واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
بهروز افخمی: فیلمسازان را با توطئههای مافیایی متوقف نکنیم
بهروز افخمی درخواست کرد: فیلمسازانی که میخواهند برای بچههای خود و ایرانیهایی که در خانه ماندهاندو سینما نمیروند، فیلم بسازند را با توطئههای مافیایی متوقف نکنیم.
به گزارش نامه نیوز، این کارگردان سینما، عصر روز دوشنبه 16 دیماه، در مراسم رونمایی از کتاب خود با نام «هستهی آتشفشانی سینما» با اشاره به اینکه این کتاب، نوعی از اندیشیدن است و برخی از مقالات آن را حدود 20 سل قبل نوشته است، گفت: با این حال امیدوارم اگر عمری باشد، همین مطالب و روحیهای را که در مجموع مقالات این کتاب است بتوانم دنبال کنم.
او ادامه داد: در این کتاب یک روحیه جدل وجود دارد که سینمای جشنوارهای حاکم بر ایران را که تماشاچی واقعی را از دست میدهد، نمیپذیرد. معتقد است سینمای دیگری هم میتواند وجود داشته باشد که سینمای ایران باشد.
وی همچنین در بخشی از سخنان خود اظهار کرد: بعضیها ممکن است بگویند من داستاننویسی بلد نیستم، همانطور که من بسیاری از داستاننویسها را اصلا داستاننویس نمیدانم. وقتی کتاب «کوری» ژوزه ساراماگو را می خواندم در همان صفحههای اول به نظرم رسید که او داستاننویسی نمیداند و دربند این قضیه نیست که داستانی قابل باور را بیان کند.
علیرضا پورصباغ یکی از منتقدان حاضر در این مراسم هم گفت: هنر متعالی را از مدیریت فرهنگی این مملکت باید طلب کرد، یعنی مسیری برای فیلمساز باید تهیه شود که چنین داستانهایی (با مضمونی متعالی) خلق شوند، چرا که در شرایط کنونی، داستانگویی سخت شده است.
او با اشاره به اینکه ساخت فیلم جنگی و موفقیت آن در سینمای ما خیلی کم است، افزود: به نظرم سینمای کلاسیک بهترین دورهی سینما بوده است و اعتقاد دارم فیلمسازان با داستانهای جدید میتوانند به ترمیم اجتماع کمک کنند.
وی ادامه داد: دو سال قبل بحثی پیش آمد مبنی بر اینکه چرا باید فیلمهایی با موضوع خیانت ساخته شوند؟ این در حالی است که چنین فیلمهایی باید ساخته شوند وگرنه این مسائل اخلاقی را به پستو بردهایم.
پورصباغ با تاکید بر اینکه اخلاق دیگر تعریف گذشته را ندارد، گفت: وقتی هیچکاک فیلم «ربکا» را ساخت، ساحت مقدس اخلاق نسبی نبود، اما الان روشنفکرانی را داریم که میگویند اخلاق کاملا نسبی است.
وی با بیان اینکه وقتی دفتر معاد فیلم تعطیل شد، بهروز افخمی دیگر نتوانست فیلمهای خوبی بسازد، خطاب به او این پرسش را مطرح کرد که « آیا اکنون برای شما این فرصت فراهم است که داستانی مانند «عروس» را روایت کنید؟»
در این بخش بهروز افخمی بیان کرد: سینمای فعلی ما، سینمایی است که برای عرضه در جشنوارههای خارجی تولید میشود؛ یعنی هم از طرف مسوولان دولتی، هم از طرف فیلمسازان و هم از سوی جشنوارههای خارجی شرایط بهگونهای است که همه سراغ این نوع سینما میروند.
او گفت: به نظر میرسد فیلمسازان حق دارند که تجربه کنند و دولت هم برای این تجربه کردن به آنها پول بدهد و این مساله کاملا بدیهی به نظر میرسد، در حالی که اصلا اینگونه نیست. چرا باید دولت پول نفت را در اختیار فیلمسازان قرار دهد که آنها تجربههایی را کسب کنند؟
این کارگردان سینما با بیان اینکه جشنوارههای خارجی سینمای ایران را مصادره کردهاند، ادامه داد: جشنوارههای خارجی موفق شدهاند، پروتکلهای خود را به ما تحمیل کنند و در حال حاضر فیلمسازان داخلی یاد گرفتند که چه فیلمی بسازند تا در اینگونه جشنوارهها موفق باشد و میدانند چه فیلمی کمتر امکان موفقیت دارد.
افخمی افزود: عقل سلیم حکم میکند که بگوییم سینما بیشتر برای بچهها و نوجوانان است و باید بگذاریم آنها به سینما بیایند. نباید کاری کرد که آنها برای سرگرمی و کشف دنیا سراغ تجربه کارهای دیگری بروند.
این فیلمساز ادامه داد: این اتفاق30 سال است که در ایران تجربه شده و به جایی نرسیده است؛ تا جایی که آقای شمقدری مدعی شد برای جایزه اسکار فیلم «جدایی نادر از سیمین» لابی کرده است. این یعنی اینکه مسوول دولتی افتخار میکرد که با جشنوارههای خارجی به یک سمتوسوی مشترک رسیده است؛ البته این مسئله جدا از واقعی بودن یا نبودن این حرف است.
بهروز افخمی در پایان سخنان خود گفت: حرف من این است فیلمسازانی را که میخواهند برای بچههای خود و ایرانیهای که سینما نمیروند و در خانه ماندهاند با توطئههای مافیایی متوقف نکنیم و دست و پایشان را نبندیم، چون همین الان 90 درصد صندلیهای سینمای ایران همیشه خالی است.
در این مراسم، بهروز فرنو هم که به عنوان منتقد حضور داشت، با اشاره به عنوان معناگرا در سینمای ایران و اینکه بحثهای زیادی درباره این عنوان وجود دارد،بیان کرد: به مفهوم «تعالی» اعتقاد دارم و اگر جشنوارههای ما به خصوص در بخش بینالملل، این تعالی را شعار خود قرار دهند، بهتر خواهد بود.
او گفت: من چندین بار تلاش کردم، آقای جعفری جلوه را ببینم و به او بگویم اگر فارابی میخواهد قدمی بردارد، در این جهت باشد، اما معمولا آقایان و مسوولان به قدری درگیر کارای اجرایی میشوند که گوششان به حرفهای آدم پرحرفی مثل من بدهکار نیست.
به گزارش ایسنا، در این مراسم که در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد، کتاب «هستهی آتشفشانی سینما»، نوشته بهروز افخمی رونمایی شد.
در این کتاب افخمی تعدادی از مقالات خود را که عمر بعضی از آنها به 10 سال میرسد، منتشر کرده است. او این کتاب را « به استاد جوانمرد و جوانبخت و جوانروح همه بچههای روایت فتح، سیدمرتضی آوینی» پیشکش کرده است.
1392/10/17
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نامه نیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]