تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):آفت دینداری حسد و خودبینی و فخر فروشی است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803007856




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بررسی دلایل خروج سرای دلگشا از فهرست ملی / دیوان عدالت اداری نامه ای به میراث نمی داد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


اجتماعی > گردشگری و میراث فرهنگی
بررسی دلایل خروج سرای دلگشا از فهرست ملی / دیوان عدالت اداری نامه ای به میراث نمی داد
دیوان عدالت اداری رأی خروج از ثبت ملی سرای دلگشا و تقاضای مالک برای افزایش ارتفاع برجی که قرار است به جای آن ساخته شود را هیچ وقت به میراث فرهنگی اطلاع نداده است به همین دلایل بود که سازمان میراث فرهنگی فرصت دفاع از پرونده ثبتی سرای دلگشا را پیدا نکرد.



به گزارش خبرنگار مهر، سرای دلگشا به حکم دیوان عدالت اداری و بدون اطلاع سازمان میراث فرهنگی از فهرست میراث ملی خارج شد تا مالک آن بتواند به جای این بنای تاریخی یک برج تجاری آن هم در حریم بازار تهران، میدان ارگ و حریم کاخ گلستان بسازد. حکمی که هنوز فرصت تجدید نظر در دادگاه را دارد. رجبعلی خسروآبادی، مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران، تکللو، معاون حقوقی و قدیر افروند کارشناس میراث فرهنگی در استان تهران در نشستی با خبرنگاران که پیش از ظهر چهارشنبه برگزار شد، به بررسی دلایل اجرای حکم خروج سرای دلگشا از فهرست میراث ملی پرداختند. سرایی که در پرونده ثبتی آن از عنوان سرای دلگشا (سرای وزیر نظام) استفاده شده چرا که سالها قبل روی کاشی این نام آورده شده بود و افرادی مانند اسکندر مختاری از این نام برای درج در پرونده ثبتی آن استفاده کردند. چند سال پیش قدیر افروند به همراه مدیرکل حقوقی سازمان میراث فرهنگی به دیوان عدالت اداری رفتند و اعلام کردند که هر کاری می کنید فقط این بنا را از ثبت خارج نکنید مدیرکل اجرای احکام دیوان عدالت اداری هم پذیرفت. منتها خروج این اثر از فهرست میراث ملی همچنان ادامه پیدا کرد این درحالی است که این بنا در محدوده ثبتی بازار تهران و کاخ گلستان قرار دارد. منتها سازمان میراث فرهنگی در طول سالهای قبل با اتکا به قوانینی فعالیت می کرد که از نظر حقودانان قابل استناد نبوده است با این حال مالک در سال 88 درخواستی مبنی بر خروج سرای دلگشا از ثبت ملی به دیوان عدالت اداری داد و سه تن از کارشناسان رسمی دادگستری ملک را بازدید وف ضای آن را فرسوده و در حال تخریب اعلام کرد که اگر رسیدگی نشود باعث حادثه می‌شود.
 
تکلو مدیر حقوقی اداره میراث فرهنگی استان تهران در این نشست گفت: دادگاه نیز به استناد نظر کارشناسان رای مبنی بر خروج از ثبت این اثر تاریخی را می‌دهد. متاسفانه دادخواست این تقاضا و خروج از ثبت سرای دلگشا به میراث فرهنگی استان تهران ابلاغ نشده است. مالک به استناد این رای سرای دلگشا را تخریب کرد. اما بحثی که هم اکنون وجود دارد در رابطه با ارتفاع سرای دلگشا بوده که قرار است مجتمع تجاری به جای آن ساخته ‌شود و مالک تقاضای  ارتفاع بیش از 10.5 متر را دارد.
 
وی افزود: در کمیسیون ماده 5 رعایت این ارتفاع از سوی مالک تصویب شد اما مالک دادخواست جدیدی به دیوان عدالت اداری برای ارتفاع بیش از 10.5 متر ارائه کرد که متاسفانه این  دادخواست نیز به میراث فرهنگی از سوی دادگاه ارائه نشد و میراث فرهنگی از طریق بخش حقوقی شهرداری متوجه این موضوع شد.
 
تکلو تصریح کرد: پس از این موضوع بخش حقوقی میراث فرهنگی استان تهران دادخواستی را مبنی بر اعتراض بر رای صادره به دیوان عدالت اداری فرستاد اما آنها مطرح کردند وقتی که ما رای را به شما ابلاغ نکردیم چرا اعتراض کردید.
 
وی افزود: استناد ما در مرحله تجدید نظر برای کاهش ارتفاع این بود که سرای دلگشا در عرصه بازار تاریخی تهران، حریم ارگ تاریخی و حریم بصری کاخ گلستان قرار دارد اگر بیش از 10.5 متر ساخته شود کاخ گلستان در فهرست میراث در خطر قرار خواهد گرفت. کارشناسان اداره میراث فرهنگی استان تهران هراز گاهی به شعبه 3 دیوان عدالت اداری مراجعه می کنند تا اگر تجدید نظری انجام شد و یا رایی صادر شد آنها با خبر شوند چرا که وقتی رای اولیه توسط دادگاه صادر شده بود هیچ ابلاغیه ای برای سازمان میراث فرهنگی نیامده بود قبل تر از آن هم زمانی که مالک اقدام به شکایت نسبت به ثبت این ملک داشت و یا وقتی که درخواست افزودن ارتفاع را کرده بود، بازهم دیوان عدالت اداری به سازمان میراث فرهنگی اطلاع نداد تا آنها از این پرونده ثبتی دفاع کنند.        


۱۳۹۲/۱۱/۱۶ - ۱۶:۱۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 92]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن