تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):صله رحم، اعمال را پاكيزه، اموال را بسيار، بلا را برطرف و حساب (قيامت) را آسان مى‏...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803036739




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خراسان جنوبی توانمند در جذب دانشجویان خارجی - سید حسین قدسی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

خراسان جنوبی توانمند در جذب دانشجویان خارجی - سید حسین قدسی مراکز آموزش عالی خراسان جنوبی که قدمت برخی از این مراکز به 40 سال می رسد ، پشتوانه قوی علمی برای جذب دانشجویان خارجی بویژه کشورهای فارسی زبان همجوار این استان را دارد.


استان خراسان جنوبی هرچند از نظر زیرساخت ها نظیر راه آهن، جاده های دسترسی و همچنین سرمایه گذاری توسعه چندانی نیافته وعلاوه بر این خشکسالی های 15سال اخیر هم بر مشکلات این استان افزوده ولی از لحاظ توسعه مراکز آموزش عالی یکی از استان های پیشرو از گذشته تا حال است.
خراسان جنوبی یکی از استان های دانشگاهی و قطب علمی است که قدیمی ترین دانشگاه شرق کشور در بیرجند تاسیس شده و این استان هم اکنون دارای60 واحد دانشگاهی با سه هزار و 600 نفر عضو هیات علمی و 50 هزار دانشجو است.
امکانات گسترده دانشگاهی نظیر آزمایشگاه های پیشرفته، مراکز تحقیقاتی، استادان برجسته، امکانات خوابگاهی و از همه مهم تر امن بودن خراسان جنوبی باعث شده است تا این استان به قطب اصلی دانشگاهی در شرق کشور تبدیل شود.
وجود 14مرکز تحقیقاتی در بخش های مختلف دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند، بانک های اطلاعاتی پزشکی، انتشار مجله های پزشکی، کتابخانه های اختصاصی پزشکی، هفت دانشکده پزشکی، دندانپزشکی، بهداشت و پرستاری و پنج بیمارستان مجهز، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند را برای جذب دانشجویان خارجی فارسی زبان آماده کرده است.
در گذشته شماری از دانشجویان کشورهای فارسی زبان بویژه افغانستان در این دانشگاه تحصیل می کردند ولی شمار آن ها در چند سال اخیر رو به کاهش گذاشته است.
به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، این دانشگاه بسیار توانمند در پذیرش دانشجوی رشته های مختلف پزشکی با توجه به امکانات موجود است.
پذیرش دانشجویان پزشکی در بیرجند که 460 کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد از زوایای مختلف برای دو کشور ثمربخش است.
سلامتی مردم کشور افغانستان در حقیقت سلامتی مردم کشورمان است زیراکه شیوع بیماریهای نظیر وبا، سل یا دیگر بیماریها به علت رفت و آمد اتباع افغانستان به طور غیرمجاز، سلامتی مردم شهرهای مرزی را در معرض خطر قرار می دهد.
به همین دلیل پذیرش دانشجو علاوه بر ارزآوری، سلامتی مردمان دو کشور را نیز تضمین می کند.
البته، تعدادی اندک دانشجوی پزشکی خارجی در این استان مشغول تحصیل هستند ولی به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند باید پذیرش دانشجو در مقاطع تخصصی تر نظیرP.H.T توسعه یابد.
دکتر کریمی می گوید که این دانشگاه در این زمینه پروتکلی با همکاری استانداری خراسان جنوبی آماده کرده تا با کشور افغانستان امضا کند.
دانشگاه بیرجند نیز با 137 کد رشته تحصیلی در مقطع کارشناسی، 34کد رشته در مقطع دکتری و 34کد رشته در مقطع کاردانی و کارشناسی یکی از مراکز مهم دانشگاهی کشور در زمینه جذب دانشجویان خارجی بویژه کشورهای فارسی زبان است.
به گفته رییس دانشگاه بیرجند هم اکنون 70 دانشجوی کشور افغانستان در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند ولی به نظر می رسد امکانات و توانمندیهای این دانشگاه امکان پذیرش دانشجویان خارجی زیادی را دارد.
دکتر ˈمحمدرضا میریˈ معتقد است که رشته های موجود در این دانشگاه بسیار متناسب با تقاضای دانشجویان خارجی است که نیاز به تلاش بیشتر برای جذب دانشجویان دارد.
رشته های دانشگاهی دانشگاه بیرجند در تمامی شاخه های کشاورزی، مهندسی، علوم پایه، تربیت بدنی، روانشاسی، هنر و علوم انسانی است که کشورهای فارسی زبان افغانستان و تاجیکستان برای توسعه زیرساخت های خود بشدت نیازمند تربیت نیروی انسانی خود در این رشته ها هستند.
دانشگاه صنعتی بیرجند نیز که دارای دو دانشکده مهندسی کامپیوتر و اطلاعات و مهندسی صنایع، مکانیک و عمران است امکانات گسترده ای در این رشته ها دارد.
علاوه بر این دانشگاه های پیام نور و دانشگاه آزاد اسلامی خراسان جنوبی می تواند در زمینه پذیرش دانشجو نقش عمده ای را ایفا کند.
هم اکنون ترکیه با وجود بعد مسافت زیاد از کشورهای آسیای مرکزی به بهانه ترک زبان بودن آن ها دانشجویان بی شماری پذیرش کرده است.
این کشور همچنین اقدام به تاسیس مراکز آموزش عالی در کشورهای نظیر ترکمنستان، ازبکستان، قیرقیزستان، قزاقستان و حتی تاجیکستان فارس زبان کرده است.
این درحالی است که جمهوری اسلامی ایران علاوه بر داشتن مرزهای طولانی با کشورهای نظیر افغانستان، ترکمنستان و نیز با واسطه با کشورهای تاجیکستان، ازبکستان، قیرقیزستان و قزاقستان با برخی از این کشورها زبان مکالمه ای مشترک دارد.
هرچند کشورهای نظیر ازبکستان، قیرقیزستان، قزاقستان و حتی ترکمنستان ترک زبان هستند ولی در کشوری نظیر ازبکستان بیش از دو سوم مردم به زبان فارسی صحبت می کنند.
علاوه بر این ، شهرها و مناطقی در این کشور وجود دارد که مردم این مناطق تنها به زبان فارسی مکالمه می کنند و افتخار آن ها تحصیل در دانشگاه های کشورمان است.
هرچند برای پذیرش دانشجو از کشور افغانستان در دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند تلاش های صورت می گیرد ولی به نظر می رسد با توجه به تعداد صندلی های زیاد در این دانشگاه و همچنین روند تدریجی کاهش دانشجو در کشور نیاز به تلاش های مضاعف است.
پذیرش زیاد دانشجو در رشته های مختلف تحصیلی در مراکز آموزش عالی بیرجند سبب ورود جدی این مراکز دانشگاهی برای تولید علم و ورود به بخش آموزشی در عرصه بین المللی نظیر برخی دانشگاه های کشورمان است.
به هر حال، اشتراکات فرهنگی، دینی، قومی و تاریخ مشترک بستر بسیار مناسبی برای پذیرش دانشجویان کشورهای همسایه در مراکز آموزش عالی خراسان جنوبی فراهم کرده است.
به نظر می رسد هنوز برای پذیرش دانشجو از کشورهای همسایه دیر نیست و باید در این زمینه نشست های تخصصی برگزار و با سفرای کشورمان در کشورهای آسیای مرکزی بویژه فارسی زبان نیز رایزنی گسترده شود.
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




23/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن