تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):چه بسیارند دانشمندانی که جهلشان آنها را کشته در حالی که علمشان با آنهاست، اما به حالش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804119184




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نهادی بر آمده از نظام اسلامی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

به بهانه ی سالروز تاسیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نهادی بر آمده از نظام اسلامی تهران- ایرنا- هفدهم بهمن سالروز تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام، نهادی کارآمد و برآمده از نظام اسلامی است که با هدف ایفای نقش میانجی بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان که در دهه اول انقلاب اسلامی ایران دچار اختلاف نظرهایی شده بودند، ایجاد شد.


انقلاب اسلامی ایران در بیست و دوم بهمن 1357 به پیروزی رسید و ملت همیشه در صحنه در دوازدهم فروردین 1358 هجری خورشیدی برای تعیین نوع حکومت، در یک همه پرسی بزرگ شرکت کردند و با حضور قاطع خود، 2/98 درصد به نظام «جمهوری اسلامی» رای مثبت دادند و حاکمیت اسلام و نظامی بر پایه مشارکت و حضور مردم در سرنوشت خویش را خواستار شدند.
با استقرار نظام جمهوری اسلامی، ساز و کارهایی برای اجرایی شدن این نظام لازم بود؛ مجلس شورای اسلامی که نمایندگان آن با رای مستقیم مردم انتخاب می شدند، اصل جمهوریت نظام را پوشش می داد و شورای نگهبان به منظور تطبیق قوانین تصویب شده در مجلس با احکام و شریعت اسلامی و همچنین قانون اساسی ایجاد شد.
در نخستین سال های شکل گیری و تحقق این نظام نوپا بروز برخی اختلاف نظرها درباره تطبیق قوانین کشور با احکام شرع و قانون اساسی اجتناب ناپذیر بود.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با توجه به ضرورت های موجود در جامعه لایحه ها و طرح هایی را به تصویب می رساندند که شورای نگهبان آنها را خلاف شرع یا قانون اساسی تشخیص می داد.
تاکید مجلس شورای اسلامی بر مصوبه خود و تامین نشدن نظر شورای نگهبان شرایطی را سبب شد که ضرورت ایجاد یک نهاد برای تشخیص مصلحت ضروری به نظر می رسید.
امام خمینی (ره) معمار بزرگ انقلاب که همواره با دوراندیشی و مصلحت اندیشی، مسائل ایجاد شده برای نظام اسلامی را برطرف می ساخت، در هفدهم بهمن 1366 هجری خورشیدی دستور تاسیس نهادی با عنوان مجمع تشخیص مصلحت نظام را صادر فرمود.
بخشی از فرمان امام خمینی (ره) درباره تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام بدین شرح است:
«...برای غایت احتیاط در صورتی که بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان، شرعاً و قانوناً توافق حاصل نشد، مجمعی... برای تشخیص مصلحت نظام اسلامی تشکیل گردد و در صورت لزوم، از کارشناسان دیگری هم دعوت به عمل آید و پس از مشورت های لازم، رأی اکثریت اعضای این مجمع مورد عمل قرارگیرد».
وظیفه این مجمع که در بدو تاسیس، تنها تشخیص مصلحت در موارد اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان بود اما پس از بازنگری قانون اساسی در 1368 هجری خورشیدی؛ وظایف 11 گانه ای مستند به اصول 112،111،110و 177 بر عهده مجمع تشخیص مصلحت قرار داده شد.
مهم ترین وظیفه این مجمع برطرف ساختن اختلاف میان مجلس و شورای نگهبان است. یکی دیگر از وظایف این مجمع که در قانون اساسی به آن اشاره شده، مشاوره با رهبری در تعیین سیاست های کلی نظام و همچنین درباره بازنگری در قانون اساسی است.
رییس، دبیر، شورا، کمیسیون های دایمی و دبیرخانه مرکز تحقیقات راهبردی جزو قسمت های اصلی این نهاد انقلابی است.
مقام معظم رهبری هر پنج سال یکبار، اعضای ثابت این مجمع را منصوب می کنند. اعضای این مجمع به 2 دسته حقیقی و حقوقی تقسیم می شوند: شخصیت های حقوقی شامل روسای سه قوه، فقهای شورای نگهبان، وزیر یا رییس دستگاهی که موضوع مورد بحث مربوط به آن دستگاه است و رییس کمیسیون مناسب با موضوع مورد بحث از مجلس شورای اسلامی و شخصیت های حقیقی که رهبری آنان را به عنوان صاحب نظر در مسائل گوناگون سیاسی، فقهی و اقتصادی انتخاب می کنند.
اینک که 26 سال از تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام می گذرد؛ این مجمع موثر و کارآمد همگام با دیگر نهادهای کشور همواره همه تلاش و کوشش خود را در راه اعتلای میهن اسلامی بکار بسته است.
برگرفته از: کتاب مجمع تشخیص مصلحت نظام
گروه اطلاع رسانی
پژوهش**2059**9131**1358
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




17/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن