واضح آرشیو وب فارسی:فارس: قرباننیا در همایش ملی «فقه هستهای»:
کیان دین اسلام در استفاده از سلاح هستهای حفظ نخواهد شد
عضو هیأت علمی دانشگاه مفید گفت: شاید با سلاح هستهای بتوان کیان دولت را حفظ کرد، اما کیان دین که انسانیت در نهاد آن قرار دارد و افراد در اثر استفاده از سلاح هستهای باید درد و رنجی طولانی را تحمل کنند، این سلاح، کاربردی ندارد.
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، ناصر قرباننیا عضو هیأت علمی دانشگاه مفید در بخش دیگری از همایش فقه هستهای با اشاره به حقوق بینالملل و به کارگیری سلاح هستهای گفت: فتوای مقام معظم رهبری افزون بر برکات عملی و کاربردی برای کشور ما و همچنین برای عموم بشریت، یک برکت علمی مهمی هم داشت که چنین جمعهایی شکل بگیرد و از این رو علما و فضلا به حوزههای عینیتر و مورد ابتلاء بشر ورود یابند و نظرات خود را به دنیای بشریت عرضه کنند. وی افزود: اگر ما در حقوق بینالملل حتی به جواز کار با سلاح هستهای نائل شویم، دین اسلام دست ما را در نظام اسلامی برای استفاده از این سلاح باز نمیگذارد. مدیرگروه حقوق دانشگاه مفید با اشاره به نامه امام علی(ع) به مالک درباره وفای به عهد، اظهار داشت: ای مالک! بر عهدی که با دشمن میبندی وفا کن، وفای به عهد جزو اصول طلایی است که همه ملتها و فرهنگها به ارزش ذاتی آن اذعان دارند، اما در مقام عمل میبینی که عهدشکنی صورت میگیرد. وی با تأکید بر عواقب فاجعه آمیز سلاح هستهای ادامه داد: هیچ سلاحی قدرت ویرانگری سلاح هستهای را ندارد، منحصراً سلاح هستهای امکان ندارد که هدفگیری مستقیم شود و هدف و کارکرد آن فقط حریم نظامیان باشد، بنابراین هرگونه اظهارنظری چه در حقوق و چه در فقه متوقف در موضوع شناسی دقیق این مسأله است. قرباننیا ابراز داشت: به کار گیری سلاح هستهای نه تنها انسانهای حاضر را نابود میکند، بلکه نسل انسان را تا 100 سال بعد نیز تحت تأثیر خود قرار میدهد و به ویرانی میکشد و چرا باید آثار منفی این سلاح، متوجه نسلهای بعدی باشد. وی یادآور شد: اگر بخواهیم بدانیم که در مقام دفاع مشروع، برای حفظ کیان اسلام آیا میشود از سلاح هستهای استفاده کرد، باید گفت شاید با این سلاح بتوان کیان دولت را حفظ کرد، اما کیان دین که انسانیت در نهاد آن قرار دارد و انسانیت یعنی اخلاق و عاطفه، به کارگیری سلاح هستهای که دهها سال بعد انسانهای معلولی به دنیا میآیند یا کسانی که بعد از استفاده از سلاح هستهای زنده ماندند باید متحمل درد و رنج طولانی باشند، کیان دین به وسیله استفاده از سلاح هستهای حفظ نخواهد شد. عضو هیأت علمی دانشگاه مفید اظهار داشت: هیچ شک و تردیدی وجود ندارد که در محیط بینالملل استفاده از سلاح هستهای به صورت ابتدایی منعی ندارد و تمام مسأله در مقام دفاع مشروع است، حتی در مقام دفاع مشروع نیز اجازه استفاده از سلاح هستهای را نداریم و شرعاً جایز نیست. وی با بیان اینکه بسیاری از جنگهایی که در جهان اتفاق میافتد جنگهای تجاوزکارانه است، گفت: زمانی که تمامیت و بقا و کیان دولتی در معرض خطر است، میتواند به سلاح هستهای متوسل شد، پاسخی که جامعه بینالملل به آن میدهد و مورد نقد شدید بنده است آن است باوری که در حقوق بینالملل وجود دارد باور ناقصی است، همانند نزاعی که در اسلام مبنی بر اینکه کسانی ممکن است به استفاده یا تولید سلاح هستهای جواز دهند، عیناً این نزاع نیز در حقوق بینالملل نیز وجود دارد. انتهای پیام/
92/11/30 - 15:49
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]