تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  حضرت مهدی (عج):علم ما به شما احاطه دارد و چیزی از اخبار شما بر ما پوشیده نیست
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804589881




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

علامه مقدم؛ عالمی که گسترش اسلام آرزوی او بود


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

علامه مقدم؛ عالمی که گسترش اسلام آرزوی او بود تهران - ایرنا - علامه سید محمد تقی مقدم بیشتر عمر خود را صرف نوشتن کرد ، او تلاش داشت تا آثارش به دست مردم به ویژه جوانان مومن کشور برسد چرا که تنها آرزوی این عامل بزرگوار گسترش اسلام در جهان بود.


مهمترین راه برای شناخت اندیشه های والای علامه مرحوم حاج سید محمدتقی مقدم مروری بر تالیفات و کتاب های وی است، کتاب هایی که در زمان خود، همراه با ابداع و نوآوری بود و بیشتر برای درمان دردی که مولف آن را با ظرافت دیده و شناخته به رشته تحریر درمی آمد.
به گزارش ایرنا، وی با همان سوز و هیجان هنگام تالیف داشت، تلاش کرد تا این کتاب ها به دست مردم و به ویژه جوانان برسد و خوانده شود، چرا که آرزویش گسترش اسلام درجهان و مومن شدن جوانان و ایمانی شدن کشور بود.
آن تلاش های شبانه روزی، اخلاص و دلسوزی ها پشتوانه ای است تا این آثار درآینده، بیشتر از گذشته خوانده شوند و اثر بگذارند. ترجمه برخی از کتاب ها به زبان های اردو و عربی و اثرگذاری آنها نوید دهنده امکان گسترش این منابع نورانی است.
آنچه این کتاب ها را خواندنی تر و به فضل الهی اثرگذارتر می کند، آن است که صاحب این آثار، تنها نویسنده یا گردآورنده مطالب و حتی بالاتر از آن، تنها یک متخصص در رشته های گوناگون نیست.
آثار این عالم فرزانه در چند عرصه مختلف هستند، گرچه این تفکیک در محتوای آثار چنان واضح نیست و معمولا اشتراکاتی در آنها وجود دارد. یک دسته از کتاب ها در مورد مسائل اعتقادی و اخلاقی است، مانند راهنمای بهشت و کیفر کردار و دسته ای در بیان اعمال عبادی و معنوی و آثار آنها، مانند معراج المومن و ختوم و اذکار و دسته ای دیگر کتب روایی هستند، مانند جواهرالانبیا.
یک دسته از کتاب ها وجهه علمی و تخصصی دارند و یا با هدف آموزشی تالیف شده اند، مانند حکمت تشیع و منطق مقدم یا ترازوی دانش در فلسفه و منطق، صرف و نحو در عربی، خودآموز قرآن برای کودکان و دسته ای در علوم نفیسه ،غریبه مانند مقاصد الرمل و مجمع الحروف .
دسته ای دیگر از کتاب ها در موضوع تاریخ انبیا و تاریخ اسلام هستند، مانند کفایه الناطقین، جنگ جویان حقیقی و مجموعه کتاب های زندگانی معصومین (ع) و دسته ای در بحث امامت، مانند مجمع الفضائل علی (ع).
بعضی از آثار نیز برای عامه مردم نوشته شده، مانند سرگرمی برای رفع خستگی ، هشت بهشت و دستورات زندگی و کتاب هایی در شعر، مانند دیوان مقدم. این عالم ربانی، حدود 80 عنوان کتاب تالیف کرده اند که درادامه، چند عنوان از مهم ترین آنها معرفی و جملات وی در مورد کتاب نقل می شوند.

** دستورات و برنامه زندگی
نویسنده در این کتاب با یک دسته بندی خوب و گویا، سعی کرده موارد کاربردی در زندگی یک مسلمان را با توجه به روایات وارده گرد آوری کند. ازجمله نکات مربوط به فرزندآوری، زمان ولادت، تربیت فرزند، حقوق زن و شوهر نسبت به یکدیگر، حقوق والدین، آداب معاشرت، حقوق واجب بر مومنین، دستورات مربوط به خوردن و آشامیدن و پوشیدن، خواص خوراکی ها، بهداشت، دستورات کسب و مشاغل، دستورات عیادت، وصیت، احتضار، تشییع جنازه، کفن و نماز میت، صفات بهشتیان و دوزخیان.
به نظر مولف خدای منان، جهان و انسان را بیهوده نیافریده، بلکه برای او به جهت رسیدن به سرحد کمال و نعمت های جاوید، تکالیفی مقرر نموده و آنها را به وسیله سفرا و برگزیدگان خود به مکلفین رسانده است، این کتاب در تکالیف و وظایف انسان از ولادت تا بعد از دفن، از سخنان ائمه اطهار (ع) ، ساده نوشته شد، تا هرکسی از آن بتواند بهره بگیرد.

**فضائل الزهرا
قدم به قدم زندگی حضرت فاطمه زهرا (ع) از آغاز خلقت تا شهادت آن حضرت، در این کتاب، با قلمی ساده و روان به رشته تحریر درآمده است. بعد از مرور به زندگی، آنچه که از فضائل حضرت در میان منابع دینی مختلف یافت می شود، در این کتاب در دسترس قرار گرفته است. محتوای کتاب که به زبان اردو چاپ شده و مطالعه هر نکته، بسیار کوتاه و جذاب و شیرین است . همچنین نمازها و ادعیه و تسبیحات منسوب به آن حضرت دراین کتاب جمع آوری شده است.

**مجمع الفضائل علی
جلد اول و دوم این مجموعه چهارجلدی، شامل صدها نکته از فضائل امیرالمومنین(ع) دریکصد فصل است، چه فضائلی که مربوط به ولایت تکوینی آن حضرت است و چه فضائل آن حضرت به عنوان بنده خاص خدا در اوج اخلاص، اخلاق، عدالت، عبادت و فصل هایی از قبیل تایید ولایت حضرت علی(ع) از کتاب اهل سنت، نسب و نژاد بی مانند، قدرت الله بودن و نیروی مافوق بشر، عبادت و نماز علی (ع)، افضلیت حضرت علی بر ملائکه و انبیا، جامع علوم قرآن مجید و در نیمه اول جلد سوم، تمام دلایل اثبات خلافت بلافصل علی (ع) ذکر شده و در نیمه دوم این جلد، صدها موعظه و کلمات قصار آن حضرت انتخاب شده که بسیاری از آنان توضیح تکمیلی داده شده است.
جلد چهارم شامل خطبه غدیر و همچنین اشعار منتسب به آن حضرت به همراه ترجمه است.
مولف می گوید : درصدد برآمدم تا از دریای معرفت علی (ع) کفی بردارم و از دو جنبه وارد می شوم از جنبه لاهوتی و ملکوتی از معجزات و خرق عادات مانند انبیای عظام و از جنبه بشری، فضائل را عنوان می کنیم.

**کفایه الناطقین
کتاب کفایه الناطقین به طور مفصل و همراه با ذکر جزییات، به داستان زندگی حضرت یوسف (ع) می پردازد. کتاب از هیچ یک از قسمت های جزیی این ماجرای زیبا و درس آموز، به راحتی عبور نمی کند و از داستان ها و حکایاتی که ارتباطی محتوایی با آن دارد، استفاده میکند.
مخاطبی که سیر داستان را در پنج جلد این کتاب دنبال می کند، درطول مسیر با داستان های مختلفی از تاریخ اسلام و همچنین روایات متعدد از ائمه معصومین (ع) آشنا می شود و بهره های معرفتی فراوانی از آن می برد.
در این کتاب، داستان انبیا ، اولیا ، آداب تجارت ، زراعت ، صناعت ، سلطنت ، معاشرت و حقوق، حکمت، معرفت، عبرت ، مشورت و قضاوت موجود است. شیرینی این قصه را درک می کند و خستگی از جانش در می رود.
ˈمناسب دیدم کتابی نسبتا جامعِ حقایق، مستند به قرآن و احادیث آل عصمت، دارای حکایات واقعی و مثال های سودمند و تاریخ صحیح را در دسترس عموم بگذارم. از احسن القصص، محکم تر و پرمعنا و مفیدتر، حکایتی ندیدم و آن سوره مبارکه یوسف صدیق است.ˈ

**سرگرمی و رفع خستگی
کتاب سرگرمی و رفع خستگی، شامل حکایت ها و داستان های کوتاه کوتاه است که با ادبیاتی ساده و شیرین بیان شده اند. وقتی کتاب را در دست می گیری، به راحتی آن را کنار نمی گذاری.مطالعه هرکدام از مطالب، کمتراز دقیقه ای وقت می گیرد. این کتاب سرشار از پند و اندرز، سرشار از داستان های عبرت آموز و مطالب نشاط آور است. این کتاب، هم برای نوجوانان جذاب است و هم برای بزرگان. این کتاب چهار جلد است و مجموعا در پنجاه ویک فصل به تعداد رکعت های نمازهای واجب و نافله یک روز گردآوری شده است.
فصل هایی همچون، تفریح سالم و شاد کردن دل ها، خیرات و صدقات، تاریخ انبیا، حکایات شاعران، حکایات سلاطین، نصایح و پندهای بزرگان، سرگذشت طبیبان، قصه های دزدان زبردست، داستان های حیوانات و هریک از مطالب این کتاب، به خواننده درس های معنوی و تجربی می دهد و به او آسایش روحی و جسمی می بخشد.
به گفته مولف، این کتاب شما را با طرز سخنرانی ، قصه خوانی ، تاریخ دانی ، ادبیات و اثرات شاهان ، وزیران ، حکیمان ، قاضیان ، منجمان ، شاعران و بانوان آشنا می کند و دوران بنی امیه و بنی عباس را تا قاجار روشن می سازد و دیوانگان و دزدان را معرفی و از پند بزرگان برخوردار خواهید شد.

**راهنمای بهشت
اولین اثر ارزشمند علامه مقدم، دوره پنج جلدی کتاب راهنمای بهشت است که نزدیک به شصت سال قبل تالیف شده ، این کتاب، یک دوره کامل اصول عقاید است که به سبکی جذاب و با زبانی اثرگذار و قابل فهم برای اقشار مختلف جامعه مطرح شده است.
این کتاب صرفا آموزش دین نیست، بلکه یک کتاب تربیتی و بیدارکننده و مومن پرور است. علاوه بر فکر و اندیشه، بر دل و جان و روح اثرگذار است و توحید ، معاد ، عدل ، نبوت و امامت و سایر اصولی که یک مسلمان باید شخصیت خود را با آنها بسازد، با این کتاب در دل انسان نهادینه می شود.

**کیفر کردار
کتاب کیفر کردار در اخلاقیات نوشته شده است و دوره کامل آن، ده جلد است. این کتاب ارزشمند، حوزه پس از ایمان، یعنی عمل را مورد توجه قرار داده است و اعمال صالح و درجات آن و گناهان ، عواقب شوم، آثار دنیوی و اخروی آن به تفصیل شرح داده شده و یک دوره کامل انسان سازی و اخلاق است. این اثر گرانقدر چنان تاثیری داشت که بسیاری از بزرگان و مراجع از آن تقدیر کردند و مرحوم آیت الله میلانی برآن تقریظ نوشته و علامه مقدم، نیز لقب

ذخرالاسلام گرفته است .
به نظر مولف ،اسلام از فرزندان خود نصرت می خواهد. در این حال، تغافل از مسلمین مورد ندارد. پس بر هر مسلمانی به قدر وسع، یاری دین لازم است، لذا امراض روحی و کیفر بی دینی و جنایات و ستمکاری و فواید بندگی، با داستان های شیوا در ده جلد نوشته شد.

**ختوم و اذکار
نویسنده ریشه گرفتاری های مردم را در بی اطلاعی آنان از نقش شفابخش معارف دین یافت. کتاب ارزشمند ختوم و اذکار یا گنجینه های اسرار به نیت مداوای بیماری های اجتماعی و اخلاقی و روحی جامعه نوشته شده است. ایشان طریق درمان را توجه دادن مردم به اذکار، اسماءالله، قرآن مجید، توسل به ائمه، نماز و روزه، ادعیه، احراز و دستورات اهل بیت (ع) می دانست و خود چون یک طبیب حاذق که هم بیماری را خوب می شناسد و هم بر داروها و آثار آنها آگاه است، در این کتاب مطالب را همچون یک مرهم تجویز کرده و به صورت فرموله ارائه داده است.
در این کتاب بسیاری از جداولی که مولف با توجه به علوم نفیسی که در اختیار داشته دیده می شود. ترجمه عربی این کتاب مورد توجه برادران ایمانی قرار گرفته و مورد استفاده بسیاری از مسلمین است.
به نظر مولف ، ادامه ذکر، ناشی از معرفت و محبت و کیمیای سعادت ، گنج رحمت و بحر خیرات و منشا برکات است. لذا اذکار و ختوم را نوشتم تا هرکسی بتواند از آنها بهره گیرد و عمر گرانبها را بیهوده نگذارند و به وسیله یاد حق، خیر دنیا و آخرت را دریابد.

**معراج المومن
معراج المومن، کتاب ارزشمندی است که برای ترویج روح بندگی و تعمیق اعتقادات دینی و تقویت ایمان مردم به رشته تحریر درآمده. در این کتاب کلیه نمازهایی که در کلام ائمه توصیه شده، همراه با آثار و برکات و ثواب های وصف ناپذیر آن آمده است تا روشنایی بخش زندگی مومنان و گره گشای آنان در سختی ها باشد. این کتاب بارها و بارها تجدید چاپ شده و ترجمه عربی آن، مورد توجه و استقبال خوبی قرار گرفته است.
مولف می گوید: از خدا خواستم کتاب جامعی در کلیه نمازها از واجب و مستحب به یادگار گذارم تا مسلمین از عمر گرانمایه استفاده نموده، در فراغت آنها را بخوانند و دیگران را از سرگرمی های نامشروع باز داشته و به نماز وادارند و برای هر مطلب مهمی از گرفتاری ، بیماری ، سختی ، دشمن و رسیدن به توانگری و برآمدن حوائج، نمازی آوردم تا هرکسی در گرفتاری، مشکلات خود را به یکی از آنها رفع نماید و با ادامه نماز به سوی پروردگار تقرب جوید.
برنامه دینی: چون دین اسلام جهانی و استدلالی است، از آیات تکوینی و تدوینی قرآن مجید دلائلی در اصول دین آوردم و مسائل تکلیفیه از نماز ، روزه ، حج ، زکات ، خمس ، جهاد ، تولی ، تبری ، امربه معروف و نهی ازمنکر و اخلاق حسنه ذکر کردم.
منطق: در منطق کتاب های بسیار نوشته شده، چون درک آنها آسان نبود، این جزوه را ساده نوشتم تا به آسانی همه از آن بهره برند.
فلسفه و حکمت تشیع: دیدم مکتب های اعتقادی در معرفت مبدا و خداوند و معاد زیاد شده اند و مکاتب مادی الحادی گسترش یافته اند و برای نسل جوان صدمه اعتقادی دارد. حتی در مکاتب اسلامی اختلاف وجود دارد. لذا به فلسفه و حکمت تشیع وارد شدم.
صرف مقدم: چون بنای دین اسلام بر قرآن مجید است و قرآن به زبان عربی نازل شده و آشنا یی با تفسیر و معانی و احکام، بدون عربی ممکن نیست؛ لذا درصدد برآمدم قواعد عربی را بر مبنای قرآن مجید با تجزیه و ترکیب و ترجمه بیاورم.
جواهرالانبیا، دیدم در جهان هیچ کتابی والاتر و موثرتر از کلام حق تعالی نیست . چنانکه ذات مقدس در قرآن فرموده اند. با این اوصاف احادیث قدسیه که روح ها را ترقی و سرشت ها را پرورش و خردها را قوی می کند، در دسترس عموم به فارسی نبودند؛ لذا از حی توانا درخواست کردم تا توفیق دهد به فارسی جمع آوری کنم.
تاریخ اسلام، اسلام با اینکه در نیم قرن اول با کمی مسلمانان به سرعت گسترش یافت، چه شده که امروز با کثرت جمعیت و قدرت، آن عظمت و شوکت را از دست بدهد. این تنزل را باید فهمید. برای تنویر افکار و تهذیب اخلاق و تقویت وحدت، فداکاری و زحمات مسلمین قرن اول را به رشته تحریر کشیدم.
حقوق والدین و اولاد، یکی از بلاهای آخرالزمان از بین رفتن حقوق والدین و فرزندان است، و لذا نه والدین از فرزندان بهره کامل می برند و نه فرزندان از لذایذ زندگانی برخوردارند. علت اصلی غفلت اولیا است از تعالیم آداب اسلامیه. این کتاب را نوشتم تا والدین و فرزندان تکالیف خود را دانسته و نسبت به هم ایفا کنند.
خاتم الانبیا: یکی از اصول دین اسلام شناختن خاتم الانبیا(ص) و سنت های آن حضرت و احکام قرآن و فضائل اخلاقی و عملی آن حضرت است که باید هر مسلمانی بداند و عمل نماید.
هشت باغ بهشت: چون مطالب بسیار و اوقات مطالعه از کثرت گرفتاری ها اندک است، به طور اختصار هشت کتاب در عقائد حقه و اخلاق و نصایح و راز و نیاز به نظم آوردم؛ تا علاقه مندان در هر محل و هر زمانِ مناسب از مطالب بهره گیرند.
ظهور ولایت در غدیر: جای تاسف است که سال ها از هجرت بگذرد، ثمرات انبیا و زحمات اوصیا جهت معرفی خلیفه کبریا نزد فرقی از مسلمین مجهول باشد. نظر به اینکه استفاده عامه مردم از وقایع و جریان غدیر و همچنین خطبه رسول اکرم (ص) آسان نبود؛ این مطالب را به طور ساده آوردم تا برای عموم منفعت داشته باشد.
ثمره عدالت، سرمایه سعادت و نجات روشن است که ورود بشر به دانشگاه جهان برای کسب سعادت زندگی جاوید و نجات از عذاب ابد است و این دو چیز جز به تقوی ،پرهیز از گناهان فراهم نمی شود. لذا در این کتاب از تقوی و فواید آن و نشانه های پرهیزگاران گفت و گو می شود تا تحصیل آن برای خوانندگان آسان شود.
فراهنگ (1)**1630**1601**
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




30/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 161]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن