تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 2 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كسى كه بهره‏اى از دانش ندارد معنا ندارد كه ديگران او را سعادتمند بدانند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1832266896




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

یک فیلم در برزخ


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: نگاهی به فیلم "همه چیز برای فروش" امیرحسین ثقفی؛
یک فیلم در برزخ
ماجرای "همه چیز برای فروش" ماجرای احتیاج فوری به پول است. مسأله ای که کم و بیش برای همه اتفاق می افتد.


به گزارش خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران؛ ماجرای "همه چیز برای فروش" ماجرای احتیاج فوری به پول است. مسأله ای که کم و بیش برای همه اتفاق می افتد. نیاز اکبر ( با بازی صابر ابر) به پول برای عمل چشم برادرش او را از یک انسان آرام به یک آدم دیگر بدل می کند...

مشکلات اقتصادی و به تبع آن بی پولی موضوعی است که درک آن عمومیت دارد منتها شدت فقر تصویر شده در بیغوله و ناکجا آبادی که محل فیلمبرداری این فیلم است و پرهیز از نمایش شهر و جمعیت و در مقابل آن تاکید بر چند نفر حاشیه نشین، خواسته یا ناخواسته دایره را تنگ می کند.

البته فیلم می کوشد که با استفاده از تکرار و تعدد کسانی که از بدبختی، چک بی محل کشیده اند دوباره به موضوعش عمومیت ببخشد که متاسفانه تلاش کم ثمری است و بیشتر لقمه را دور سر چرخاندن است. این تعدد مجهول را بگونه ای دیگر در لوکیشن های فیلمبرداری هم می توان دید. یکی از دلایل این دوگانگی در بافت فیلم این است که واقع‌نمایی فیلم در فضای بصری و ذهنی فیلم حبس شده است. به این معنا که فضای انتزاعی اثر، برای بسیاری از مخاطبین، به باورپذیری شخصیت و موقعیت ها کمک که نمی کند، آسیب هم می رساند.

اما درباره ی "همه چیز برای فروش" آنچه بیشتر از همه جلب توجه می کند مؤلفه های ساختاری و زیبایی شناسی فکر فیلمساز است. 

از نظر سبک، فیلم رویه ای واقع نما دارد؛ منتها در اینجا واقع نمایی آن بیشتر منحصر به شکل روایی فیلم است و نه شکل بصری آن. روایت فیلم همراه با پرش های زمانی و به صورت خطی انجام می‌شود و این خود عاملی است برای حذف زوائد خسته کننده اما گهگاهی صحنه ها از تکاپوی لازم برخوردار نیستند. 

در آنسوی ماجرا ما شاهد صحنه هایی هم هستیم که ریتم بسیار بالایی دارد و فیلمساز سعی کرده است که به اینگونه اصطلاحا جنسش را جور کند. ایرادی که می توان بر این شیوه گرفت تضاد بالا و عدم هماهنگی ست. 

در این فیلم، افکار نمایشی امیرحسین ثقفی با افکار محتوایی خودش هم خوانایی تام و تمام ندارد؛ هر ازگاهی این دو از هم جدا می ایستند و به اثر آسیب می زنند. البته واقفیم که ایجاد هماهنگی مناسب در بستر یک فیلم بلند، بدون اینکه فیلم دچار یکنواختی شود کار مشکلی ست ولی بالاخره مشکل را باید گفت.

نکته ی مهم قابل رؤیت، کما اینکه بنظر می رسد همه ی مخاطبان متوجه آن شوند، صحنه های کتک کاری و گریه های رقت انگیز در این فیلم است. شاید گفته شود که همه ی اینها در جامعه وجود دارد که گفته ی صحیحی است؛ منتها هم به خاطر رویکرد فیلم که بیشتر گزارشی است تا تحلیلی و هم به خاطر خاصیت بزرگنمایی در رسانه ی سینما، همه چیز غلو شده تر ارائه شده است. حال آنکه ظرافت و درگیر کردن ذهن مخاطب (و نه صرفا احساس او) می‌توانست به کار قوام بیشتری ببخشد. 

گزارش، سرعت و حجم کم می طلبد و مخاطب، تنها با تحلیل است که صبوری و مدارا می کند؛ اینجا منظور ما از تحلیل، الزاما ارائه کردن راهکار نیست ولی پرورش سوژه و تعمیق آن لازم است.

خواه این کار با شگردی موجز اتفاق بیفتد و خواه زمان بیشتری را به خود اختصاص دهد.

یک چیز دیگر هم هست که برای بیانش مرددم. شاید هم اشتباه از من است، اما تا آنجایی که می دانم، سربازها بیمه هستند و اگر حین خدمت صدمه ای به آنها برسد، هزینه ی درمان را بیمه‌ی نیروهای مسلح پرداخت می کند. اگر از این مورد چشم پوشی نکنیم، توجیه اعمال صابر ابر در فیلم چیست؟

فیلم را دیده اید؟ درست نمی گویم؟
 
سید حسن برهانی

انتهای پیام/








تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۰:۴۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 126]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن