تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 7 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس مى خواهد دعايش مستجاب شود و غمش از بين برود بايد گره از كار گرفتارى باز كند....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802349562




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اهدای پنجه فلزی دوره صفویه به میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زنجان


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > غرب > زنجان
اهدای پنجه فلزی دوره صفویه به میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زنجان
زنجان -خبرگزاری مهر: کارشناس میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان زنجان گفت: برابر گزارشهاي دريافتي مبني بر وجود "عَلَم (بیرق) تاریخی" در روستاي كلاسر از توابع قره پشتلو (ارمغانخانه)، با پيگيري یگان حفاظت و همکاری شورا و ريش سفيدان روستا این شیء تاریخی به اداره كل ميراث فرهنگي، صنایع دستی و گردشگری استان اهدا شد.



به گزارش خبرگزاری مهر، این پنجه فلزی (عَلَم) کتیبه دار از جنس برنج به طول 32 و عرض 23 سانتی متر مربوط به مسجد روستای کله سر از توابع ارمغانخانه زنجان است.

 این اثر تاریخی مذهبی و ارزشمند توسط خانم پرستو قاسمی اندرود "کارشناس ارشد میراث فرهنگی زنجان" مورد مطالعه و بررسی قرارگرفت.

کتیبه هایی به خط زیبای ثلث در دو روی این پنجه فلزی(عَلَم) قلمزنی و حک شده است. در یک روی پنجه در سرانگشتان اسامی جلاله خداوند با عبارت یا منان، یاحنان، یاسبحان، یاسلطان و یابرهان و دورتادور انگشتان عبارت آیه الکرسی (آیه 255 سوره بقره ) ودر وسط پنجه (آیه 13) سوره صف بامتن بسم الله الرحمن الرحیم نصرمن الله و فتح قریب و بشر بالمومنین قلمزنی شده است. در روی دیگر پنجه در پشت سرانگشتان، اسامی: " پنج تن آل عبا محمد(ص)، علی(ع) ،فاطمه(ع)، حسن(ع) ، حسین(ع)" و دورتادور انگشتان صلوات کبیر با متن: "اللهم صل علی النبی محمد المصطفی و علی المرتضی و البتول فاطمه و حسن و حسین  و صل علی الزین العباد و محمد الباقر و جعفر الصادق و موسی الکاظم و علی الرضا و محمد التقی و علی النقی و الزکی العسگری الحجه الخلف القائم المهدی صلوات الله و سلامه علیه اجمعین" و در قسمت کف پنجه سوره صف همانند روی قبلی دیده می شود.

سبک هنری و کتیبه های بکار رفته قدمت شیء را به دوره صفویه می رساند اما عبارت قلم زنی شده با خط ساده و سبکی متمایز از دوره صفویه با عبارت "وقف سید الشهداء  نمود" این پنجه توسط استاد مهدی بنا ابن عابدین کله ساری سنه 1246 ه. ق حک شده است که به دوره فتحعلی شاه قاجار به 189 سال پیش بر می گردد.

 در دو طرف این عَلَم دواژدهای دهان بازدیده می شود. از اسطوره و نشانه های شیعیان در مراسم عزاداری ماه محرم بکارگیری عَلَم و پنجه های فلزی است که شیعیان این نماد را به یادآورحادثه جان سوز کربلا پیوند می دهند. بنا به عقیده شیعیان این پنجه ها سمبل دست بریده حضرت ابوالفضل(ع) است که در راه یاری به حضرت سید الشهداء(ع) دستانش را تقدیم حضرت حق نمود. از طرفی نیز  این پنجه ها رانشانه پنج تن آل عبا(ع) می دانند . این پنجه ها را با فلز از جنس، برنج یا مس می ساختند و گاهی روی آن را با نیکل براق می کردند. پنجه ها از سه قسمت تشکیل یافته اند 1-پنجه 2-اژدها 3-پایه که پنجه مورد مطالعه هر سه قسمت را دارد. از دیگر نمادهای عاشورا می توان به: زنجیر، سقاخانه، ظروف آبخوری، سنج،  نخل نام برد. روستای کله سر از توابع ارمغانخانه در منطقه ای کوهستانی صعب العبور و زیبا واقع شده که با مرکز استان حدود 5/2 ساعت فاصله دارد و با استان اردبیل و منطقه طارم زنجان مجاورت دارد. در ماه محرم و عزاداری دهه عاشورا مردم روستای کله سر این عَلَم را پیشاپیش مراسم در محلات قدیمی روستا گردانده و مردم را به اجرای مراسم در مسجد روستا دعوت می کردند و بعد از مراسم دوباره به مسجد روستا برگردانده می شد. مردم روستای کله سر اعتقاد زیادی به این عَلَم دارند و در نگهداری از این اثر ارزشمند بسیار کوشا بودند. در حال حاضر بسیاری از سکنه این روستا مهاجرت کرده و افراد معدودی در روستا زندگی می کنند .


۱۳۹۲/۱۱/۲۸ - ۱۶:۳۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 66]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن