تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):پرهيزكارى منافق جز در زبانش ظاهر نمى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803143513




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

باورهای نادرست،عامل مهم در عدم توجه به فاکتورهای خطر سرطان است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

باورهای نادرست،عامل مهم در عدم توجه به فاکتورهای خطر سرطان است ارومیه - ایرنا - کارشناس سرطان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی گفت: اصلاح باورهای موجود یکی از راه های مبارزه با سرطان در جامعه است.


سیده شبنم سیدصالحی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برای بیشتر افراد مبتلا به سرطان، این بیماری رخدادی است که زندگی آنها را متحول و باعث ایجاد احساس ترس، عصبانیت، ناراحتی و تنهایی می شود.
وی اظهار کرد: دیدگاه منفی که نسبت به سرطان وجود دارد باعث سرکوب مباحثی می شود که در راستای افزایش آگاهی عمومی جامعه در خصوص این بیماری انجام می شود.
وی اضافه کرد: دیدگاه منفی موجود در خصوص سرطان یک چرخه بین ترس و اطلاعات اشتباه ایجاد می کند که مانع افزایش آگاهی درباره پیشگیری از سرطان و اهمیت شناسایی زود هنگام آن می شود.
کارشناس سرطان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی گفت: سرطان می تواند با فاکتور های خارجی از جمله سیگار، عوامل عفونی، شیمیایی و اشعه و فاکتور های داخلی مانند جهش های ارثی و وضعیت سیستم ایمنی مرتبط باشد.
سید صالحی افزود: این فاکتور ها ممکن است با هم عمل کنند یا به صورت زنجیروار باعث ایجاد یا پیشرفت یک سرطان شوند.
وی ادامه داد: بین مواجهه با فاکتور خارجی و سرطان قابل شناسایی معمولا 10 سال یا بیشتر فاصله وجود دارد.
وی با بیان اینکه اضافه وزن و چاقی در سطح جهان در بین کودکان و نوجوانان به حد خطر رسیده است، اظهار کرد: اضافه وزن و چاقی به صورت مستقیم با افزایش ریسک سرطان های روده، پستان، رحم، پانکراس، مری، کلیه و کیسه صفرا مرتبط است.
کارشناس سرطان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی گفت: برای بیشتر سرطان ها علایم و نشانه های خطر وجود دارد و مزیت شناسایی زود هنگام غیر قابل انکار می باشد.
وی افزود: حدود 40 درصد سرطان ها قابل پیشگیری هستند و بیشتر سرطان ها با استعمال دخانیات، رژیم غذایی نا سالم و عوامل عفونی مرتبطند.
وی اضافه کرد: برخی سرطان ها با عوامل عفونی مانند پاپیلوما ویروس انسانی (HPV)، ویروس هپاتیت B(HBV)، ویروس هپاتیت C(HCV)، ویروس نقص ایمنی اکتسابی (HIV)و هلیکوباکتر پیلوری (H. Pylori)مرتبط هستند که با تغییرات رفتاری، واکسیناسیون و یا آنتی بیوتیک می توان از این سرطان ها پیشگیری کرد.
سیدصالحی افزود: علاوه بر پیشگیری از سرطان از طریق اجتناب از عوامل خطر، با آزمایش های های غربالگری منظم که منجر به شناسایی و برداشت زود هنگام موارد پیش سرطانی می شود، می توان از سرطان های دهانه رحم، کولون (روده بزرگ)و رکتوم (راست روده) پیشگیری کرد.
وی ادامه داد: غربالگری باعث کاهش مرگ و میر سرطان های پستان، کولون (روده بزرگ)، رکتوم (راست روده) و دهانه رحم می شود.
کارشناس سرطان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی گفت: برخی باور های غلط در اجتماع وجود دارد که مانع از این می شود که افراد در زمان مناسب به پزشک مراجعه کنند در نتیجه تشخیص و درمان آنها به تاخیر می افتد.
وی اظهار کرد: به جز چند استثنا در کل مراحل اولیه، سرطان ها قابل درمان تر از مراحل نهایی و پیشرفته آن هستند که توجه به علایم خطر سرطان ها و اقدام به درمان آن بسیار مهم است.
وی با بیان اینکه باورهای غلط در خصوص سرطان مبنی بر اینکه سرطان یک بیماری دردناک است پس اگر دردی احساس نمی کنید سرطان ندارید اصلاح شود افزود: بیشتر سرطان ها در مراحل اولیه یا درد کمی دارند یا اصلا درد ایجاد نمی کنند به همین دلیل برای تشخیص زود هنگام سرطان ها باید به علایم و نشانه ها دقت شود و غربالگری های منظم برای سرطان دهانه رحم، پستان و کولون انجام شود.
وی اضافه کرد: به علت آناتومی بدن تصور بر این است که فقط زنان به سرطان پستان مبتلا می شوند، اما واقعیت این است که اگرچه سرطان پستان در زنان بیشتر است اما مردان هم می توانند به این سرطان مبتلا شوند که علایم و درمان در مردان مشابه زنان است.
کارشناس سرطان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی گفت: سرطان پستان فقط مختص زنان بالای 40 سال نیست و این نوع سرطان می تواند در هر کس و با هر گروه سنی ایجاد شود که البته در زنان بعد از یائسگی شایعتر است.
سیدصالحی با اشاره به اینکه جراحی سرطان ها نمی تواند عامل گسترش آن شود، افزود: متخصصینی که جراحی سرطان را انجام می دهند، می دانند که چگونه باید نمونه بیوپسی مناسبی بردارند و تومورها را بدون گسترش آن خارج کنند.
وی ادامه داد: جراحی بخش مهمی از برنامه درمانی در برخی سرطان هاست و باعث گسترش سرطان نمی شود چرا که برداشت تومور از طریق جراحی اولین و مهمترین راه درمان است.
وی تاکید کرد: صحبت درباره سرطان با والدین، اعضای خانواده و دوستان می تواند در کاهش احساس ترس و استرس ناشی از این بیماری موثر باشد.
8137/583
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




21/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 73]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


پزشکی و سلامت

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن