سیاسی خویش را در قالب دانشگاهی به نام ایرانیان امتداد دهند رئیس سازمان سینمایی آن دولت هم این روزها درصدد راهاندازی تشکیلاتی سینمایی است که از طریق آن بتواند تعدادی از همراهان خویشلغو نمایشهای «عصبانی نیستم» در شهرستانها! آغاز سانسورها؟
لغو نمایشهای عصبانی نیستم در شهرستانها آغاز سانسورها عصبانی نیستم داستان نوید دانشجوی ستاره دار و اخراجی است که برای فراهم آوردن حداقل شرایط زندگی در رویارویی با بیاخلاقیهای جامعه با خود تمرین میکند تا عصبانی نباشد و در تلاش است تا دختر مورد علاقهاش ستاره را ازرقابت ۲۵۸ نفر در مسابقات تسنیم و تلاوت/ آغاز مسابقات از فردا
رقابت ۲۵۸ نفر در مسابقات تسنیم و تلاوت آغاز مسابقات از فردامعاون ارتباطات سازمان دارالقرآن الکریم از حضور ۱۳۳ نفر در مرحله کشوری مسابقات تسنیم و ۱۲۵ نفر در مسابقات تلاوت خبر داد به گزارش خبرنگار فعالیتهای قرآنی خبرگزاری فارس آیین افتتاحیه اولین دوره مسابقات قرآنی تلاوت و دومیمراسم پایانی جایزه کتاب سال آغاز شد
شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵ ۳۳ مراسم پایانی سیویکمین دوره جایزه کتاب سال و بیستویکمین دوره جایزه جهانی کتاب سال آغاز شد به گزارش خبرنگار کتاب خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا این مراسم که در تالار وحدت برگزار شده قرار است با سخنرانی آیتالله هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحتمراسم اختتامیه سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر آغاز شد
مراسم اختتامیه سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر آغاز شد تهران - ایرنا - مراسم اختتامیه سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر دقایقی پیش با حضور مسوولان فرهنگی کشور و هنرمندان عرصه سینما کشور در برج میلاد تهران آغاز شد به گزارش شب سه شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا این مراسمعلی حنتی به برج میلاد آمد / تاخیر 50 دقیقهای در آغاز مراسم / حاشیههای مراسم اختتامیه جشنواره فجر
علی حنتی به برج میلاد آمد تاخیر 50 دقیقهای در آغاز مراسم حاشیههای مراسم اختتامیه جشنواره فجر فرهنگ > سینما - مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر با پخش سرود جمهوری اسلامی ایران پس از 50 دقیقه تاخیر آغاز شد به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اجشنواره موسیقی فجر در زاهدان آغاز به کار کرد
جشنواره موسیقی فجر در زاهدان آغاز به کار کرد زاهدان - ایرنا - بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر با حضور گروههای مختلف هنری سیستانی و بلوچ شنبه شب در زاهدان گشایش یافت به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان طی سخنانی در افتتاحیه این مراسم گفتآغاز عملیات اجرایی باغ موزه دفاع مقدس لرستان از سال آینده
سهشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳ ۵۸ استاندار لرستان گفت طرح ساخت باغ موزه دفاع مقدس اردیبهشتماه سال آینده به صورت علمی و در قالب یک نقشه مهندسی اجرایی خواهد شد به گزارش خبرنگارخبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا - منطقه لرستان- هوشنگ بازوند در بازدید از منطقه ماسور خرمآباد با بیان اینام نویسی مسابقات ملی آزاد مهارت در رشته جوشکاری درالبرز آغاز شد
نام نویسی مسابقات ملی آزاد مهارت در رشته جوشکاری درالبرز آغاز شد کرج- ایرنا- معاون آموزشی پژوهشی و برنامه ریزی استان البرز از آغاز نام نویسی برای شرکت در مسابقات ملی آزاد مهارت رشته جوشکاری در این استان خبرداد تقی غیاثی تبار روز چهارشنبه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزودسومین جشنواره هنرهای آوایی و نمایشی در مراغه آغاز شد
سومین جشنواره هنرهای آوایی و نمایشی در مراغه آغاز شد مراغه - ایرنا - سومین جشنواره هنرهای آوایی و نمایشی با حضور گروه های هنری دانش آموزان در مراغه آغاز شد به گزارش روز یکشنبه خبرنگار ایرنا این جشنواره به مدت شش روز از 26 تا اول اسفند در تالار شهید بهشتی این شهرستان برگزار می ش-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها