تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):کسی که برای جلب رضایت و خوشنودی مردم ، موجب خشم و غضب خداوند شود، خداوند او را ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804662951




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تعاونی های مرزنشینان، آغاز خوب، پایان مبهم


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

تعاونی های مرزنشینان، آغاز خوب، پایان مبهم بوشهر- ایرنا- تعاونی های مرزنشینان که درسال های ابتدایی نقشی مهم درتامین نیازهای زندگی مردم این مناطق داشتند، چند سالی است که سودشان به مردم نمی رسد و وضعیت مبهمی دارند.


به گزارش ایرنا، فعالیت تعاونی های مرزنشینان استان بوشهر در شرایطی نیم بند و در برخی مراکز شهرستان ها راکد شده که سرنوشت سپرده های نقدی بیش از 500 هزار نفر از اعضای این تعاونی ها مبهم است.
تعاونی های مرزی از اوایل دهه 70 به منظور ساماندهی واردات ارزاق عمومی مرزنشینان با دریافت مبالغی از خانوارها در مناطق مختلف استان بوشهر فعال شدند.
اگرچه مدتی کولر گازی، چای، برنج، فلاسک و اقلامی از این دست با نرخ پایین تر از بازار میان سپرده گذاران توزیع می شد و یا در برخی سال ها سودهای نقدی به خانوارها تعلق می گرفت، اما سالهاست آن حجم فعالیت در تعاونی های مرزنشین استان دیده نمی شود و حتی تعاونی های مراکز شهرستان ها به حالت تعطیل درآمده است.
مدیرعامل اتحادیه تعاونی های مرزنشین استان بوشهر گفت: در سال های ابتدایی 900 هزار نفر در این استان زیرپوشش 22 تعاونی مرزنشین قرار داشتند که امروز این جمعیت پس از حذف تعاونی های مراکز شهرستان ها براساس قانون به 550 هزار نفر کاهش یافته است.
غلامحسین هوشمند افزود: مشکلات دامن گیر تعاونی های مرزنشین بویژه از سال 90 باعث تعطیلی و رکود این تعاونی ها شده است.
وی اضافه کرد: تعاونی های مرزنشین در تلاش برای احیای فعالیت همه این تعاونی ها و بازگرداندن اعضای قبلی هستند.
هوشمند ادامه داد: براساس قانون عضویت دو باره مردم شهر بوشهر و دیگر مراکز شهرستان های این استان در تعاونی های مرزنشین نیاز به اصلاح قانون و مصوبه هیات وزیران دارد.
مدیرعامل اتحادیه تعاونی های مرزنشین استان بوشهر گفت: به همین دلیل امروز ما در مقابل سرمایه های مردم این شهرها که هر کدام 10 تا 20 سال عضو این تعاونی ها بوده اند، بلاتکلیف هستیم.
وی گفت: تعاونی های مرزنشین فقط در مقابل و به میزان ارزش صادراتی که انجام می دهند مجاز به واردات هستند.
مدیرعامل اتحادیه تعاونی های مرزنشین استان بوشهر افزود: در سال 91 قرار شد براساس طرحی صادرات و واردات به صورت تجمیع انجام شود که ولی این طرح اجرایی نشد که اگر این طرح اجرا می شد کمکی به تعاونی های مرزنشینان بود.
وی یادآور شد: شرکت های تعاونی مرزنشین برخلاف تصور برخی ها، مصرف کننده هستند زیرا آنچه در اختیار دارند را باید به دست مردم برسانند.
هوشمند اضافه کرد: خیلی از تعاونی های مصرف مثل فرهنگیان، کارگران و شرکت نفت از مالیات معاف هستند ولی این قانون در مورد تعاونی های مرزنشین اعمال نمی شود.
وی افزود: میزان و متمم مالیات تعیین شده از سوی دارایی برای تعاونی های مرزنشینان، امروز از سرمایه این تعاونی ها بیشتر است.
هوشمند بیان کرد: مخالف پرداخت مالیات نیستیم ولی با توجه به کارکرد تعاونی های مرزنشین، باید همانند دیگر تعاونی های مصرف از مالیات معاف شوند.
مدیرعامل اتحادیه تعاونی های مرزنشین استان بوشهر گفت: تعاونی های مرزنشینان اجازه فروش کالا را فقط با موافقت اعضا و مسوولان که بازهم به مردم برمی گردد، دارند.
وی در باره صادرات و واردات گفت: تعاونی های مرزنشین در قبال صادراتی که در سال 90 انجام دادند به دلیل نوسانات ارزی نتوانستند هیچ وارداتی داشته باشند.
رییس هیات مدیره اتحادیه تعاونی مرزنشینان استان بوشهر افزود: نوسانات ارزی یکی از مشکلات مهم صادرات و واردات تعاونی های مرزنشین است زیرا کالاها گران به دست مردم می رسد و این تعاونی ها هیچ سودی ندارند.
احمد علیدوست افزود: تا همین اواخر همه تجار از ارز مرجع استفاده می کردند و واردات انجام می دادند درحالی که تعاونی مرزنشین نمی توانند از این ارز استفاده کند.
وی اضافه کرد: اگر تعاونی های مرزنشین می توانستند از ارز مرجع استفاده کنند و قانون بخشودگی مالیات نیز برای آنها لحاظ می شد در این حالت نیاز اعضای آنها به کالا با قیمت مناسب و زیر بازار تامین می شد.
علیدوست گفت: تعاونی های مرزنشین در قبال صادراتی که انجام می دهند می توانند واردات داشته باشند که با توجه به شرایط کنونی که ناچار به تهیه ارز از بازار آزاد هستند.
وی یادآور شد: این درحالی است که تاجر بدون هیچ صادراتی واردات خود را با ارز مرجع انجام می دهد و کالای وارداتی را نیز ارزان تر از تعاونی های مرزنشین در بازار عرضه می کند.
علیدوست گفت: این وضعیت باعث شده تا مردم از عملکرد تعاونی های مرزنشینان نارضایتی باشند.
وی گفت: باید برنامه ریزی ها به گونه ای شود که شرک تهای تعاونی مرزنشین کالا را ارزان تر از بازار به دست اعضا برسانند.
رییس هیات مدیره تعاونی مرزی بخش دلوار تنگستان گفت: امروز برخی از شرکت های تعاونی مرزنشین تنها با هنرمدیران این شرکت ها سرپا ایستاده اند این درحالی است که بسیاری از آنها غیر فعال شده اند.
سلیمان محمودی با بیان این که شرکت های تعاونی مرزنشین فراموشی شده هستند افزود: اگر امروز فکری برای احیای این شرکت های تعاونی صورت نگیرد فقط مردم که سرمایه های خود را در این بخش هزینه کرده اند ، ضرر می کنند.
وی در مورد کارت های الکترونیک نیز گفت: پیش از این افراد برای عضویت در تعاونی های مرزنشین از دفترچه استفاده می کردند اما امروز در یک اقدام شتاب زده و بدون هماهنگی با تعاونی های مرزنشین طرح کارت های الکترونیکی اجرا شده است.
وی یادآور شد: با توجه به این که هیچ تبلیغی از نحوه کار این کارت ها از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر انجام نشده مردم نیز تمایلی برای گرفتن این کارت ها از خود نشان ندادند.
معاون تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر گفت: به دلیل مشکلات ایجاد شده و محدودیت ها هم اکنون قدرت رقابتی پایین تعاونی های مرزنشین دربخش اقتصادی و مدیریتی در مقایسه با تجار و بازرگانان و بدهی از جمله مهمترین مشکلات تعاونی های مرزنشین است.
مصدق کشاورزی افزود: به دنبال تصویب قانون مبادلات مرزی در سال 84، دولت آیین نامه اجرایی این قانون را ابلاغ و براساس آن تعاونی های مراکز استان ها و شهرستان ها از داشتن سهمیه ارزی محروم شدند.
وی اضافه کرد: درهمین ارتباط تعاونی مرزنشینان شهر بوشهر و برازجان از داشتن این سهمیه محروم و غیر فعال شدند.
کشاورزی ادامه داد: در همین حال تعاونی مراکز برخی شهرستان ها با استفاده از سهمیه ارزی شهرهای پیرامونی خود توانستند در این ساله ا فعالیت هایی داشته باشند که البته کند بوده است.
وی اضافه کرد: هم اینک 550 هزار نفر از مردم استان بوشهر در قالب 19 تعاونی مرزنشینان با پرداخت مبالغی سپرده گذاری کرده و عضو هستند.
وی ادامه داد: تعداد اعضای تعاونی مرزنشینان شهر بوشهر نیز 40 هزار نفر است که پس از برداشته شدن سهمیه ارزی، در عمل فعالیت چشمگیری نداشته است.
کشاورزی درباره سرنوشت سپرده های مردمی در تعاونی های راکدی مثل تعاونی مرزنشینان بوشهر و سایر مراکز شهرستان های استان گفت: اکنون این تعاونی ها سهمیه ارزی شان برای برقراری مبادلات خارجی و وارد کردن اجناس قطع شده، باید با استفاده از اموالی که دارند، به سمت فعالیت های اقتصادی دیگری بروند تا بتوانند پاسخگوی اعضای خود باشند.
وی ادامه داد: تعاونی مرزنشینان بوشهر، زمینی در منطقه ویژه اقتصادی که در تملک این تعاونی است می تواند فعالیت اقتصادی در آن ایجام دهد.
وی ادامه داد: برای فعال کردن تعاونی های مرزنشینان مراکز شهرستان ها نظیر بوشهر، باید هیات مدیره آنها موضوع فعالیت های اقتصادی خود را افزایش دهند تا بتوانند دوباره به چرخه درآمدزایی بازگشته و در قبال خواسته و سپرده های نقدی اعضای خود پاسخگو باشند.
کشاورزی در مورد حسابرسی تعاونیهای مرزنشین گفت: از 90 درصد تعاونی های مرزنشین استان حسابرسی شده و باید نتیجه بازرسی ها در مجمع عمومی هر کدام از تعاونی ها اعلام شود.
وی بیان کرد: تغییرات مدیریتی در تعاونی های مرزنشین انجام شده و بیشتر این تعاونی ها در حال به روز شدن هستند که در این مورد به مشارکت فعال مردم نیاز داریم.
کشاورزی یادآور شد: بیشتر تعاونی های مرزنشین در کنار حذف سهمیه ارزی، با مشکلات مالیاتی و بدهی هایی مواجه هستند که برای بازگشت به چرخه درآمدزایی باید برای آن نیز چاره اندیشی کنند.
کشاورزی درباره این که چه زمانی سپرده های مردمی در تعاونی های مرزنشینان از جمله شهر بوشهر تعیین تکلیف می شود گفت: واقعیت این است که بیشتر این تعاونی ها نظیر بوشهر مبلغ کمی در حساب خود دارند، اما املاکی دارند که می توانند با تبدیل به احسن یا ایجاد فعالیت اقتصادی جدید، به انتظار مردم برای بازدهی سپرده گذاری های یشان پاسخ مثبت دهند.
وی ادامه داد: تعاونی مرزنشینان بوشهر که بیشترین درخواست و بحث مردمی درباره آن است، سرمایه هایی ملکی دارند که این توان را به آنها می دهد سراغ موضوعات اقتصادی جدید رفته و از حالت رکود خارج شوند.
وی گفت: امیدواریم با تشکیل هیات مدیره جدید تعاونی مرزنشینان شهر بوشهر که به تازگی و پس از سالها انجام شده، زمینه ای برای سامان بخشی به وضعیت آن باشد و خواسته 40 هزار عضو خود را پاسخ دهد.
کشاورزی با اشاره به مشکلات اقتصادی تعاونی های مرزنشین اضافه کرد: این مسایل تحت تاثیر مسایل داخلی و خارجی از جمله تحریم ها و نداشتن سرمایه در گردش است.
وی در زمینه توان مدیریتی نیز یادآور شد: مشارکت بیشتر مردم برای تقویت توان مدیریتی تعاون یهای مرزنشین ضروری است.
کشاورزی گفت: با وجود این که انتخابات تعاونی های مرزنشین با رعایت قانون و براساس آیین نامه برگزار می شود ولی از جمعیت هشت هزار نفری یک تعاونی تنها 100 نفر شرکت می کنند که این امر هم نظارت را ضعیف می کند و هم در انتخاب مدیران تعاونی ها جزیره ای عمل می شود.
وی در باره بدهی های تعاونیهای مرزنشین نیز گفت: این بدهی ها مربوط به دهه گذشته است که شامل مالیاتی و سازمان حمایت از مصرف کنندگان است که تعاونی ها را امروز با مشکل مواجه کرده است.
کشاورزی اضافه کرد: دولت واردات 64 قلم کالا را برای تعاونی مرزنشین مجاز دیده که از مبادی گمرک های همان استان برای اعضا در مقابل صادرات صورت می گیرد.
وی گفت: با این وجود بیشتر فعالیت تعاونی های مرزنشین روی برنج، شکر و ادویه جات است واین شرکت ها توان سرمایه گذاری برای اقلام دیگر را ندارند.
کشاورزی افزود: کالای همراه ملوان (ته لنجی) فعالیت تعاونی های مرزنشین را تحت تاثیر قرار داده است.
وی با بیان این که نظم اقتصادی زمانیک ه عرضه بیشتر از تقاضا باشد به هم می خورد یادآور شد: با توجه به این که تعاونی های مرزنشین باید جداگانه اقدام به واردات کنند در صورتی که کالای همراه ملوان از سایر مبادی تجمیعی وارد می شود و هزینه پایین تری دارند.
کشاورزی بیان کرد: وجود تعاونی های مرزنشین برای انجام فعالیت ها و مبادلات مرزی یک ضرورت است مشروط به این که قوانین و مقررات اصلاح شود.
وی در مورد جوایز صادراتی گفت: جوایز صادراتی به عنوان مشوق دولت برای صادر کنندگان مشخص می شود که در قبال صادرات دولت جوایزی به این افراد می دهد.
کشاورزی اظهارکرد: در چند سال اخیر به دلیل بدهی های مالیاتی و سازمان حمایت از مصرف کنندگان هیچ جوایز صادراتی به تعانی های مرزنشینان استان بوشهر تعلق نگرفته است.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: از این پس همه فعالیت های مبادلات مرزی این تعاونی ها، اعم از اختصاص سهمیه مبادلات مرزی، صادرات، واردات از طریق این کارت الکترونیک صورت خواهد پذیرفت.
عباس تابش ادامه افزود: اعضای تعاونی های مرزنشینان استان بوشهر باید برای دریافت کارت الکترونیکی مبادلات مرزی به دفاتر پیشخوان دولت ویا تعاونی های مرزنشین محل استقرار خود مراجعه کنند.
وی افزود: در استان بوشهر اکنون 22 تعاونی مرزنشین وجود دارد واین تعاونی ها موظف هستند با اطلاع رسانی کامل برای اخذ مدارک لازم از مرزنشینان عضو شرایط ثبت نام و درج مشخصات آنان را در سامانه صدور کارت الکترونیکی مبادلات مرزی فراهم کنند.
وی با اشاره به این که تعاونی ها به منظور تامین کالاهای ضروری افراد تحت پوشش خود فعالیت صادرات و واردات انجام می دهند، افزود: اکنون تنها مشخصات 13 هزار نفر از مرزنشینان در سامانه ثبت شده که این آماردر مقایسه با جمعیت 550 هزار نفری مرزنشینان آمار بسیار ناچیزی است.
تابش گفت::اکثر شهرستانهای استان بوشهر دارای تعاونی های مرزنشینان هستند که می توانند مطابق قانون و مقررات ساماندهی مبادلات مرزی به واردات 66 قلم کالا اقدام کنند وتحت سامانه جدید تهسیلات وعواید ومنافع بیشتری به مرزنشینان تعلق خواهد گرفت.
رییس سازمان صنعت، معدن وتجارت استان اضافه کرد: صدور کارت های مبادلات مرزی برای مرزنشینان سرپرست خانوار مطابق قوانین و مقررات مربوطه صادر می شود که بر اساس اعلام سازمان توسعه تجارت از ابتدای بهمن سال گذشته فرآیند صدور کارت مبادلات مرزی به صورت الکترونیکی و از طریق دفاتر پیشخوان صورت می پذیرد.
تابش افزود: برای کلیه مرزنشینان متقاضی کارت مبادلات مرزی پس از تحویل مدارک به دفاتر پیشخوان حوزه استحفاظی خود و احراز هویت، کارت الکترونیکی صادر خواهد شد.
وی یادآورشد: براساس تصمیم های سازمان توسعه تجارت سهمیه ارزی مبادلات مرزی تعاونی های مرزنشین در نیمه اول سال 92 براساس کارت های الکترونیکی به حساب مرزنشینان واریز می شود وبراین این اساس تعاونی های مرزنشین موظف هستند هرچه زودتر نسبت به دریافت مشخصات موردن نیاز شهروندان و انجام مراحل ثبت نام مرزنشینان تحت پوشش خود در سامانه صدور کارت مبادلات مرزی اقدامات لازم را صورت دهند. ک/4
629/539
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




30/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن