تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس زياد شوخى كند، نادان شمرده مى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803119604




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اهالی روستای کلاسر پنجه دوره صفوی را به میراث فرهنگی اهدا کردند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

اهالی روستای کلاسر پنجه دوره صفوی را به میراث فرهنگی اهدا کردند زنجان - ایرنا - مسوول روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان، گفت: اهالی روستای کلاسر از توابع شهر زنجان، پنجه ˈعلم تاریخیˈ متعلق به دوره صفوی را به این اداره کل اهدا کردند.


غلامرضانجفلو روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: برابر گزارش های دریافتی مبنی بر وجود ˈعَلَم(بیرق) تاریخیˈ در روستای کلاسر از توابع قره پشتلو، با پیگیری یگان حفاظت و همکاری شورا و ریش سفیدان روستا این شی تاریخی به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اهداء شد.
وی یادآورشد: این پنجه فلزی ˈعَلَمˈ کتیبه دار از جنس برنج به طول 32 و عرض 23 سانتی متر مربوط به مسجد روستای کلاسر از توابع ارمغانخانه زنجان است.
غلامرضا نجفلو اظهار کرد: این اثر تاریخی مذهبی و ارزشمند توسط ˈ پرستو قاسمی اندرودˈ کارشناس ارشد میراث فرهنگی زنجانˈ مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت.
مسوول روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان، گفت: کتیبه هایی به خط زیبای ثلث در دو روی این پنجه فلزی قلمزنی و حک شده است.
وی خاطر نشان کرد: در یک روی پنجه در سر انگشتان اسامی جلاله خداوند با عبارت یا منان، یا حنان، یا سبحان، یا سلطان و یا برهان و دورتا دور انگشتان عبارت آیه الکرسی و در میان پنجه آیه 13 سوره صف با متن ˈبسم الله الرحمن الرحیم نصرمن الله و فتح قریب و بشر بالمومنینˈ قلمزنی شده است.
نجفلو ادامه داد: در روی دیگر پنجه در پشت سرانگشتان، اسامی ˈ پنج تن آل عبا محمد (ص) ، علی (ع) ،فاطمه (ع)، حسن (ع) ،حسین (ع)ˈ و دورتا دور انگشتان صلوات کبیرˈ اللهم صل علی النبی محمد المصطفی و علی المرتضی و البتول فاطمه و حسن و حسین و صل علی الزین العباد و محمد الباقر و جعفر الصادق و موسی الکاظم و علی الرضا و محمد التقی و علی النقی و الزکی العسگری الحجه الخلف القائم المهدی صلوات الله و سلامه علیه اجمعینˈ و در قسمت کف پنجه سوره ˈصفˈ همانند روی قبلی دیده می شود.
مسوول روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: سبک هنری و کتیبه های بکار رفته قدمت شی را به دوره صفویه می رساند اما عبارت قلم زنی شده با خط ساده و سبکی متمایز از دوره صفویه با عبارت ˈ وقف سید الشهدا نمودˈ این پنجه توسط استاد ˈمهدی بنا ابن عابدین کله ساریˈ در سال 1246 هجری قمری حک شده است که به دوره فتحعلی شاه قاجار یعنی به 189 سال پیش بر می گردد.
وی افزود: در دو طرف این عَلَم دواژدهای دهان بازدیده می شود.
نجفلو یادآورشد: از اسطوره و نشانه های شیعیان در مراسم عزاداری ماه محرم بکارگیری عَلَم و پنجه های فلزی است که شیعیان این نماد را به یادآورحادثه جان سوز کربلا پیوند می دهند.
مسوول روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان، گفت: بنا به عقیده شیعیان این پنجه ها سمبل دست بریده حضرت ابوالفضل (ع) است.
وی اظهار کرد: از طرفی نیز این پنجه ها را نشانه پنج تن آل عبا (ع) می دانند.
نجفلو خاطر نشان کرد: این پنجه ها را با فلز از جنس، برنج یا مس می ساختند و گاهی روی آن را با نیکل براق می کردند.
مسوول روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان، گفت: روستای کله سر از توابع ارمغانخانه در منطقه ای کوهستانی صعب العبور و زیبایی واقع شده که با مرکز استان حدود 5/2 ساعت فاصله و با استان اردبیل و منطقه طارم زنجان نیز مجاورت دارد.
وی ادامه داد: در ماه محرم و عزاداری دهه عاشورا مردم روستای کله سر این عَلَم را پیشاپیش مراسم در محلات قدیمی روستا گردانده و مردم را به اجرای مراسم در مسجد روستا دعوت می کردند و بعد از مراسم دوباره به مسجد روستا برگردانده می شد.
نجفلو افزود: مردم روستای کله سر اعتقاد زیادی به این عَلَم دارند و در نگهداری از این اثر ارزشمند بسیار کوشا بودند. مسوول روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان، گفت: هم اکنون بسیاری از سکنه این روستا مهاجرت کرده و افراد معدودی در روستا زندگی می کنند.
7319/522
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




29/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 58]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن