تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834941624
معناشناسی واژه جمال در اندیشه ی امام خمینی (ره)
واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
معناشناسی واژه جمال در اندیشه ی امام خمینی (ره)
میان زیبایی و کمال رابطه تساوی بر قرار است. هر آنچه کامل است، از آن رو که دیگر نقصی ندارد، زیبا است و اگر چیزی زیبا است، باید نتیجه گرفت که کامل است.
واژه جمال یکی از معدود واژگان و بلکه اصلی ترین آنها است که ما را در زیبایی شناسی دانشمندان مسلمان راهنمایی می کند. این واژه علاوه بر آنکه در محدوده مدرَکات حسی به کار رفته در امور مجرد و به خصوص درباره ذات خداوند نیز بارها استعمال شده است. با آنکه موطن اصلی آن، زبان عربی است، اما در ادبیات شعری و نثری زبان فارسی هم به وفور دیده می شود. شاید درک معنای حسی این واژه را سهل بدانیم، اما دست یابی به معنای آن هنگامی که در قلمرو امور مجرد به کار می رود کاری است بس دشوار. از این رو لازم می نماید با جستجو در آثاری که اندیشمندان مسلمان با موضوع یا محتوای الهیات و اخلاق نگاشته اند کاربردهای این واژه استخراج و معنای مورد نظرشان در قلمرو مجردات، به دست آید. با این فرض، نگارنده در کتاب «چهل حدیث» امام خمینی به جستجو پرداخته تا با استخراج واژه جمال و معانی آن، به آنچه در بالا گذشت نزدیک گردد. معانی چهارگانه «جمال»: بنا بر جستجوی انجام شده در کتاب چهل حدیث، واژه «جمال» 39 و واژه «جمیل» 3 بار به کار رفته است. هر کدام از این واژگان در یکی از معانی چهارگانه ای می گنجد که به تناسب در ادامه ذکر و موارد کاربرد و دلیل ظهور در آن معنا بیان می شود. جمال به معنای ذات: در موارد متعددی امام خمینی جمال را در معنای ذات خداوند به کار برده است. البته کاربرد ایشان به طور مستقیم نیست، بلکه کاربرد جمال برای ذات یک معنای ضمنی است که در ذیل جمال به معنای صورت آشکار می شود. نمونه ها: 1ـ همه ذرات کائناتْ آیات و مرآت تجلّیات آن جمال جمیل عزّوجلّ هستند منتها آنکه هر یک به اندازه وعاء وجودی خود. (ص 636) 2ـ پس کلیه کمالات از پرتو جمال جمیل علی الإطلاق است و تجلّی نور مقدس کامل است و دیگر موجودات را از خود چیزی نیست و فقر محض و لاشیء مطلق اند. پس کلیه کمالات از او است و به او راجع است. (ص 643) در این دو جمله جمال به معنای صورت است؛ چرا که کائنات آیینه اند تا حق جمال خود را در آنها ببیند. جمال در آینه دیدن تعبیری کنایی از ظهور ذات در کائنات است؛ ذاتی که کائنات را آفریده و همه به عنوان آیات به ذات او دلالت می کنند. 3ـ پس قلب حب لقاء الله پیدا کند و آتش اشتیاق جمال محبوب در قلبش افروخته گردد، اگر از اهل سابقه حسنی و حب و جذبه ربوبی بوده. (ص 461) طبق این جمله، اشتیاق یافتن به جمال محبوب تعبیری کنایی است که بر مبنای عشق های زمینی عنوان شده است بدین معنا که عاشق به صورت زیبای معشوق اشتیاق مییابد و شوقِ طلب سراسر جان او را فرا می گیرد. جمال، وصف صورت است و به همین جهت وصف، ذکرْ و متعلق آن یعنی صورت اراده شده است. صورت شیء تمام حقیقتی است که انسان ها هنگام ارتباط، شناسایی همدیگر را بر آن استوار می کنند. حال اگر این کاربرد کنایی را بخواهیم در رابطه با ذات مجرد خداوند که فاقد صورت مادی است بسنجیم، صورتْ نماد ذات و اشتیاق به آن صورت، اشتیاق به آن ذات و حقیقت قلمداد می شود. صورت شیء تمام حقیقتی است که انسان ها هنگام ارتباط، شناسایی همدیگر را بر آن استوار می کنند. حال اگر این کاربرد کنایی را بخواهیم در رابطه با ذات مجرد خداوند که فاقد صورت مادی است بسنجیم، صورتْ نماد ذات و اشتیاق به آن صورت، اشتیاق به آن ذات و حقیقت قلمداد می شود. جمال به معنای کمال: گاه جمال به معنای کمال و عدم نقصان به کار رفته و به واژه کمال عطف شده است. نمونه ها: 1ـ آنچه به عین هویت هستی و ذات نوریه وجودیه رجوع کند، از صفات لازم الثّبوت و واجب التّحقّق است برای ذات مقدس تعالی شانه. زیرا که اگر ثابت نباشد، لازم آید یا ذات مقدس صرف وجود و محض هستی نباشد یا صرف وجود، محض کمال و صرف جمال نباشد. (ص 616) امام خمینی در این استدلال بر آن است که هر صفت کمالی برای واجب الوجود لازم است. استدلال از طریق قیاس استثنایی: 1. اگر هر صفت کمالی برای واجب الوجود لازم نباشد، مستلزم آن است که صرف وجود نباشد. 2. تالی باطل است. پس مقدم نیز باطل است. بر پایه این استدلال می توان مدعی شد واجب الوجود صرف کمال است. «کمال» نقش اصلی این استدلال را به عهده دارد. فیلسوفان دیگر نیز بر همین مبنا مشی نموده و «کمال» را معیار استدلال قرار داده اند. نتیجه تکیه بر واژه فوق آن است که اگر واژه «جمال» جایگزین آن شود استدلال نتیجه بخش نیست؛ چرا که جمال به صرفیت منتهی نمی شود. بنابراین باید گفت، به کار بردن واژه جمال در کنار واژه کمال آن هم درون یک استدلال که به واژه کمال تکیه دارد، جز ترادف این دو واژه، معنای دیگری نمی تواند داشته باشد. جمال در مقابل جلال: جلال برای هر امری به کار می رود که دارای عظمت و بزرگی باشد. (لسان العرب/ ذیل واژه) در چهل حدیث گاه جمال در مقابل جلال به معنای صفات لطفی الهی به کار رفته است. نمونه : 1ـ و دیگر موجودات و سائرین إلی الله هیچ یک بر صراط مستقیم نیستند، بلکه اعوجاج دارند، یا به جانب لطف و جمال یا به طرف قهر و جلال. (ص 531) 2ـ تمام مفاهیم کمال و معانی جلال و جمال به حقیقت بر او [صرف وجود] صدق کند. (ص 614) 3ـ یک صنف از آنها ملائکه مهیمین مجذوبین هستند که اصلا نظر به عالم وجودیه ندارند و ندانند خداوند آدم را خلق فرموده یا نه و مستغرق جمال و جلال حق و فانی کبریای ذات مقدس او هستند. (ص 414) 4ـ البته با این خودبینی و خودخواهی و خودپرستی باید از تجلّیات حق تعالی و جمال و جلال او چیزی نفهمیم (ص 455) جمال به معنای زیبایی: زیبایی یکی از معانی ماده «جَمُل» است. در نمونه های زیر این نکته روشن خواهد شد که برای اراده معنای زیبایی، واژه جمال، نتوانسته افاده لازم را داشته باشد و بهترین گزینه واژه «جمیل» بوده است. شاید عامل، ساختار صفت مشبهه ای این واژه است که سبب می شود «جمیل» در دلالت به معنای زیبایی استقرار یابد برخلاف جمال که معنای آن شناور است. نمونه ها: 1ـ همه ذرات کائنات آیات و مرآت تجلّیات آن جمال جمیل عزّوجلّ هستند منتها آنکه هر یک به اندازه وعاء وجودی خود. (ص 636) در این جمله جمال به معنای صورت است و نه زیبایی. آنچه در اینجا معنای زیبایی شناختی دارد واژه «جمیل» است و از این حیث با آینه و نمایش صفات سازگاری دارد. از آن رو که در اندیشه فیلسوف مسلمان، برای نظام هستی کمالی بالاتر از این که هست، قابل تصور نیست، بنابراین زیبا نیز هست و بر مبنای آنکه از آفریننده خود را نمایش می دهد، می توان نتیجه گرفت که آن ذات نیز زیبا است. 636 2ـ پوشیده نیست بر هر صاحب وجدانی که انسان به حسب فطرت اصلی و جبلت ذاتی عاشق کمال تام مطلق است و شطر قلبش متوجه به جمیل علی الإطلاق و کامل من جمیع الوجوه است. (ص 127) بر مبنای چهل حدیث، زیبا هر آن چیزی است که به کمال رسیده و هر عیب و نقصی را از خود زدوده باشد. نکته قابل توجه این است که زیبایی بدین معنا هویت شناختی دارد؛ یعنی اتبداءً کمال خداوند از طریق شماری از براهین اثبات می شود و پس از آن، جمال نتیجه گیری می شود. در این جمله: أولاً: به این ویژگی اشاره می شود که بالاتر از ذات حق، جمیل دیگری قابل تصور نیست، پس در زیبایی رقیبی ندارد و از این حیث جمیل علی الإطلاق است. ثانیاً: میان زیبایی و کمال رابطه تساوی بر قرار است. هر آنچه کامل است، از آن رو که دیگر نقصی ندارد، زیبا است و اگر چیزی زیبا است، باید نتیجه گرفت که کامل است. در این نسبت و رابطه، کمال علت زبیایی است و به همین دلیلْ هر جا علت وجود دارد، معلول نیز موجود است و اگر معلول وجود دارد، می توان پی به وجود علت برد. با این توضیح می توان هم به معنای زیبایی و هم به چیستی آن، هنگام توصیف خداوند راه باز کرد. بر مبنای این کتاب، زیبا هر آن چیزی است که به کمال رسیده و هر عیب و نقصی را از خود زدوده باشد. نکته قابل توجه این است که زیبایی بدین معنا هویت شناختی دارد؛ یعنی اتبداءً کمال خداوند از طریق شماری از براهین اثبات می شود و پس از آن، جمال نتیجه گیری می شود. با این تلقی نمی توان آثار هنری را به آسانی زیبا خواند؛ چرا که آثار هنری، مصنوع اند و از این حیثْ معنای کمال در آنها تعیین شده نیست. بله! درباره هنرهای رئال به جهت آنکه با طبیعت سازگاری دارند و از آن انتزاع می شوند، در نتیجه مطابَقی دارند که با فرض مطابَق، زیبا خوانده می شوند می تواند سازگار باشد، اما در حوزه ی هنرهای غیررئال و هنرهایی همانند موسیقی، شعر و نظایر آن که از مطابقی انتزاع نمی شوند، وصف زیبایی ما را دچار مشکل می کند. مگر آنکه بپذیریم در همه این موارد کمال معنایی شناور است. بدین معنا که واژه کمال معنای ذاتی ندارد و بسته به متعلقات خود معنایش تغییر می یابد. لیکن این نظریه به اندیشه فیلسوفان مسلمان از جمله خود نویسنده کتاب که ذات گرا بوده و حقایق را ثابت می انگارند سازگاری ندارد. نیز باید افزود که گستره زیبایی در این معنا مشخصاً حوزه عام تری از حس دارد و می توان زیبایی را غیرحسی هم معنا کرد. نگارنده کتابِ «چهل حدیث» ما را به زیبایی معنوی فرا می خواند. زیبایی ای که نه با چشم می توان دید و نه با گوش می توان شنید، بلکه باید با برهان آن را اثبات کرد. چنین معناییْ از لذت تفکیک می شود و به یک مفهوم صرف مبدل می شود و دقیقاً به همین حیث در راستا و ردیف معقولات جای می گیرد. اکنون می توان سخن قبلی را تاکید کرد که زیبایی در اندیشه امام خمینی وصفی شناختی است و جزو مفاهیم علمی به شمار می آید که از طریق برهان اثبات شده، برای دریافت آن باید به شناخت رسید. ابراهیم بازرگانی؛ دانشجوی دکتر حکمت هنر دینی منبع: برهان
92/11/29 - 06:45
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]
صفحات پیشنهادی
تحولات خاورمیانه تجلی اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) است
تحولات خاورمیانه تجلی اندیشه سیاسی امام خمینی ره است مشهد - ایرنا - عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت تحولات در منطقه خاورمیانه و جریان بیداری اسلامی تجلی اندیشه سیاسی امام خمینی ره و تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی است حجت الاسلام محسن مهاجرنیا روز چهارشنبه در ساندیشه سیاسی اسلام و ولایت فقیه یادگار امام خمینی(ره) است
استانها جنوب اصفهان اندیشه سیاسی اسلام و ولایت فقیه یادگار امام خمینی ره است اصفهان - خبرگزاری مهر رییس مرکز تحقیقات اسلامی حکومت اسلامی مجلس خبرگان رهبری اندیشه سیاسی اسلام و ولایت فقیه را یادگار امام خمینی ره دانست و گفت حراست از این میراث ارزشمند از وظایف مجلس خبرگانفناییاشکوری در گفتوگو با فارس: اندیشه امام خمینی(ره) بیشتر از عرفان ابنعربی متأثر بود تا فلسفه صدرایی
فناییاشکوری در گفتوگو با فارس اندیشه امام خمینی ره بیشتر از عرفان ابنعربی متأثر بود تا فلسفه صدراییعضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره گفت اندیشه امام راحل بیش از اینکه متأثر از ملاصدرا باشد اصول و چارچوبهایش از عرفان ابن عربی گرفته شده است محمد فنایی اشکواندیشه سیاسی امام خمینی (ره) برخاسته از معرفت دینی و الهی بود
استاد حوزه علمیه قم اندیشه سیاسی امام خمینی ره برخاسته از معرفت دینی و الهی بود مشهد- ایرنا - استاد حوزه علمیه قم گفت انگیزه و اندیشه سیاسی امام خمینی ره بنیانگذار جمهوری اسلامی برخاسته از ایمان و معرفت دینی و الهی بود به گزارش ایرنا حجت الاسلام و المسلمین سیدحسین حسینیفرماندار درمیان: تداوم انقلاب با اندیشههای امام خمینی پیوندی ناگسستنی دارد
فرماندار درمیان تداوم انقلاب با اندیشههای امام خمینی پیوندی ناگسستنی داردفرماندار درمیان گفت تداوم و قوام عزتمندانه انقلاب اسلامی با ترویج و پایبندی به اندیشههای امام خمینی پیوندی ناگسستنی دارد و اندیشهها و آرمانهای معمار کبیر انقلاب اسلامی اصلیترین پشتوانه آن است به گزارحجتالاسلام پیروزمند در گفتوگو با فارس: «ارتقای سطح اخلاق» در اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) مدنظر بود
حجتالاسلام پیروزمند در گفتوگو با فارس ارتقای سطح اخلاق در اندیشه سیاسی امام خمینی ره مدنظر بودقائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی قم گفت حضرت امام در رفتار سیاسی خود تنها به موفقیت در مقابل دشمن نمیاندیشید بلکه در حرکت سیاسی ارتقا بینش انسجام و همدلی مردم و ارتقا سطح اخلاق درتحولات منطقه خاورمیانه تجلی اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) است
تحولات منطقه خاورمیانه تجلی اندیشه سیاسی امام خمینی ره است مشهد - ایرنا - عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت تحولات در منطقه خاورمیانه و جریان بیداری اسلامی تجلی اندیشه سیاسی امام خمینی ره و تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی است به گزارش ایرنا حجت الاسلام محسن مهامبانی مشروعیت در اندیشه سیاسی غرب و اسلام جایگاه مردم در اندیشه سیاسی امام خمینی
مبانی مشروعیت در اندیشه سیاسی غرب و اسلامجایگاه مردم در اندیشه سیاسی امام خمینیهنگامی که مشروعیت ذاتی حکومت در کنار دستارودهای جدید بشری که همانا توجه به آرای عمومی باشد قرار داده شود مردمسالاری دینی به وجود میآید مردمسالاری دینی تنها مدل حکومتی است که میتواند بحران مشروعیپیدایش انقلاب اسلامی با احیای اندیشه سیاسی اسلام اتفاق افتاد/ امام خیمنی(ره) فقه را در برابر تابش ولایت فقیه ق
دین و اندیشه نجف لکزایی در گفتگو با مهر پیدایش انقلاب اسلامی با احیای اندیشه سیاسی اسلام اتفاق افتاد امام خیمنی ره فقه را در برابر تابش ولایت فقیه قرار داد رئیس پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه پیدایش اصل انقلاب اسلامی با احیای اندیشه سیاامام خمینی(ره) اسلام را از انجماد سياسي و فرهنگي رهانید/انقلاب اسلامی الهامبخش جنبشهاي مردمي در سراسر جهان ش
دین و اندیشه مهدی گلجان در گفتگو با مهر امام خمینی ره اسلام را از انجماد سياسي و فرهنگي رهانید انقلاب اسلامی الهامبخش جنبشهاي مردمي در سراسر جهان شد یک عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه امام خمینی ره اسلام را از انجماد و ايستایی سياسي و فرهنگي حاکم بر جوامع اسلامعاون وزیر جهاد کشاورزی از مجتمع بندری امام خمینی(ره) دیدن کرد
معاون وزیر جهاد کشاورزی از مجتمع بندری امام خمینی ره دیدن کرد اهواز - ایرنا - معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان حفاظت نباتات کشور به منظور آشنایی با فعالیت های جاری در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام توانمندی ها و ظرفیت های آن از این مجتمع بندری دیدن کرد به گزارش ایرنا از روامانور مهارآتش سوزی در مجتمع بندری امام خمینی(ره) برگزار شد
مانور مهارآتش سوزی در مجتمع بندری امام خمینی ره برگزار شد اهواز - ایرنا - معاون دریایی و بندری مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان از برگزاری مانور امداد و نجات و مهار آتش سوزی با مشارکت نیروهای بخش خصوصی در مجتمع بندری امام خمینی ره خبر داد به گزارش روز شنبه ایرنا از روابط عمومیتجدید میثاق وزیرخارجه و کارگزاران دستگاه دیپلماسی با امام خمینی (ره)
تجدید میثاق وزیرخارجه و کارگزاران دستگاه دیپلماسی با امام خمینی ره تهران- ایرنا- وزیر امور خارجه معاونان کارمندان و کارگزاران دستگاه دیپلماسی کشور شامگاه امروز سه شنبه همزمان با فرارسیدن جشن های پیروزی انقلاب اسلامی با حضور در مرقد مطهر بنیانگذار کبیرانقلاب با آرمان های امتفکر حضرت امام خمینی (ره) تفکری جهانی بود
امام جمعه ششتمد تفکر حضرت امام خمینی ره تفکری جهانی بود سبزوار- ایرنا- امام جمعه ششتمد سبزوار گفت حضرت امام خمینی ره فقط برای ایران فکر نمی کرد و ایشان تفکری جهانی داشت به گزارش ایرنا حجت الاسلام و المسلمین رمضانعلی ثباتی مقدم روز سه شنبه در جمع مسوولان ششتمد اظهار کردهنر امام خمینی (ره) تکیه به قرآن کریم بود
تولیت حرم حضرت معصومه س هنر امام خمینی ره تکیه به قرآن کریم بود قم - ایرنا - تولیت حرم حضرت معصومه س گفت هنر حضرت امام خمینی ره تکیه به قرآن کریم بود به گزارش ایرنا از پایگاه خبری پلیس حجت الاسلام و المسلمین سید محمد سعیدی روز سه شنبه در دیدار فرماندهان مسوولان و کاربا حضور علما و روحانیون اهل سنت و اهل تشیع کردستان همایش امام خمینی(ره) احیاگر سنت نبوی در سنندج برگزار شد
با حضور علما و روحانیون اهل سنت و اهل تشیع کردستانهمایش امام خمینی ره احیاگر سنت نبوی در سنندج برگزار شدهمزمان با ایام مبارک دهه فجر و با حضور علما و روحانیون اهل سنت و اهل تشیع کردستان همایش استانی امام خمینی ره احیاگر سنت نبوی در سنندج برگزار شد به گزارش خبرگزاری فارس از سننامام جمعه خمینیشهر مطرح کرد قدردانی از حضور مردم خمینیشهر در حماسه 22 بهمن
امام جمعه خمینیشهر مطرح کردقدردانی از حضور مردم خمینیشهر در حماسه 22 بهمنامام جمعه خمینیشهر از حضور مردم این شهرستان در حماسه 22 بهمن قدردانی کرد به گزارش خبرنگار فارس از خمینی شهر حجتالاسلام عباس رحیمی ظهر امروز در خطبههای نماز جمعه اظهار داشت هیئت مذاکره کننده مراقبت کن-
گوناگون
پربازدیدترینها