تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس چيزى از حقّ برادر مسلمان خود را نگه دارد [و به او ندهد]، خداوند، بركت روزى ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804682830




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

زلزله زدگان سراوان، در فراموشی برف و سرما- محمد مهدی کرمانی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

زلزله زدگان سراوان، در فراموشی برف و سرما- محمد مهدی کرمانی زاهدان - ایرنا - مردم آسیب دیده از زلزله و سیل سال گذشته و امسال در شهرستان مرزی سراوان و شهرهای حومه جنوب شرق کشور در هیاهوی مسائل روز کشور فراموش شده اند، آنها این روزها گرچه دغدغه سرما، برف و یخبندان ندارند، اما گویی از سرما و یخبندان زمانه رنج می برند.


شهرستان مرزی و زیبای سراوان و سفال ˈکلپورگانˈ با قدمت پنج هزار ساله و شهرت جهانی که روزگاری گردشگران داخلی و توریست های خارجی در صف انتظار برای خالی شدن یک اتاق در هتل جهانگردی آن بودند این روزها در انزوا به سر می برد، در اثبات این موضوع همین بس که هتل جهانگردی سراوان در مهجوریت به مخروبه ای تبدیل شده است.
شهرستانهای سراوان، مهرستان و سیب سوران طی سالهای اخیر بیش از آنکه تحت الشعاع برخی خرده شرارت ها باشد از برخی کم توجهی ها رنج می برد به عنوان مثال با گذشت نزدیک به یک سال از زلزله 7.7 ریشتری منطقه هنوز هیچ اعتباری برای جبران خسارات وارده به آن اختصاص نیافته است.
به گفته ˈهدایت الله میرمرادزهیˈ نماینده مردم منطقه در مجلس شورای اسلامی ،دولت دهم برای جبران خسارات وارده ناشی از زلزله و سیل به ترتیب 119 و 19 میلیارد تومان اعتبار اختصاص داد اما تخصیص این پول در واقع صفر ریال بوده به عبارت دیگر فقط روی کاغذ به مردم سراوان و حومه کمک شده است.
ˈعباس نخعیˈ معاون برنامه ریزی و بودجه استاندار سیستان و بلوچستان نیز گفت که از مجموع 400 میلیارد تومان خسارت وارده زلزله سراوان قرار است 66 میلیارد تومان آن در آینده و بتدریج توزیع شود.
از دیگر سو بر اساس آخرین تحقیقات میدانی نگارنده، برخی آسیب دیدگان سراوان طی یک سال گذشته از کمترین حمایت های اجتماعی برخوردار بوده اند به عنوان مثال ˈالله بخش آذرکمندˈ از مددجویان تحت پوشش بهزیستی که به همراه خواهر معلول و مادر نابینایش در منطقه ˈگشتˈ زندگی می کند به علت فروریختن سقف چوبی خانه اش اکنون در یک اتاق چند متری کوچک و گلی با حداقل امکانات رفاهی زندگی می کند.
منطقه گشت در جریان زلزله فروردین ماه گذشته کانون اصلی زلزله جنوب شرق سیستان و بلوچستان بود.
برخی کارشناسان معتقدند غیربرخورداری سیستان و بلوچستان در بسیاری از شاخص ها بیش از همه چیز متاثر از فضای رسانه ای کشور است بطوریکه در بیشتر اوقات اخبار خاصی از منطقه مخابره و بازتاب ملی و حتی بین المللی دارد همانطور که هامون در سکوت خبری و غریبانه خشکید اما در غرب کشور دریاچه ارومیه که در جای خود دارای اهمیت است، همواره به سبب هژمونی رسانه ای در کانون توجه و رسیدگی بوده است.
در زمان حاضر نیز استانهای غربی کشور که به سبب فقدان برخی زیرساخت ها نعمت برف را به نقمت تبدیل کرده است در کانون توجه و امدادرسانی قرار دارد اما در مقابل آسیب دیدگان ناشی از سیل و زلزله سراوان با گذشت نزدیک به یک سال حتی ریالی کمک دریافت نکرده اند.
به اعتقاد برخی کارشناسان در صورت روان سازی قوانین و پرهیز از بخشی نگری دستگاههای ذیربط حتی بدون تخصیص اعتبار نیز می توان شاخص های توسعه ای را در منطقه حساس و راهبردی سراوان ارتقاء داد و به افزایش رفاه و مردمان آن کمک کرد.
توسعه و تقویت بازارچه های مرزی منطقه بر همین اساس ارزیابی می شود از دیگر سو این مهم به ارتقای شاخص های امنیتی منطقه کمک شایانی خواهد کرد.
صرف نظر از فعال نبودن بازارچه های مرزی جنوب شرق سیستان و بلوچستان اکنون به سبب برخی سخت گیریهای بی مورد و بخشی نگری شماری از دستگاهها حتی مجوز قانونی تجارت 20 میلیون ریالی سرپرستان خانوار مرزنشین نیز عملی نمی شود و مسائلی از این دست به معیشت و رفاه مردمان این دیار آسیب جدی وارد کرده است.
کم توجهی های پی در پی بویژه در بحث توجه به توسعه بر اساس آمایش سرزمینی باعث شده است فرصت و مزیت مرزهای دریایی و زمینی سیستان و بلوچستان در مواردی به تهدید و آسیب تبدیل شود و این جز با همت رسانه ها و برش زدن لایه های مختلف مسائل، مشکلات و در عین حال مزیت های منطقه به منظور کمک به اتخاذ تصمیم های راهبردی دولتمردان، سامان نخواهد یافت.
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




25/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن