تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فتوا دهندگان بزرگانِ دانشمندان‏اند و فقيهان پيشوايانى كه از آنان بر اداى پيمان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805461439




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چرایی افزایش طلاق در ایران


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

در گفت و گو با کارشناسان تبیین شد؛ چرایی افزایش طلاق در ایران تهران-ایرنا-طلاق اگر چه در برخی موارد می تواند تنها راهکار رهایی فرد از یک زندگی زناشویی طاقت فرسا باشد، اما در بیشتر موارد این مساله، عامل تخریب بنیان خانواده و زیر ساخت های اخلاقی جامعه است.


بر اساس آمارها، پدیده ی طلاق در ایران طی چند سال گذشته روند رو به رشدی را تجربه کرده است و این موضوع نگرانی بسیاری از کارشناسان مسایل اجتماعی و خانواده را برانگیخته است؛ چرا که با افزایش طلاق در خانواده ها، پیامدهای منفی بسیاری متوجه افراد و به دنبال آن جامعه خواهد شد.
از آنجا که در فرهنگ ملی و دینی ما نهاد خانواده همواره از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است، افزایش آمار مربوط به طلاق در ایران ضمن ایجاد نگرانی، اهمیت بررسی دلایل گسترش این پدیده و یافتن راهکارهایی جهت کاهش آن را دوچندان ساخته است.
بر اساس جدیدترین آمار مربوط به نرخ ازدواج و طلاق در ایران منتشر شده از سوی وبسایت سازمان ثبت احوال کشور، در شش ماه نخست سال 1392 به ازای 390 هزار و 109 فقره ثبت ازدواج، 70 هزار و 323 مورد طلاق ثبت شده است. این میزان طلاق فقط خاص زندگی شهری نیست و از 70 هزار فقره طلاق نزدیک به 5 هزار آن در روستاها به ثبت رسیده است.
«فرهاد امام جمعه» عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی اراک و عضو پژوهشکده مطالعات میان فرهنگی، در گفت و گو با گروه پژوهش های خبری ایرنا در ارتباط با وضعیت کنونی طلاق در ایران گفت: مطابق آمار و ارقام موجود، طلاق در ایران بین سالهای 65 تا 76 سیر نزولی داشته، از سال 76 تا حدود 83 ثابت مانده و از 83 تاکنون سیر صعودی به خود گرفته است؛ در واقع می توان ادعا کرد از اوایل انقلاب تا سال های نفس گیر جنگ و حتی تا اواسط دهه ی 70 که شور و نشاط بزرگترین تحول اجتماعی- سیاسی در کشورمان حس می شده، روابط خانوادگی نیز پیرو تمامی رابطه های انسانی جاری در جامعه آن روز، صمیمیت، صداقت و یکرنگی بیشتری داشته و اولین سلول اجتماعی، وفاداری، ایثار و گذشت فراوانی را تجربه کرده است.
«مسعود صدرالاشرافی» استاد روان شناسی و عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینای همدان در مقاله ای با عنوان «آسیب شناسی طلاق (علل و عوامل) و راهکارهای پیشگیری از آن» ضمن بررسی علل و عوامل موثر بر طلاق، به رشد این پدیده در دهه های بعد از انقلاب اشاره کرد.
در مقاله ی مذکور آمده است: در ایران از سال 61 تا 65 به ازای هر هزار ازدواج 92 فقره طلاق به ثبت رسیده است و این آمار در سال 1377 از 7.9 درصد در دهه 60 به 10.3 افزایش پیدا کرد؛ این روند ادامه داشت تا اینکه در سال 1380 در تهران به ازای هر پنج ازدواج یک طلاق به ثبت رسید که خود نشانه ی ظهور بحران در کانون خانواده است.
نگارنده ی این مقاله در ادامه خاطر نشان می سازد: این افزایش نرخ طلاق در کشور مشهود بود تا جایی که این نرخ در کشور به 13.8 درصد رسید و ایران در سال 88 در رتبه ی چهارم دنیا در زمینه طلاق قرار گرفت.

*** دلایل افزایش نرخ طلاق در کشور
بررسی های مختلف صورت گرفته در مورد مساله ی طلاق، نشان می دهد که این پدیده ای چند بعدی و ناشی از بسترها و عوامل مختلف است. در ادامه به مهمترین دلایلی که به عنوان بسترهای اصلی طلاق مطرح است، اشاره می شود.
** تغییر سبک زندگی: سبک و محل زندگی، خود می تواند یکی از عوامل موثر بر افزایش طلاق در یک جامعه باشد. بر اساس آماری که از 6 ماهه ی نخست سال 1392 از سوی سازمان ثبت احوال منتشر شد، از 70 هزار فقره طلاق در کشور فقط نزدیک به 5 هزار آن متعلق به جوامع روستانشین و نزدیک به 65 هزار آن در جامعه ی شهرنشین رخ داده است.
وجود برخی شرایط در زندگی روستایی و همچنین فرهنگ عشیره ای حاکم بر این اقشار باعث شده است تا طلاق همچنان در میان آنها از قبح اجتماعی بالایی نسبت به جوامع شهری برخوردار باشد. همچنین به دلیل ترس از انزوا، آمار طلاق در بین روستاییان چشمگیر نیست؛ اگر چه با توجه به جمعیت روستایی کشور نمی توان آمار مربوط به طلاق در روستاهای ایران را نیز نادیده انگاشت.
با این وجود زندگی شهری که مهمترین شرایط آن فردگرایی افسارگسیخته است، زمینه ی بیشتری را برای بروز ناهنجاری های مختلف فراهم می کند.
«امیل دورکیم» جامعه شناس فرانسوی، گذر جامعه از وضعیت ارگانیکی به مکانیکی و بحران های ناشی از آن را عامل وجود ناهنجاری دانسته است. تغییر سبک زندگی از روستانشینی به شهر نشینی در جوامع امروزی و پیچیده شدن مشکل های ناشی از زندگی شهری، مصداق این نظریه است.
فرهاد امام جمعه در ادامه ی گفت و گوی خود با پژوهشگر ایرنا در این زمینه توضیح داد: با ورود صنعت و وجود جوامع صنعتی، تضادها و تقابل های اجتماعی سبب فرو ریختن سنت های کهن و ایجاد طرز فکرهای تازه و ارزش های اخلاقی و اجتماعی نوین و مدرن شدند.
به گفته ی وی تجردگرایی از جمله مسایلی است که امروزه دلیل بسیاری از جدایی ها است.
** ناهماهنگی طبقاتی: انتخاب همسر از طبقه ی اجتماعی متناسب با فرد، در درک متقابل مشکل های دو طرف، موثر و به گفته ی کارشناسان یکی از عوامل مهم در پایدار ساختن بنیان خانواده است.
اگر چه اختلاف طبقاتی همیشه دلیل فروپاشی کانون خانواده نیست، اما به عقیده ی جامعه شناسان اختلاف طبقاتی زمانی که در برگیرنده ی اختلاف های شدید تربیتی باشد، مشکل ساز می شود. در این صورت بین خواسته ها و طرز اندیشه های زن و شوهر توافق وجود ندارد.
فرهاد امام جمعه در تحقیقی با عنوان «تحلیل راهبردی به مساله اجتماعی طلاق و شکست نهاد خانواده در استان مرکزی» که در سال 1392 انجام داده است، با اشاره به تفاوت های فرهنگی، قومی و زبانی در کشورمان نوشت: هرچه تعارض های قومی-محلی در جامعه ای بیشتر باشد گرایش به انسجام و همبستگی کاهش می یابد. تعارض های قومی- محلی در ایجاد تضادهای تنشزای تربیتی و خلقی بین اشخاص، فوق العاده موثر است و دخالت دارد.
وی در گفت و گو با پژوهشگر ایرنا در اثبات این ادعای خود توضیح داد: تجربه ی جامعه شناسی، مسایل یاد شده را به شدت تایید می کند؛ تفاوت لهجه ای و زبانی، تعصب های دینی، آداب لباس پوشیدن و در کل سبک زندگی، زمینه ی ایجاد تنش های خانوادگی بوده است.
عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینای همدان در ادامه با اشاره به تفاوت در سطح تحصیلات زن و شوهر به عنوان یکی از عوامل اختلاف زا گفت: فاصله ی تحصیلاتی در کنار تفاوت های طبقاتی و فرهنگی نیز زمینه ساز بسیاری از اختلاف های خانوادگی است.
** فقر و بیکاری:بسیاری از مطالعات انجام شده در زمینه ی بیکاری و طلاق نشان دهنده ی آن است که وضعیت اقتصادی بد که در زمان بیکاری بر خانواده حاکم است، سبب از دست دادن آرامش و گسست در زندگی زناشویی می شود.
فرهاد امام جمعه در پاسخ به پرسش پژوهشگر ایرنا مبنی بر اینکه مسایل اقتصادی از جمله فقر در فروپاشی بنیان خانواده چه تاثیری می تواند داشته باشد، گفت: نابرابری های اجتماعی و فقر از مسایل قابل تامل دیگر در مقوله ی طلاق است.
وی افزود: فقر، انسان را غرق در نیازهای اولیه ی خود مب کند و وقت فکر کردن به نیازهای ثانویه را از وی می گیرد؛ برای همین است که ریشه ی بسیاری از گرفتاری ها را فقر می دانند؛ زیرا فرد برای بدست آوردن نیارهای مادی خود در عصر حاضر و نگه داشتن خود در حد قشر متوسط باید فشارهای جسمی و روحی بسیاری را تحمل کند.
«مریم توسکی» عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی اراک نیز در گفت و گو با گروه پژوهش های خبری ایرنا ضمن اشاره به روند رو به رشد طلاق در سال های گذشته در ایران، گفت: توان محدود اقتصادی خانواده ای که تازه تشکیل شده است، به خصوص با وجود مساله ی بیکاری و تورم که از مشکل های عینی و غیر قابل انکار هستند، به شدت بر تفاهم و سازگاری برای انسجام و بقای خانواده اثر می گذارد.
«سعید عیسی زاده» عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه بوعلی سینای همدان، در مقاله ای با عنوان «تحلیل اقتصادی طلاق» آورده است: تغییرات تنشزا بر اثر بحران اقتصادی که بیکاری نمونه ای از آن است، بیشتر در بین زوج هایی رخ می دهد که دارای سن و تحصیلات کمی هستند.
عیسی زاده در بررسی طلاق هایی که از سال 1345 تا 1385در کشور رخ داده است، ضمن تاکید بر بیکاری به عنوان عامل مهم در طلاق نوشت: این پدیده (بیکاری) در کوتاه مدت شاید نتواند خود را نشان دهد ولی بیشترین تاثیر آن در دراز مدت است که زوج را مجبور به جدایی از هم می کند
* اعتیاد: به اعتقاد کارشناسان بلای خانمان سوز اعتیاد یکی از عواملی است که بنیان های خانواده را به شدت به لرزه می اندازد. در این میان اگر هر یک از زن و شوهر درگیر مساله ی اعتیاد باشد، به دلیل داشتن ناهنجاری های رفتاری ناشی از مصرف مواد مخدر، نمی تواند جایگاه شایسته ای در کانون خانواده داشته باشد. از آنجا که بنیان خانواده بر ارتباط صحیح، تفاهم، همکاری و محبت استوار است، مبتلایان به اعتیاد در پاسداری از این نهاد اجتماعی، از آنچه قابل تصور است، بسیار ناتوان ترند؛ به گونه ای که در بیشتر موارد شایستگی عضویت در کانون خانواده را از دست می دهند.
فرهاد امام جمعه در این زمینه در ادامه ی گفت و گوی با ایرنا، ضمن تاکید بر رابطه ی اعتیاد و طلاق گفت: از مسایل دیگر که می تواند عامل جدایی و طلاق باشد، اعتیاد است. اعتیاد یک مساله ی شخصی و فردی است اما در قالب ازدواج بر روابط زوج تاثیر زیادی دارد.
* تاثیرات منفی برخی وسایل ارتباط جمعی: در گذشته تمامی مراحل جامعه پذیری فرد در خانواده و مدرسه و گروه همسالان بود؛ ولی با ظهور و گسترش رسانه ها، رقیب جدی برای سه گروه پیشین ایجاد شد. در زمان حاضر رسانه ها نقش و تاثیرگذاری قابل توجهی بر افراد و جامعه دارند.
مریم توسکی در ادامه ی گفت و گو با ایرنا، ضمن اشاره به نقش منفی فضاهای مجازی در ارتباط میان زن و شوهر، تکنولوژی های گسترده ی ارتباطی کنونی را عامل کمرنگ شدن نقش خانواده در کنترل فرزندان دانست و گفت: در عصر کنونی چه بخواهیم و چه نخواهیم دیگر سبک مطلق زندگی سنتی جواب نمی دهد؛ جوانان در ایران، با رسانه ی همه گیر شده ی اینترنت به نوعی در جهان زندگی می کنند و نقش خانواده خیلی کمتر از گذشته شده و عوامل و شرایط بیرونی اثرشان بیشتر شده است.
وی افزود: حتی اگر خانواده ها در ایفای نقش تربیتی شان کوتاهی نکنند باز هم خیلی تعیین کننده نیستند.
*دخالت های اقوام و والدین: مداخله ی اقوام به خصوص والدین جوانان همواره یکی از مسایلی است که بر ناسازگاری ها و مشکل های زوج های جوان دامن می زند.
فرهاد امام جمعه در تبیین نقش دخالت اطرافیان در شکل گیری طلاق تصریح کرد: این یک مشکل بزرگ و قدیمی است که گویی قصد رفع شدن ندارد؛ دخالت اطرافیان زن و شوهر در زندگی مشترک آنها، موردی است که در بسیاری از موارد به طلاق منجر شده و پس از جدایی دو طرف از یکدیگر، به عنوان اصلی ترین علت طلاق گزارش شده است.
به اعتقاد این استاد دانشگاه، رشد ناکافی فکری زن و شوهر یا هر دو در حفظ استقلال حریم خانواده و مصون نگه داشتن آن از گزند دخالت های نابجا و مضر، در دراز مدت به افزایش نارضایتی در زندگی زناشویی می انجامد که گاهی این نارضایتی طلاق را نیز به دنبال دارد.
توسکی اما در این زمینه نظر متفاوتی دارد. به اعتقاد وی به نظر نمی رسد این عامل برای نسل های امروزی عامل مهمی باشد. به گفته ی وی، شاید دخالت والدین در ختم شدن زندگی زن و شوهر به طلاق در خانوده های سنتی تر و روستاها موثر باشد، اما در ایران امروز با 80 درصد شهرنشین دیگر این گونه نیست.
*روابط زناشویی ناموفق: کارشناسان از نبود روابط مناسب زناشویی میان همسران، به عنوان یکی دیگر از عوامل اختلاف آفرین میان زن و شوهر یاد می کنند. نبود تعامل عاطفی، احساسی و زناشویی مناسب میان زن و شوهر با دور کردن آنها از یکدیگر، از تحمل آنها برای همدلی و همراهی در مسیر حل چالش های زندگی می کاهد.
فرهاد امام جمعه در این زمینه ضمن اشاره به این مطلب که بیان مشکل های جنسی و زناشویی به عنوان یکی از دلایل اصلی طلاق در جامعه همواره تابو بوده است، گفت: در بررسی علل و عوامل طلاق در ایران، به موردی برمی خوریم که بنا به دلایل واهی و غیر قابل قبول، به طور عمده مسکوت مانده و حتی از سوی رسانه ها نیز تلاشی برای انعکاس آن انجام نپذیرفته است؛ حقیقت آن است که حجم بالایی از میزان طلاق های واقع شده بین زوج های ایرانی، مربوط به ناآگاهی های زناشویی می شود.
* ازدواج اجباری: ازدواج اجباری به معنی مجبور کردن یا تحت فشار قرار دادن فردی برای ازدواج است. در تعریف دیگر، ازدواج اجباری به ازدواجی گفته می شود که در آن دختر یا پسر توسط فردی دیگر چون والدین، سرپرست، خواهر یا برادر و... با تهدید، ارعاب، مشوق های چشمگیر، خشونت یا قطع امکانات قبلی، مجبور به ازدواج با شخصی که هیچ علاقه ای به زندگی با وی ندارند، شوند.
به اعتقاد کارشناسان، ازدواج اجباری به هر نوع آن، کمتر منجر به سازگاری می شود و بیشتر با اختلاف های شدید و جدایی و حتی بعضی از مواقع خیانت نیز همراه خواهند شد.
همچنین کارشناسان در گفت و گو با پژوهشگر ایرنا، از علل و عوامل دیگری به عنوان عوامل موثر بر وقوع طلاق در کشور یاد کردند که از آن جمله می توان به ضعف اعتقادهای مذهبی، چشم و هم چشمی، خیانت، تعدد زوجات، رسیدن به ثروت ناگهانی، پر کاری یا اشتغال فوق العاده به کار و محکومیت های دراز مدت اشاره کرد.

*** جمع بندی
به طور کلی طلاق اگر چه در برخی موارد می تواند تنها راهکار رهایی فرد از یک زندگی زناشویی طاقت فرسا محسوب شود، اما در بیشتر موارد از طلاق به عنوان یک پدیده ی اجتماعی منفور یاد می شود؛ پدیده ای که با تخریب بنیان های خانواده تهدیدی برای زیر ساخت های اخلاقی جامعه نیز محسوب می شود.
در طول تاریخ همواره به دلیل اهمیت بنیان خانواده در فرهنگ ملی و دینی ما، مقوله ی طلاق با استقبال جامعه و خانواده ها روبرو نبوده است؛ اما هم اکنون افزایش آمارهای مربوط به طلاق در کشور بسیار تاسف آور و نگران کننده است.
در تحلیل این تحول اساسی در بنیان خانواده های ایرانی توجه به ابعاد مختلف تاثیر گذار در این تحول شکل گرفته از اهمیت ویژه ای برخوردار است. یافتن علل ایجاد چنین شرایطی در روابط زوج های به خصوص جوان ایرانی برای دست یابی به راهکارهای مناسب در این مسیر بسیار مهم است.
به یقین بهبود شرایط نامطلوب ایجاد شده در روابط خانواده ها، سیاست گذاری های کارگشا و شایسته ای را در زمینه های مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی می طلبد.
در مسیر چنین سیاست گذاری هایی بهره گیری از دیدگاه های کارشناسان مختلف به خصوص روانشناسان، جامعه شناسان، کارشناسان خانواده و توانبخشی خانواده بهره برد تا از افزایش گسیختگی و طلاق در میان زوج ها و عواقب فردی، خانوادگی و اجتماعی ناشی از آن جلوگیری کرد.
در گزارش های بعدی تلاش می شود تا به بررسی آسیب های طلاق و نیز راهکارهای کاهش آمار طلاق در جامعه اشاره شود.

*گروه پژوهش های خبری
پژوهش**2052**9282**
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




16/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن