محبوبترینها
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1803045394
بیژن عبدالکریمی در نشست «هایدگر و فلسفه معاصر ایران»: اسیر نقدهای ویرانگر هستیم/ نباید دستمایههای سنت را از یاد ببریم
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: بیژن عبدالکریمی در نشست «هایدگر و فلسفه معاصر ایران»:
اسیر نقدهای ویرانگر هستیم/ نباید دستمایههای سنت را از یاد ببریم
استاد فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه امروز در جامعه اسیر نقدهای ویرانگر و مخرب هستیم، ادامه داد: نباید دستمایههای سنت خود را از یاد ببریم، خود غرب هم از هر کجا شروع میکند به افلاطون و ارسطو منتهی میشود.
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، نشست «هایدگر و فلسفه معاصر ایران» ظهر امروز (29 بهمن) با حضور بیژن عبدالکریمی استاد فلسفه و نویسنده کتاب «هایدگر در ایران»، سیاوش جمادی مترجم آثار هایدگر در ایران، مسعود زمانی، شهرام پازوکی و سیدرضا موسوی از اساتید حوزه فلسفه در تالار کمال دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار شد. در این نشست بیژن عبدالکریمی درباره ضرورت توجه به هایدگر که به عنوان مهمترین مسئله کتاب «هایدگر در ایران» هم مدنظر است، توضیح داد: این کتاب برای این نوشته شده تا ما به ره گذر تاریخی خود از هایدگر در ایران بیاندیشیم و به چگونگی حضور او در ایران بپردازیم، البته حول این مباحث پرسشهایی نیز مطرح شده از جمله ضروریترین آنها این است که چگونه ایرانیان در جهان معاصر میتوانند به درک شایسته از جهان هستی برسند تا به تعارضات درونی و برونی خود در این شرایط وحدت بخشند؟ آیا هایدگر و دیگران به ما در رهایی از این تعارضات یاری رساندند یا ذهنیت ما را آشفتهتر کردند؟ * دو ویژگی منحصر به فرد هایدگر وی با بیان اینکه به اعتقادش تفکر هایدگر میتواند آیینهای باشد تا هویت کنونی و تاریخی خود را در آن ببینیم و ارزیابی کنیم، افزود: تفکر هایدگر دو ویژگی بنیادین دارد که او را از بین دیگر متفکران غربی منحصر به فرد کرده است؛ نخست هایدگر بیتردید از رادیکالترین متفکران غرب بوده و بنیادیترین نقادی را به سنت متافیزیک غرب داشته است و نکته دوم در تفکر او مقولاتی عرضه میشود که امکان دفاع از سنتهای غیر متافیزیکی را دارد. عبدالکریمی با اشاره به اینکه آبشخور اصلی تفکر هایدگر گفتمان غربزدگی است که این گفتمان از مهمترین گفتمانهای اندیشهورزی ما در دوران معاصر بوده است، اظهار داشت: هایدگر از آبشخورهای اصلی مکتب فرانفکورت بود، این گفتمان بر فکر ما تأثیر زیادی داشت، نمونه شاخص این تأثیر در مرحوم شریعتی حوزه نقد انسان تک ساحتی دیده میشود. گفتمان غرب زدگی گفتمانی بود که در قدرت سیاسی بعد از انقلاب نقش اساسی داشت و این گفتمان امروز یکی از مهمترین گفتمانهایی است که قدرت سیاسی بدان تمسک میجوید. *جریان تغییر رویکرد ایرانیان درباره اندیشه هایدگر وی در ادامه افزود: بعد از انقلاب اسلامی گفتمان غربزدگی ایدئولوژیک شد و این گفتمان در جلال آل احمد به مبارزه با غربزدگی تبدیل شد و این اندیشه ابزاری برای پهلویها شد. در نهایت غربزدگی تبدیل به مبارزه با فوکولیسم شد، نحوه مواجه گفتمان سیاسی با گفتمان غربزدگی در یک دورهای با هم عجین و با نوعی رجزخوانی سیاسی و بی محتوای فرهنگی رویکردی خود محورانه به همراه آورد همه این جریانات باعث شد تا در بین نسل جوان و روشنفکر نوعی خشم، انزجار و حالت تهوع عمومی نسبت به گفتمان غرب و آبشخور اصلی آن یعنی هایدگر صورت گیرد و سپس گفتمان غربزدگی کاملاً به ضد خود تبدیل و همین عاملی برای مهاجرت بسیاری جوانان ایرانی به دیگر کشورها شد. وی با تأکید بر اینکه امروزه اگر ما نگاهی به سنت داشته باشیم پیشاپیش محکوم هستیم چون آن را آب ریختن به آسیاب فضای فرهنگی تهوعآوری میدانند که این خشم و کینه را نسبت به گفتمان غربزدگی در آنها بیدار کرده است، افزود: همین فضا باعث شده عدهای روشنفکران ما ناخودآگاه دست به نقد هایدگر بزنند، به قرون هفده تا نوزده بازگردند امروز تأخر تاریخی وصف صرفاً سنتگرایان نیست، دانشگاه و روشنفکران ما هم از آسیب تأخر تاریخی رنج میبرند. *مخالفان تفکر هایدگر این استاد و منتقد فلسفی در پاسخ به سؤال خود که کدام جریانات نمیتوانند با هایدگر ارتباط برقرار کنند، گفت: کسانی که در عقل ابتدائی ماندهاند فلسفه برایشان جدی نیست و اسیر مباحثی شدهاند و گروه دوم کسانی که حتما کینه دارند و شیفتگان عقلانیت جدیدند دائم از امکان پرسشگری میگویند و معتقدند که باید تفکر و پرسش را جدی گرفت اما هرگونه پرسشگری درباره عقل را نفی میکنند. به خاطر میآورم که یک بار به رضا داوریاردکانی گفتم نوشتههای شما نسبت به دهه شصت بسیار تفاوت پیدا کرده است آن دوره نوشتههایتان بوی ایدئولوژیک میداد، او پاسخ داد که مگر گذر از ایدئولوژی کار آسانی است؟ این یک حقیقت است که همه ما مدعی گذر از آن هستیم ولی در جای خود ایستادهایم. *نقد در جامعه ما در بستر انحطاط صورت میگیرد وی با بیان اینکه افرادی میتوانند با اندیشه هایدگر ارتباط برقرار کنند که شیفته عقل مدرن نباشند و فلسفه و متافیزیک برایشان مهم باشد، توضیح داد: قهرمان اصلی قصه هایدگر در ایران فردید است البته جامعه ما نمیتواند با فردید ارتباط برقرار کند و دلیلش این است که ما اسیر انحطاط هستیم و این انحطاط تا استخوان وجود ما را گرفته است، دانشگاه و روشنفکران ما تلاش دارند انحطاط را از بین ببرند ولی هنوز چشمشان بر انحطاط خود کور است. انحطاط از نابودی هولناکتر است جامعه و روشنفکران ما دو قرن دیر با نیروی عقل نقاد آشنا شدند ولی امروز نقد ما در بستر انحطاط صورت میگیرد چرا که ما عقده گرایانه از نقد استفاده میکنیم. عبدالکریمی با تأکید بر اینکه با نقد مخالف نیست ولی اعتقاد دارد که وقتی همه چیز خراب میشود چه چیز را باید بسازیم، گفت: چند نوع نقد روانشناختی، عقدهگشایانه، خود مطرح بینی و خراب کردن بقیه در جامعه وجود دارد ما امروز اسیر نقدهای ویران گر مخرب هستیم لذا در کشور ما نقدها به لحاظ متافیزیکی به سمت نهیلیسم و آنارشیسم سوق پیدا کرده است. وی در پایان با اشاره به اینکه نباید دست مایههای سنتی خود را از یاد ببریم توضیح داد: خود غرب هم از هرجا که صحبت میکند به افلاطون و ارسطو منتهی میشود ما در فضای تفکر غرب نفس میکشیم اینها نشانه انحطاط است. انتهای پیام/ک
92/11/29 - 17:23
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]
صفحات پیشنهادی
سیاوش جمادی در نشست «هایدگر و فلسفه معاصر ایران»: علل گرایش به هایدگر در ایران جای نقد و بررسی دارد
سیاوش جمادی در نشست هایدگر و فلسفه معاصر ایران علل گرایش به هایدگر در ایران جای نقد و بررسی داردمترجم مجموعه آثار هایدگر گفت اینکه چگونه در یک دورههایی گرایش به فیلسوفان خاصی از فلسفه غرب چون نیچه و هایدگر در ایران زیاد شد و افرادی چون فردید پیوندی بین عرفان و عقل ایجاد کردندحجتالاسلام رجبی در نشست «تبیین اندیشههای علامه در المیزان»: علامه طباطبایی(ره) بیش از هر مفسّری اه
حجتالاسلام رجبی در نشست تبیین اندیشههای علامه در المیزان علامه طباطبایی ره بیش از هر مفسّری اهل حدیث بود رواج نقدهای اشتباه از آثار علامهقائم مقام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره گفت اخیراً عدهای با انگیزههای مختلف آثار علامه را به اشتباه نقد میکنند آثار ایشان بایدسعیدی در نشست گفتارپژوهی ایدههای مسجدی «فام»: پس از 35 سال هنوز هم از ساماندهی مساجد غافل هستیم
سعیدی در نشست گفتارپژوهی ایدههای مسجدی فام پس از 35 سال هنوز هم از ساماندهی مساجد غافل هستیمنماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران گفت پس از گذشت 35 سال از انقلاب اسلامی آن طور که باید به امر خطیر ساماندهی مساجد توجه نشده و مساجد مورد غفلت قرار گرفتهاند به گزارش خبرگزاری فارس حجنشست خبری جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران/پایانی توضیحات «حبیبی» درباره معرفی داوران/ «دفتر
نشست خبری جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران پایانیتوضیحات حبیبی درباره معرفی داوران دفتر تخصصی مطالعات راهبردی کتاب راهاندازی میشوددبیر علمی جایزه کتاب سال پیرامون عدم معرفی اسامی هیات داوران و اینکه چرا در بخَهایی برگزیده معرفی نشده توضیحاتی داد به گزارش خبرنگار کتاب و ادنشست «میراث اسلامی و علوم انسانی مدرن» برگزار شد انقلاب ایران بهترین دلیل اثبات امکان علم دینی است/
نشست میراث اسلامی و علوم انسانی مدرن برگزار شدانقلاب ایران بهترین دلیل اثبات امکان علم دینی است حکمت امام مانع هرگونه دیکتاتوری در ایران شدحسن رحیمپور ازغدی در نشست میراث اسلامی و علوم انسانی مدرن گفت انقلاب اسلامی محصول امکان علم دینی و ترکیب مفاهیم اجتماعی با مفهوم دین است«هایدگر و فلسفه معاصر ایران» بررسی میشود
هایدگر و فلسفه معاصر ایران بررسی میشودنشست هایدگر و فلسفه معاصر ایران با حضور بیژن عبدالکریمی فردا سهشنبه ۲۹ بهمن برگزار میشود به گزارش خبرگزاری فارس این نشست از مجموعه سلسله نشستهای نقد و بررسی نسبت فلاسفه غرب با فلسفه معاصر ایران با عنوان هایدگر و فلسفه معاصر ایرگزارش فارس از نشست بررسی «سینمای استراتژیک» عباسی:پرچمدار سینمای استراتژیک آوینی و هم قطاران او بودن
گزارش فارس از نشست بررسی سینمای استراتژیکعباسی پرچمدار سینمای استراتژیک آوینی و هم قطاران او بودند سینمای امروز ایران دچار خودزنی شده استحسن عباسی با اشار به اینکه سینمای امروز ایران دچار خودزنی شده است گفت سینمای استراتژیک یعنی سینمای جهتمند مبتنی بر هنر استراتژیک که بتوان به کمگزارش فارس از نشست رستاخیز-۲ درویش: «رستاخیز» همه سینمای ایران نیست/ فیلم را برای شیعیان ساختم
گزارش فارس از نشست رستاخیز-۲درویش رستاخیز همه سینمای ایران نیست فیلم را برای شیعیان ساختمکارگردان فیلم سینمایی رستاخیز گفت رستاخیز محصول بالقوه سینمای ایران است اما همه سینمای ایران نیست و من از این لحاظ به خود میبالم اما همه سینمای ایران نیست به گزارش خبرنگار سینمایی فارسنشست «هایدگر و فلسفه معاصر ایران» برگزار می شود
دین و اندیشه نشست هایدگر و فلسفه معاصر ایران برگزار می شود نشست هایدگر و فلسفه معاصر ایران با حضور دکتر بیژن عبدالکریمی سیاوش جمادی و محمدمنصور هاشمی سه شنبه 29 بهمن برگزار می شود به گزارش خبرگزاری مهر به همت مرکز فرهنگ و اندیشه جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران جهاد دانشکده اایستادگی ایران اسلامی در مقابل غرب را مدیون خبرنگاران و اهل رسانه هستیم
ایستادگی ایران اسلامی در مقابل غرب را مدیون خبرنگاران و اهل رسانه هستیم ارومیه - ایرنا - فرمانده سپاه شهدای اذربایجان غربی گفت ایستادگی در برابر یاغی گری های غرب در طول 35 سال گذشته را مدیون فعالیت خبرنگاران و اصحاب رسانه ملی هستیم سردار عابدین خرم روز دوشنبه در جمع کارکنان صدپایان کارگاه تولید پوستر با موضوع افزایش جمعیت بیش از 40 پوستر «ایران جوان»، هدیه طراحان نهضت پوستر
پایان کارگاه تولید پوستر با موضوع افزایش جمعیتبیش از 40 پوستر ایران جوان هدیه طراحان نهضت پوستر انقلاب به مردمکارگاه تولید پوستر ایران جوان با موضوع افزایش جمعیت که توسط نهضت مردمی پوستر انقلاب برگزار شد با تولید بیش از40 پوستر و سخنرانی اساتید تجسمی پایان یافت به گزارش خبرگزارآیتالله تسخیری در نشست «معنویت مدرنیته»: شورای جهانی کلیسا میتواند روابط میان مسلمانان و مسیحیان ر
آیتالله تسخیری در نشست معنویت مدرنیته شورای جهانی کلیسا میتواند روابط میان مسلمانان و مسیحیان را گسترش دهدمشاور عالی مقام معظم رهبری در امور بینالملل گفت شورای جهانی کلیسا نیز با وجود صدها کلیسا و ارتباط عظیمی که در سطح جهان دارد به ویژه منطق گفتوگو که آنها برگزیدهاند میتقریبی در گفتوگو با فارس: «آینده پژوهی درحوزه نشر» نیاز امروز ناشران است/ دانش نشر در ایران خیلی کم
قریبی در گفتوگو با فارس آینده پژوهی درحوزه نشر نیاز امروز ناشران است دانش نشر در ایران خیلی کم استمدیر انتشارات موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران گفت در حال حاضر بازار کتاب ناشرمحور نیست یعنی بخشی از محققان و ناشرانی که با مخاطب در ارتباط هستند درباره دغدغههای خودشان مینویسننشست خبری جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران/1 صالحی: متاسفم شعر و داستان برگزیده ندارد/ جریان علمی از جریان م
نشست خبری جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران 1صالحی متاسفم شعر و داستان برگزیده ندارد جریان علمی از جریان مدیریتی فاصله بگیردمعاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از برگزیده نشدن کتابهایی در بخش داستان و شعر در جایزه کتاب سال اظهار تأسف کرد به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرویا تیموریان، افسانه چهرهآزاد و لیلا زارع در نشست فیلم «شیفتگی»
رویا تیموریان افسانه چهرهآزاد و لیلا زارع در نشست فیلم شیفتگی فرهنگ > سینما - فیلم شیفتگی ساخته علی زمانی عصمتی در بخش سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر روی پرده رفت نشست فیلم شیفتگی این فیلم به کارگردانی علی زمانی عصمتی دوشنبه در آخرین روز جشنواره فیلم فجر در برجکزازی داستان «پدر ایران» را نوشت
کزازی داستان پدر ایران را نوشتانتشارت معین به تازگی کتاب پدر ایران به قلم میرجلال الدین کزازی را منتشر کرده است که درباره زندگی کورش است به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات فارس جدیدترین کتاب میرجلال الدین کزازی استاد زبان و ادبیات فارسی روز گذشته وارد بازار کتاب شد این کتاب که پدحجتالاسلام رهدار خبر داد تأخیر در برگزاری درسگفتار «تبارشناسی جریانهای تکفیری معاصر»
حجتالاسلام رهدار خبر دادتأخیر در برگزاری درسگفتار تبارشناسی جریانهای تکفیری معاصردرسگفتارهای تبارشناسی جریانهای تکفیری معاصر با تدریس حجتالاسلام احمد رهدار که قرار بود هفته آغاز شود به احتمال زیاد به چهارشنبه دو هفته آینده 30 بهمن موکول شد حجتالاسلام احمد رهدار رئیس مؤ-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها