واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: چند سینما در سال 93 تعطیل خواهد شد؟
رویکرد کلی این رویداد سینمایی مشخص نیست که با گیشه نسبت مستقیمی دارد یا تنها به جنبه های هنری آثار توجه دارد؟ اینچنین است که هم فیلم های سینمای بدنه به واسطه نام کارگردانهایشان به جشنواره را مییابند و هم فیلمهای سینمای خاص با مخاطب جشنوارهای به این رویداد میآیند و در نهایت از هر دو گروه نیز در اختتامیه با سیمرغ پذیرایی میشود!
کد خبر: ۳۷۸۷۰۷
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۲ - 15 February 2014
برآیند سی و دومین جشنواره فیلم فجر چنین متصور میسازد که هرچند آثار بسیاری از بزرگان سینما برای یک سال پیش رو در صف اکران است اما امید چندانی به فروش قابل ملاحظه این آثار نیست و وضعیت نگران کننده اقتصاد سینما میتواند در سال 93 به مراتب نگران کننده تر از سال 92 شود؛ واقعهای که از هم اکنون میتوان عملی ترین راهکار را برایش اجرایی کرد و مخاطب را با سینما آشتی داد.
به گزارش «تابناک»، اگر از منظر اقتصادی تولیدات عرضه شده در جشنواره فیلم فجر را ارزیابی کنیم، مشخص میشود که بسیاری از آنها توجیه اقتصادی نداشتند و توان بازگرداندن هزینه تولیدشان را از طریق گیشه ندارند و در نهایت با فروش کپی رایت توزیع در شبکه خانگی بخشی از هزینه هایشان را بازمیگردانند و برخی حتی با این شیوه ها نیز راه به جایی نخواهند برد.
از میان دهها اثر سینمایی به نمایش درآمده در جشنواره سی و دوم، آثار معدودی اثر (سوای کیفیت) توان جذب مخاطب عام را به نحوی که هزینههای تولیدشان بازگردد، خواهند داشت. «آذر، شهدخت، پرويز و ديگران»، «چ»، «خط ویژه»، «رستاخیز»، «خانه پدری»، «سیزده»، «ناخواسته»، «لامپ 100»، «قصه ها»، «طبقه حساس»، «عصبانی نیستم»، «کلاشینکف»، «همه چیز برای فروش»، «آرایش غلیظ»، «خواب زده ها»، «اشباح»، «متروپل»، «ردکارپت»، «شیار 143»، «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو»، عمده شانس های سینمای ایران در سال 93 هستند.
اگر این فیلمها به طور متوسط 2 میلیارد تومان فروش داشته باشند، سینمای ایران در انتهای سال آینده، 40 میلیارد تومان فروش خواهد داشت اما واقعیت آن است که بسیاری از این آثار چنین رقمی نخواهند فروخت و حتی اگر فروش فیلمهای یا حاضر در بخشهای نوعی تجربه و فیلمهای راه نیافته به جشنواره را نیز افزود، به این رقم نخواهیم رسید. به جز «رستاخیز» و «چ» که بازگرداندن هزینه تولیدشان در گیشه غیرممکن است و فروش طبیعی نخواهند داشت، برخی از شانس های این لیست نظیر «عصبانی نیستم» احتمالاً هیچ گاه اکران نخواهند داشت تا مصلحت سینمای ایران رعایت شود!
بدون تردید سودآورترین بازیگر سینمای ایران در 1393، رضا عطاران خواهد بود
ارزان ترین فیلم این لیست، احتمالاً «ردکارپت» با هزینه 500 میلیونی است که برای بازگرداندن هزینه تولیدش، می بایست بیش از یک میلیارد و صد میلیون فروش داشته باشد که اتفاقاً هم این اثر و هم «کلاشینکف» و «طبقه حساس» که ویژگی مشترک هر سه آنها، نقش آفرینی جذاب عطاران برای مخاطب عام بود، به احتمال زیاد فروش قابل توجهی در گیشه خواهند داشت و هزینه تولیدشان را باز خواهند گرداند. در واقع میتوان چنین تعبیر کرد که فیلمی با فروش کمتر از 1.5 میلیارد تومان در سال آینده، فیلم شکست خورده در گیشه است.
درباره «اشباح» مهرجویی و «متروپل» کیمیایی باید صبر کرد و دید که آیا همچنان این آثار به واسطه امضای این دو کارگردان، فروش خواهند داشت و اعتبار گذشته شان، سرمایه گذارانش را از ورشکستگی نجات میدهد یا اتفاق دیگری رخ خواهد داد؟!
محتوای جدی برخی از آثار نیز علی رغم خوش ساخت بودن، نگرانی هایی را در خصوص فروششان در پی داشته، چرا که کارگردانان این آثار، راه جدی را در پیش گرفته اند و در صورت شکست آثارشان، شاید در آینده مسیر دیگری را در پیش بگیرند. «همه چیز برای فروش» امیرحسین ثقفی، «سیزده» هومن سیدی، «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» روح الله حجازی و «ناخواسته» از جمله این آثار هستند و باید منتقدان از کارگردانهای جوان این آثار حمایت کنند تا مسیر فیلم سازی شان، منتهی به گیشه صرف نشود.
برخی دیگر از فیلمها نیز اساساً برای گیشه ساخته شده اند. به جز سه فیلم فوق الاشاره که با بازی عطاران پیش رفته و فروششان قطعی است، «خواب زده ها» ساخته فریدون جیرانی، «آرایش غلیظ» اثر حمید نعمت الله و «خط ویژه» ساخته مصطفی کیایی از آن جمله هستند که کارگردانی چون جیرانی نیز در پیش از اکران «خواب زده ها» اذعان کرد اثرش مفرح و برای خنداندن مخاطب است و ادعای جشنواره ای بودن را نداشت.
برخی اعضای هیات انتخاب فیلم های جشنواره سی و دوم پس از تماشای آثار و پیش از آغاز جشنواره درباره اقتصاد سینمای ایران در سال 93 ابراز نگرانی کرده بودند؛ نگرانی که کارشناسان خبره حوزه اکران نیز ابراز داشتهاند؛ با این اوصاف، این امید وجود دارد که خوش بینی «تابناک» درباره فروش همین بیست فیلم نیز قرین صحت باشد و الا باید از هم اکنون این پرسش را مطرح کرد که چند سینما در سال 93 تعطیل می شود و محدوده جغرافیایی اکران فیلم ها در کشور، تا کجا محدود خواهد شد؟
بیتردید بخشی از نگرانی ها در این باره متاثر از فقدان سیاست گذاری منسجم و هدفمند برای جشنواره فجر است، چرا که رویکرد کلی این رویداد سینمایی مشخص نیست که با گیشه نسبت مستقیمی دارد یا تنها به جنبه های هنری آثار توجه دارد؟ اینچنین است که هم فیلم های سینمای بدنه به واسطه نام کارگردانهایشان به جشنواره را مییابند و هم فیلمهای سینمای خاص با مخاطب جشنوارهای به این رویداد میآیند و در نهایت از هر دو گروه نیز در اختتامیه با سیمرغ پذیرایی میشود!
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تابناک]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]