تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):دو خصلت است كه بالاتر از آنها چيزى نيست: ايمان به خدا و سود رساندن به برادران.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819606621




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ولایتی: مشکل سوریه نسبتا در حال حل شدن است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

دردیدار نخست وزیر اسبق ایرلند؛ ولایتی: مشکل سوریه نسبتا در حال حل شدن است تهران - ایرنا - رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ریشه تروریسم، افراطی گری است که در این منطقه برای مردم زحمت ایجاد کرده است، گفت: اکنون مشکل سوریه نسبتا در حال حل شدن است .


به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا علی اکبر ولایتی عصر سه شنبه در دیدار ˈبرتی اهرنˈ نخست وزیر اسبق ایرلند اظهارداشت: خوشبختانه وضعیت داخلی ایرلند بهتر شده و این تنها راه بهتر زیستن است.
وی گفت: در این منطقه از جهان مسایل مهمی مانند مساله فلسطین، سوریه، عراق، افغانستان، مصر، لیبی و پاکستان وجود دارد و مردم این منطقه با مشکلات و هرج و مرج روبه رو هستند.
مشاور بین الملل مقام معظم رهبری در ادامه با اشاره به بحران سوریه گفت : امروز اکثر کشورها به این نتیجه رسیده اند که تنها راه حل برای بحران سوریه راه حل سیاسی است و نظامی نیست.
وی با بیان اینکه پیامدهای بحران سوریه تخریب این کشور، ازبین رفتن زیرساختها و کشته شدن مردم بوده است اظهارداشت: ایران در مورد سوریه این عقیده را داشته که وجود تروریست ها بر منافع کشورها تاثیر داشته است.
ولایتی با بیان اینکه ایران در منطقه نفوذ دارد، ادامه داد: روابط دوستانه ای با عراق ، سوریه و لبنان داریم و طبیعی است که در مواقع بحرانی به کمک آنها می شتابیم.
رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: در گذشته در مورد سوریه برخی از کشورهای منطقه و کشورهای فرامنطقه ای به راه حل سیاسی اعتقاد نداشتند و معتقد بودند که نظام سوریه در مدت چند ماه سرنگون خواهد شد.
ولایتی افزود: امروز سازمان های بین المللی به این نتیجه رسیده اند که اگر مردم سوریه بخواهند مشکلات خودشان را حل کنند این سازمانها می توانند به مردم سوریه کمک کنند.
وی اظهارداشت: حدود 11هزار نفر از اتباع اروپایی در سوریه در حال جنگ با حکومت هستند و معلوم نیست که پس از بازگشت به اروپا چه خواهند کرد.
رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ایران به ژنو 2 دعوت شد اما برای ما شرط گذاشتند که ما گفتیم بدون پیش شرط در مذاکرات شرکت می کنیم.
ولایتی با بیان اینکه ایران یک کشور موثر در منطقه است اظهارداشت: ایران آماده کمک به سازمان های بین المللی برای آوردن صلح به سوریه است اما این، مستلزم شرط نگذاشتن برای ایران است.
وی با بیان اینکه نتایج نشست ژنو 1 قابل قبول نبود، تاکید کرد: به نظر من انکار حکومت سوریه وضعت را بدتر خواهد کرد.
مشاور امور بین الملل مقام معظم رهبری گفت: مهمترین عامل برای رسیدن به صلح، اراده حسن نیت از طرف روسیه، آمریکا ، کشورهای عربی و دیگر کشورها است اما من نمی توانم خوشبین باشم.
وی افزود: به نظر من اولین شرط این است که بین مخالفان دولت سوریه بتوانیم تمیز قایل شویم که کدام یک از آنها سوری و کدام غیرسوری هستند .
ولایتی گفت: دومین نکته در بحث بحران سوریه آتش بس و سومین مورد، مشارکت مدنی مردم سوریه در انتخابات است.
رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: به صورت قطعی می گویم که سوریه راه حل نظامی ندارد.
ولایتی افزود: به نظر من تلاش های انسان دوستانه سازمان ملل می تواند افراد غیرسوری را از دخالت در جامعه سوریه برحذر دارد و ناظران صلح بین المللی می توانند دست جنگجویان غیرسوری را از سوریه کوتاه کنند.
مشاور امور بین الملل مقام معظم رهبری گفت: اخیرا پیشنهاد کردم که سازمان غیرمتعهدها که ریاست آن با ایران است در این کار پیشقدم شود. همچنین سازمان کنفرانس اسلامی که سوریه نیز عضوی از آن است می تواند در این زمینه فعال باشد.
ولایتی در ادامه با بیان این که ایران با روسیه روابط خوبی دارد خاطرنشان کرد: این کشور در منطقه ما است و ما در غیرمتعهدها می توانیم فعال باشیم.
رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه گفت: به نظر من رهیافت آقای اوباما عاقلانه است چرا که نفر قبلی آمریکا ، به افغانستان سرباز فرستاد اما آقای اوباما آنها را بر می گرداند و تنها 7 پایگاه نظامی آمریکا در افغانستان باقی مانده است.
وی گفت: همسایگان افغانستان از حضور نظامی آمریکا راضی نیستند.
رییس مرکز تحقیقات استراتزیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه افغانستان دارای ترکیب اجتماعی پیچیده است و بحران های مزمن و مسری در آن وجود دارد، گفت: مردم افغانستان از هزار سال پیش با یکدیگر زندگی می کردند و القاعده و طالبان در کشورهای دیگر متولد شده اند و رهبران آنها از کشورهای دیگری بودند.
ولایتی افزود: جمهوری اسلامی ایران با افغانستان فرهنگ و زبان مشترک دارد.
مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل در ادامه اظهار داشت: حدود 16 سال در وزارت خارجه بودم و بعد از آن مشاور رهبری شدم و تاکنون نیز همواره در سیاست خارجی فعال بوده ام.
نخست وزیر اسبق ایرلند نیز در این دیدارضمن ابزار خوشحالی از سفر به تهران و دیدار علی اکبر ولایتی گفت: حدود شش سال است که از پست نخست وزیری کناره گیری کرده ام اما از همان زمان با انستیتو مطالعات مربوط به بحران ها و نیز اجلاس جهانی اقتصاد (داووس) همکاری دارم.
برتی آهرن با اشاره به حل و فصل بحران موجود بین ایرلند شمالی و انگلیس اظهار داشت: حدود 7 سال است که بحران جدی وجود نداشته و روابط ایرلند و لندن بهتر شده است.
وی ادامه داد: فکر می کنم که مردم هر دو طرف از ادامه بحران خسته شده بودند و نمی توانستند با هم صحبت کنند ؛ گرچه اعضای کلیسای کاتولیک و پروتستان با هم صحبت می کردند اما رهبران سیاسی گفت و گویی با هم نداشتند.
آهرن افزود: شما می دانید که دوستی کامل وجود ندارد اما روابط بلفاست و لندن از گذشته بهتر شده و مسئله رفاه، آموزش و مسائل اجتماعی در دستور کار قرار گرفته است.
وی در ادامه با اشاره به شرایط افغانستان گفت: به نظر می رسد که سربازان خارجی در حال بازگشت از افغانستان هستند. ایرلند در افغانستان سرباز نداشت در حالی که در بقیه بحران ها ما ناظر صلح داشته ایم.
سیام 1058**9254**1348**1449
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




15/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن