واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: "ابراهیمی دینانی" در برنامه "معرفت" شبکه چهار سیما مطرح کرد
شاهنامه یک حماسه جهانی محسوب میشود/ خرد کلید قفلهای جهان است
دکتر "غلامحسین ابراهیمی دینانی" در برنامه "معرفت" گفت: شاهنامه به عنوان یک اثر توحیدی محض به خاطر ترکیب تراژدی حماسه به یک حماسه جهانی تبدیل شده است.
به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران، شب گذشته جمعه 18 بهمن ماه برنامه "معرفت" با حضور "دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی" استاد دانشگاه از شبکه چهار سیما پخش شد.
در ابتدای برنامه دکتر غلامحسین منصوری لاریجانی مجری کارشناس و استاد دانشگاه گفت: در جلسه گذشته درخصوص "اسرار آفرینش" و "سرّ خلقت آفرینش" از نگاه حکیم فردوسی سخن گفتیم تا به "ستایش خرد" رسیدم.
کنون ای خردمند ارج خرد بدین جایگاه گفتن اندر خرد
خرد بهتر از هرچه ایزدت دارد ستایش خرد را، به از داد راه
خرد رهنمای و خرد دلگشای خرد دست گیرد به هر دو سرای
خرد چشم جان است چون بنگری تو بیچشم شادان جهان نسپری
نخست آفرینش خرد را شناس نگهبان جان ست و آن را سپاس
سپاس تو چشم است گوش و زبان کزین سه رسد نیک و بد بیگمان
منصوری لاریجانی افزود: فردوسی میگوید؛ اولین آفریده خداوند عقل است که نگهبان جان و سه پاس توست.
این سه پاس چشم، گوش و
ابراهیمی دینانی گفت: ما درباره فردوسی و کتاب حماسه شاهنامه صحبت میکنیم که در واقع فردوسی و شاهنامه یک حماسه جهانی است.
اشعاری که شما قرائت کردید بدون تردید توحید محض است. اما این کتاب علاوه بر حماسی بودن دارای تراژدی هم هست.
فردوسی موحدانه صحبت میکند و همین ویژگی و خصلت حماسهی فردوسی در حماسههای جهانی دیگر کمتر دیده میشود.
وی ادامه داد: بارها این را گفتهام که حماسه فردوسی از حماسههای مشهور در جهان همانند "لیک کمشن" و "هومر" اینها خیلی بالاتر است. و در این حماسه مسئله تراژدی مطرح میشود.
این استاد دانشگاه ضمن اشاره به این مطلب که داستان رستم و سهراب یک تراژدی بینظیر است، افزود: تراژدی یکی از اصیلترین انواع سخن ادبی انسان است، چون تراژدی بیان تعارضهای عمیق و گسترده درون هر آدمی است. انسان در درونش دارای تعارضهای عمیق است، آرزوها، ایده آلها، غمها، آرزوی جاودانگی و غم نابودی همه این موارد با هم در تعارض هستند.
ابراهیمی دینانی اظهار داشت: بسیاری از ناکامیها برای تعارضهای درونی بسیار عمیق است.
تراژدی بیان این تعارضهای درونی بوده که هیچ انسانی را از آن بیبهره نیست، انسان درصورتی انسان است که با این تعارضها در درونش گرفتار باشد، حتی گاهی گفته میشود، انسانهایی که راحت زندگی میکنند، تراژدی را نمیفهمند.
وی افزود: هیجان و غمگین بودن تعارض است، اگر تعارض نبود هیجان، غم وغصهای نیز نبود.
منصوری لاریجانی گفت: هیجانات را عقل خاموش میکند.
ابراهیمی دینانی در پاسخ به سوال مجری برنامه اظهار داشت: در درون روحیه هر انسانی تراژدی وجود داشته و نهفته است.
بسیاری از مردم در صلح و صفا زندگی میکنند و اصلا نمیدانند تراژدی چیست، اشکال این مسئله این است که زندگی تصالح بین این تعارضها بوده یعنی اصل، این تعارضها است و انسان با کمک عقل و دیانت یک تعارض موقتی بین این تعارضهای اساسی زندگی برقرار میکند.
وی تصریح کرد: تراژدی در اعماق هر انسانی ریشهدار است. این تراژدیها وجود دارد و ما باید تصالح برقرار کنیم و این تعارضهای عمیق درونی را با عقل مدیریت کنیم و تمام پیام فردوسی همین است.
این استاد دانشگاه عنوان کرد: فردوسی بیش از همه عملگرا است یعنی وی به عمل انسانها کار دارد و به آرزوهای درونی متوقف نمیماند. تمام کتاب فردوسی صحنه عمل و پیکار است یعنی آرزوها به ظهور میرسد.
وی بیان کرد: یکی از غمگینترین جنگها تعارض بین دو حق است مثل رستم و سهراب که هر دو حق بودند اما یکی از آنها کشته میشود.
وی ادامه داد: فردوسی میخواهد این تراژدی درونی انسان را به نوعی به مصالحه بکشاند.
این استاد دانشگاه افزود: حماسه وقتی به ظهور میرسد که انسان هویتش در خطر است. وقتی هویت ملی یک ملیتی در خطر باشد، یکی از چیزهایی که کارساز بوده و میتواند منشأ اثر نیرومندی باشد، حماسه است.
شاید فردوسی در یک زمانی احساس خطر هویتی میکرد که حماسه سروده است.
ابراهیمی دینانی اظهار داشت: اکنون به نوعی هویت ما درخطر است، در زمان ما جنگ نرم (سایبری) مطرح است، یعنی در این جهانی که همه به هم مربوط هستند و روابط مستقیم بین همه افراد بشر در این کره خاکی وجود دارد به طور طبیعی کسی که فرهنگ قویتری داشته باشد مهاجم است و میخواهد جلو برود.
خبر در حال تکمیل...
انتهای پیام/ اس
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۴
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]